Waarom toch geen cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:41

Ik heb geen eigen paard, ik rijd op een manege, maar als ik er 1 zou hebben zou ik sowieso altijd met cap rijden. Als is het paard nog zo lief en zal hij nooit iets doen, het is en blijft een dier...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:44

ik rij eigenlijk altijd zonder, behalve met buitenrijden en springen (en overige dingen die ik niet iedere dag doe of die nieuw zijn voor ons). ik voel me een stuk prettiger (en veiliger?!) zonder dat ding, ik heb veel meer bewegingsvrijheid en kan alles om me heen aan zien komen.

maar ik ben het wel met een aantal hier eens, die zeiden dat als je eraf flikkert en een hoofdwond krijgt, dat het dan echt je eigen schuld is. ik ben tot nu toe nooit op mn hoofd terecht gekomen, maar als ik daardoor een gat in mn hoofd heb, is dat ook echt wel mijn eigen (stomme) fout.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:50

Yessy schreef:
ik rij eigenlijk altijd zonder, behalve met buitenrijden en springen (en overige dingen die ik niet iedere dag doe of die nieuw zijn voor ons). ik voel me een stuk prettiger (en veiliger?!) zonder dat ding, ik heb veel meer bewegingsvrijheid en kan alles om me heen aan zien komen.

Meer bewegingsvrijheid zonder cap? Hoe erg beweeg jij met je hoofd dan, tijdens het rijden? Als je hem goed opzet, de goede maat en hij zit goed vast, zal de cap je ook niet belemmeren wat betreft je zicht.
Dat jij zonder cap rijdt vind ik prima, dat moet je tenslotte zelf weten, maar dat verhaal van bewegingsvrijheid en beter kunnen zien vind ik een beetje apart. Verward Is het niet gewoon een smoesje Tong uitsteken
Zonder cap vind ik gewoon fijner (wat luchtiger Haha! ) maar toch rijd ik altijd met cap (op uitzonderingen na dan). Voor de veiligheid.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:24

misschien vreemd idee, maar ik heb best grote ogen en kan door nauwelijks te draaien recht achter me zien, is iets erfelijks, mn ma kan het ook... die cap zit tot mn oren en als ik dan achterom wil kijken zie ik een grote zwarte vlek..

en het is geen smoesje hoor, de redenen die jij verder noemt kan ik ook nog bij mijn lijstje zetten maar dat is niet zo origineel meer Knipoog

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:19

Ik rij altijd met cap, op de manege verplicht en met luck doe ik het liever ook maar. Laatst onderuit gegaan met zn 2-en vol op mn hoofd terecht gekomen! wat was ik blij dat ik toen een cap op had!
Boeit me niet hoe ie zit, of ik een zweethoofd krijg of dat het lelijk staat. Vind mijn eigen hoofd wel ietsje belangerijker Lachen

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:25

Ik rij altijd met een cap! Is alleen voor de veiligheid ,bij ons op de manege is het volgens mij ook verplicht als je geen eigen paard heb. Maar het is altijd maar beter want, een ongeluk zit in een klein hoekje..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:33

Ik rijd ook altijd met cap. Vind ik veiliger, al hebben runningkawa en margreet wel gelijk. Met kan je ook nog genoeg letsel oplopen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:35

ik rij vaak zonder cap, ik weer het heel slecht!!! ik moet ook gewoon met cap gaan rijden, ook al vind ik het niet lekker zitten en staat het vreselijk, het moet toch.... stel ik val er van af...... wat dan?

en toch, veel mensen die ik tegen kom rijden zonder cap. waarom? ook al die smoesjes.... ik moet er maar aan gaan wennen, ook al vind ik het vreselijk. zometeen lig ik in het ziekenhuis.....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:14

Ik vind Runningkawa niet echt gelijk hebben. Ik kan geen belerend vingertje ontdekken trouwens maar misschien heb ik wat gemist. Dit topic gaat over het dragen van een cap en niet over andere beschermingsmiddelen of fietshelmen. Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat ie doet, net als 't dragen van autogordels (overigens wèl verplicht maar ik doe het ook amper), brommerhelmen etc. Ik heb ook altijd (behalve af en toe in maneges) zonder cap gereden en vind dat nog steeds het fijnst, zeker 's zomers. Als je meestal dressuurt in de bak is het misschien ook niet zo nodig dan dat je buitenrijdt, in het verkeer of crosst door de bossen. Ik heb al tig keer een tak tegen mijn hoofd gehad, nou ja, tegen mijn cap dus, halleluja. En wil je meer bescherming dan kun je een bodyprotector dragen, heb je minder kans op gebroken ribben etc. Je kunt dan altijd nog je nek breken, of je benen, maar dat is nu eenmaal inherent aan de sport. Als je paardrijdt is dat niet zonder risico. MAAR je kunt je wel zoveel mogelijk beschermen. Goed schoeisel, een stevige rijbroek en een cap dus. Mountainbikers hebben trouwens ook altijd een valhelm op, tenminste de vele aantallen die ik hier in de bossen zie.
Van de zomer reed een vrouw in Dwingeloo paard en zij kletterde met haar hoofd tegen een boom, hartstikke dood. En als het Academisch Ziekenhuis in Groningen nu zegt dat de meeste hoofdwonden hier (in het noorden dus) komen door paardrijden dan geloof ik dat onmiddellijk. Dus ik doe mijn hellempie gewoon op.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:16

ik rijd altijd zonder cap om mijn eigen paard. ik heb dankzij mijn cap 1 x mijn neus gekwets en 1x 2 blauwe ogen gehad. zodra ik een cap op zet heb ik het idee dat ik de goden ga verzoeken.... En een cap dragen is ook geen garantie dus.... ook ik ben oud en wijs genoeg om de risico's in te schatten.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 20:28

cissie schreef:
Altijd MET Haha!

Excuses als "hij zit niet lekker" of "ik krijg er een zweethoofd" van gelden niet meer, want met de caps van tegenwoordig hoeft dat zeker niet meer zo te zijn.

Iedereen die boven de 18 jr is, moet het zelf weten alles wat eronder zit moet verplicht worden vind ik.

Daar ben ik het niet mee eens... Voor sommige mensen (medische redenen)kan het gewoon niet een cap op. Het klinkt krom maar ik mag er er niet eens een op van de artsen ivm mijn voorhoofd (vroeger ben ik geboren met een schedelafwijking). Van dit alles heb ik nu godzijdank geen last meer van OK dan! maar wanneer ik wel een cap op zou hebben en ik zou gaan vallen dan kan zo`n val voor mij juist het einde betekenen omdat de de cap dat juist tegen mijn hoofd aan stoot en ik daardoor een hersenbloeding (van de klap) zou kunnen krijgen.

Ja ik weet het het is daarom verstandig om helemaal niet te rijden...dat klopt...maarja ik ben niet verstandig en kan de liefde voor paarden maar niet vergeten. ... Pling

Achja om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus zonder.

GR Claudia

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:04

ik promoot het met cap rijden Haha! (zie naam)
ik heb mijn lesje geleert. wou ook eens zonder rijden maar deed het toch maar wel. en net die x val ik met mijn pony in de sloot. ben er nog nooit van afgevallen *LOL*

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:05

capopjekop schreef:
ik promoot het met cap rijden Haha! (zie naam)
ik heb mijn lesje geleert. wou ook eens zonder rijden maar deed het toch maar wel. en net die x val ik met mijn pony in de sloot. ben er nog nooit van afgevallen *LOL*

had je naam nog nooit zo gelezen! haha! grappig!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:53

claudia23"]
[quote="cissie schreef:
Altijd MET Haha!

Excuses als "hij zit niet lekker" of "ik krijg er een zweethoofd" van gelden niet meer, want met de caps van tegenwoordig hoeft dat zeker niet meer zo te zijn.

Iedereen die boven de 18 jr is, moet het zelf weten alles wat eronder zit moet verplicht worden vind ik.

Daar ben ik het niet mee eens... Voor sommige mensen (medische redenen)kan het gewoon niet een cap op. Het klinkt krom maar ik mag er er niet eens een op van de artsen ivm mijn voorhoofd (vroeger ben ik geboren met een schedelafwijking). Van dit alles heb ik nu godzijdank geen last meer van OK dan! maar wanneer ik wel een cap op zou hebben en ik zou gaan vallen dan kan zo`n val voor mij juist het einde betekenen omdat de de cap dat juist tegen mijn hoofd aan stoot en ik daardoor een hersenbloeding (van de klap) zou kunnen krijgen.

Ja ik weet het het is daarom verstandig om helemaal niet te rijden...dat klopt...maarja ik ben niet verstandig en kan de liefde voor paarden maar niet vergeten. ... Pling

Achja om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus zonder.

GR Claudia
[/quote]

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk Haha! , ik bedoelde meer in zn algemeenheid en doel niet op de mensen die bv om medische redene of iets andere geen cap kunnen dragen of verdragen, Knipoog

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:10

ik rij zelf ook nooit met cap.
ik vind het gewoon niet lekker zitten.
ik rij alleen recreatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:43

Soxje schreef:
Ik vind Runningkawa niet echt gelijk hebben. Ik kan geen belerend vingertje ontdekken trouwens maar misschien heb ik wat gemist. Dit topic gaat over het dragen van een cap en niet over andere beschermingsmiddelen of fietshelmen. Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat ie doet, net als 't dragen van autogordels (overigens wèl verplicht maar ik doe het ook amper), brommerhelmen etc. Ik heb ook altijd (behalve af en toe in maneges) zonder cap gereden en vind dat nog steeds het fijnst, zeker 's zomers. Als je meestal dressuurt in de bak is het misschien ook niet zo nodig dan dat je buitenrijdt, in het verkeer of crosst door de bossen. Ik heb al tig keer een tak tegen mijn hoofd gehad, nou ja, tegen mijn cap dus, halleluja. En wil je meer bescherming dan kun je een bodyprotector dragen, heb je minder kans op gebroken ribben etc. Je kunt dan altijd nog je nek breken, of je benen, maar dat is nu eenmaal inherent aan de sport. Als je paardrijdt is dat niet zonder risico. MAAR je kunt je wel zoveel mogelijk beschermen. Goed schoeisel, een stevige rijbroek en een cap dus. Mountainbikers hebben trouwens ook altijd een valhelm op, tenminste de vele aantallen die ik hier in de bossen zie.
Van de zomer reed een vrouw in Dwingeloo paard en zij kletterde met haar hoofd tegen een boom, hartstikke dood. En als het Academisch Ziekenhuis in Groningen nu zegt dat de meeste hoofdwonden hier (in het noorden dus) komen door paardrijden dan geloof ik dat onmiddellijk. Dus ik doe mijn hellempie gewoon op.

Het is ook totaal niet belerend bedoeld.
Maar kijk eens ff hoeveel cap topics er zijn geweest?
Daar word je toch moe van Gaaaap
En bij Itp meteen, je hebt geen cap op.
Maar ik wil alleen maar duidelijk maken, dat er meer gevaren zijn dan alleen je kop.
Rug breken enz. net zo ernstig. Wat met bodyprotector ook enig risico mee weg genomen kan worden, toch hoor je daar niemand over Verward
Verder draag ik ook een cap, daar gaat het niet eens om, maar dat gedwing dat een ander dat ook perse moet, dat moeten ze zelf weten, hun kop.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:45

runningkawa schreef:
dat gedwing dat een ander dat ook perse moet, dat moeten ze zelf weten, hun kop.

Exact dat bedoel ik!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:48

Cap topics blijven actueel, net als voertopics, zadel- en bittopics etc. Oude topics zijn niet interessant meer en er komen steeds nieuwe bokkers bij met vragen dus ik vind het prima. Heb er totaal geen hinder van. Er komen ook steeds nieuwe produkten op de markt hè.
Wie dwingt er eigenlijk dat je een cap moet dragen? Daar hebben jullie het steeds over RK en Margreet maar iedereen geeft hier zijn of haar mening. Het is nog niet verplicht bij wet maar het zou me niks verbazen als dat nog komt. Ik hou ook helemaal niet van betutteling, ben uit de sixties dus wars van pressie. Ik vind ook dat mensen zelf moeten weten of ze zo'n pot op hun hoofd zetten of niet, maar een goede cap voorkomt nu eenmaal schedelbreuken etc. Bij de pensionstallen waar ik stond wilden ze ook dat je met cap buiten ging rijden, het was geen harde eis maar je kreeg tot vervelens toe commentaar als je zonder cap uit reed. Dat kun je wel betutteling noemen maar de vrouw van mijn vorige pensionbaas heeft wel een halve dag met me in het ziekenhuis gezeten toen ik na de val als een rode zombie op stal terugkwam. Daarna hebben ze volgens mij ook de eis van het cap dragen ingesteld Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:19

Zucht... Voel weer eens aan mijn neus... en kom weer het deukje tegen van een ouderwetse cap die permanente schade toebracht.... (en een paar blauwe ogen) Met springen, wedstrijden en jonge paarden heb ik zo'n rotding op maar verder... dan moet het bord voor mijn kop de klap maar opvangen... Ben er trouwens nog nooit afgeklapt buiten de bovengenoemde situaties... Ja, toch... hihi, 1 keer maar toen had ik beter een zwemvest aan kunnen hebben want toen verzoop ik bijna (overdrijf helemaal niet) Haha! Haha! Haha! Maar ik viel toch heerlijk zacht... PLONS (water was maar 1 meter diep *LOL* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:51

Dan heb ik bij deze de nieuwe uitrusting samengesteld voor mensen die blijven doorzagen over het niet dragen van een cap door andere ruiters/amazones:

Uitrusting voor de ruiter/amazone:

- uiteraard de goedgekeurde veiligheidshelm

LET OP: de cap moet precies op maat zijn, anders kan hij schuiven en levensgevaarlijk letsel veroorzaken bij een eventuele val. Zorg ervoor dat de 3 of 4 punts bevestiging zo is ingesteld, dat de cap ook echt niet kan schuiven.

- bodyprotector, moet minimaal goedgekeurd zijn voor de samengestelde wedstrijdsport.

- polsbeschermers

- rijlaarzen

- kleding die onder geen enkele voorwaarde kan gaan wapperen of achter het zadel kan komen, jassen e.d. moeten ten allen tijde dichtgeritst of geknoopt zijn

- nooit rijden met een sjaal, omdat je jezelf daar makkelijk ongewild mee op kunt knopen

Voor het rijden over de verharde weg komt hier nog bij:

- elleboogbeschermers
- kniebeschermers.

Uitrusting paard:

- hoofdstel van hoogwaardige kwaliteit leder dat ook nog eens zeer goed is onderhouden, stel dat je teugels breken (of een ander hoofdstelonderdeel) op het moment dat je een noodstop moet maken...

- bit mag absoluut niet versleten zijn, stel dat het breekt

- Het zadel moet over goede veiligheidshaken beschikken, deze dienen ook altijd open te staan

- veiligheidsbeugels, om te voorkomen dat je in de beugel blijft hangen bij een eventuele val

- stijbeugelriemen en singel van hoogwaardige kwaliteit, absoluut zonder slijtage en goed onderhouden. Laat meteen even de stiksels van je stijbeugelriemen 'nieten', kan ook nog een hoop ellende voorkomen.

Verder is het absoluut not done om je in de buurt van of zelfs op paarden te bevinden die:

- jong/onervaren zijn of hengst
- niet helemaal te vertrouwen zijn

Verder nog veel paardrijplezier toegewensd Verward Clown Ach gut

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:04

CCCCorine schreef:
-verhaal-

Anders overdrijf je even... Wat voelen al die niet-capdragers zich gelijk aangevallen? Schuldgevoel?

Tuurlijk blijft paardrijden gevaarlijk en kan je het best zo veilig mogelijk rijden, maar ik denk dat voor de rest van je leven geestelijk gehandicapt zijn vervelender is dan een gebroken rib.

ontopic: ik rijd altijd met cap, is namelijk verplicht op de manege, maar vroeger op verzorgpony'tje deed ik het ook niet altijd.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:50

ik voel me als niet cap drager helemaal niet aangevallen en heb ook geen schuldgevoel... nogmaals ik ben oud en wijs genoeg om verantwoording voor mijn eigen daden te nemen en de daarbij behorende risico's.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:56

Dookie schreef:
Waarom zijn er zoveel mensen dat niet met cap rijden?

misschien hebben die mensen niet genoeg hersens die beschermd moeten worden? Knipoog Schijnheilig

Pegassus97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:15

CCCCorine schreef:

Verder is het absoluut not done om je in de buurt van of zelfs op paarden te bevinden die:

- jong/onervaren zijn of hengst
- niet helemaal te vertrouwen zijn

Schijnheilig Dus je mag tegenwoordig ook geen hengsten meer houden *LOL*

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:18

ik rijd sinds mijn 18e zonder cap. Op de manege waar ik daarvoor reed was het dragen van een cap verplicht. toen ik op de andere manege ging rijden droeg niemand een cap na een paar lessen deed ik hem ook niet meer op alleen met springen. Echt stom hoor weer niet waarom. Mocht ik weer gaan rijden (rijd niet meer op mijn huidige paard) dan ga ik toch maar een veiligheidshelm aanschaffen.