Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:34

proudmama schreef:
Eerlijk gezegd hebben wij daar met al onze paarden die wij hebben gehad in de loop der tijd nooit over nagedacht.
Op ons eerste paard reden wij alle vier, man, vrouw en twee dochters. Man en ik recreatie ruiters en dochters wedstrijden.
Bij ons voorlaatste paard reden mijn dochters allebei Z met het paard, en ik misschien sommige L oefeningen meer niet.
Eigenlijk nooit problemen gehad, ik dacht wel eens verpest ik het niet voor mijn dochters, maar zodra 1 van hun opstapte pikte het paard het gewoon weer op waar ze waren met Z oefeningen.

Paarden zijn niet gek..ze weten precies wie ze op hun rug hebben. :D

Geryon

Re: Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:59

Bij de meeste paarden kan dat makkelijk. Het zijn eerder de eigenaren die er problemen in zien die er niet zijn :+

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:04

Ik denk eerlijk gezegd dat als je paard een beetje netjes aan de hulpen staat en er gaat niet een dramatisch slechte ruiter opzitten dat dat prima moet kunnen. Ze kunnen het een beetje gek en onwennig vinden als ze het niet gewend zijn, omdat ook een paard gewend raakt aan de maniertjes van de vaste ruiter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 07:39

Sommige paarden zijn wel erg heet of hebben echt een gebruiksaanwijzing. Ik denk dat dit soort paarden minder geschikt zijn. Natuurlijk kan het wel als je er meer tijd in stopt maar nee, ik geloof niet dat alle paarden geschikt hiervoor zijn.

Onze Hercule daar kan iedereen op tot en met zwaar verstandelijk gehandicapten kinderen die boven zijn hoofd zitten te wiegen en te gillen.
Polie, is gewoon een echt bang paardje. Daar hebben ook anderen op gereden die dan in het begin vlak bij me bleven totdat ze eraan gewend was en zich ontspanden. Meestal was dat na 10 minuten en dan konden ze er gewoon fijn op rijden en ook van mij af rijden. Hercule zetten we gewoon mensen op en die gaan gelijk mee naar buiten. Op Polie vraagt dit gewoon een echte goede amazone (Hercule vindt alles best) die dat vlugge, hete en onverwachte wegschieten aan kan zonder daarvan in de zenuwen te schieten want dan is Polie emotioneel ook gelijk weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:35

Roodvos schreef:
Eens.
Ik heb een paard gehad die zodanig “autistisch” was, dat als iemand anders dan de vaste stalhulp het dier vasthield bij het opstappen de ruiter er al niet meer op kwam. Paard heeft langere tijd bij een prof. ruiter gestaan, maar bleef buitengewoon gecompliceerd geval. Paard had ook een hele lage leerbaarheid.

Andere paarden kunnen best geschikt zijn voor andere ruiters, maar zeker niet voor elke ruiter.
Mijn paarden zijn eerlijk en braaf, maar vaak ook (heel) heet, scherp en sensibel. Daar durf ik echt niet iedereen op te zetten. Als ik zelf niet kan rijden gaat er een prof op.

Dit vind ik een waardevolle. Paarden die weinig ruiters accepteren, accepteren over het algemeen ook in omgang weinig mensen.

Hier staat een ruin die al niet graag vast gehouden wordt door een ander. Hij laat het toe, maar je ziet zijn stress-level omhoog gaan dan. Hij is gewoon erg kieskeurig.

De merrie hier zet je gewoon op je plek als je haar niet behandeld zoals ze wenst/gewoon is. :+ Maar de ruin raakt in paniek. De ene blijft open staan voor communicatie, de andere klapt compleet dicht. Maar dat doet ie ook aan de hand en in de gewone omgang.

Dus nee, ik denk niet dat elk paard geschikt is voor meerdere ruiters. Onder "geschikt" versta ik nl. dat het dier zich er comfortabel onder voelt na een korte aanpassingsperiode. Bij sommige dieren duurt dat zo lang (de aanpassing.) dat het voor geen enkele partij handig of leuk is om met meerdere ruiters te werken.
Die enkeling die zich moeiteloos aan past aan elk paard is zo zeldzaam dat ik van die ruiters dus niet uit ga. :)

En ik heb mijn vorige paard altijd probleemloos uitgeleend voor prijsuitreikingen. Doe daar normaal echt niet zo moeilijk om. Maar mijn huidige ruin is een uitzondering. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:41

Het zijn toch ook levende wezens met eigen karakter. Ik vind dat niet zo raar hoor.

Vorig jaar toen we met verstandelijk gehandicapt manneke gingen wandelen heb ik mijn merrie aan iemand anders gegeven om naast te wandelen.
De ruin is heel gek op me, en hij had met iedereen kunnen lopen hoor zelfs met manneke op de rug, maar dat kindje was heftig voor hem. Dus wilde ik hem pleasen en pakte hem. Dat vond hij echt zichtbaar leuk. Daar heb ik ook van geleerd en sindsdien krijgt hij ook meer aandacht. Want die lastige autisten, zoals Polie, trekken veel aandacht. Die gemakkelijke wat introverte paarden vinden dat echter ook heel leuk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:20

Jaren geleden moesten de finalisten op de Olympische Spelen van paard wisselen en dus ook met elkaars paard het parcours springen. Als een paard voelt dat er een ruiter op zit die kan rijden kan dat prima. En hoe vaak veranderen de huidige toppaarden wel niet van eigenaar en dus ruiter? De ene combinatie zal hooguit een betere klik hebben dan de ander.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:31

elnienjo schreef:
Jaren geleden moesten de finalisten op de Olympische Spelen van paard wisselen en dus ook met elkaars paard het parcours springen. Als een paard voelt dat er een ruiter op zit die kan rijden kan dat prima. En hoe vaak veranderen de huidige toppaarden wel niet van eigenaar en dus ruiter? De ene combinatie zal hooguit een betere klik hebben dan de ander.

Ja maar over het algemeen komen paarden die geen meewerkend karakter hebben ook niet in de topsport terecht.
Daar zit natuurlijk wel verschil in. Wat niet wil zeggen dat er paarden zijn die maar door 1 ruiter gereden kunnen worden. Maar er zijn echt wel paarden die het moeilijk vinden om veel te moeten aanpassen en meer tijd nodig hebben. Iedere ruiter zit toch anders en werkt anders is.
Er zijn ook mensen die veel behoefte hebben aan hetzelfde ritme en routine dat is naar mijn idee niet anders bij paarden. Maar ook ieder paard gaat daar op z'n eigen manier mee op en dat hoeft dus niet direct in een bommetje of stakend paard te veranderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:35

elnienjo schreef:

En hoe vaak komen die die toppaarden vervolgens niet meer aan de top? Meer bepaalt in de dressuur heb ik er al een boel niet meer echt op niveau weten terug komen na verkoop.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:42

Dressuur ben ik niet in thuis, maar springen volg ik wel zodanig dat ik meekrijg dat sommige paarden opeens onder een andere ruiter mee lopen. Wellicht bij de een succesvoller dan bij de ander. Als paarden langer bij een zeflde ruiter blijven (als in jaren) kunnen ze wel net dat beetje extra eruit halen. Dat zal bij dressuur wellicht een grotere rol spelen omdat dat een jurysport is en de eenheid belangrijker.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:45

Tigra_ schreef:
Ja maar over het algemeen komen paarden die geen meewerkend karakter hebben ook niet in de topsport terecht.
Daar zit natuurlijk wel verschil in. Wat niet wil zeggen dat er paarden zijn die maar door 1 ruiter gereden kunnen worden. Maar er zijn echt wel paarden die het moeilijk vinden om veel te moeten aanpassen en meer tijd nodig hebben. Iedere ruiter zit toch anders en werkt anders is.
Er zijn ook mensen die veel behoefte hebben aan hetzelfde ritme en routine dat is naar mijn idee niet anders bij paarden. Maar ook ieder paard gaat daar op z'n eigen manier mee op en dat hoeft dus niet direct in een bommetje of stakend paard te veranderen.

Klopt natuurlijk dat niet elk paard naar hoog niveau te rijden is, maar op het niveau (welk niveau dan ook) kan een ervaren ruiter natuurlijk nog een verschil maken in of het paard z'n trucendoos kan opentrekken of denkt, laat me de moeite besparen omdat de ruiter een natuurlijk overwicht heeft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:53

elnienjo schreef:
Dressuur ben ik niet in thuis, maar springen volg ik wel zodanig dat ik meekrijg dat sommige paarden opeens onder een andere ruiter mee lopen. Wellicht bij de een succesvoller dan bij de ander. Als paarden langer bij een zeflde ruiter blijven (als in jaren) kunnen ze wel net dat beetje extra eruit halen. Dat zal bij dressuur wellicht een grotere rol spelen omdat dat een jurysport is en de eenheid belangrijker.

Toch vind ik het interessant om te zien wat er gebeurt met gastruiters zoals bv. in de finale van de PAVO-Cup https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:18915 .
Vorig jaar vond ik de verschillen groot en zag je ook dat het ene paard veel makkelijker omschakelt naar een andere ruiter dan de ander.