Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:19

Waar de grens zit is moeilijk. Ik weet dat er percentages als richtlijn gegeven worden, ik denk dat dat al goed is om mee rekening te houden. Verder zou ik bij twijfel echt een zadelmaker zoeken met een drukpad. Die zal bij stilstand gelijk zien of de waardes in het oranje of rood gaan. Dan weet je genoeg.

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:25

kan een man/vrouw van 2 meter hoog en 150-200 kilo meer gewicht dragen als een man/vrouw van 1.65 en 60 kilo? :\
hoogte en gewicht zegt imo niks over de draagkracht
zo ook met paarden

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:26

poes schreef:
Jouw post voegt nu toch ook niets toe, als er mensen zijn die behoefte hebben om erover te reageren?

Of loop jij op straat iedereen te bekeuren die iets over het weer zegt? :D


Weer zo'n typische bokt reactie 8)7

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:27

Kinke schreef:
Mars schreef:
Geen enkel paard zou naar mijn mening iemand met zodanige obesitas op zijn rug moeten krijgen dat een broekmaat 54 nodig is. Ook geen paard van 1000kg.


En hoever loopt die grens dan volgens jou? Maat 50 mag wel? Of niet?
En mag je dan met maat 48 op een paard van 700 kilo zitten?


Daar zei ik in een eerdere post al iets over wat ik vind van de grens.

Anoniem

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:39

Ik heb, naargelang het merk, maat 42-44-46, kom ik in een winkel met Italiaanse mode, is een 46 echt wel te klein. Ik kan me best voorstellen dat ik bij sommige merken een 50 zou nodig hebben.
In de discussie over hoeveel een paard kan dragen, wordt er nooit rekening gehouden met wat een paard aan kan. Toen ik een paar jaar geleden twijfelde tussen een Peruaanse Paso en een Rocky Mountain, ben ik bij een fokker terecht gekomen die ervaring met beide rassen had. Ze was heel duidelijk erin dat een PP moeite zou hebben met mijn lengte en gewicht, maar een RMH niet. Mijn paardje is nu bijna 4, heb er vorig jaar van april tot november 1 keer per maand max 10 min opgezeten na overleg met mijn dierenarts en osteopaat die hier voor mijn pony was. Beiden gaven aan dat mijn paardje geen problemen ermee ging hebben om mij te dragen. Toch kreeg ik er commentaar op. En dan vraag ik mij wel af waarom de bokt politie denkt dat zij meer kennis en kunde hebben als de dierenarts en de osteopaat die mij en mijn paard kennen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:41

pinkie87 schreef:
met de gedachtengang dat mijn moeder maat 54/56 draagt kan ik mijn niet voorstellen dat dat überhaupt op een paard komt O:)


Dat? Is een zwaar iemand een object ofzo? Bah, nare opmerking.

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:54

Nja.. Ik heb maat 38 en ik heb pas een rijbroek gekocht maat 44 omdat deze echt ienimini was.. :))

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:59

Ik verbaas mij over de reacties in dit topic. :oo

Maargoed ik verbaasde mij ook over de maat 56 toen ik de titel zag, maar toen ik sommige reacties las heldere het wel op want je hoeft niet te rijden maar je kan wel een rijbroek aan doen naar stal of op de bok idd. En ze vallen ook echt klein die maten.
Ik hoop (utopia) dat mensen die echt veels te zwaar zijn ook het besef hebben dat ze beter niet op een paard kunnen zitten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:01

Ik denk dat iemand met zo'n grote maat toch ook niet in een zadel past?
Ik zit zelf ook in de 42-44-46 reeks van broek.Dus kan me voorstellen dat je van een italiaansmerk idd 50 nodig hebt.

Zelf draag ik mijn kleding voor bij de paarden ook thuis voor bij de honden.Net als ik jachtkleding draag zonder dat ik jaag.Dus ik kan me voorstellen dat mensen de kleding kopen zonder dat ze rijden maar omdat het handig in gebruik is.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:28

Nabster schreef:
pinkie87 schreef:
met de gedachtengang dat mijn moeder maat 54/56 draagt kan ik mijn niet voorstellen dat dat überhaupt op een paard komt O:)


Dat? Is een zwaar iemand een object ofzo? Bah, nare opmerking.



nare opmerking?? ik kan het mijn gewoon niet voorstellen als ik die maten hoor en weet hoe moeilijk mijn moeder het al heeft met bewegen. en zij toch nog lenig is voor de meeste mensen met deze maten.
dan voor elkaar krijgen op paard te rijden..

mischien eerste x niet helemaal goed beschreven maar kan mijn er gewoon geen voorstelling van maken

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:35

poes schreef:
Wesco schreef:
Leef en laat leven.


Bedoel je de paardenruggen of de mensen?
Auw :')

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:06

Zoals altijd mogen we over dunne mensen en over dikke mensen praten alsof ze het uitschot van de maatschappij zijn. #bodyshaming is op bokt ook echt een ding.

Ik ben iemand met maat 50/52, ik ga niet op een paard zitten, ik vind dat zielig. Ik heb ook een mening over mensen die dit, of dat, of zus, of zo doen, maar je mening hoef je niet altijd te ventileren. En nee, hier hoeven we ook geen discussie over te voeren want er zijn al twintigduizend van deze topics en vaak met echt lompe, gemene of ronduit wrede reacties.

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:08

Ik geloof dat de inzet van dit topic was: waarom maken fabrikanten deze maten? Als ze domweg niet gemaakt zouden worden, zou dat een drempel kunnen opwerpen voor ruiters die hun ogen (nog) dicht houden voor het feit dat ze eigenlijk toch echt wel te zwaar zijn om paard te rijden. Dan zóu het resultaat kunnen zijn dat die mensen denken: damn, ik kan geen rijbroek in mijn maat vinden, nu wordt het wel héél moeilijk om nog op een paard te stappen.

Ik zie niet zo in hoe dat bodyshaming zou moeten zijn.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:13

Ibbel schreef:
Ik geloof dat de inzet van dit topic was: waarom maken fabrikanten deze maten? Als ze domweg niet gemaakt zouden worden, zou dat een drempel kunnen opwerpen voor ruiters die hun ogen (nog) dicht houden voor het feit dat ze eigenlijk toch echt wel te zwaar zijn om paard te rijden. Dan zóu het resultaat kunnen zijn dat die mensen denken: damn, ik kan geen rijbroek in mijn maat vinden, nu wordt het wel héél moeilijk om nog op een paard te stappen.

Ik zie niet zo in hoe dat bodyshaming zou moeten zijn.


Omdat je een maat afwijst op basis van wat? Wie zegt dat iedereen die zo'n maat koopt op een paard stapt? Dus omdat je de maat 56 hebt mag je geen paardrijbroek meer dragen? Want wie weet ga je er mee op een paard zitten? Je schrijft een hele groep af of basis van wat?
Moeten we dan geen alcohol meer verkopen want wie weet gaat er iemand met alcohol op rijden?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:20

Ik moet wel toegeven dat ik niet verwachtte dat mensen rijbroeken kopen om er niet mee te rijden. Ik zou puur voor stalwerk, grondwerk of mennen echt iets anders kiezen. Dus dat had ik wel verkeerd ingeschat.

Rianne_

Berichten: 5410
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:36

Afgezien van te zwaar of niet, maar met maat 56 pas je toch ook niet meer fatsoenlijk in welk zadel dan ook zonder op de lepel te gaan zitten? :? Ik verbaas me er eerlijk gezegd ook wel over. Maar goed, als mensen hun rijbroek dragen zonder te rijden maar bijvoorbeeld voor mennen, dan is daar natuurlijk niets mis mee..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:37

KarinLF schreef:
Alweer die eindeloze discussie! Hoe vaak is die al wel niet gevoerd hier op bokt!
Mag het AUB gesloten worden, voegt niks toe aan wat er al ooit eens is over gezegd

Bereid je voor! Aangezien mensen steeds dikker worden en dierwelzijn steeds belangrijker wordt gaat deze discussie nog HEEL vaak gevoerd worden.


Ik verbaas me echt over hoeveel mensen dit nog verdedigen.

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:12

Amandavd schreef:
Moeten we dan geen alcohol meer verkopen want wie weet gaat er iemand met alcohol op rijden?


Er wordt een hele groep uitgesloten van de mogelijkheid alcohol te kopen - jongeren.

Een rijbroek heet niet voor niets een rijbroek. Zo'n kledingstuk wordt gemaakt met het doel dat je er mee op een paard stapt. Dat-ie niet in jouw maat te krijgen is terwijl je er ook niet mee op een paard wilt stappen beperkt iemand niet. Er zijn zat andere broeken te koop.

Maar het beperkt iemand die wél op een paard zou willen stappen wel. En dat zou geen slechte barriere zijn.

(En ja, je kunt ook met een spijkerbroek, joggingbroek of fitnesslegging op een paard stappen. Wie echt wil, doet het toch.)

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28703
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:24

Mars schreef:
Storm schreef:
Dat je mond ervan open valt, oké.
Dat je deze mening hebt, ook oké.

Dat je dit op bokt gaat verkondigen en zo een hoop paardenliefhebbers pijn doet en er even inwrijft dat jij géén maat 50 hebt en blijkbaar een probleem hebt met mensen die dit wel hebben, niet oké.


Ik heb geen probleem met mensen die maat 50 hebben, ik heb er een probleem mee als ze op een paard gaan zitten.

Wie zegt dat die mensen op een paard stappen? Ik heb ook een grotere maat, ik heb ook lang in (jodhpur)rijbroeken gelopen maar ik zit niet meer op een paard....al jaren niet meer.
Als mensen een grote maat rijbroek (willen) kopen, betekent niet automatisch dat ze op een paard rijden. Dat jij die link legt, dat kan....maar dat betekent niet dat het een feit is.

Ik vind het jammer om te lezen dat je je zo hard uitlaat over een grote groep mensen zonder dat je weet of het klopt wat je zegt, de toon van je OP komt op mij erg kwetsend over en daarin ben ik zo te lezen niet de enige.

Ibbel schreef:
Ik geloof dat de inzet van dit topic was: waarom maken fabrikanten deze maten?

Zo lees ik de OP niet, ik lees de verwondering dat zwaardere mensen het kunnen verantwoorden om nog op een paard te stappen. Maar daar heb je geen grote maat rijkleding voor nodig, je kan ook met een jeans gaan rijden.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6716
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:28

Misschien is het wel big business in de ponyplay? :))

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:29

Whahaha := Wie weet.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:49

Met zo'n broekmaat hoor je niet thuis op een paardenrug -O-

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:29

Blijkbaar kan dat alleen met rijbroek Nadia. En dus mogen er geen rijbroeken meer gemaakt worden in deze maten. :r

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:35

heb je ook wel eens nagedacht over aangespannen rijden, dat kan makkelijk met een maatje meer en in de dressuursport moet je er dan ook netjes uit zien

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ruiterkleding t/m maat 54(!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:07

Ben het helemaal met je eens mars. Elke keer ook de foto topics op bokt waar je weer een te zwaar iemand op het paard ziet. Ze passen niet op het zadel maar als je wat zegt wordt je van alle kanten aangevallen dat ze het al weten.

Wat ik dan niet snap, als je weet dat je dik bent waarom ga je dan in godsnaam op je paard zitten?
Ik heb respect voor de mensen op boot die niet rijden tot ze afgevallen zijn!

En alles is fatshaming de laatste tijd, hoe kan je anders iets objectiefs zeggen over iemands gewicht? Gaat trouwens de lichamelijke en geestelijke pijn van het paard niet over iemands gevoelens. Dik zijn is ook niet objectief het is meetbaar