Elvirawortel schreef:Hier een recreant met wedstrijd ambities. Ik heb veel meer bewondering voor ruiters die met een minder geschikt paard in de sport rijden en de lol met je Knol er in houden, dan met ruiters met een perfect paard die compleet vergeten te genieten en per se moeten starten, hoewel daar natuurlijk ook tussenwegen in zijn. Ik vind super Guus helemaal geweldig, gewoon omdat hij een leuke pony is en dan heb ik er heel veel bewondering voor wat Jolanda met hem doet, veel meer dan dat ik bewondering heb voor al die ruiters met ideaal gebouwde warmbloeden. Niet alleen omdat ik van deze manier houdt, er een beetje relaxed in staan, maar ook omdat ik een ruiter veel getalenteerder vind als hij of zij kan presteren met een minder ideaal paard. Ik vind het heerlijk om te zien wanneer een ruiter die op hoog niveau dressuur rijdt, ook eens gaat crossen of lekker door het bos rijdt. Eerlijk gezegd zijn er meer wedstrijd paarden voor wie ik het zonde vind dat ze wedstrijden doorgejaagd worden ongeacht talent van het paard, dan dat ik medelijden heb met recreatiepaarden die goed bereden worden. Veel paarden worden nou eenmaal niet echt happy van trailer, vreemde omgeving, vreemde paarden en dan de stress en druk die er op komt te staan bij veel ruiters, en dan maakt het talent van het paard helemaal niks meer uit.
Zelf ooit een paard met veel mogelijkheden gekocht en ik rijd hem nog steeds recreatief. Misschien gaan we ooit op wedstrijd, misschien niet. Het paard heeft in ieder geval alle mogelijkheden om zowel een blij recreatiepaard als een blij wedstrijdpaard te worden. En toen kreeg ik van een amazone die zelf wel hoog in de sport reed te horen dat het zo zonde was dat dit paard bij mij terecht was gekomen omdat ik geen wedstrijden rijdt, je hebt niet zomaar een paard! Ik werd er mega onzeker van, want was ik een minder goede ruiter omdat ik geen wedstrijden rijdt?
Dus als je een goed paard hebt, geniet je niet? Dus omdat je een goed paard hebt hoef je niet hard te werken om meer te leren? Dus omdat je een goed paard hebt komt alles je maar aanwaaien?
Je bericht zit vol met aannames en vooral afgunst.