Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:54

Moeder betaald grotendeels je paard, jij wil iedere maand geld gaan sparen voor het 2e paard. Een klein beetje krom vind ik het wel. Als jij het heel graag wil, je moeder is het er mee eens en het kan dan moet je het doen. *D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:04

Als je een paard wilt waar je perse ook op wilt rijden,dan kan het verstandig zijn een lease-of bijrijdpaard te nemen. Dan kun je stoppen als hij niet meer bereden kan worden. Anders kun je straks een wei vol "grasmaaiers"hebben. Als je erg goed kunt rijden,is het vaak mogelijk om gratis paarden te beleren of uit te brengen.Soms kun je daar zrlfs voor betaald worden!. Als het je echter meer gaat om de band met het paard,dan is een eigen paard beter. Maar die moet je dan ook blijven verzorgen als hij niet meer rijdbaar is.Dat is mijn persoonlijke mening hierover.Ts. wil haar paard ook blijven verzorgen.Dat is zeer goed. Of ze financieel nog in staat is om nog een paard te onderhouden,dat is een privekwestie van haar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:12

anjali schreef:
Of ze financieel nog in staat is om nog een paard te onderhouden,dat is een privekwestie van haar.

Normaal gesproken ben ik dit helemaal met je eens, maar in dit geval is het dus zo dat de TS hier juist advies over vraagt, en de kwestie dus juist bij andere bokkers neerlegt.

Maar vind wel dat het helemaal aan TS zelf is of zij nog 10 jaar of wat dan ook thuis wil wonen. Of zij wel of niet voor zichzelf wil dat ze financieel afhankelijk is van haar ouders. Dat zijn haar keuzes, heb ik geen waardoordeel over.
Daarnaast kan niemand in de toekomst kijken, het enige wat je weet is het nu, en daar moet je in mijn ogen maximaal van genieten. Wat dat genieten is, of dat totale onafhankelijkheid is niet, dat is aan ieder zelf te bepalen.

Als je alleen maar rekening houdt met wat er allemaal kan gebeuren, kun je nooit wat. Ja ik ga er ook vanuit dat mijn paard bij mij blijft tot ze oud en bejaard is en een fijn leven heeft gehad. Maar er kunnen altijd dingen gebeuren die daar een stokje voor steken. Je kan je baan kwijt raken, je kan in een scheiding komen waarbij je ex je kaal plukt. Wat dat betreft zijn ouders die het kunnen en willen missen misschien nog wel de meest stabiele factor die je je kunt bedenken.
Laatst bijgewerkt door oji op 30-03-19 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:14

Ik zeg, lekker eerst afstuderen, dan baan zoeken en paard erbij.
Hier kwam mijn eerste paard, dan ik al heel lang wou hebben ook na het afstuderen en vaste baan vinden.
Zeker als het nummer 2 is bij jou, is kost het je kapitalen aan paarden als je er 2 hebt.

Als je leuk genoeg kan rijden is het vast wel ergens mogelijk een paard voor iemand te rijden, ik zou echt helemaal blij zijn als er kwalitatief goede ruiter mijn paarden zou willen rijden.
Nu heb ik wel bijrijders, maar ben ik diegene die het beste rijdt, huur wel mijn instructie in om ze te rijden, aangezien ik wegens gezondheidsredenen niet zo fanatiek en vaak meer rijdt, zou echt geniaal zijn als iemand ze leuk kon rijden en dingen bij kon leren.

CalipsoLover

Re: Een tweede paard, realistisch of enkel een droom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 16:52

Veel verschillende reactie's gekregen via pb en via hier, ook wel grappig dat ik het tegenovergestelde antwoord kreeg op Facebook waar ik dezelfde vraag gesteld heb. Veel studenten die het doen/deden, en het zo weer zouden doen. Maar verschillende en uiteenlopende meningen zijn natuurlijk altijd goed, die houden me realistisch.

Ik heb nu (terwijl mijn paard dus echt wel een heleboel mankementen heeft en helemaal binnenste buiten laten keren heb) helemaal niet 'zoveel' geld als in mijn potje binnen een jaar zit kwijt geweest. Echt helemaal niet zoveel. Zoals ik eerder zei, zijn behandelingen helaas geen optie omdat de slaagkans zo klein is. Dus ja stel dat hij nu plots heel snel aftakelt dan is het inderdaad gedaan omdat er anders kans is op verlamming. Wij kunnen niet in een glazenbol kijken, kan zijn dat hij er over een jaar of twee jaar last van krijgt, kan zijn dat hij nog 10 jaar mee kan.
Ik zou idd graag mijn paarden samen houden, waar hij nu staat kan dat ook want ja die hebben een goede accommodatie, ook voor sportpaarden. Maar ik kan eventueel mijn paard ook spotgoedkoop gaan stallen op een weide bij een vriendin van mij aan huis die zelf ook 2 paarden heeft. Dus dat is eventueel ook een optie, en misschien ook om de kosten te gaan omdraaien (ik mijn paard en ouders tweede paard).
De komende 5 jaar ga ik niet uit huis omdat ik sowieso nog even blijf door studeren. Mijn ouders hebben beide een goede job als directeur bij bedrijven, vast aangenomen. Hun lonen ga ik hier uiteraard niet online zetten.
Ja wat als ze plots weg vallen, als je zo redeneert kan je niets in je leven doen; wat als je juist een huis koopt en je partner valt weg... Je kunt niet leven op 'veiligheid'. Want zo kan je niets in je leven gaan doen, of het nu een huis kopen is, een paard, een kind...

Maar natuurlijk weet ik ook niet hoe mijn job er later uit ziet, en of je paard dan ook iets mankeert.. Dat zijn bepaalde risico's die je moet of niet moet nemen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 16:58

CalipsoLover schreef:
Veel verschillende reactie's gekregen via pb en via hier, ook wel grappig dat ik het tegenovergestelde antwoord kreeg op Facebook waar ik dezelfde vraag gesteld heb. Veel studenten die het doen/deden, en het zo weer zouden doen. Maar verschillende en uiteenlopende meningen zijn natuurlijk altijd goed, die houden me realistisch.

Ik heb nu (terwijl mijn paard dus echt wel een heleboel mankementen heeft en helemaal binnenste buiten laten keren heb) helemaal niet 'zoveel' geld als in mijn potje binnen een jaar zit kwijt geweest. Echt helemaal niet zoveel. Zoals ik eerder zei, zijn behandelingen helaas geen optie omdat de slaagkans zo klein is. Dus ja stel dat hij nu plots heel snel aftakelt dan is het inderdaad gedaan omdat er anders kans is op verlamming. Wij kunnen niet in een glazenbol kijken, kan zijn dat hij er over een jaar of twee jaar last van krijgt, kan zijn dat hij nog 10 jaar mee kan.
Ik zou idd graag mijn paarden samen houden, waar hij nu staat kan dat ook want ja die hebben een goede accommodatie, ook voor sportpaarden. Maar ik kan eventueel mijn paard ook spotgoedkoop gaan stallen op een weide bij een vriendin van mij aan huis die zelf ook 2 paarden heeft. Dus dat is eventueel ook een optie, en misschien ook om de kosten te gaan omdraaien (ik mijn paard en ouders tweede paard).
De komende 5 jaar ga ik niet uit huis omdat ik sowieso nog even blijf door studeren. Mijn ouders hebben beide een goede job als directeur bij bedrijven, vast aangenomen. Hun lonen ga ik hier uiteraard niet online zetten.
Ja wat als ze plots weg vallen, als je zo redeneert kan je niets in je leven doen; wat als je juist een huis koopt en je partner valt weg... Je kunt niet leven op 'veiligheid'. Want zo kan je niets in je leven gaan doen, of het nu een huis kopen is, een paard, een kind...

Maar natuurlijk weet ik ook niet hoe mijn job er later uit ziet, en of je paard dan ook iets mankeert.. Dat zijn bepaalde risico's die je moet of niet moet nemen...

Als jouw ouders er geen enkele moeite mee hebben gewoon je paarden te betalen, zou ik er niet lang over nadenken, gewoon lekker doen :D . Die luxe heeft niet iedereen, maar niets mis mee om daar van te genieten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:07

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als ik ergens iets belangrijks gemist heb :o

Vorig jaar heb ik eigenlijk in dezelfde situatie gezeten. Hoewel de diagnose van mijn paard niet zo drastisch was ('slechts' luchtwegproblemen), heb ik ook de keuze gemaakt om haar op pensioen te zetten. Met die keuze dus ook gelijk de keuze gemaakt om een tweede paard erbij te kopen. Het is het allemaal absoluut waard geweest hoor, maar eerlijk is eerlijk. Ik zit nu 'vast' aan twee paarden waar ik geen afscheid van wil en kan nemen, met de bijbehorende financiële lasten en ze staan niet op dezelfde stal. Heb ik spijt van mijn keuze? Absoluut niet! Maar je moet er wel echt ontzettend goed over nadenken financieel gezien. Toen ik mijn 2e paard kocht was mijn financiële situatie net iets anders dan het over enkele maanden gaat zijn (ivm het kopen van een huis). Dit had ik een half jaar geleden zeker niet kunnen voorspellen, maar dit soort dingen horen er wel bij.

Wel een kleine sidenote, ik betaal mijn paard(en) volledig zelf tot op de laatste cent. Mijn ouders hebben nooit, maar echt nooit, iets bijgedragen aan mijn dieren (Oke mijn vader hooguit eens wat benzine als we met de trailer weg moesten). Daarnaast draag ik nu ook nog de zorg over onze 2 katten, ik heb dus 4 dieren te onderhouden en dat kost mij maandelijks klauwen vol met geld.

Overigens heb ik mijn eerste paard tijdens mijn studie gekocht en bovenste situatie gebeurde nadat ik al afgestudeerd was en een fulltime baan had. Mocht ik nog student zijn, had ik absoluut géén tweede paard gekocht! Mijn maandelijkse vaste lasten voor enkel de paarden zitten op circa €700-€800, waarbij paard 1 voor €125 per maand gestald staat en paard 2 voor €349,50 := Daarnaast heb ik wel een redelijke spaarpot klaarliggen voor noodgevallen, hoewel deze de afgelopen periode helaas meer geslonken is dan aangevuld :+

Ik woon trouwens ook nog thuis, bij mijn vader, maar ik betaal mee aan het huis en heb daar dus ook gewoon vaste lasten voor :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:17

Een aantal zeggen wel dat je een paard altijd weer kunt verkopen maar dat doet TS nu ook niet met het huidige paard....

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 17:18

Ik vind het gewoon heel moeilijk, plots ben je je paard kwijt. Niet volledig nee, maar wel grotendeels. Ik heb er echt heel veel voor over, en dat is misschien iets wat veel mensen niet hebben. Een bijrijpaard is inderdaad leuk en een optie, maar is ook de reden waarom ik uiteindelijk een eigen paard gekocht heb. Er was altijd wel iets, ik heb 7 jaar bij iemand paarden kunnen rijden zonder problemen tot ze plots paarden begon te verkopen die ik vervolgens nog een paar maanden ree voor nieuwe eigenaren zonder überhaupt te weten dat ze verkocht waren, dat allemaal gratis. Toen nog een nare ervaring gehad met een halve stal, en toen vond ik het wel welletjes geweest.
Mijn moeder gaat me ook niet snel het huis uit zetten, die vind het helemaal niet erg, integendeel zou zij het juist verschrikkelijk vinden als ik uiteindelijk mijn koffers pak := Ik woon hier heel graag, zie dit ook niet snel veranderen. Natuurlijk blijf ik ook niet heel m'n leven thuis, maar ik woon vlak bij de grens waar de prijs van huizen laag ligt, en vaak allemaal voorzien zijn van weides en stallen. (Elke paardenliefhebber trekt daarheen)
Het eerste paard blijft dus ook gewoon mijn moeder betalen tot hij dood is, dus er zou ook later maar 1 paard op mijn kosten blijven. Wat ook wel scheelt, want anders zou niemand van ons een paard mogen hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:22

Als je moeder er ook achter staat zou ik het doen, heb zelf 3 pony's op pension staan, waarvan mijn moeder ook nog onze eerste pony die met pensioen is betaald.
Bewonderenswaardig dat je de verantwoordelijkheid neemt om je paard niet af te danken en gewoon lekker op stal houdt.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:23

Ik kan me helemaal indenken dat dit helemaal gaat kriebelen bij je, wat een gaaf idee een nieuw paard erbij! En dan een dressuurpaard, iets wat je altijd al heeft getrokken. *\o/*

- Als het nu kan, waarom niet, lekker doen! Is de ene kant aan mijn reactie.
- De andere helft heeft iets van lekker door sparen tot je je master hebt, daarna een heel gaaf paard kopen van een berg spaargeld en dan gaan genieten.

Zelf heb ik in hetzelfde schuitje gezeten, echter overleed mijn vader plotseling (binnen 3 maanden) waardoor ik alles zelf ben gaan betalen en een huishouden heb, is ook goed haalbaar met 1 paard en vaste lasten van een eigen huis, maar een tweede paard zou niet meer gaan.

Vandaar dat er ook ergens een stemmetje roept, lekker door sparen zodat je alles kan dekken wat er ook gebeurt.. maar aan de andere kant leef je wel NU en daar moet je wel van genieten, mocht er iets onverwachts gebeuren zal je niet snel denken 'wat als..' .

Ik zou het ook een hele lastige keuze vinden en kan me ook heel goed vinden in alles wat jij en de mensen hier schrijven. Veel succes met je beslissing! :D)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 30-03-19 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:25

cissy schreef:
Een aantal zeggen wel dat je een paard altijd weer kunt verkopen maar dat doet TS nu ook niet met het huidige paard....

Nee, maar die zou ze met deze prognose en medische historie kunnen laten inslapen als ze er in een onvoorziene noodsituatie vanaf zou moeten.
Beter dan verkopen met alle risicos van in de handel belanden... Dat ze hem nu aan kan houden is heel nobel maar natuurlijk ook luxe.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:28

Ik begrijp dit hele topic eigenlijk niet. Als je al een tweede paard koopt wil je eerst nog een jaar blijven sparen zeg je dus het is nu toch nog helemaal niet aan de orde? Ga eerst dat jaar sparen, kijk of je een bijrijdpaard kun regelen en aan het einde van dat jaar ga je er weer over nadenken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:33

MariekeS_ schreef:
cissy schreef:

Nee, maar die zou ze met deze prognose en medische historie kunnen laten inslapen als ze er in een onvoorziene noodsituatie vanaf zou moeten.
Beter dan verkopen met alle risicos van in de handel belanden... Dat ze hem nu aan kan houden is heel nobel maar natuurlijk ook luxe.

Waarom is het geen luxe om een paard te hebben waar je op kunt rijden,maar wordt hetzelfde paard wel luxe als dat niet meer kan? een paard is toch niet alleen een voorwerp om op te rijden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 17:38

GDG schreef:
Ik begrijp dit hele topic eigenlijk niet. Als je al een tweede paard koopt wil je eerst nog een jaar blijven sparen zeg je dus het is nu toch nog helemaal niet aan de orde? Ga eerst dat jaar sparen, kijk of je een bijrijdpaard kun regelen en aan het einde van dat jaar ga je er weer over nadenken.

Ik ben inderdaad van plan om nu even een bijrijpaard te nemen tot ik genoeg gespaard heb, anders verlies ik ook mijn rij-skills, maar ik ga in april al naar een stal om kennis te maken met het ras. Dus ben er onrechtstreeks wel al mee bezig. Ook gewoon om ervaringen te weten te komen kan dit allemaal geen kwaad, of wel?

Mijn paard zit nog vol levenslust, als je hem ziet (rond gezond en gespierd) zou je ook niet zeggen dat hij iets heeft. Vooral ongeloof kwam ook van mijn naaste toen dit nieuws kwam, 'want hij ziet er zo goed uit'. Laten inslapen op dit moment zou dus eigenlijk gewoon puur dierenmishandeling zijn. Je hebt mensen met paarden en paarden met mensen. Ik ben de tweede, als er een dier komt dan blijft die ook. Stel dat het financieel mis gaat en ik heb een goed en een slecht paard, is het goede paard ook degene die te koop komt te staan want die heeft de meeste kansen. Of ze gaan even tijdelijk beide naar die vriendin, waar ik dus met open armen welkom ben voor heel weinig geld.

Mijn paard is wel verhuisd sinds de diagnose. Daarvoor stond ik echt op een luxe stal van tussen de 300-400 euro. Toen betaalde ik ook mee aan het stalgeld omdat ik het anders te gek vond. Nu heb ik eigenlijk ook nog altijd een luxe stal hoor, dusjha moest het niet lukken kan mijn eerste paard ook gewoon goedkoper gestald worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:44

Ts,als jij gaat kijken naar het ras,terwijl je nu nog niet van plan bent er een te kopen,dan zou ik mijn portemonnee maar thuislaten!Anders gaan ze je er een aanpraten.Zie maar eens te weerstaan dan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 17:47

anjali schreef:
Ts,als jij gaat kijken naar het ras,terwijl je nu nog niet van plan bent er een te kopen,dan zou ik mijn portemonnee maar thuislaten!Anders gaan ze je er een aanpraten.Zie maar eens te weerstaan dan.

Ik zou het nu ook niet kunnen betalen hoor. :') De man weet ook dat ik er nu geen ga kopen, is ook via een vriendin dat ik daar (misschien) terecht kan, want het is nog niet eens zeker. Maar een vriendin van mij is daar de huis-fotograaf.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:17

anjali schreef:
MariekeS_ schreef:

Waarom is het geen luxe om een paard te hebben waar je op kunt rijden,maar wordt hetzelfde paard wel luxe als dat niet meer kan? een paard is toch niet alleen een voorwerp om op te rijden.

Ho ho, jij leest wat je wil lezen ;)

En uit mijn eerdere post:
MariekeS_ schreef:
Overigens ben ik wel eens met de meesten: paarden zijn een luxe en paarden zijn duur.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:08

Wil jullie toch nog even op de hoogte stellen.
Mijn moeder en ik hebben het er nog goed over gehad, zij staat achter de beslissing om een tweede paard te kopen. De paarden samen houden om een 'luxe' pensioenstal is helaas inderdaad niet echt mogelijk. Ik zou mijn kreupelpaard ergens kunnen zetten op de weide, of bij een vriendin of op de vorige pensionstal voor een circa 100 euro per maand incl hooi. Ik kan de twee wel samen houden als ik terug verhuis naar mijn eerste pensionstal waar kreupeltje dus ook op de weide kan, daar hebben ze een geweldige accommodatie ook voor sportpaarden maar dan is het wel terug halfpension en alles zelf doen. Qua kosten zou ik kreupeltje gaan volledig overnemen en gewoon zoveel mogelijk bijleggen bij mijn tweede paard.

Maar voorlopig zijn we nog aan het kijken om mijn kreupeltje een alternatieve behandeling te geven waardoor we nog een klein beetje kunnen rijden. Een tweede paard is een plan voor de toekomst, of die er dus daadwerkelijk gaat komen is iets anders. Ik heb ook een excel bestandje aangemaakt om netjes de kosten bij te houden van mijn kreupeltje, om een beetje een jaaroverzicht te hebben als ik daadwerkelijk ooit een tweede paard neem. Als de gelegenheid zich voor doet, sta ik nog altijd open om kreupeltje ergens te plaatsen als therapiepaardje, maar wel onder lease contract zodat hij van mij blijft.

Ik ben actief opzoek naar een bijrijpaard, maar nog geen of weinig reactie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:10

Klinkt veelbelovend.
Lieve ouders heb je hoor :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:12

Sizzle schreef:
Klinkt veelbelovend.
Lieve ouders heb je hoor :)

Vooral mijn moeder, mijn vader is een beetje op de achtergrond. Maar zie ze ontzettend graag, en ben haar ook zo dankbaar <3