Ten einde raad met paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Ten einde raad met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:30

Bietenpulp heeft dezelfde energiewaarde als haver.Geef haar eens een supplement.Met alle vitamines en mineralen die ze dagelijks nodig heeft.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:48

Interessante problematiek.
Voor TS heel vervelend, maar ik volg graag mee.

Ik zou ook graag filmpjes en/of foto's van het paard willen zien.

Contact op (laten) nemen met vorige eigenaar/ruiter in Zweden is ook geen gek idee, net als een week of 2 op pijnstillers.

Geen idee of je durft, maar haar eens goed laten gaan op een breed pad/galopeerbaan zou je ook kunnen proberen, ze heeft op behoorlijk niveau gesprongen en eventing gelopen, ze zal een goede conditie (gehad) hebben, en sommige paarden hebben het nodig om eens goed gas te geven onder het zadel.

Verder kun je voor de juiste voeding contact opnemen met mizora hier op bokt.

Qua trainers zou ik je nog Noor tanger/Patrick molenaar aan kunnen raden, zij zitten in Asten en Patrick geeft nog op beperkte schaal les op locatie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:54

Ik lees nu net in eerdere posts dat je haar zelf in Zweden 2x gaan rijden bent...
Hoe liep ze daar dan ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:59

Hoe is ze vanuit Zweden vervoerd? Kan er bij het transport iets mis zijn gegaan in haar lijf?

Neem het alsjeblieft wel serieus. Het klinkt allemaal alsof het paard pijn heeft. Niet alleen voor het paard maar ook, achteraf, voor jezelf is het superrot als je doorrijdt ondanks deze duidelijke signalen. Zo lang je niet weet wát er is... klim er alsjeblieft niet meer op.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:01

Geerke: vitamines in mineralen voeren we al bij doormiddel van pavo vital
Pandora2: soms een beetje tegen het been en erg aantrekkend op de sprong, soms een klein beetje vluchterig
different1: foto's van het paard zou ik even in het topic plaatsen. We hebben der al vaker laten gaan, maakt verder eigenlijk geen verschil uit. Bedankt voor je verdere tips qua training betreft.
Koper: ik weet niet hoe ze vanuit Zweden is vervoerd. Daar ben ik allemaal niet over gegaan. Volgensmij is ze gewoon per vrachtwagen vervoerd maar dit durf ik niet te zeggen. Als je terugleest zie je ook dat ze al een aantal week stilstaat.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:04

Hier een foto van haar rug en hals. Ik hoop dat dit is wat jullie bedoelen.
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:07

Ik begrijp het verhaal van aankoop eigenlijk niet.
Je hebt ze zelf in Zweden 2x gereden. Dus is ze niet in mei vorig jaar naar hier gekomen.

Jullie hebben achteraf beslist om ze toch te kopen, dus hebben jullie haar toch zelf moeten importeren ?

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:08

Vorig jaar in mei is ze hier wil heengekomen, maar nog niet in mijn bezit. We hebben haar niet zelf geimporteerd, dit heeft een stal voor ons gedaan. Toen was ze dus nog niet in mijn bezit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:12

Ben jij haar dan in Zweden gaan proberen voor mei 2018 ? Lijkt mij echt een hele lange tijd tussen het proefrijden en de aankoop dan...

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:13

De reden dat er zo'n lange tijd tussen zat was vanwege een zeer nare privé gebeurtenis. Hier ga ik dus ook verder niet op in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:16

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:17

Ze is naar Nederland gehaald, en was toen nog niet van ons.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:17

Eigenlijk vraag ik me toch af wat er in de tussenliggende tijd gebeurd is. Als er bij voorbeeld, al dan niet tijdens transport, wat verschoven is, gaat dat ook met rust niet over.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:18

Ik denk dat als er iets verschoven was het zou zijn gevonden tijdens onderzoeken door de DA, kliniek, osteopaat enz

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:19

Heel eerlijk denk ik dat dit niet het juiste paardje voor je is.
Fijn als grasmaaier, maar om te rijden is er ondertussen al veel te veel gebeurd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:34

Ik neem aan dat het de merrie is van je instagram account... dus begin maart was ze kennelijk nog wel zo veilig om met haar buiten te rijden.. ook in galop en je schrijft dat je ook gesprongen hebt. Wat is er sindsdien gebeurt? Want toen had je haar dus al 5 maanden. ... en nu 4 maanden later is ze zo in verzet dat ze onder het zadel steigert en zich laat vallen... dat is echt heel extreem.

Wanneer is ze naar die trainingsstal gegaan? Was dat voor of na die buitenrit? Met welk gedrag en doel hebben jullie haar toen daar heen gebracht? Zou jou eigen instructrice op jou paard stappen (misschien niet nu maar twee maand geleden?)

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 19:40

Evelijn: ik rij nu ook nog met haar buiten, ook in galop. In de bak doe ik dit ook. Bij beide gaat het alleen heel slecht, alleen buiten iets beter. Die sprongetjes waren toen hele lage boomstammetjes, daar had ik toen ook flink wat problemen mee.
Die trainingsstal was voor de buitenrit. Na de buitenrit is ze ook nog getraind door mijn trainer. Als doel hadden we toen dat ze ontspannen een rondje kon lopen en over een balkje kon draven, dit is niet gelukt. Mijn instructrice vind het nu zelf ook niet meer verantwoord om erop te gaan zitten, en denkt dat ze dit ook niet meer (zomaar) opgelost heeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:02

Tja... als je instructrice die jij vertrouwt en kennelijk ook jonge paarden doorrijdt dit voor haar al brug te ver is... dan zou ik denken dat het voor jou ook niet haalbaar is...

De trainingsstal moest dus iets doen wat volgens jullie haar beste kwaliteit is... want je ouders denken dat deze merrie als buitenritten paard kan worden verkocht... en ze heeft in de bak nog heftiger gedrag dan buiten?
Maar in de omgang is ze super braaf... maar aan de longe kan ze al niet draven maar jij kon in Zweden en ook hier wel gewoon opzadelen en opstappen maar harder dan stap is paniek...

Ik snap je ouders wel dat ze haar gewoon van de hand willen doen. Als je er al keer onder hebt gelegen... je moet nog langer mee... en liefst heel en niet je paardenhobby verpest doordat je een paard hebt waarmee het onveilig is.

Je schrijft dat je voelt dat het opgeven is... maar aan de andere kant schrijf je ook dat jullie alles al hebben geprobeerd... dus wat wil je dan... het probleem (wat de oorzaak ook is) duurt kennelijk al maanden voort en is dus ook een proces van jaren voordat het opgelost is (mits er dus niks medisch is)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:50

Hoe is ze met instappen? Een filmpje zou wel helpen om je verder te helpen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:02

Janneke2 schreef:
Het doel is om pijn uit te sluiten (gedraagt ze zich hetzelfde na pijnstilling dan wordt de paniek niet door pijn veroorzaakt)

Het is andersom. Als ze op pijnstilling dit gedrag niet vertoont dan heeft ze dus pijn. Het lijkt misschien muggenziften maar dat is het niet, hoe jij het verwoordt is best gevaarlijk want ook al vertoont ze het gedrag op pijnstilling dan nog kun je pijn níet uitsluiten. Het kan namelijk zijn dat de pijnstilling niet goed inwerkt op het soort pijn dat het paard bijvoorbeeld en dan kun je zomaar het paard de vernieling in helpen omdat je denkt dat je bevestigd hebt dat het zeker geen pijn is (maar gedrag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:09

Dancer schreef:
Wellicht zou je een echo kunnen laten maken van het SI gewricht. Mijn paard heeft daar ook een blessure aan gehad en ook ik kon niets meer met haar, ze bleef maar staken onder het zadel en dan specifiek in de wendingen. Het is misschien het uitzoeken waard, omdat ze tijdens een buitenrit wel goed is en daar rij je toch meest rechtuit denk ik.

Na behandeling is het met haar helemaal goed gekomen.

Precies wat ik wilde zeggen

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:10

Evelijn schreef:
Ik neem aan dat het de merrie is van je instagram account... dus begin maart was ze kennelijk nog wel zo veilig om met haar buiten te rijden.. ook in galop en je schrijft dat je ook gesprongen hebt. Wat is er sindsdien gebeurt? Want toen had je haar dus al 5 maanden. ... en nu 4 maanden later is ze zo in verzet dat ze onder het zadel steigert en zich laat vallen... dat is echt heel extreem.

Wanneer is ze naar die trainingsstal gegaan? Was dat voor of na die buitenrit? Met welk gedrag en doel hebben jullie haar toen daar heen gebracht? Zou jou eigen instructrice op jou paard stappen (misschien niet nu maar twee maand geleden?)

Ts geeft ook aan 14 te zijn en in een ouder topic schreef ze 15 te zijn. Meerdere foto's gevonden waar paard gewoon op springt. Daarnaast heeft ze ook al eerder een topic geopend over een oudere pony die ook ongehoorzaam was? Ik twijfel een beetje aan dit topic. In het bericht hierboven geeft ze aan nu buiten te rijden terwijl een paar berichten daarvoor het paard nog stil stond. Ts wanneer is ze voor het laatst nagekeken? En is ze überhaupt gekeurd voor aankoop want volgensmij is hier nog geen antwoord op gegeven? (Of ik lees eroverheen) en wanneer is je tuig voor het laatst nagekeken?
daarnaast zou ik alleen ontspannen lopen al voldoende vinden en dat sprongetje voorlopig maar achterwegen laten als de basis zo te horen niet voldoende is.

Is ze al eens door iemand anders gelongeerd? En wat gebruik je qua tuig met het longeren hulpteugels of niks?

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:10

xtessax83 schreef:
Evelijn schreef:

Ts geeft ook aan 14 te zijn en in een ouder topic schreef ze 15 te zijn. Meerdere foto's gevonden waar paard gewoon op springt. Daarnaast heeft ze ook al eerder een topic geopend over een oudere pony die ook ongehoorzaam was? Ik twijfel een beetje aan dit topic. In het bericht hierboven geeft ze aan nu buiten te rijden terwijl een paar berichten daarvoor het paard nog stil stond. Ts wanneer is ze voor het laatst nagekeken? En is ze überhaupt gekeurd voor aankoop want volgensmij is hier nog geen antwoord op gegeven? (Of ik lees eroverheen) en wanneer is je tuig voor het laatst nagekeken?
daarnaast zou ik alleen ontspannen lopen al voldoende vinden en dat sprongetje voorlopig maar achterwegen laten als de basis zo te horen niet voldoende is.

Is ze al eens door iemand anders gelongeerd? En wat gebruik je qua tuig met het longeren hulpteugels of niks?

Ze staat nu idd stil. Als ik rij rij ik buiten. Buiten galoppeer ik ook gewoon, ik heb nooit gezegd dat ik niet galoppeer. Buiten heb ik toen 2 lage bolmsyammetjes gesprongen ja, dat was nogal een strijd. Ook toen was ze al bijna niet te rijden, vanaf het begin niet. Als je foto’s hebt gevonden waar mijn paard springt zou ik graag willen weten waar, die staan naar mijn weten namelijk niet op internet. Het topic over mijn pony is enkele jaren terug geopend, dat lijkt me niet relevant om dat hierbij te betrekken. Ze is voor het laatst 2 weken geleden nagekeken. Ze is gekeurd voor aankoop, zoals al eerder gezegd. Mijn tuig word maandelijks nagekeken (instructrice is ook zadelpasser) door instructrice en eens in de zoveel tijd door zadelmaker. We hebben al in geen maanden meer gesprongen, als je leest had je dat ook gezien. Dan lees je dat we aan ontspanning werken en helemaal niet aan springen. Ze is een hele tijd door iemand anders gelongeerd, maakt geen verschil. Met longeren longeer ik nu alleen met kaptoom, dat gaat het beste. Als je aan dit topic twijfelt, dat kan. Dan ontstip je. Alle informatie die hierin staat is correct.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:21

Als je buiten rijdt, rij je dan anders? Losse(re) teugels wellicht? Zelf meer ontspannen? Mijn paard gaat op slot als ik dingen vraag die hij niet snapt. Jij rijdt anders dan haar oude eigenaren. Als ze snel stress krijgt, krijgt ze misschien wel angst van jouw manier van rijden (welke niet slecht hoeft te zijn, maar gewoon anders). Als jij op buitenrit anders met haar omgaat, snapt ze je dan misschien wel en gaat het daarom beter.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 22:23

Buiten rij ik naar mijn mening niet anders, ik kan het wel eens aan mijn vader vragen (die gaat mee op buitenrit).