Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NinaCharlie schreef:Ervaringsdeskundige hier... mijn paard was 9 jaar geleden ook zo. Alleen dan aan de hand ook nog eens vervelend. Na een tijd zelf aangerommeld te hebben ook een beginnetje gemaakt in die medische molen, dwz fysio’s, verschillende peuten en paten. Lichte verbetering, maar nog niet écht.
Geschiedenis van paard opgezocht en met verschillende oud-eigenaren in contact gekomen. Advies was inslapen. En dan wel zo snel mogelijk.
Ik ben niet iemand die snel opgeeft en ik zag echt toekomst met dit paard. En aangezien die fysio’s, peuten en paten nog niet echt voor super verbetering zorgden, ben ik met hem naar een goed aangeschreven kliniek gereden en heb hem op de foto gezet. Resultaat: artrose in rug en 1 been.
In samenwerking met de kliniek, die mij echt aan mijn hand hebben meegenomen hebben we hem als het ware opnieuw leren lopen, maar dan op een manier hoe hij zijn rug correct gebruikt. Ik heb er een heel ander paard voor terug. Alle, en dan bedoel ik ook echt álle nare streken (bokken, staken, ruiter eraf werpen, steigerend op de uitgang van de bak afgaan) zijn eruit.
Paard is lief, meewerkend en inmiddels een echte bodybuilder geworden. Dus mijn advies.. rij hem naar een kliniek (ik weet niet waar in Nederland je woont maar ik kan je de mijne van harte aanraden) en laat hem binnenste buiten keren.
Pas dan kan je een plan van aanpak maken.
Edit: ik voeg even een fotootje toe.. linksboven hoe de galop eraan toe ging toen, en rechts nu. Linksonder hoe de draf eraan toe ging.. en rechts nu.
[ [url=m/rgQDZT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Let wel; dat resultaat is bereikt zonder het inspuiten van gewrichten, medicatie, hulpteugels en dwangmiddelen.
pien_2010 schreef:Een paard kan ook vervelend zijn omdat hij fout gereden wordt. Dus die medische molen vind ik verstandig, maar het paard wordt door kinderen gereden en wie weet zitten ze hem in de weg→ dus jongste dochter kan hem wel rijden→ want zij laat hem in de natuurlijke houding. Het ene paard is daar gevoeliger op als het andere.
Ik zeg niet dat dit aan de hand is maar het is zeker een mogelijkheid→ zoals andere opties ook mogelijkheden zijn.
Blijkbaar gaat het nu beter met hem doordat hij op de weide staat. Kan dus ook op artrose wijze wat verbeterd doordat hij meer kan bewegen→ kan ook betekenen dat hij zijn temperament ei kwijt kan→ waardoor braver![]()
etc.
Dus klinkt goed TS dat je verder gaat kijken. En als er niets gevonden wordt, dan kan het tof zijn om paard helemaal osteopatisch (wel een goede en bij voorkeur eentje die ook regulier dierenarts is) te laten behandelen en een andere instructie voor de kinderen zoeken .
Ik zeg dit, omdat ik zelf een paard heb gereden op een manege na een osteopathie behandeling en die liep fantastisch en was super braaf. Het beestje bleek vaak neiging te hebben om te sterk te worden of uit e breken en ik had alleen maar een super braaf paard dat heerlijk met rug gebruik liep te swingen in de bak. De instructrice gaf aan dat paard meestal door mensen werd gereden die dat rug gebruik tijdens het rijden niet voor elkaar kregen en dan ging hij sterren kijken. Hij deed dat heel eventjes in het begin maar liet zich zo gemakkelijk corrigeren en hij was echt een super lief schatje en door en door betrouwbaar.
LadyAnna schreef:Het paard geeft duidelijk aan, dat kinderen geen probleem zijn. Deze vragen ook niet zoveel.
Het lijkt mij een aardig bloedpaardje te zijn en ik vermoed zonder dat ik het kan weten, dat deze wel eens gecrossd heeft.
Bij sommige kan je nu eenmaal niets dwingen of proberen te dwingen, werkt alleen maar averechts.
LadyAnna schreef:Het paard geeft duidelijk aan, dat kinderen geen probleem zijn. Deze vragen ook niet zoveel.
Het lijkt mij een aardig bloedpaardje te zijn en ik vermoed zonder dat ik het kan weten, dat deze wel eens gecrossd heeft.
Bij sommige kan je nu eenmaal niets dwingen of proberen te dwingen, werkt alleen maar averechts.
beatje schreef:Maar zie je zelf dan niks vreemd aan hoe hij loopt in galop. Het weg drukken van zijn rug het hoofd omhoog. Die van mij geeft ook wel eens een protest bok. Maar dat is wat het is. Die blijft wel lekker rond bok , scheet er bij en ze luisterd weer. Dat is protest bokken. Bij jou paard zie ik een paniek... . Ik denk niet dat het een reactie op onkunde is want verder is het een braaf paard.
De wijze waarop het paard bij julie is gekomen via het handelscirquit moet je ook altijd te denken geven. Wel fijn dat julie bereid zijn zo voor hem te gaan.