Paard kopen voor dochter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koosnaamloos

Re: Paard kopen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:00

Beginnen met leasen is zeker een goed idee!! Als ze op de middelbare school zit kan je kijken of ze nog genoeg tijd hebt. TS hoeveel denk je dat een paard in de maand kost?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:29

bigone schreef:
Betrokken ouders is bij alle dieren een vereiste, onze oudste kreeg op haar 10e een eigen pony, na twee maanden kreeg ze de keus, of er beter voor zorgen of pony weg. Het valt namelijk vies tegen op die leeftijd om zelf te rijden in je eigen bak of gewoon gezellig op de manege of ponyclub. Maar toen ze drie maanden later wedstrijden ging rijden hoefde ik niets te doen, alleen zorgen dat we op wedstrijd kwamen. En dat is zo gebleven tot ze stopte. En vanaf 16??? Dan ontzeg je je kind de leuke ponyjaren op wedstrijd maar dat is mijn persoonlijke mening. Kost het veel, jazeker, geld en tijd, op zaterdagochtend om vijf uur je bed uit omdat je als eerste om 8 uur moet starten en een uur moet rijden is niet echt prettig. Maar nu was ze ook redelijk succesvol en zeer gedreven, dan houd je het als ouder beter vol.

Bigone
Eigen paard is niet voor iedereen weg gelegd he.
Mijn dochter mag rijden maar ik zit zelf op punt dat ik paarden teveel vind in mijn leven.
Zal niet zo zijn dat ik stop met paarden voor meer rust en dat ik daarna nog dagelijks bezig ben met de paarden door de kinderen.

Want dat is gevaar van mama met paardenkennis, je weet hoe zo’n beestje verzorgd moet worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:33

Een leasepaard is best een goed idee. Dan heeft ze al meer verantwoordelijkheid dan bij een 'gewoon' manegepaard. Zo kan jullie dochter en jullie zelf wennen aan de situatie zonder dat jullie al de hele verantwoordelijkheid voor de verzorging hebben. Dochter kan laten zien dat ze echt serieus is en dan is de stap naar een eigen paard kleiner.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:34

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:46

Allereerst even een compliment aan TS, ik vind het sowieso al zeer verstandig dat je je erin verdiept en niet overgaat tot een impuls aankoop. Paarden zijn best heel veel werk, en je bent er elke dag echt uren mee bezig.

Paarden hebben beweging nodig, maar 6x in de week rijden is echt teveel.
Ik denk dat het leasen van een paard of pony dat je dochter al kent best een heel goed begin is. En ik zie dat je met een bokker een kop koffie gaat pakken. Ook dat lijkt me een heel goed plan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:51

kees87 schreef:
Een paard aanschaffen is natuurlijk ook niet iets wat je zo 1 2 3 doet. We moeten hier echt goed over na denken samen met onze dochter. Misschien is een lease paard in eerste instantie een goed idee.

Het aanschaffen is nog niet zo een ding maar het maandelijks onderhoud plus stalling dat is ook wel iets om goed over na te denken...

Persoonlijk zou ik het niet doen voor een dochter van 10
Ik spreek uit ervaring dat ik zelf mijn interesse ook verloor toen ik 14 was en ik oog voor jongens kreegerwijl ik daarvoor dag en nacht op de manege zat.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:53

Office topic, ik weet het, ik zie waarschijnlijk spoken maar pb's en afspreken ?? Waarom ? Je weet toch niet wie e voor je hebt. Ondanks dat het over een vermeende vader van een vermeende dochter van 10 gaat... Blijven we er even bij met z'n allen ! Iedereen kan dat zeggen. Hou er in ieder geval ergens nog rekening mee dat het niet waar zou kunnen zijn.
Als je wil adviseren prima, maar adviseer dan tips en met wie die in zijn eigen omgeving zou kunnen afspreken voor informatie zoals een manege of de paarden boer om de hoek.
Gelukkig lees ik dat hier ook maar je gaat toch geen gegevens uit wisselen of afspreken op basis van deze informatie?!
Hoeveel van deze profielen zijn er al niet geweest en bleken net niet de liefhebbende vader en of echtgenoot te zijn die ze leken...
Blijf in ieder geval voorzichtig, dat wilde ik alleen even zeggen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:54

kees87 schreef:
Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar er komt veel meer bij kijken dan ik dacht

natuurlijk komt er veel meer bij kijken. net als je andere huisdieren koopt moet je eerst heel veel info opzoeken.

je koopt ook niet zomaar een hond of kat.

mijn tip is zoek eerst een verzorgpony voor der. waar ze privelesjes mee mag doen zodat ze zelf ook heel veel leert. je haalt je zelf zo veel op je hals. paard koop en verzorg je niet zo maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:13

Wat een vooroordelen.

TS, ik vind het heel leuk dat je info aan het zoeken bent. Maar hoe komt het dat je een paard wil kopen voor je dochter?? Vraagt ze er al een tijd om??
Hoe groot en hoe zwaar is ze? En waar rijdt ze nu veelal op?

Mijn ouders reden al en hebben elkaar dan wel ontmoet op een manege, maar hadden ook geen enkel idee wat een eigen paard inhield, behalve dat het duur was.

Toen ik 12 was heb ik een pony ''gered''. Had zelf een plekje bij een boer gezocht tussen huis en school in. Ik moest elke dag met de bus naar school en zat toen al op de middelbare. Hij overleed helaas toch en toen kwam de 2e pony.
Omdat ik wel moest lessen, toch bij de manege terecht gekomen die daar in de buurt was en ook gaan staan.
Voor een meisje is op een manege staan toch wel leuk en goed. Je krijgt daar vrienden, kan in de lessen rijden en veel zorg wordt voor je gedaan. Van een kind kan je dat gewoon niet verwachten.
Wel hielp ik veel op de manege en verdiende ik zo ook weleens een prive lesje.

Toen ik echt ging puberen was het dubbel, maar het kan juist heel goed zijn om een pony te hebben waar je zo gek op bent. Veel vrienden gingen na school ergens hangen/kaarten etc, maar ik moest naar de manege. Gelukkig dus ook met vriendinnen die daar ook heen gingen.
Stappen in het weekend ging verder prima. Ik kwam alleen altijd veel later dan de rest. Wilde eerst naar de manege en wij aten laat door eigen zaak en dan douchen en ook reizen, omdat ik verder weg woonde.
Heb echt wel een flinke, wilde pubertijd gehad en niks gemist. Maar daar tegenover dronk ik bijv niet en wilde wel eerst bij mn pony geweest zijn.
Om me heen begonnen de pony's wel verkocht te worden en stopte de een na de ander met rijden of stapte over op de paarden en kwam er een soort scheidingslijn. Je ging wel mensen missen.

Toen ik mn man leerde kennen begonnen mensen wel voor de 100e keer dat ik te groot werd voor mn pony en dat ik te weinig tijd en geld zou hebben. Kon haar maar beter verkopen en heb dat uiteindelijk gedaan. Ik was 19 en had dus nog een d-pony en heb echt eeuwig spijt gehad.

Met mijn man ( toen vriend ) na een tijd een paardje gekocht en van de een kwam de ander erbij en nu 26jr later hebben we er 5. We doen nu wel al jaren alles zelf en zoeken een huis met eigen grond.

Mijn moeder zei altijd dat het juist goed is geweest dat ik de pony's had. Heb nooit veel om andere dingen gevraagd en va mijn 10e altijd klusjes gedaan op de zaak voor een extra dingetje die ik graag wilde hebben.

Voor een verzorg paard of lease paard was ik vast minder ver gegaan dan voor een eigen. Zelfs nu zou ik nooit meer iets met paarden doen als ik geen eigen paarden had. Je kan het gewoonweg echt niet met elkaar vergelijken. Het is niet hetzelfde gevoel en het oefenen met een verzorgpaardje zegt helemaal niks.

Mijn moeder heeft weleens spijt gehad, want veel heeft altijd om de paarden gedraaid en nog......Ik geef mn ouders de schuld, want ik werd er gewoon va geboorte op gezet. Wel heb ik va jong altijd om een eigen paard gezeurd.
Maar je moet het als ouder echt heel leuk vinden. Het gaat inderdaad altijd door en je moet er altijd over nadenken. Het is geen seizoens sport, voor vakanties en bij ziekte moet je dingen regelen etc etc.

10 is jong, maar ze weten dondersgoed of ze het echt leuk vinden of niet. Dat zegt niks over de toekomst, maar feitelijk weet je dat nooit. Je kan nu een pony kopen dat je dochter over 2 of 5 jr er geen zin meer in heeft. Koop je geen pony, kan ze ook afhaken, juist omdat ze klaar is met de manege lessen. Koop je wel een pony, kan ze ook helemaal verslingerd raken en altijd trouw zijn aan de pony. Je weet het gewoon nooit en het ideale moment komt ook echt nooit. Heb alles wel gehoord; Kinderen die een goed rapport moesten hebben, moesten slagen voor de middelbare of het zelf moesten verdienen. Nou, als je gaat studeren heb je ook geen tijd en geld en als je werkt kan het ook zwaar zijn. Maar wanneer het altijd al ene deel van je leven is heb je die tijd en dat ritme vaak al.

Onze zoon ( nu 21 ) kreeg zijn pony op zijn 3e en heeft er altijd veel plezier van gehad. Pas laatste jaren heeft hij te weinig tijd. Daarvoor wilde hij al niet meer rijden, maar wel verzorgen. Dan komt het op ons, maar pony gaat nergens heen en blijft bij ons. Bij meisjes kan een vriendje weleens roet in het eten gooien. Ook vaak zat gezien.......

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:07

Ik ben begonnen met een leasepony op mijn 12e. Toen mij ouders doorkregen dat mijn paardengekte ook de pubertijd wel ging overleven heb ik op mijn 18e de overstap gemaakt naar een eigen paard.

Ik heb altijd volpension gestaan zodat het geen “moeten” wordt qua klusjes. Ook in verband met school/studie en nu werk.

Toen ik mijn pony net leasde mocht ik eerst niet alleen op stal komen. Een van mijn ouders moest er bij zijn, tenzij ik les had maar dan was er altijd instructie in de buurt. Pas na 2 of 3 maanden mocht ik alleen op stal komen en enkel omdat ik toen erg serieus was (het pennymeisje wilde graag grand-prix amazone worden haha). De standaard was eigenlijk dat je pas vanaf 14 jaar zonder begeleiding van een volwassene of buiten de lessen om op stal mocht komen. Het was geen manege maar een volledige pensionstal en de stalhouder wilde niet dat het een kinderspeelplaats zou worden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:19

WendyLotte schreef:
Office topic, ik weet het, ik zie waarschijnlijk spoken maar pb's en afspreken ?? Waarom ? Je weet toch niet wie e voor je hebt. Ondanks dat het over een vermeende vader van een vermeende dochter van 10 gaat... Blijven we er even bij met z'n allen ! Iedereen kan dat zeggen. Hou er in ieder geval ergens nog rekening mee dat het niet waar zou kunnen zijn.
Als je wil adviseren prima, maar adviseer dan tips en met wie die in zijn eigen omgeving zou kunnen afspreken voor informatie zoals een manege of de paarden boer om de hoek.
Gelukkig lees ik dat hier ook maar je gaat toch geen gegevens uit wisselen of afspreken op basis van deze informatie?!
Hoeveel van deze profielen zijn er al niet geweest en bleken net niet de liefhebbende vader en of echtgenoot te zijn die ze leken...

Nah zullen we niet overdrijven? Als iemand al een nep profiel aanmaakt dan maakt ie hoogstwaarschijnlijk niet de keuze om uit alle plaatsen in Nederland uitgerekend Nijverdal aan te wijzen... wij zijn maar een dorp he!? daarnaast vanuit de berichtgeving met naam van de manege + eigenaar maak ik me niet heel veel zorgen.
En als iemand hulp nodig heeft ben ik meer dan bereid om te helpen. Dit hoeft niet bij iemand thuis te zijn he... kan ook op de manege zijn of bij een restaurant in het dorp...
Ik maak me er echt geen zorgen om.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:24

WendyLotte schreef:

Ik vind dit een beetje zwart-wit denken eerlijk gezegd. :')
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 11-03-19 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:25

WendyLotte schreef:

Ach doe niet zo para..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:27

Shaggy09 schreef:
WendyLotte schreef:

Ach doe niet zo para..

Ik snap beide kanten, dus de waarschuwing is prima maar je moet altijd je gezonde verstand gebruiken, in welke situatie dan ook.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:48

Mijn dochter is ook enorm besmet met het virus. Ik ben door een eerdere ervaring echt niet op mijn gemak bij ponys, al wordt het steeds beter. Mijn dochter staat nu op een wachtlijst voor een deeltijd leasepony. Ze gaat komend jaar naar de middelbare school dus dit vind ik veiliger dan iets kopen. Al snuffel ik wel altijd rond op sites met paarden die te koop staan. Gewin voor de leuk, of als ik de staatsloterij win ;) ( dan durf ik weel een risico te lopen)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:12

Ik merk vaak dat ouders die zelf leek zijn op paardengebied de kennis en kunde van hun paardrijdende kind compleet overschatten. 'Ja, want ze rijdt al vijf jaar op de manege.'

Misschien ten overvloede, maar een kind dat een paar jaar les heeft op de manege weet nog helemaal niets. Ze heeft waarschijnlijk de beginselen van het rijden enigszins onder de knie, maar meer ook niet. Ze kan net schaatsen zonder rekje zeg maar, zonder te vallen.
Maar nog belangrijker, de manege bereidt helemaal niet voor op het hebben van een eigen paard. Je leert daar niets over voeding, gezondheid, huisvesting etc. Toch allemaal dingen waar je als paardenhouder verantwoordelijk voor bent.

Ga er dus maar vanuit dat je dochter bijna net zo weinig weet als jij, en vertrouw vooral niet op haar kennis en kunde. Daarbij is het ook nog een kind natuurlijk.

Het is dus zaak voor jezelf en voor haar om die kennis ergens op te doen. Daar is een leasepaard of een verzorgpaard het meest geschikt voor, zoals al vaker in dit topic gezegd. En dan daarnaast heb je nog iemand nodig die helpt bij eventuele aanschaf van een paard, want dat is weer een heel andere tak van sport.

Veel succes met alle beslissingen die genomen moeten worden!

EDIT: Ik moet ineens denken aan toen ik net een eigen paard had. Ik was toen 22 en stond bij mensen privé die mij met alles hielpen. Maar rijden kon ik toch al wel redelijk met mijn 15 jaar rijervaring. Toch vond ik het rijden in het begin heel lastig. Want wat moest ik nou doen? Ik was gewend in een les te rijden waarbij altijd iemand zei wat ik moest doen. Nu moest ik dat zelf bedenken. In het begin zat ik dus een beetje doelloos op mijn paard te wachten tot de tijd om was. Pas na verloop van tijd leerde ik doelen te stellen en trainingen te plannen, zodat mijn paard en ik vooruit zouden komen. Dat lijkt me voor een kind nog veel moeilijker. Natuurlijk hoef je niet alles te plannen en is Lol met je Knol ook prima, maar ook dat komt niet uit de lucht vallen.
Dat is misschien wel het belangrijkste wat je op een manege mist.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:07

Rex_Rolfo schreef:
Waar zit je? Misschien eens met een ervaren Bokker koffie drinken en gewoon vrijblijvend van gedachten wisselen. Daar alleen al steek je enorm veel van op.

Dit dus :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:49

LindyH, dat is zo. Maar als ze op een manege blijft rijden leert ze ook niet hoe het is om een eigen paard te hebben of verder te komen.
Het maakt echt niet uit op welke leeftijd je met eigen paarden begint. Elke leeftijd heeft voor-en nadelen. Maar het is gewoon makkeljker als de ouders er volledig achter staan en ook wat verstand ervan hebben of zich goed verdiepen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:21

WendyLotte schreef:
Office topic, ik weet het, ik zie waarschijnlijk spoken maar pb's en afspreken ?? Waarom ? Je weet toch niet wie e voor je hebt. Ondanks dat het over een vermeende vader van een vermeende dochter van 10 gaat... Blijven we er even bij met z'n allen ! Iedereen kan dat zeggen.

Ik vind dat er nogal negatief omgegaan wordt met deze waarschuwing. Terwijl ik m heel goed vind. Want als je een pony of paard wil kopen voor je dochter van 10 zijn er veel meer voor de hand liggende plaatsen om dit te doen dan een forum waar ook veel jonge meisjes lid van zijn (zoals de manege waar je dochter al les heeft).
Dus nee, niet para maar gewoon gezond verstand.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:27

Tegenwoordig zoeken mensen veel meer op internet en dan kom je al snel uit op bokt want dit forum staat altijd hoog in google. Dus zo gek vind ik het niet dat deze vraag hier gesteld wordt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:34

kees87 schreef:
Op dit moment is ze stapelgek van paarden, ik denk zelf niet dat dat veel gaat veranderen over de jaren maar je weet het nooit. We wonen in Nijverdal en hier is ook de manege

Ik woon ook in Nijverdal, paarden aan huis. Welke manege rijdt jullie dochter? Misschien kan ik wat voor jullie betekenen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:52

Adrienne93 schreef:
Nah zullen we niet overdrijven? Als iemand al een nep profiel aanmaakt dan maakt ie hoogstwaarschijnlijk niet de keuze om uit alle plaatsen in Nederland uitgerekend Nijverdal aan te wijzen... wij zijn maar een dorp he!? daarnaast vanuit de berichtgeving met naam van de manege + eigenaar maak ik me niet heel veel zorgen.
En als iemand hulp nodig heeft ben ik meer dan bereid om te helpen. Dit hoeft niet bij iemand thuis te zijn he... kan ook op de manege zijn of bij een restaurant in het dorp...
Ik maak me er echt geen zorgen om.

Ik wil wel mee om je handje vast te houden :P

Nee, alle gekheid om een stokje. Dochter rijdt op een prima manege (de Reggehoeve) en daar is Sasha erg kundig. Die zal eerlijk advies geven, over wel of niet kopen, leasen of wat dan ook.

Daarnaast is een ervaren iemand (zoals Adrienne) prima om wat info vandaan te halen.

Kees, je bent ook welkom bij de rijvereniging in 't Oale Spoor (www.manegehellendoorn.nl)
Daar kom je ouders tegen met kinderen die een eigen pony hebben. Die kunnen je ook vertellen wat er bij komt kijken, zowel qua tijd als geld.
Voor contacten binnen de vereniging, ff pb aub.
Of kom een keer kijken op een avond! Voor half 8 is het meestal pony les (ma-di-do) en daarna de paarden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:58

WendyLotte schreef:

Ja. Want het is ook zo raar om op een paarden forum iets over paarden te vragen.
Pfffff

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:15

Top dat je hier navraagt hoe en wat. Dat zouden meer mensen moeten doen ook met andere dieren eerst goed informeren.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:34

Ik denk dat je het beste contact kunt leggen met Sasha, waar over gesproken wordt.
Die kent je dochter, die weet waarschijnlijk wat voor soort pony of paardje bij haar past.
Een paard die rustig is of juist wat vlotter, werklustig of wat lui of een paard waar ze zelf wat van kan leren. Misschien zijn er mogelijkheden dat zij wat bekijkt en dat er proefafspraken worden gemaakt, dat de pony twee weken mee draait op de manege. Sasha kan dan ook het karakter en stabiliteit van de pony goed beoordelen. Hoe leuk is dat als je dochter dan een lesje draait op die pony en er helemaal blij van af komt en je kunt zeggen, dat het haar pony zou kunnen worden? Misschien zijn er ook mogelijkheden voor de over koop van haar favoriete manege pony?

Met leasen heb ik niet zulke goede ervaring, maar dat kan ook dat ik het gewoon destijds niet getroffen heb. Pony's die in zoveel verschillende handen waren, continue aan het uittesten, slecht op de hulpen, "hard" in de mond. Beetje "gebruikte" pony's, waar mogelijk toch anders mee wordt omgegaan dan eigen dieren.
Uiteraard hoor je ook wel goede ervaringen, mogelijk weet die Sasha ook wel waar je lease pony's kunt huren, uit goede handen. Vraag wel goed vooraf bij leasen of je bij een klik de pony over kan kopen. Leasen is wel een mooie manier om te kijken of de pony en het hebben van een pony bij je past, qua tijd en geld.