Recreatief met goed sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:04

Ayasha schreef:
Er zijn er een paar, (Adelinde om maar eentje te noemen.) maar heus niet veel. Ik kan me niet voorstellen dat de absolute meerderheid de ring in gaat. .

Ik kan dat rijtje heel groot maken hoor, want ook Edward en Hanspeter komen niet uit een paardengezin en zijn gewoon op de manege geboren ( zonder geld). Rien van der schaft, is er ook eentje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:13

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
Er zijn er een paar, (Adelinde om maar eentje te noemen.) maar heus niet veel. Ik kan me niet voorstellen dat de absolute meerderheid de ring in gaat. .

Ik kan dat rijtje heel groot maken hoor, want ook Edward en Hanspeter komen niet uit een paardengezin en zijn gewoon op de manege geboren ( zonder geld). Rien van der schaft, is er ook eentje.

Nou, ‘groot’/‘lang’ is subjectief natuurlijk maar we hebben dus vier man nu dan? En dat zijn er dan wel al drie die de mogelijkheid konden creëren om bij Anky en Rien te gaan trainen. Dat geeft de burger moed. :j een beetje voorspoed moet ook nog bij dat lijstje opgeteld worden bij nader inzien.

Jij wil het risico misschien lopen maar ik wil ze echt de kost niet geven die dergelijke mogelijkheden niet kunnen creëeren en die met hard werken wellicht ondanks talent niet verder komen dan op een gegeven moment een simpel eigen paard. :)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:25

Benzz schreef:
Maar er zijn best veel ruiters die zichzelf talentvol vinden, echter doordat ze geen wedstrijden rijden, laten ze hun gevoel nooit toetsen en blijven het GP ruiters in hun eigen achtertuin. Is daar wat mis mee, nee tuurlijk niet, maar ik zie wel vaak dat die ruiters zichzelf enorm overschatten.

Klopt. Wedstrijd rijden kost veel geld. En heel veel mensen kunnen dat niet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:31

sevke schreef:
Clasical schreef:
Denk dat er meer talentvolle paarden in de weide staan dan er in de ring lopen.
Slechte paarden bestaan bijna niet meer zo een beetje alles word geboren met een tweede draf en beweging.
En zo zijn er vast ook heel veel talentvolle ruiters die zichzelf niet in de ring vertonen.

Sorry, maar dat vind ik dikke onzin. Wij fokken al jaren sportpaarden. Uit de beste en bewezen bloedlijnen, zowel aan moeders-als vaderskant. Ik kan je vertellen dat het verdomde moeilijk is om een topsportpaard te fokken. De meeste zijn het net niet, en de weg naar de top is ook niet evident. Het is niet alleen bloedlijn wat telt, ook conformatie, talent, blessurevrijheid (geen ocd oid), karakter en will to please. Het is niet of/of, het is en/en. Volle broers en zussen van toppaarden zijn niet noodzakelijk ook top. Het is niet omdat jouw zus een groot tekentalent is, dat jij dat ook bent. Ik ken volle broers en zussen van wereldkampioenen die nooit een deuk in een pakje boter gereden hebben, ondanks dat ze alle kansen kregen.
Natuurlijk verkopen wij onze paarden ook liever naar wedstrijdruiters dan naar een boshobbelaar omdat ze minstens wel een kans moeten krijgen om in de ring te komen.
En dat er veel talentvolle ruiters niet in de ring te vinden zijn, dat lees je elke maand in de penny. Dat zijn deze die de wilde zwarte hengst temden, en er een maand later de grote race mee wonnen.
Topsport is 10% talent en 90% hard werken. Je krijgt er niks voor niets, geloof mij.
Edit: voor alle duidelijkheid : ik heb het hier over sportpaarden die minstens op Europees niveau lopen. Een paard wat een lintje wint op een plaatselijke wedstrijd is voor mij geen ‘sportpaard’.

Ik snap dat je als fokker je paard graag in de spotlights wilt zien. Maar om iemand die geen wedstrijden rijdt gelijk boshobbelaar te noemen. :').... Misschien is dat paard wel 10x zo blij met die boshobbelaar dan de wedstrijdruiter.. Het kan ook een hele prestatie zijn om van een sensibel sport paard een braaf buitenrit paard te maken. Vind ik net zo knap als het hogere wedstrijd werk. Dan heb je als fokker ook een goed paard gefokt lijkt mij? ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Re: Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:33

Mijn sport paard vindt het buiten rijden ook heel leuk, net zoals het springen. Daar wordt hij ook blij van, maar dit moet ik niet vijf dagen achter elkaar doen, want dan vindt hij het saai.. Veel sportpaarden moeten wel aan het werk gezet worden, anders worden ze heet of gaan ze zich vervelen..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:50

@amoor: ik bedoelde het niet denigrerend, hoor. Soms komt het wat harder over op papier dan in de gesproken taal. :) Recreatief rijden is voor mij evenwaardig aan wedstrijdrijden, begrijp mij niet verkeerd. Maar commercieel is het gewoon beter als we onze paarden naar ‘sport’ruiters kunnen verkopen. Onze fokkerij is geen vzw, en het is nu eenmaal zo dat paarden hebben in de sport reclame is voor ons bedrijf. En ja, als een recreant leuk met een door ons gefokt dier op buitenritten kan gaan, ben ik daar ook blij om. Maar qua reclame is dat niet hetzelfde.
@ Ayasha: ik mag het toch zeggen als ik het ergens niet mee eens ben? Daar is het toch een forum voor? Trouwens nog eens over de definitie van ‘sport’, daar blijf ik bij mijn standpunt. Je moet ergens de grens trekken. Ik heb ooit, heel lang geleden toen de dieren nog spraken, met een manegepaard aan een onderling dressuurwedstrijdje meegedaan. Dat maakt dat dier voor mij geen sportpaard.
Als je elk paard dat eens een b-proefje loopt, of eens aan één of andere wedstrijd meedoet, al sportpaard gaat noemen, dan zijn de meeste paarden opeens sportpaarden en heeft deze discussie nog weinig zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:53

Jep, dat mag, en ik mag dat ook. ;)
Een onderlinge wedstrijd met een manegepaard of een eigenaarspaard dat gewoon doelgericht getraind wordt maar niet op nationaal niveau vind ik nog wel een verschil eigenlijk. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:07

Ik heb hier best een heel leuk bewegend paard staan, die alleen maar gras maait... denk dat er heel veel hier op bokt zijn die het dood zonde vinden ,maar ach... geloof niet dat het paard ongelukkig is en ik ook niet...nou prima dan toch?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:11

Ayasha, Tuurlijk mag jij dat. Graag zelfs, anders werd het hier wel erg saai. :j Je kunt elk paard trainen om competitief mee te spelen. Tis maar te zien op welk niveau en voor welke discipline. Ik kan met mijn IJslander wel een B-proefje springen als ik mij daar even op toeleg. Maar om hem dan direct tot sportpaard te promoveren is misschien wat overdreven. Daarom dat ik nationaal niveau toch als minimumnorm hanteer voor mezelf om een paard sportpaard te noemen. Iedereen mag daar uiteraard een andere maatstaf voor gebruiken, ik kan alleen voor mezelf spreken. :o

En ik ga met Benzz mee over het talent. Er rijden heel veel GP ruiters in hun achtertuin. :')
Heel veel die zichzelf schromelijk overschatten, en denken : had ik maar meer geld, dan kocht ik mij een goed paard, en reed ik internationaal.
Ikzelf ben ook geen supertalent, verre van. Dat besef ik van mezelf. En ik heb ook geen tijd om keihard te trainen en rijd ook nog graag eens in het bos. Daarom ben ik geen topruiter. Maar ik kan in onze sport (reining) heel veel mensen opnoemen die niet rijk zijn van thuis uit, niet van kindsaf de goede paarden en begeleiding gekregen hebben, zelfs niet het allergrootste talent zijn, maar wel in de wereldtop rijden door hard te werken. Zeer hard. Onze wereldkampioen en zijn echtgenote in de eerste plaats.
En dan zie ik rondom mij nonproruiters die zich een stervensduur toppaard kopen en denken het nu wel eens te gaan doen en dan compleet de mist in gaan. Omdat je er niet komt door drie X per week jezelf op je paard te laten zakken, goed paard of niet, talent of niet.

Kimmie261: niks mis mee, toch? Paard zal niet ongelukkig zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:00

Ayasha schreef:
[
Nou, ‘groot’/‘lang’ is subjectief natuurlijk maar we hebben dus vier man nu dan? En dat zijn er dan wel al drie die de mogelijkheid konden creëren om bij Anky en Rien te gaan trainen. Dat geeft de burger moed. :j een beetje voorspoed moet ook nog bij dat lijstje opgeteld worden bij nader inzien.

)

Als ik er ff voor ga zitten is dat lijstje nog veel langer te maken. Ja de mogelijkheid om bij anky te werken, HP heeft gewoon een mailtje gestuurd..........

Als je wil, is geld geen excuus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:37

Benzz schreef:
Ayasha schreef:
[

)

Als ik er ff voor ga zitten is dat lijstje nog veel langer te maken. Ja de mogelijkheid om bij anky te werken, HP heeft gewoon een mailtje gestuurd..........

Als je wil, is geld geen excuus.

Natuurlijk niet. Want de wereld is eerlijk en draait op goede intenties en liefde

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:18

@Sevke; om doelen te bereiken moet je hard werken, helemaal eens, maar hard werken heeft niks met tallent te maken maar met instelling.
Hoewel hard werken een opzichzelf staand tallent
kan zijn.
Tallent is een aangeboren capaciteit die je door training verder kunt ontwikkelen.

Dat je aan tallent nog andere ingrediënten moet toevoegen om in de topsport te komen dat is een ander verhaal.

Dus mijn opmerking dat er mogelijk heel veel tallenten thuis op de bank zitten is zo gek niet,
daarnaast geef je zelf al aan dat het 10% tallent is en 90% hard werken?
Dan spreek je mi jezelf tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:33

Hier een recreant met wedstrijd ambities. Ik heb veel meer bewondering voor ruiters die met een minder geschikt paard in de sport rijden en de lol met je Knol er in houden, dan met ruiters met een perfect paard die compleet vergeten te genieten en per se moeten starten, hoewel daar natuurlijk ook tussenwegen in zijn. Ik vind super Guus helemaal geweldig, gewoon omdat hij een leuke pony is en dan heb ik er heel veel bewondering voor wat Jolanda met hem doet, veel meer dan dat ik bewondering heb voor al die ruiters met ideaal gebouwde warmbloeden. Niet alleen omdat ik van deze manier houdt, er een beetje relaxed in staan, maar ook omdat ik een ruiter veel getalenteerder vind als hij of zij kan presteren met een minder ideaal paard. Ik vind het heerlijk om te zien wanneer een ruiter die op hoog niveau dressuur rijdt, ook eens gaat crossen of lekker door het bos rijdt. Eerlijk gezegd zijn er meer wedstrijd paarden voor wie ik het zonde vind dat ze wedstrijden doorgejaagd worden ongeacht talent van het paard, dan dat ik medelijden heb met recreatiepaarden die goed bereden worden. Veel paarden worden nou eenmaal niet echt happy van trailer, vreemde omgeving, vreemde paarden en dan de stress en druk die er op komt te staan bij veel ruiters, en dan maakt het talent van het paard helemaal niks meer uit.
Zelf ooit een paard met veel mogelijkheden gekocht en ik rijd hem nog steeds recreatief. Misschien gaan we ooit op wedstrijd, misschien niet. Het paard heeft in ieder geval alle mogelijkheden om zowel een blij recreatiepaard als een blij wedstrijdpaard te worden. En toen kreeg ik van een amazone die zelf wel hoog in de sport reed te horen dat het zo zonde was dat dit paard bij mij terecht was gekomen omdat ik geen wedstrijden rijdt, je hebt niet zomaar een paard! Ik werd er mega onzeker van, want was ik een minder goede ruiter omdat ik geen wedstrijden rijdt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:43

Clasical schreef:
Denk dat er meer talentvolle paarden in de weide staan dan er in de ring lopen.
Slechte paarden bestaan bijna niet meer zo een beetje alles word geboren met een tweede draf en beweging.

Mee eens, en ook beperkte paarden kun je apart maken als je ze goed traint. Zolang de gezondheid en het karakter maar goed genoeg is.

Wat betreft recretief of op wedstrijdniveau rijden met een talentvol paard, zolang een paard "paard" mag zijn/ blijven en er respectvol mee omgegaan word is deze het meest gelukkig denk ik.

Ik heb zelf ooit een talentvol paard juist bewust niet verkocht als talentvol sportpaard (hoewel hij alles in huis had voor het hogere werk) maar ik wist dat hij mentaal kapot zou gaan als hij het daarbij behorende management ook kreeg. (weinig sociaal contact met andere paarden en veel op stal)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:44

Helemaal met je eens Elvirawortel;
Het optimale uit minder voordelige paarden halen, daar heb je tallent voor nodig, want daar komt veel gevoel bij kijken.
Eigenlijk zonde als je over veel tallent beschikt dat je dan op den duur alleen maar met hele goede paarden te maken krijgt want doorontwikkeling van het stukje gevoel gaat juist veel beter bij de mindere of middelmatige paarden.
Dan krijg je veel referenties met verschillende types/problemen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:53

Ayasha schreef:
[q

Natuurlijk niet. Want de wereld is eerlijk en draait op goede intenties en liefde

Nee maar wel op heel hard werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:57

Elvirawortel schreef:
Hier een recreant met wedstrijd ambities. Ik heb veel meer bewondering voor ruiters die met een minder geschikt paard in de sport rijden en de lol met je Knol er in houden, dan met ruiters met een perfect paard die compleet vergeten te genieten en per se moeten starten, hoewel daar natuurlijk ook tussenwegen in zijn. Ik vind super Guus helemaal geweldig, gewoon omdat hij een leuke pony is en dan heb ik er heel veel bewondering voor wat Jolanda met hem doet, veel meer dan dat ik bewondering heb voor al die ruiters met ideaal gebouwde warmbloeden. Niet alleen omdat ik van deze manier houdt, er een beetje relaxed in staan, maar ook omdat ik een ruiter veel getalenteerder vind als hij of zij kan presteren met een minder ideaal paard. Ik vind het heerlijk om te zien wanneer een ruiter die op hoog niveau dressuur rijdt, ook eens gaat crossen of lekker door het bos rijdt. Eerlijk gezegd zijn er meer wedstrijd paarden voor wie ik het zonde vind dat ze wedstrijden doorgejaagd worden ongeacht talent van het paard, dan dat ik medelijden heb met recreatiepaarden die goed bereden worden. Veel paarden worden nou eenmaal niet echt happy van trailer, vreemde omgeving, vreemde paarden en dan de stress en druk die er op komt te staan bij veel ruiters, en dan maakt het talent van het paard helemaal niks meer uit.
Zelf ooit een paard met veel mogelijkheden gekocht en ik rijd hem nog steeds recreatief. Misschien gaan we ooit op wedstrijd, misschien niet. Het paard heeft in ieder geval alle mogelijkheden om zowel een blij recreatiepaard als een blij wedstrijdpaard te worden. En toen kreeg ik van een amazone die zelf wel hoog in de sport reed te horen dat het zo zonde was dat dit paard bij mij terecht was gekomen omdat ik geen wedstrijden rijdt, je hebt niet zomaar een paard! Ik werd er mega onzeker van, want was ik een minder goede ruiter omdat ik geen wedstrijden rijdt?

Dus als je een goed paard hebt, geniet je niet? Dus omdat je een goed paard hebt hoef je niet hard te werken om meer te leren? Dus omdat je een goed paard hebt komt alles je maar aanwaaien?

Je bericht zit vol met aannames en vooral afgunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:38

Jouw bericht staat meer vol aannames. Ik heb namelijk helemaal niet gezegd dat het je komt aanwaaien als je met een goed paard rijd. Dan moet je net zo goed hard werken. Maar toch gaat het dan allemaal iets gemakkelijker. Zeker als je dan ook nog het geld hebt voor top trainingen en om iedere week op wedstrijd te gaan. Maar ik vind die combinaties met minder optimale paarden gewoon heel erg leuk. En ik vind dressuurruiters die lekker door het bos crossen ook leuk, want ja ze zijn er, maar ik ken er ook die alleen maar stijf in de bak kunnen rijden daar vind ik dan weer niks aan. En afgunst, ik vind jouw berichtje eigenlijk best wel gemeen want ik heb ook duidelijk gemaakt hoe onzeker ik er zelf van werd dat er zo met mij om werd gegaan. Nee ik hoef niet zo nodig op het hoogste niveau te rijden daar ben ik helemaal niet goed genoeg voor, ik vind alleen boscrossende combinaties met een bijzonder ras erg leuk en vind dat mensen niet zo stijfjes aan een ras en een discipline vast moeten houden en elkaar gewoon in hun waarde moeten laten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:10

@clasical: ik zeg inderdaad : succes is 10% talent en 90% hard werken. Het talent is dus heel ver ondergeschikt aan het harde werken.
Ik zie niet in waar ik mijzelf daarin tegenspreek.
Misschien ben ik wel een enorm talent in boogschieten. Ik weet het niet, want ik heb het nog nooit gedaan. Begrijp je wat ik bedoel?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:19

Wat verstaan jullie onder hard werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:27

De meeste mensen verstaan onder hard werken hard trainen en dan denken ze, maar dat is toch leuk? Maar het is ook gewoon hard werken buiten de paarden om het financieel rond te krijgen

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:38

Tegenwoordig is elk paard een recreatiepaard of wordt zo benoemd als ze niet op wedstrijdniveau worden uitgebracht. Er zijn zat mensen die op Subtop niveau rijden maar niet de tijd of het geld ervoor hebben om naar wedstrijden te gaan. Elk paard kan gelukkig zijn of die nou in het bos of op wedstrijden wordt uitgebracht. Of het paard nou heel getalenteerd is of niet hard werken zul je altijd moeten om de top te behalen plus je moet zelf ook genoeg capaciteiten hebben om het einddoel überhaupt te kunnen behalen op Grand Prix niveau.

Ik heb zelf een heel talentvol paard die alles in zich heeft om op het hoogste niveau te kunnen presteren, maar onze beide karakters zitten elkaar soms in de weg! Overal waar we komen valt ze iedereen op. Ik heb besloten om haar voor mezelf te houden omdat ik maar een keer in mijn leven zo'n geweldig getalenteerd vind die zo enorm goed kan lopen. Als we ons beide 100 procent inzetten dan rijden we samen de sterren van de hemel :)

@Gini; ik versta onder hard werken: Prix St. Georges/Grand Prix niveau.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:45

sevke schreef:
@clasical: ik zeg inderdaad : succes is 10% talent en 90% hard werken. Het talent is dus heel ver ondergeschikt aan het harde werken.
Ik zie niet in waar ik mijzelf daarin tegenspreek.
Misschien ben ik wel een enorm talent in boogschieten. Ik weet het niet, want ik heb het nog nooit gedaan. Begrijp je wat ik bedoel?

En wat versta je onder succes?
Je paarden voor elkaar hebben zonder daar in de top geld mee te verdienen is toch ook succes?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:28

Clasical schreef:
Helemaal met je eens Elvirawortel;
Het optimale uit minder voordelige paarden halen, daar heb je tallent voor nodig, want daar komt veel gevoel bij kijken.
Eigenlijk zonde als je over veel tallent beschikt dat je dan op den duur alleen maar met hele goede paarden te maken krijgt want doorontwikkeling van het stukje gevoel gaat juist veel beter bij de mindere of middelmatige paarden.
Dan krijg je veel referenties met verschillende types/problemen

Ik heb een manege paard gekend en hij was een super spring paard.Als hij een hindernis zag .Wilde hij maar 1 ding. Alle manege paarden op de manege waren tevens handelspaarden.De eigenaar kon heel veel geld

verdienen aan dit paard. Hij verkocht het paard niet,puur om het wel zijn van het paard.
Afbeelding
De vos op de achtergrond was de springpaard

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:22

En als een paard vandaag de dag in de dressuur met zijn voorbeen voorbij zijn neus moet komen
om met de grote bewegers mee te kunnen, paarden over muren moeten springen van 2 meter+ dan begrijp ik dat je er zelden 1 vind die hiervoor de juiste eigenschappen heeft zoals blessurevrijheid en wil to please...
Dan ben je geen paard meer maar een machine
Dit zegt mi meer over de sport dan over het paard