konijntje gedissecteerd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:21

De manier waarop het gebeurd is in mijn ogen zeker niet acceptabel, netzomin als het afmaken van een gezond dier om vervolgens te gebruiken voor dit soort doeleinden. Een dier dat een natuurlijke dood heeft gehad vind ik daarentegen wel acceptabel en heb ik in principe niets op tegen, al staat het idee me nog steeds niet aan.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:22

ja, dat ben ik compleet met je eens !

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:13

Spetterlover schreef:
Ik vind het belachelijk, dieren doden om andere dieren te redden, waar slaat dat op ? En dan ook nog een hele klas vol ipv 1 ? En gezonde dieren ?
Kom op, waar laten jullie je verstand. Ik moest voor bio eigenlijk een keer een schapenhart ontleden, nou mooi niet, ik ben echt ontzettend boos geworden en uiteindelijk kreeg ik gewoon een kunsthart, dus zo'n moeite is dat niet.
De manier van het doden EN de rede van het doden vind ik beiden niet acceptabel, denk in godsnaam even na echt.

( En nee, ik eet geen dier, ik ben vegetarisch )

Ik denk dat jij even na moet denken!! Dat schapenhart wat jij moest ontleden, is afkomstig uit een slachthuis. Dat schaap is echt niet speciaal voor jou doodgemaakt hoor!
Verder is het erg makkelijk praten om te zeggen dat je op kunstdingen moet oefenen. Kunstharten bestaan misschien wel, maar vertel mij maar eens waar ik een kunst-geitenpoot kan vinden, kompleet met menisci, kruisbanden, ligamenten enzv. Ik snap je standpunt best hoor, maar soms zijn er gewoon geen andere manieren. Het lijkt me erg logisch dat dierenartsen op echte dieren moeten oefenen, niet op nep-dingen. Zowiezo lijkt het mij handig als je ook weet hoe het er in het echt uitziet, voordat je als dierenarts aan de slag gaat. Ik zou mijn dier niet met een veilig gevoel achter laten bij een dierenarts als je weet dat die alleen maar op namaak-dieren heeft geoefend. Het echte kun je nooit zo precies nabootsen.

Beetje een naieve gedachte van jou, want zo werkt het niet.

Genial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 14:39

Ben het wel eens met MarianneR, en het is niet dat we het niet nodig zullen hebben. We zullen dan misschien nooit echt moeten oppereren maar we moeten wel assisteren en daarmee wil ik niet zeggen dat we geen dier moeten aanraken ofzo he... Trouwens de opleiding is in België heel anders dan in Nederland heb ik al veel gehoord. Maarja daar gaat het hier niet over.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:33

ik heb het niet ontleed, er zijn wel duidelijk alternatieven. Ja, die zijn misschien duur om na te maken, maar volgens mij is een dierenleven nog meer waard. Maar zoals ik later al schreef, neem dan in elk geval GEEN gezonde dieren, GEEN dieren die er speciaal voor vermoord worden..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:36

Spetterlover schreef:
GEEN dieren die er speciaal voor vermoord worden..

Ik wil niet vervelend doen , maar dit zijn er maar weinig , heel weinig

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:47

SpLaSh_"]
[quote="Spetterlover schreef:
GEEN dieren die er speciaal voor vermoord worden..

Ik wil niet vervelend doen , maar dit zijn er maar weinig , heel weinig
[/quote]

Met andere woorden, dan maar gezonde dieren ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:58

Iemand schreef iets over een schapen hart? dat komt van een slachterij af, dus de rest van het schaap word gewoon gebruikt voor vlees productie..
die worden er niet speciaal voor vermoord hoor!
en bekijk dat van de konijnen ook eens van de andere kant: waarom denkje dat je dat moet doen? om te leren hoe zo'n beestje in elkaar zit, zodat je leert om andere dieren te REDDEN!!
Een kunst konijn/ hart is (denk ik toch) geen goede optie, een ECHT hart ziet er HEEl anders uit dan een plastick (schoon) hart..je zou de weg maar niet weten! :S
nougoed..over een paar maandjes zit ik zelf in dieren te snijden dus ja Knipoog
groetjes!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:31

Je moest eens weten hoeveel dieren er bij de dierenarts worden achtergelaten als ze dood zijn.
Als je alles lekker in de vriezer gooit, kun je ze later ontleden.
En waarom moet er 26 konijnen worden gebruikt voor 1 klas? Kan makkelijk met minder, gewoon samendoen.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:34

roowz schreef:
MOet ik dat nou ook gaan doen op het groenhorst college barneveld? daar ga ik na de zomer heen:D
Ik zou het niet zo erg vinden, k kan er wel tegen Haha!
(konijnen zijn er echt heel veel hoor, er is best veel overpopulatie, en de dieren lijden er niet al te erg onder (het is een snelle dood))
maar goed..
bye- roowz -

Weet je waar die overpopulatie door komt? Door ons mensen.
Wij vinden al die hobbynestjes leuk. Als iemand een konijntje wil, gaat hij/zij die in de dierenwinkel kopen. Er zijn zat konijnenopvangcentras die vol zitten met van die kleine schatjes.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:36

roowz schreef:
(konijnen zijn er echt heel veel hoor, er is best veel overpopulatie, en de dieren lijden er niet al te erg onder (het is een snelle dood))
maar goed..
bye- roowz -

Als jij morgen een mes door je keel heen krijgt, moet ik dan ook zeggen: ach het is een snelle dood..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:43

iik heb er geen problemen mee om te ontleden
ik volg ook de opleiding dierenartsassistent (middelbaar onderwijs)
en ik heb al gedissecteerd:
cavia's, konijnen, een koeienhart, de koeien magen, de vagina van een koe, een nandoe,vis, varkensoog,duif,...
deze dieren steirven wel een natuurlijke dood op school, of haalden we bij een slagerij vandaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:01

Ik heb dit topic en alle reacties even diagonaal doorgelezen, en moet eerlijk zeggen dat ik me steeds meer zit op te winden.

Ik heb zelf een opleiding Biologie gedaan, waar de eis was dat je idd ook sectie pleegde op dieren. Hoger dan een muis hebben wij in het eerste jaar dan nooit hoeven te ontleden, maar een voordeel had het wel: de dieren die je moest ontleden werden je DOOD voorgeschoteld. Het enige wat je moest doen was het ontleden. Pas verder in je opleiding moet je idd zelf het initiatief nemen om een muis de nek te breken teneinde een celkweek van kankercellen aan te kunnen leggen. Kankercellen, waar we de muis van tevoren mee hadden besmet. En geloof me maar, ook die handeling stuitte me tegen de borst, terwijl je weet dat het dier ziek is. Laat staan het ontleden van menselijke organen ( zoals menselijke hersenen) die een jaar in de formaline hebben gelegen en ondanks het feit dat ze een week in het water lagen, nog een uur in de wind naar de formaline stonken. Een ervaring die ik nooit meer zal vergeten.

Ook ik en mijn medestudenten hebben tijdens onze opleiding geprotesteerd tegen het doden van dieren alleen voor de opleiding van biologen-in-de-dop, we waren ook van mening dat een foto, of een video of een kunststof replica ook voldoende was om iets te laten zien.

Laat ik je een ding vertellen: ik ben persoonlijk redelijk audio-visueel ingesteld. Iets wat ik met meerdere zintuigen (oog, neus, gevoel) heb ervaren vergeet ik nooit meer. Er waren delen van het praktikum, dieren die we eigenlijk hadden moeten ontleden, die we door onze protesten niet te zien kregen. Waar we de ligging van de organen van het papier moesten leren. En zal ik jullie wat vertellen? Het zijn die gedeeltes van mijn opleiding waar ik gigantische hiaten in mijn kennis heb gehad...juist omdat ik ze niet zelf heb gezien. Zou ik - als ik het over mocht doen - weer protesteren? Nee. Ik zou mijn mond houden, kiezen op elkaar en doorgaan. Omdat ik er zelf meer van leer. Omdat het mijn kennis vergroot.

Dus - ook als is het - zoals iemand al eerder heeft verwoord - "maar" een opleiding voor "dierenartsassitent", ik zie niet waarom deze opleiding minder zorgvuldig of diepgaand mag zijn dan die van een Dierenarts. Juist een assistent kan ongelofelijk waardevol zijn, en iedere concessie die je doet bij de opleiding van een dergelijke medewerker is sowieso in mijn ogen misdadig. Er wordt al teveel bezuinigd op opleidingen en opleidingstrajecten, er vindt een ware inflatie plaats van kennis en onderwijs. Wees blij met ieder beetje aan informatie dat zoiemand krijgt voorgeschoteld. Want op het moment dat de DA er niet is, is het wel de Assistent die met je geliefde hond, kat of konijn omgaat. En dan wil ik persoonlijk dat deze net zo goed is opgeleid dan de DA zelf.

Als jullie zelf hier niet aan willen beginnen, dan is dat jullie goed recht. Blijf maar bij het kappersvak, of anders bij computers. Maar ga niet de opleiding van een ander lopen af te kraken! Boos!

Voor degenen die zich afvragen of ik nog steeds werkzaam ben als Bioloog: nee, dat ben ik niet. Reden? Omdat ik geen 90 urige werkweek wilde draaien tegen een minimum loon. Omdat eind tachtiger jaren, dat ik klaar was met mijn studie er niet meer op iedere hoek van de straat een grote zak met geld stond voor één of ander vaag onderzoek. Omdat ik niet kan leven van contract van één jaar naar contract van één jaar, en ooit eens paarden wilde hebben, daar geld en tijd genoeg voor wilde hebben. Omdat het werken met radioactiviteit me tegen de borst stuit. En ook omdat ik er niet tegen kon dat er duizenden proefdieren het leven moesten laten voor een of ander vaag onderzoek waar het resultaat uiteindelijk toch onderin een la belandt. Biologen zijn niet allemaal Martin Gauses en Jacques Cousteau's, die een beetje kunnen duiken of gedrag van dieren kunnen bestuderen. Voor onderzoek moet je soms heel invasief te werk gaan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 23:10

Riëtte schreef:
Bij ons op school (HLO, hogere laboratorium opleiding) moesten we oefenen op dode ratten....

Scheve mond
daarom doe ik HLO analytische chemie, brrrr, geen dieren, geen runderharten in de blender stoppen. Heerlijk alleen maar analyses op levensmiddelen, prutsen aan een detector, spelen met computerprogramma's enz. *LOL*

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:19

roowz schreef:
Iemand schreef iets over een schapen hart? dat komt van een slachterij af, dus de rest van het schaap word gewoon gebruikt voor vlees productie..
die worden er niet speciaal voor vermoord hoor!

.. waarom denk je dat er mensen zijn die geen vlees eten? waarschijnlijk omdat ze tegen de slacht zijn .. dus waarom denk je dat diezelfde mensen ook tegen dit soort praktijken zijn?

juist .. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:23

En wat denk je wat voor schoeisel de mensen dragen die geen vlees eten omdat ze tegen de slacht zijn? Jij draagt zeker geen leren schoenen, hebt zelf ook geen leren tas? Draagt nooit leren riemen, hebt zelfs geen leren jas? En ook op je paard kun je niet met zadel rijden, want het zadel en hoofdstel is van leer (of je moet toevallig een kunststof zadel hebben, heb je dat?). Ook leer is een produkt dat bij de slacht vrijkomt, dus alleen leren schoenen dragen zonder het vlees te eten vind ik dan net zo hypocriet. Wees dan een echte veganist, draag alleen maar jute, eet geen eieren en melkproducten meer. En bedenkt bij alles wat je eet, of het nu een dropje is of een gummibeertje, of een Mona toetjes, dat ook daar dierlijke producten in zijn verwerkt. Namelijk gelatine. Ook een product dat door de slacht wordt gewonnen. Schrap ook gelatine van je lijstje met voedingsmiddelen, of producten waar gelatine in zin. Pas dan ben je in mijn ogen pas echt overtuigend bezig.
Maar wees gewaarschuwd, er zal verdomd weinig overblijven om aan te trekken, en er zal verdomd weinig overblijven om te eten.

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:18

Ik ben ook van mening dat een 'leven' zonder het consumeren van dieren niet erg realistisch is. Ik hou ook van een lekker stukje vlees, een mooie leren jas of tas en zo'n nieuw zadel... hmmm, er ruikt niets lekkerder dan dat. Ook op eitjes ben ik dol, lekker zachtgekookt of gebakken met een plakje bacon. MAAR wat mij wel heel erg tegen de borst stuit is de WIJZE WAAROP de dieren gehouden en gedood worden. Ik zal daar zeker de boeren niet op aanvallen, die hebben het al moeilijk genoeg met al die maatregelen. Ik vind dat de staat in moet springen om meer scharrelboerderijen te subsidieëren, legbatterijen moeten gewoon VERBODEN worden en aan de slachtmethoden kan ook wel e.e.a. verbeterd worden. Als je weet hoeveel tonnen vlees er per jaar naar de vuilverbranding gaat en als je je daarbij realiseert hoeveel dierenleed daar aan vast zit.... Afschuwelijk gewoon. Dus als de prijzen van scharrelvlees omlaag gaan, de boeren een handje geholpen worden met het omschakelen van hun bedrijf, de slachtmethoden diervriendelijker worden... Dan denk ik dat we er al grotendeels zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:56

Vlees is nu eenmaal een onderdeel van onze voedingsketen. Als je persoonlijk beslist geen vlees meer te eten, is dat jouw keus. Maar ga geen mensen aanvallen die wel vlees eten - scharrelvlees of niet. Ik heb een goede kennis die (scharrel)slager is, en het afgelopen jaar al twee van zijn medewerkers heeft moeten ontslaan. Hij slachtte voorheen twee koeien in de week, kan nu toe met een halve koe in twee weken.

Mensen zijn minder vlees gaan eten. Mensen zijn bewuster van wat er op hun bord komt. Ik denk dat, als we allemaal een paar dagen in de week het vlees zouden laten staan, de situatie er al anders uit zou zien.

Echter, het probleem dat dieren grote afstanden moeten afleggen om geslacht te kunnen worden (en vervolgens als vlees weer in het land van oorsprong worden geimporteerd) heb je daarmee niet de wereld uit. Heeft allemaal te maken met Europese regelgeving en bijbehorende subsidies.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:45

Als je ook geen leren schoen draagt etc ben je veganist Knipoog

Ik ben zelf ook vegetarier. Af en toe maak ik wel eens een opmerking in de vorm van een grapje als mensen vlees zitten te eten. Ik verwijt ze absoluut niks. Maar mijn opmerkingen wegen absoluut niet tegen de opmerkingen van vleeseters tegen en vegetarier op.

Daarbij vind ik dat er echt wel moet worden geoefend op dieren, maar ik vind dat dat ook op een andere manier kan. En niet zo respectloos tegenover de dieren.

Ik heb zelf ok wel eens op een konijn van school geoefend. Was gewoon een natuurlijk dood gestorven en hebben we toen opengemaakt. Echt bere interessant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:51

@ Inge, om toch nog even terug te komen op het feit dat jij denkt dat het aantal dieren die een natuurlijke dood sterven bij de DA ( natuurlijk? De meeste dieren die het leven laten bij de DA zijn ziek, en dat ziet er van binnen heel anders uit dan bij een gewoon gezond konijn) voldoende zijn voor dergelijke snij practica....even back to reality.

Wat denk je hoe groot die vriezers moeten zijn om alle dieren in op te slaan totdat ze gebruikt kunnen worden voor een snijpraktikum?

Ik heb een kennisje die Dierengeneeskunde studeert. Zij moet ook regelmatig aan snijpraktikums deelnemen. Sectie plegen op een dier dat al een week op tafel ligt en waar anderen al op hebben mogen oefenen. Afgezien van de stank, zul je de organen nooit meer zo voorvinden als dat je een dier voor het eerst openmaakt.

Dus ook hier geldt weer: hoe goed wil je dat je medewerkers zijn opgeleid?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:58

MarianneR"]
[Verder is het erg makkelijk praten om te zeggen dat je op kunstdingen moet oefenen. Kunstharten bestaan misschien wel, maar vertel mij maar eens waar ik een kunst-geitenpoot kan vinden, kompleet met menisci, kruisbanden, ligamenten enzv. Ik snap je standpunt best hoor, maar soms zijn er gewoon geen andere manieren. Het lijkt me erg logisch dat dierenartsen op echte dieren moeten oefenen, niet op nep-dingen. Zowiezo lijkt het mij handig als je ook weet hoe het er in het echt uitziet, voordat je als dierenarts aan de slag gaat. Ik zou mijn dier niet met een veilig gevoel achter laten bij een dierenarts als je weet dat die alleen maar op namaak-dieren heeft geoefend. Het echte kun je nooit zo precies nabootsen.

[/quote]
Dit vind ik een beetje onzin, want hoe moet een mensenfysiotherapeut nou mensen bekijken? Toch ook hooguit mensen die al dood zijn, of ken jij mensen die zich laten afmaken zodat anderen op hun lichaam kan leren?

[quote="Cassidy schreef:
@Sectie plegen op een dier dat al een week op tafel ligt en waar anderen al op hebben mogen oefenen. Afgezien van de stank, zul je de organen nooit meer zo voorvinden als dat je een dier voor het eerst openmaakt.

O, dat zou mij nooit lukken, zelfs als ik het zou willen. Ik ga geheid over mijn nek, en daar kan ik niets aan veranderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:15

Desiree schreef:
Dit vind ik een beetje onzin, want hoe moet een mensenfysiotherapeut nou mensen bekijken? Toch ook hooguit mensen die al dood zijn, of ken jij mensen die zich laten afmaken zodat anderen op hun lichaam kan leren?

Ik denk dat er wat meer geprepareerde menselijke ledematen zult vinden dan je geprepareerde geitenpoten zult vinden. Het maken van dergelijke kunststof dummies of preparaten op alcohol is heel erg duur, duurder dan een geitebeen van een vers geslacht dier....Lips are sealed

It's all about the money Lips are sealed

Genial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:25

Wat een reacties heb ik toch 'uitgelokt' met mijn bericht... Maar goed, ik wilde enkel maar zeggen dat ik het volledig, 200% eens ben met Cassidy. Cassidy, ik denk hetzelfde als jou blijkbaar maar jij kan het beter uitleggen .
Voor de rest: het was alleszins niet mijn bedoeling om hier sommige mensen op de kast te jagen ofzo... Hoe dan ook, vind het opmerkelijk om de zo uiteen lopende reacties van mensen te lezen hier...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:08

Ik vind het niet zo mooi wat je daar zegt Cassidy, maar ik weet wel dat je gelijk hebt.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 13:48

Desiree"]
[quote="MarianneR schreef:
[Verder is het erg makkelijk praten om te zeggen dat je op kunstdingen moet oefenen. Kunstharten bestaan misschien wel, maar vertel mij maar eens waar ik een kunst-geitenpoot kan vinden, kompleet met menisci, kruisbanden, ligamenten enzv. Ik snap je standpunt best hoor, maar soms zijn er gewoon geen andere manieren. Het lijkt me erg logisch dat dierenartsen op echte dieren moeten oefenen, niet op nep-dingen. Zowiezo lijkt het mij handig als je ook weet hoe het er in het echt uitziet, voordat je als dierenarts aan de slag gaat. Ik zou mijn dier niet met een veilig gevoel achter laten bij een dierenarts als je weet dat die alleen maar op namaak-dieren heeft geoefend. Het echte kun je nooit zo precies nabootsen.

[/quote]

O daar kan ik wel antwoord op geven hoor, mensenfysiotherapeuten gaan ook naar de snijzaal om preparaten te bekijken. Oefenen met snijden hoeven ze niet, aangezien dat later ook niet in hun vak hoeft. Ze oefenen vooral op levende mensen (want klinkt dat cru) omdat ze dat later vooral moeten doen. Anatomie in vivo heet dat. Maar in de snijzaal kunnen ze bekijken hoe de gewrichten en botten eruit zien. Verder wordt inderdaad heel veel adhv modellen uitgelegd, maar ook fysio's zien de gewrichten een keer in het echt!!
Tsja, en dieren worden nou eenmaal makkelijker afgemaakt dan mensen. Vind ik ook niet leuk, maar zo is het nou eenmaal. Een dier kan niet zelf kiezen wat het met zijn leven wil, dat bepalen mensen voor hem. Maar je hoort mij nergens zeggen dat ik het niet erg vind dta die dieren worden doodgemaakt, maar we hebben weinig keus. Zoals je zelf al zei: kiezen op elkaar en doorgaan.

(En hoe ik dit weet? Ik heb een jaar fysiotherapie gestudeerd).