[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:13

Is de bedoeling dat iemand z'n nek breekt? Ik vind het bijzonder roekeloos om te willen blijven rijden. Paard geeft duidelijk aan dat het 'm niet zint. Ik 'hoop' dat het iets medisch is wat opgelost kan worden. Naar de kliniek en grondig onderzoek laten doen lijkt me geen overbodige luxe.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:32

Ook ik zou het dier eens echt goed laten doorlichten in een goede kliniek. Kan toch bijna niet anders of het dier mankeert wat en dat is niet een kwestie van een veel te kort lontje.
Want je allereerste val bvb; in je verhaal klink je niet als iemand die opstapt met het motto; geen gelul, kop in de krul. Dat strengere been waar je het over hebt klinkt mij dus eigenlijk in de oren als een normale correcte beenhulp. Misschien tegelijk ook wat stelling erbij gevraagd om hem bij de les te houden en dat was al voldoende om jou vliegles te laten geven.
Kijk naar de houding waarin het paard loopt in de filmpjes met je dochter; een paard wat ontspannen is loopt niet zo in vrijheid, blijheid. Die loopt lekker los met hoofd laag, maar hij niet. Hij loopt krampachtig met een strak getrokken lijf.
Eigenlijk ziet hij eruit in beweging zoals mensen bewegen als ze flinke rugpijn hebben en gezien zijn hoofd hals houding zal het bij hem in zn hals ook niet helemaal goed zitten.

Dat die vriendin die met hem sprong ook steeds meer problemen kreeg en uiteindelijk daarom is gestopt laat ook wel zien dat er wat anders aan de hand is dan een mannelijke diva die ten allen tijden met fluwelen handschoentjes wil worden aangeraakt.

en niemand er meer op zolang je nog geen zekerheid hebt, want er komt een dag dat hij zo uitbarst dat iemand zn nek breekt.

Rizette

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:44

Het eerste waar ik me over verbaas is dat hier blijkbaar instructie bij betrokken is die niet adviseert het paard meteen na te laten kijken en het niet te rijden. Hoe het ook verder gaat. Ik denk niet dat jullie kundige begeleiding hebben en als je zelf een beginnner bent in de rijderij heb je dat echt wel nodig. Ik hoop dat jullie dit paard gaan geven waar het recht op heeft. Goed en gedegen medisch onderzoek en geen polonaise meer aan het lijf. Veel sterkte met alles

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 10:48

Ik ben met een paar mensen privé en we gaan hier zeker mee verder. Als er duidelijkheid is zal ik nog eens een update geven.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:52

Ik vind dat Rizette nog wel een goede toevoeging heeft. Snel een ander zoeken die je niet je leven laat riskeren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:59

Top Deoro, dat je er mee aan de slag gaat.

Ik wens je gezin en jullie paard toe dat jullie eruit komen en samen nog veel plezier met en van elkaar gaan beleven. Een paard hebben dat het naar zijn zin heeft en daar met vertrouwen mee om kunnen gaan en op kunnen rijden is zo gaaf, dat gun ik jullie van harte.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:01

Jammer dat de filmpjes weggehaald zijn..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:08

Ik kom even volgen en wil je succes wensen met de onderzoeken!
Denk dat TS het punt nu wel begrepen heeft trouwens, veel tips en info zijn gedeeld en gaat ze mee aan de slag, meningen zijn misschien niet helemaal nodig nu.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:13

Fijn TS dat je er mee aan de slag gaat.
En ja een update over hoe het jullie verder vergaat lezen we graag..
succes

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:14

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:15

Deoro schreef:
Ik ben met een paar mensen privé en we gaan hier zeker mee verder. Als er duidelijkheid is zal ik nog eens een update geven.

Goed bezig! +:)+ Er werd een aantal keer thermografie geopperd, mocht je daar interesse in hebben, dan heb ik we connecties daarvoor :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:17

Heel goed dat je het advies ten harte neemt!
Ik hoop voor jullie, en zeker voor het paard, dat het allemaal meevalt met de ernst van het lichamelijke probleem.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:19

Goed zo ts ! Fijn dat je ermee aan de slag gaat. Flink balen voor jullie :(:)
Hou je ons op de hoogte ? Hoop dat er iets uit gaat komen voor jullie :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:17

Een paard kan ook vervelend zijn omdat hij fout gereden wordt. Dus die medische molen vind ik verstandig, maar het paard wordt door kinderen gereden en wie weet zitten ze hem in de weg→ dus jongste dochter kan hem wel rijden→ want zij laat hem in de natuurlijke houding :)* . Het ene paard is daar gevoeliger op als het andere.
Ik zeg niet dat dit aan de hand is maar het is zeker een mogelijkheid→ zoals andere opties ook mogelijkheden zijn.
Blijkbaar gaat het nu beter met hem doordat hij op de weide staat. Kan dus ook op artrose wijze wat verbeterd doordat hij meer kan bewegen→ kan ook betekenen dat hij zijn temperament ei kwijt kan→ waardoor braver :list: :list: etc.

Dus klinkt goed TS dat je verder gaat kijken. En als er niets gevonden wordt, dan kan het tof zijn om paard helemaal osteopatisch (wel een goede en bij voorkeur eentje die ook regulier dierenarts is) te laten behandelen en een andere instructie voor de kinderen zoeken .

Ik zeg dit, omdat ik zelf een paard heb gereden op een manege na een osteopathie behandeling en die liep fantastisch en was super braaf. Het beestje bleek vaak neiging te hebben om te sterk te worden of uit e breken en ik had alleen maar een super braaf paard dat heerlijk met rug gebruik liep te swingen in de bak. De instructrice gaf aan dat paard meestal door mensen werd gereden die dat rug gebruik tijdens het rijden niet voor elkaar kregen en dan ging hij sterren kijken. Hij deed dat heel eventjes in het begin maar liet zich zo gemakkelijk corrigeren en hij was echt een super lief schatje en door en door betrouwbaar.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:23

TS, complimenten hoe jij met de reacties omgaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:24

NinaCharlie schreef:
Ervaringsdeskundige hier... mijn paard was 9 jaar geleden ook zo. Alleen dan aan de hand ook nog eens vervelend. Na een tijd zelf aangerommeld te hebben ook een beginnetje gemaakt in die medische molen, dwz fysio’s, verschillende peuten en paten. Lichte verbetering, maar nog niet écht.

Geschiedenis van paard opgezocht en met verschillende oud-eigenaren in contact gekomen. Advies was inslapen. En dan wel zo snel mogelijk.

Ik ben niet iemand die snel opgeeft en ik zag echt toekomst met dit paard. En aangezien die fysio’s, peuten en paten nog niet echt voor super verbetering zorgden, ben ik met hem naar een goed aangeschreven kliniek gereden en heb hem op de foto gezet. Resultaat: artrose in rug en 1 been.

In samenwerking met de kliniek, die mij echt aan mijn hand hebben meegenomen hebben we hem als het ware opnieuw leren lopen, maar dan op een manier hoe hij zijn rug correct gebruikt. Ik heb er een heel ander paard voor terug. Alle, en dan bedoel ik ook echt álle nare streken (bokken, staken, ruiter eraf werpen, steigerend op de uitgang van de bak afgaan) zijn eruit.

Paard is lief, meewerkend en inmiddels een echte bodybuilder geworden. Dus mijn advies.. rij hem naar een kliniek (ik weet niet waar in Nederland je woont maar ik kan je de mijne van harte aanraden) en laat hem binnenste buiten keren.

Pas dan kan je een plan van aanpak maken.

Edit: ik voeg even een fotootje toe.. linksboven hoe de galop eraan toe ging toen, en rechts nu. Linksonder hoe de draf eraan toe ging.. en rechts nu.
[ [url=m/rgQDZT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Let wel; dat resultaat is bereikt zonder het inspuiten van gewrichten, medicatie, hulpteugels en dwangmiddelen.

Dit vind ik erg fijn te lezen, dat het zo opgelost is.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:31

Heel leuk dit voorbeeld maar heb je de OP wel echt gelezen?
TS is er zelf vanaf gevallen met 3 gebroken ruggenwervels tot gevolg
Vriendin heeft het rijden gestaakt
Dan zou jongste dochter beter kunnen rijden dan TS zelf en haar vriendin dus

Verder hebben meerdere bokkers aangegeven nav het filmpje dat de galop niet zuiver is.

Osteopaat vind ik in deze dan ook niet slim. Röntgen wel. Ook vind ik het voorbeeld van jou persoonlijk niet aansluiten op het verhaal van TS want heel erg eerlijk... niet meer opstappen tot er röntgen is gedaan, evt behandeling aanslaat en anders verkopen om veiligheid te waarborgen
pien_2010 schreef:
Een paard kan ook vervelend zijn omdat hij fout gereden wordt. Dus die medische molen vind ik verstandig, maar het paard wordt door kinderen gereden en wie weet zitten ze hem in de weg→ dus jongste dochter kan hem wel rijden→ want zij laat hem in de natuurlijke houding :)* . Het ene paard is daar gevoeliger op als het andere.
Ik zeg niet dat dit aan de hand is maar het is zeker een mogelijkheid→ zoals andere opties ook mogelijkheden zijn.
Blijkbaar gaat het nu beter met hem doordat hij op de weide staat. Kan dus ook op artrose wijze wat verbeterd doordat hij meer kan bewegen→ kan ook betekenen dat hij zijn temperament ei kwijt kan→ waardoor braver :list: :list: etc.

Dus klinkt goed TS dat je verder gaat kijken. En als er niets gevonden wordt, dan kan het tof zijn om paard helemaal osteopatisch (wel een goede en bij voorkeur eentje die ook regulier dierenarts is) te laten behandelen en een andere instructie voor de kinderen zoeken .

Ik zeg dit, omdat ik zelf een paard heb gereden op een manege na een osteopathie behandeling en die liep fantastisch en was super braaf. Het beestje bleek vaak neiging te hebben om te sterk te worden of uit e breken en ik had alleen maar een super braaf paard dat heerlijk met rug gebruik liep te swingen in de bak. De instructrice gaf aan dat paard meestal door mensen werd gereden die dat rug gebruik tijdens het rijden niet voor elkaar kregen en dan ging hij sterren kijken. Hij deed dat heel eventjes in het begin maar liet zich zo gemakkelijk corrigeren en hij was echt een super lief schatje en door en door betrouwbaar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:52

Het paard geeft duidelijk aan, dat kinderen geen probleem zijn. Deze vragen ook niet zoveel.
Het lijkt mij een aardig bloedpaardje te zijn en ik vermoed zonder dat ik het kan weten, dat deze wel eens gecrossd heeft.

Bij sommige kan je nu eenmaal niets dwingen of proberen te dwingen, werkt alleen maar averechts.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:37

LadyAnna schreef:
Het paard geeft duidelijk aan, dat kinderen geen probleem zijn. Deze vragen ook niet zoveel.
Het lijkt mij een aardig bloedpaardje te zijn en ik vermoed zonder dat ik het kan weten, dat deze wel eens gecrossd heeft.

Bij sommige kan je nu eenmaal niets dwingen of proberen te dwingen, werkt alleen maar averechts.

Daar zit wat in
En uit te sluiten valt dat zeker niet maar ook zeker niet uit te sluiten valt iets medisch

Mocht het niet medisch zijn... ook de kinderen komen verder en gaan meer vragen.
Never dat ik het risico met kinderen zou willen lopen op een paard

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:45

Ts Waarom heb je de filmpjes eigenlijk verwijderd? Ik vond ze best heftig om te zien,maar ze zijn ook wel interessant om naar te kijken vanuit zijn beweging naar het exploderen en direct weer ontspannen.
Ik hoop echt voor het paard en voor julie dat je iets vind wat dit veroorzaakt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:47

Ik heb vroeger een volbloed gehad, was voor volwassenen levensgevaarlijk. sloeg je net zo gemakkelijk op je fontanel. Voor kinderen was deze 300% betrouwbaar en verdedigde ze.

Maar vroeger bijna 40 jaar gelden een tuiger en die spande toch echt wel de kroon. Daar kwam je zonder gevaar voor je eigen leven, echt de dam niet mee af. Uiteindelijk bij de slager beland, hoefkatroller.

Het kan inderdaad ook wel iets medisch zijn, nek en rug bijv.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 22:08

Bedankt voor de reacties. Ik hoop zelf ook dat we wat vinden en het kunnen oplossen. Natuurlijk hoop ik nog steeds dat het onkunde van ons is, maar ik ga daar niet meer (volledig) vanuit. Misschien een combinatie van.

Als iemand de filmpjes wil zien wil ik ze wel privé sturen.

Ik wil nog even toevoegen (en had ik misschien eerder moeten doen), dat hij dit doet nav grotere lichamelijke hulpen. Zweep en sporen worden niet gebruikt, maar bijv een beencorrectie. Als je hem bijvoorbeeld vraagt te draven met je kuit is de kans groot dat hij het niet doet. Als je die hulp vergroot krijg je protest. Maar als je de hulp weg laat, of licht geeft en hem met je stem vraagt aan te draven, is er niks aan de hand en doet hij direct wat je vraagt. Zo ook aan de longe. Vraag je om galop dmv stemgebruik, krijg je een galop. Gebruik je je lichaamshouding of zweep, krijg je een uitbarsting. Dit is dus de reden dat er gedacht wordt dat hij verkeerd/te hard aangepakt is geweest en zo doet.

Verder zijn er 2 meiden die hem af en toe rijden. Even groot, zelfde niveau (hoger dan ons). De ene valt regelmatig, bij de ander doet hij niks anders dan wat er gevraagd wordt.

Nou ja, wij gaan hier ons best doen en hopelijk kan ik binnenkort iets positief plaatsen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:16

Maar zie je zelf dan niks vreemd aan hoe hij loopt in galop. Het weg drukken van zijn rug het hoofd omhoog. Die van mij geeft ook wel eens een protest bok. Maar dat is wat het is. Die blijft wel lekker rond bok , scheet er bij en ze luisterd weer. Dat is protest bokken. Bij jou paard zie ik een paniek... . Ik denk niet dat het een reactie op onkunde is want verder is het een braaf paard.
De wijze waarop het paard bij julie is gekomen via het handelscirquit moet je ook altijd te denken geven. Wel fijn dat julie bereid zijn zo voor hem te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:24

LadyAnna schreef:

Hm, ik heb aardige bloedpaardjes, maar mijn ervaring is dat ze vooral teruggeven wat de ruiter erin stopt, en hoe meer bloed, hoe extremer dat gebeurt.

Als al het medische is uitgesloten, is het nog altijd heel wijs naar jouw gedrag naar het paard en omgang met het paard te kijken, en liefst samen met een professional, want vaak denk je zelf dat je het heel goed doet, maar ben je je niet bewust van je inconsistenties.

Ook mijn bloedpaardje werd een heel lieve, vriendelijke merrie, ze is het vrolijkste paard dat ik ken, nooit zuur of boos (en dat is ze echt wel geweest).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:44

Super hoe je met het commentaar om gaat TS. Natuurlijk niet de reacties waar je op had gehoopt, maar wel heel fijn dat je de opmerkingen serieus neemt.

beatje schreef:
Maar zie je zelf dan niks vreemd aan hoe hij loopt in galop. Het weg drukken van zijn rug het hoofd omhoog. Die van mij geeft ook wel eens een protest bok. Maar dat is wat het is. Die blijft wel lekker rond bok , scheet er bij en ze luisterd weer. Dat is protest bokken. Bij jou paard zie ik een paniek... . Ik denk niet dat het een reactie op onkunde is want verder is het een braaf paard.
De wijze waarop het paard bij julie is gekomen via het handelscirquit moet je ook altijd te denken geven. Wel fijn dat julie bereid zijn zo voor hem te gaan.

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn vorige opmerking dat de bok met draai bewust is bedoeld om de ruiter er af te werpen. Meeste paarden laten het weten wanneer ze vinden dat ze onheus bejegend worden, met bv te hard been geven of een zweeptik waar deze niet op zijn plek was, door een protest bok. Een been wat uitschiet of een bok omhoog, voor een ervaren ruiter altijd goed uit te zitten. Paarden met angst gaan vaak ineens rennen of vallen stil. Paarden met pijn, met name als er iets gevraagd wordt wat de pijn triggert,geven een reactie om de ruiter er af te werpen (of raken in paniek, steigeren met kans tot achterover klappen). En als een paard een ruiter er af wil hebben, lukt dat 9 van de 10 keer in een handomdraai. Meeste paarden zijn eerlijke dieren en willen graag voor je werken. Dat blijkt bij dit paard ook denk ik, gezien het feit je kinderen er wel alles mee kunnen en blijkbaar geen dingen van hem vragen die pijn doen of die hij associeert met pijn.

TS, weet je meer over zijn achtergrond? Zijn er oud eigenaars die je kan spreken? Weet je waarom hij naar Nederland is gehaald?

Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en hoop dat de oorzaak goed op te lossen is.