Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 20:32

frensje schreef:
Ik ben helemaal niet zo actief op Bokt maar ik zie nu weer dat Bigone en Avalanche81 wat vreemd op de ts reageren. Geen idee wat jullie met elkaar hebben maar als het mij als niet fanatieke bokker al opvalt. Het neigt naar pesten. Lijkt me niet de bedoeling.
Wellicht zie ik het verkeerd maar het viel me op en lijkt mij niet nodig.

Dat is voor mij ook een raadsel waarom beide dames mij moeten pesten of liever gezegd met opzet stalken (want het is al een lange tijd aan de gang).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:39

Anoniemk2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Goed punt bigone :j
Bak een taart en vier het Y)(^)

Jezus hé... Doe ff, het wás een leuk topic... Maar als je zo begint te trappelen is het leuke topic snel verdwenen... Door je eigen toedoen...

Geen idee wie je bent, kennelijk ben je eerder op Bokt geweest. Maar toe ff zeg... :\

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:40

Anoniemk2 schreef:
Er worden Imo rijpaarden gefokt die onderhandelbaar en onhandelbaar blijven als ze in verkeerde handen terecht komen. Zolang iedereen denkt Gp paard te fokken voor de topsport maar beland bij de amateur zullen de paarden moeilijk blijven omdat ze te heet worden gefokt voor de door snee ruiters. Vergeet de koudbloeden niet want die kunnen er tegenwoordig ook wat van met de nieuwe bloedvoering.

Elk paard kan onhandelbaar worden in de verkeerde handen :')
Het eerste paard dat van nature niet goed in de kop is moet ik nog tegenkomen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:44

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek aan iedereen om persoonlijke aanvallen achterwege te laten en in plaats daarvan energie te steken in de Interessante discussie die dit topic kan zijn en voor iedereen nuttig en leerzaam kan zijn.

Alvast bedankt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:47

ivy_power89 schreef:
Laten we niet vergeten dat dit niet enkel bij het kwpn aan de orde is maar ook zeker steeds meer terug te zien bij de Friezen.
Op de een of andere manier moet alles zoveel mogelijk "sport" gefokt worden want hoe meer er met de benen gezwaaid wordt des te mooier men het vind.
Hoevaak hoor ik niet, de lastige zijn de beste.

Ik denk dat paarden vooral "heet en lastig" zijn door het managment van de ruiter. Die 1000 soorten voeding en poeders voor elk probleem worden te pas en te onpas gegeven. Een L paard wordt vol gepropt met van alles want ja het is wel een sportpaard.

Ik denk dat schuls niet alleen bij de verervende hengst moet worden gelegd, maar zeker ook bij de ruiter.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet veel zeer lastige of hete paarden ben tegen gekomen, en als het wel zo was lag er vaak een lichamelijke oorzaak ten grondslag

En in precies dezelfde tijdsspanne...
Kan het wat mij betreft niet aan het ras/type liggen... :n

We hebben hier een super rillerige intussen 4-jarige Fries op stal, het kan het lijntje zijn hoor... Maar je ziet ze met veel geduld en rust toch heel positief veranderen! Het is een kwestie van aanpassen aan het paard. En ja, dat moet je kunnen als ruiter. Hoe beter je daar in bent, hoe sneller je iets van een dier gedaan krijgt. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een ander type paard.

Van een paard dat ik jaren geleden reed (ook een Fries), doodbrave 3 jarige destijds... Hoorde ik een aantal jaar geleden dat het dier staatsgevaarlijk was geworden en met mond open op mensen af kwam.
Tenzij het dier een tumor in het hoofd zou hebben, acht ik het onmogelijk dat het door de fokkerij kwam. Details ken ik verder niet over het dier.

ivy_power89

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:56

Nou ik heb momenteel een 6 jarige fries onder zadel die echt niet voor elke ruiter geschikt is. Niet gevaarlijk oid maar heel ril. Daar moet je mee om kunnen gaan.
En komt niet uit een lijn die erom bekend staat rillige paarden te geven.

Daar in tegen ben ik wel van mening dat het een kwestie van karakter maar zeer zeker de manier van opvoeding (zowel aan de hand als onder zadel) is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:02

ivy_power89 schreef:
Nou ik heb momenteel een 6 jarige fries onder zadel die echt niet voor elke ruiter geschikt is. Niet gevaarlijk oid maar heel ril. Daar moet je mee om kunnen gaan.

Daar in tegen ben ik wel van mening dat het een kwestie van karakter maar zeer zeker de manier van opvoeding (zowel aan de hand als onder zadel) is.

Maar dat zeg ik ook ;)

Tegenwoordig wil iedereen het bloedmooie dier met de prachtige gangen.
Dat het karakter van het dier niet past bij het karakter van hunzelf....

Die fries bij ons op stal wil ik echt niet rijden, ik weet van mezelf dat ik daar niet mee om kan gaan. Doe mij maar een brutale aap die het af en toe op een lopen zet of eens een jolig bokje geeft.
Maar die je tegelijkertijd ook echt even heel flink op z'n plek kan zetten en die dan niet 3 weken achter in z'n stal blijft staan van angst. Daar kan ik totáál niet mee overweg.

Heb wel heel veel respect voor mensen die dat wél kunnen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:08

Ik heb juist het idee dat mensen meer en meer selecteren op braafheid bij aankoop en ook bij fok. Dat de hedendaagse ruiter meer en meer kiest voor een makkelijk bewerkbaar en vergevingsgezing paard ipv een dominant heethoofd. Dat karakter meer en meer een rol speelt in de selectie van een hengst.

Maar braafheid is in 9 van de 10 gevallen toch een gevolg van rijden. Ik kan mijn merrie op dit moment als topbrave verkopen, maar is niet braaf van karakter. Ik weet zeker als zij bij een onzekere inconsequente ruiter zou komen dat dit binnen een week escaleert en tot nare situaties gaat leiden. Je hebt braaf gereden en je hebt braaf karakter. Die laatste zijn zeer vergevingsgezind en komen vaak niet uit de beroemde hoog presterende hengsten. Dan moet je het al zoeken in gelders of koudbloed. Die eerste zijn opgevoed, maar grijpen hun kans zodra ze hem zien om hun eigen plan te trekken.

Maar ik heb wel het idee dat er nog voor elk wat wils te krijgen is. Alleen moet je als ruiter wel iets zoeken wat bij je past en het onderscheid kunnen maken tussen braaf gereden en braaf karakter. Maar ja, die bewegingstopper die sensibel is op de hulpen, die overal langs gaat maar nooit brutaal wordt, die wel vergeeft dat jij als amateur af en toe achter de beweging zit of je hulpen net verkeerd timed, die bestaat gewoon niet. Nu niet, maar ook in het verleden niet. Het probleem zit hem niet zozeer in de fokkerij, het probleem zit hem meer in dat mensen tegenwoordig denken dat alles maakbaar is. Maar als je zelf geen talent hebt voor een hete bewegingstopper, dan moet je die gewoon niet kopen ook al lijkt die braaf bij proefrijden. Dan moet je met een gewoon bewegend paard en ongecompliceerd karkater plezier gaan hebben. Maar ja, toegeven aan jezelf dat dat beter bij je past, dat valt niet iedereen mee. Heb dat al zo vaak mis zien gaan. Teveel willen, denken dat je het wel kan mannen...het aan alles wijden behalve aan je eigen rijkunst.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:11

Ik zie op concours in "mijn"ring als jury, genoeg zeer rijdbare jonge paarden met kwaliteit die ook behoorlijk vergevings- gezind zijn en niet van ieder blaadje de bak door vliegen maar door een gewone amateur heel prima rond te sturen zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:56

Anoniemk2 schreef:
Lante schreef:
De discussie is wat mij betreft: Voor jou bewerkbare paarden kopen i.p.v. kanonskogels. Wat voor de één bewerkbaar is, is dat voor een ander totaal niet.
Beetje meer zelfkennis en zelfreflectie zou menig paardenmens niet misstaan.

Heb je op wel gelezen? Dit is niet gebaseerd op mijzelf.

Staat er toch ook niet, dat het over jou persoonlijk gaat? Wie de schoen past..
Maar hoe jij de beginpost geformuleerd hebt, zou het inderdaad op jou kunnen slaan. Waarom start je anders dit topic?

Paarden en ruiters worden gelukkiger van een goede match.

elnienjo

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:28

Ik heb vroeger veel paarden gereden waar Engels volbloed in zat. Dat vond ik vaak ook de paarden waarmee ik de beste match had: goed voorwaarts, werkwillig en eerlijk. Ja, af en toe kanonskogels, maar nooit op een gemene manier.

Zit er in de huidige KWPN-er nog veel Engels bloed eigenlijk?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:43

Doe mij maar zo´n "kanonskogel". :D
Hier ook zo'n heerlijk heethoofd op stal staan, maar ik kan er wel alles mee. Heel belangrijk om zelf rustig te blijven, en als het een keer niet goed gaat dan weet ik ook dat het aan mij ligt. Een vriendin heeft zichzelf laatst ook overschat, dat ging dus niet goed. Paard was spontaan een giraffe die alleen nog maar hard kon, en zij bleef maar aan de teugels hangen. Later zei ze: "Ja ze was echt niet braaf." Waarop ik zie "Je had haar niet moeten vasthouden, dan was er ook niks gebeurd." Die zet ik er dus nooit meer op. :o

Ik denk dat het grootste probleem bij de ruiters en instructeurs ligt. Ruiters willen gewoon niet horen dat het aan hun ligt, maar dat het allemaal de schuld van het paard is. Mijn instructeur geeft mij gewoon op mijn flikker als ik uit schrik een keer wel de teugels grijp en daarna niet ontspan, of als ik te grof in mijn hulpen ben. Dat heb ik graag, maak mij alsjeblieft bewust van de fouten die ik maak, zodat ik wel met zulke paarden een fijne combinatie kan zijn of worden. :j

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:58

Janine1990 schreef:
ivy_power89 schreef:

Maar dat zeg ik ook ;)

Tegenwoordig wil iedereen het bloedmooie dier met de prachtige gangen.
Dat het karakter van het dier niet past bij het karakter van hunzelf....

Die fries bij ons op stal wil ik echt niet rijden, ik weet van mezelf dat ik daar niet mee om kan gaan. Doe mij maar een brutale aap die het af en toe op een lopen zet of eens een jolig bokje geeft.
Maar die je tegelijkertijd ook echt even heel flink op z'n plek kan zetten en die dan niet 3 weken achter in z'n stal blijft staan van angst. Daar kan ik totáál niet mee overweg.

Heb wel heel veel respect voor mensen die dat wél kunnen.

Ik ben het met je eens binnen deze discussie Janine :j

Daarbij denk ik dat het beeld wat we hebben van de fokkerij van nu, geen correcte afspiegeling is van de werkelijkheid. Veel mensen roepen dat de meeste hengsten te vlug/heet/scherp/moeilijk zijn, maar houden er dan geen rekening mee dat die paarden volop in het voer staan, hormonen onder controle moeten houden en vaak weinig los mogen. Waren ze als 2,5-jarige gecastreerd en liepen ze hele dagen in de wei, dan waren dit waarschijnlijk hele andere paarden geweest, die misschien wel geschikt waren voor een amateur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:06

Het gaat er natuurlijk ook om wat je wilt van een paard en voor welk doel je hem hebt.Gezondheid is belangrijk,want van al die ellende met veeartsen enzo wordt niemand vrolijk,het paard zelf ook niet. Maar daarbij is mijn doel een gezellige paardenvriend te hebben,en daarom is de belangrijkste eis bij aankoop voor mij dat hij een eerlijk en vriendelijk karakter heeft.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:09

Lante schreef:
De discussie is wat mij betreft: Voor jou bewerkbare paarden kopen i.p.v. kanonskogels. Wat voor de één bewerkbaar is, is dat voor een ander totaal niet.
Beetje meer zelfkennis en zelfreflectie zou menig paardenmens niet misstaan.

Hier ben ik het mee eens...
Maar bv ook met Benz over de instructie...Blijven allemaal factoren die meespelen.
Als kan een instructie natuurlijk best zeggen dat het probleem bij de ruiter ligt, als de ruiter dit niet wil horen stapt hij/zij tegenwoordig erg makkelijk over naar iemand die ze wel naar de mond praat...
Mensen kunnen geen kritiek of weerwoord meer verdragen tegenwoordig....
Zolang jij weet wat je kan en zoekt in dat profiel, heb je heel veel meer kans van slagen.....
Dat is eigenlijk het simpele antwoord.
Heeft niets met fokken te maken, maar alles met mensen die vanachter een scherm alles weten, maar in RL niets waar kunnen/durven maken.

De mensen om mij heen die klagen over een verkeerde aankoop, hebben dat vaak zonder kennis en kunde en in haast gedaan....
Zich laten leiden door: "ja maar morgen komen er ook mensen kijken of hij is al gekeurd (en dan niet na laten kijken door eigen da) of hij is 100% bomproof (ja in de eigen achtertuin) mag je nooit van een paard verwachten en al helemaal niet als hij net verhuisd is. Of door anderen aangespoord om dat hij zo knap is....
Als je gewoon de tijd neemt om goed te zoeken, weet waar je sterke en zwakke punten liggen en probeert zoveel mogelijk kennis te vergaren of om je heen te verzamelen. En niet over 1 nacht ijs gaat.
Kan iedereen een passend paard vinden.
Laatst bijgewerkt door olijf op 09-09-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:15

JudithGigi schreef:
Anoniemk2 schreef:
Er worden Imo rijpaarden gefokt die onderhandelbaar en onhandelbaar blijven als ze in verkeerde handen terecht komen. Zolang iedereen denkt Gp paard te fokken voor de topsport maar beland bij de amateur zullen de paarden moeilijk blijven omdat ze te heet worden gefokt voor de door snee ruiters. Vergeet de koudbloeden niet want die kunnen er tegenwoordig ook wat van met de nieuwe bloedvoering.

Het eerste paard dat van nature niet goed in de kop is moet ik nog tegenkomen...

Precies dit, ben veel "probleem" paarden tegen gekomen die nooit een probleem hadden gekregen als ze direct in de juiste handen terecht gekomen waren.
Imo gaat er nog veel te veel mis met zadelmak maken en doorrijden daarna omdat dat niet door kundige mensen gebeurd.

Ik zie juist veel hele brave paarden, ook wel een paar sensibele maar ook die kunnen gewoon braaf zijn/ worden als er goed mee omgegaan wordt.

Echt gevaarlijke paarden zijn vaak zo gemaakt of hebben ergens pijn is mijn ervaring. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn.

Dan nog iets anders: een dressuurpaard moet sensibel en heet genoeg zijn om te kunnen presteren (in de topsport), de dressuur vraagt die fijngevoeligheid en een motortje wat altijd start.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:18

JudithGigi schreef:
Anoniemk2 schreef:

Ze zijn er echt wel. Alleen in minder grote mate dan de meesten denken. En als ze er al zijn vertrekken ze vroegtijdig naar het hiernamaals of eindigen bij de ervaren ruiter die het kunnen doen lijken dat ze redelijk handteerbaar zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:19

Ik vind het best sneu dat juist hete paarden die suffe dressuurgangen moeten lopen. Bij springen kunnen ze tenminste écht hun energie kwijt.

Hengst laten vind ik trouwens belachelijk bij het merendeel van de rijpaarden. Enkel als ze bij grandprix ruiters terecht komen die er op wereldniveau mee kunnen presteren waardoor hun paard ook waarde krijgt als fokproduct.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:31

Indien men de hedendaagse rijpaarden te heet vindt koop ze dan niet! Zodra ze niet meer verkocht worden gaan fokkers er ook geen meer fokken.

Wees realistisch over je eigen kunnen, koop een paard dat fysiek geschikt is voor het werk dat je van hem gaat vragen. Dan krijg je geen fysiek verzet omdat het paard simpelweg lichamelijk niet kan geven wat jij van hem wilt.

Analyseer eerst eens je eigen persoonlijk. Indien je een kort lontje hebt neem dan geen volbloed. Ben je lui neem juist wel een volbloed etc etc...

Een paard dient te passen bij jouw doel en persoonlijkheid. Niet bij het geldende modebeeld.
Neem daarnaast les bij werkelijk goed geschoolde instructeurs die zelf aantoonbaar op hoog niveau actief zijn. Ga niet voor mensen met een flutcursusje van hier of daar.

Beter een goedkoop wat lelijker maar gezond paard dat past bij jou en je doelen dan een over de top duur bloedpaard waar je niets mee kunt. Investeer in langdurige goede instructie. Dan tover je een normaal paard om in een topper. Geeft veel meer voldoening, je leert meer en deze kennis is voor altijd.

Er is dus geen goed of fout aan hoog in het bloed gefokte paarden. Wel in een verkeerde aankoop of zelfoverschatting.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:45

Pareltjes schreef:
Wees realistisch over je eigen kunnen, koop een paard dat fysiek geschikt is voor het werk dat je van hem gaat vragen. Dan krijg je geen fysiek verzet omdat het paard simpelweg lichamelijk niet kan geven wat jij van hem wilt.

Hier heb je in mijn ogen een fantastisch punt te pakken, waar nog veel meer achter zit. Een paard heeft het zo veel makkelijker als die correct gebouwd is en het werk dat jij van hem vraagt eenvoudig uit kan voeren. Zo had ik een heel fijn springpaard die makkelijk zijn dressuuroefeningen deed, maar echt bergopwaarts en van de grond af? Daar was hij niet voor gemaakt. Dan doe ik er ook niemand een plezier mee om zo'n paard in het Z binnen te gaan rijden en daar 65% te willen scoren. Mezelf niet, de jury niet en ook zeker het paard niet.

Beoordelen wat een paard kan, niet kan en waar aandachtspunten in je training liggen mbt de bouw van het paard; dat gaat imo gigantisch vaak mis. Ik verbaas me er echt over hoe veel mensen niet weten wat een franse voorstand is, wat de nadelen van een stijl achterbeen zijn etc. Ik vind het basiskennis die bij paardrijden hoort, dat je iets van de bouw van je eigen paard afweet. Als je daar rekening mee houdt, kun je het je paard zomaar eens een stuk makkelijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:51

sorbetje schreef:
Ik denk dat dit tekort door de bocht is. Er spelen veel meer factoren mee zoals de hoeveelheid voer die naar binnen wordt gepropt, overschatting van de gemiddelde ruiter, matige instructie, te weinig beweging, hoge ambities van de ruiter en voorkeur voor bepaald exterieur/kleur. Het heeft wat mij betreft meer te maken met kennis en kunde dan met de fokkerij.

dat wat je al schrijft en vooral: tijd tijd tijd en geduld nemen/hebben

ik heb liever een goed karakter, wel een correct gebouwd paard

als ik het paard de tijd gun om fysiek en mentaal in balans te groeien, elke stap laat maken die nodig is voor zijn/haar ontwikkeling - met in achtneming van het paard in zijn/haar waarde laten - levert mij dat meer op, ongeacht het papier

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:12

x_Milou schreef:
Pareltjes schreef:

Beoordelen wat een paard kan, niet kan en waar aandachtspunten in je training liggen mbt de bouw van het paard; dat gaat imo gigantisch vaak mis. Ik verbaas me er echt over hoe veel mensen niet weten wat een franse voorstand is, wat de nadelen van een stijl achterbeen zijn etc. Ik vind het basiskennis die bij paardrijden hoort, dat je iets van de bouw van je eigen paard afweet. Als je daar rekening mee houdt, kun je het je paard zomaar eens een stuk makkelijker maken.

Ik vind niet dat het aan een leek is om alles maar te moeten weten. Dat kan ook niet. Wel aan de sector. Maar daar schort het aan alle kanten aan. Hippische beroepsgroep is een grote chaos voor de leek. Wie moet en kun je geloven? Waar zit de echte kennis en waar de bullshit. Dat geldt voor handelaren,fokkers, instructeurs, opleidingen, hoefsmeden, vage genezers en pensionstallen.

Er is geen of nauwelijks controle op. Staatsopleidingen zouden hernieuwd moeten worden ingevoerd zodat de leek weet waar de echte kwaliteit zit.

De hippische sector is vogelvrij en dan krijg je uitwassen. De dupe is de leek!
Maar wat nog veel erger is: haar of zijn paard!!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:17

Pareltjes schreef:
x_Milou schreef:

Ik vind niet dat het aan een leek is om alles maar te moeten weten. Dat kan ook niet. Wel aan de sector. Maar daar schort het aan alle kanten aan. Hippische beroepsgroep is een grote chaos voor de leek. Wie moet en kun je geloven? Waar zit de echte kennis en waar de bullshit. Dat geldt voor handelaren,fokkers, instructeurs, opleidingen, hoefsmeden, vage genezers en pensionstallen.

Er is geen of nauwelijks controle op. Staatsopleidingen zouden hernieuwd moeten worden ingevoerd zodat de leek weet waar de echte kwaliteit zit.

De hippische sector is vogelvrij en dan krijg je uitwassen. De dupe is de leek!
Maar wat nog veel erger is: haar of zijn paard!!

Daarom noem ik ook specifiek het eigen paard. Paarden beoordelen is niet voor iedereen weggelegd, maar het kan geen hogere wiskunde zijn om iemand wat over zijn eigen paard te leren. Tenzij de begeleiding dit dus ook al niet weet, ik ben het wederom met je eens dat daar het een en ander aan schort.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:37

Elisa2 schreef:
Dan nog iets anders: een dressuurpaard moet sensibel en heet genoeg zijn om te kunnen presteren (in de topsport), de dressuur vraagt die fijngevoeligheid en een motortje wat altijd start.

Klopt maar er zijn nu ook paarden die dusdanig sensibel zijn dat het m.i. hun welzijn schaad.
Ze hebben van elke verandering veel stress, dat icm talentvol, maakt het sneu voor het paard.
Paard moet mee op wedstrijden wat eigenlijk gewoon een overkill is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:41

Anoniemk2 schreef:
Hallo Bokkers,

Tegenwoordig worden de rijpaarden steeds feller en heter gefokt. Ik denk dat over een aantal jaren meer als de helft van de amateurs niet meer op dit soort rijpaarden durven te zitten die zo hoog in het bloed staan vanwege de moeilijke karakters. Het lijkt wel of er tegenwoordig kanonskogels gefokt worden i.p.v. bewerkbare rijpaarden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zou jezelf anders of beter willen zien in de fokkerij? Ik hoef hier geen afstammingen neer te zetten want we weten allemaal wel welke afstamming er heet zijn en welke niet. Hoe vind de bereden politie tegenwoordig nog een geschikt rijpaard terwel de meeste rijpaarden te hoog in het bloed staan voor dit soort werk.

Hoe:

ziet jullie ideale rijpaard eruit en aan welke eisen moet ie voldoen?

in de fokkerij niet zoveel,

wel in het opleidingskader, kennis en kunde terug brengen om een jong paard op te leiden tot...……… ieder heeft zo zijn/haar specifieke wensen

dan kun je ook van hete hengsten heel fijne en werkbare paarden hebben

mijn ideale rijpaard:

heb het gezocht in goed karakter, correct gebouwd zijn, gezond, veterinair gekeurd -door mij zelf laten doen -, passend bij het doel waarvoor ik het wil gaan gebruiken en bij mij - heb ik de klik!!-

als ik het paard de tijd gun om fysiek en mentaal in balans te groeien, elke stap laat maken die nodig is voor zijn/haar ontwikkeling - met in achtneming van het paard in zijn/haar waarde laten - levert mij dat meer op, ongeacht het papier

dan ontstaat in de loop van de tijd als ik samen met het paard het lange traject van opleiden heb afgelegd het ideale paard - of niet want er zijn allerlei externe factoren die het mede mogelijk of onmogelijk maken