‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 19:33

Dat corrigeren is mij bekent idd. Zodra ze uitgegroeid zijn wordt dat afgeraden.

Zouden jullie <€5000,- overigens ook foto’s laten maken? Of enkel klinisch keuren?

Ik zit zelfs te denken om een osteopaat te laten kijken.

Joscaa

Re: ‘Oudere’ pony kopen. Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:37

Ik zou zelf alleen klinisch doen. Een pony op die leeftijd heeft overal wel dingetjes, maar dingetjes waarmee ze al 17 geworden is, dus niks waar je je nu nog druk om hoeft te maken. Als ze nog fit is, fijn door het lijf loopt en klinisch in orde is zou ik zelf geen foto's maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:50

Een osteo vindt altijd wel iets
Zou dat pas doen als je ze gekocht hebt en thuis wat bezig geweest bent

Heb zelf de APK van pony uitgesmeerd over 6 maanden.
Tandarts
Van ijzers naar blote voeten
Osteo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:55

Annet , je vraagt over foto's, had je al een pb gestuurd. Maar die voorbenen op de foto zetten voor een bedrag onder de 5, gewoon doen. Jij weet namelijk niet of de pony altijd netjes op ijzers heeft gestaan en staat hij juist nu wel op ijzers omdat hij anders niet goed loopt. En osteo, die vind altijd wel iets, voegt voor een keuring weinig toe.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:19

Ook ik zou het zeker aandurven als de pony nu niets mankeert.

Op de zorgboerderij hebben we twee paardjes van 28 jaar.
Kelan rijd ik nog steeds op. Wil ook echt nog. Wel merk ik dat het gewricht links voorbeen soms wat minder soepel gaat door artrose en houd ik hierbij ook rekening met rijden dat ik hem zo soepel mogelijk houd :D daarnaast een prima paard om de collega’s die minder goed kunnen rijden (ook door beperking) hij super lief is. Waardoor hij echt vertrouwen geeft aan iedereen incl mijzelf

Blazy kan al enige tijd niet meer bereden worden. Heeft wel haar wandeling 1 keer per week nodig om zo soepel mogelijk te blijven.

Twee dus heel verschillende paarden van toch dezelfde leeftijd :(

#edit last van automatische correctie gehad#

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:42

Röntgenfoto's maak je om het risico beter te kunnen inschatten.
Of je dochter nog lang plezier kan hebben of dat het er eigenlijk al heel slecht uit ziet binnenin.
Je dochter verdriet besparen lijkt me het belangrijkste, niet de prijs (van elk jong of oud paard)

Dat gezegd te hebben, heb ik verder niks met de cijfers die worden gegeven op zo'n keuring.
Google eens op "kreupele kansen" en je leest dat het onderzoek gebaseerd is op een zeer slecht onderzoek.
Echter heeft een dierenarts wel ervaring met diverse (en vooral combinaties van) afwijkingen die "heel vervelend" zijn.

Een osteopaat zou bij verkoop van een paard van mij niet mogen kijken, lopen nogal wat prutsers rond en hun testjes zijn niet altijd onschuldig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:59

Als het voor jou goed voelt, kun je foto's laten maken, maar eerlijk gezegd zegt het mij toch te weinig.

Mijn ruin van 21 is niet 100% op de foto's, maar loopt momenteel gewoon goed. Foto's zijn gemaakt in slechte periode, dus dan doe je dat.
Mijn merrie van 26 heb ik verwaarloosd terug gekocht en niet op de foto of echo gezet, maar zal zeker wel wat uitkomen. Toch loopt zij beter dan 5jr terug en loopt stevig door ook.
Ze rolt zelfs om weer, terwijl ze dat eerst stijf en alles niet goed kon.

Als je het beestje goed fit houdt, gaat ie zeker nog wel 10 jaar mee. Pensioen is echt niet voor elk paard geschikt.

Aan de andere kant; Koop je een jonge pony van 5000 euro, laat je die ook op de foto zetten? Het kan natuurlijk wel veel kosten voorkomen als je nu iets tegenkomt wat je niet verwacht. Veearts kosten zijn voor elke pony even hoog, of en 10 jarige of 20jarige nou wat mankeert.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 01:29

Annet73 schreef:
Voor degene die het vroegen;
Het is een e-pony van 1.55. Mijn dochter is 11

Doen ! maar laten hem wel keuren.
Als je dochter verder wilt in de dressuur , dan leert zij van de pony.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 01:32

Annet73 schreef:
Dat corrigeren is mij bekent idd. Zodra ze uitgegroeid zijn wordt dat afgeraden.

Zouden jullie <€5000,- overigens ook foto’s laten maken? Of enkel klinisch keuren?

Ik zit zelfs te denken om een osteopaat te laten kijken.

Ja. osteopaat ziet niet alles.

Een complete keuring misschien 150 euro.
Stel dat ie afgekeurd bij een keuring. dat kost je het dit alleen maar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:20

Joscaa schreef:
Er lopen paarden op hun 18e de Olympische Spelen. Als de pony fit en gezond is, weet ik niet waarom het niet zou kunnen. Al zou ze er nog een jaartje of 4 mee kunnen rijden en de pony daarna lekker op pensioen gaat oid, is toch heerlijk?
Wie weet word de pony wel 30 en kun je tot haar 27e rijden, je weet het nooit.

En daarbij; een jonge pony kan ook morgen haar been breken in de weide. Er zijn nog fitte en gezonde pony's, ervaring en betrouwbaarheid zijn een hoop waard <3

Een paard met wat afwijkene voetstand zou eerder atrose op kunnen lopen, maar hoeft niet perse. Enige waar je op moet letten is dat als je deze pony koopt, deze niet ineens gaat laten corrigeren want dán gaan ze vaak wel snel kreupelen, want al die jaren zijn de pezen en spieren gewend aan deze stand, gaat je smid nu nog dingen corrigeren spelen blessures een stuk sneller op.

Inderdaad wel zorgen dat je een goede smid hebt die niet gaat zitten prutsen.Als je in de buurt van deze pony woont dan zou ik zelfs zeggen,probeer dezelfde smid te houden als die het goed doet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:41

Hoe is het afgelopen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:11

Hier vele jaren geleden een pony van 16 gekocht voor mijn broertje dat toen tien jaar was. Zonder proefrijden, gewoon via de telefoon en gezegd, breng ze maar.
Maar, ik kende haar al jaren omdat ze al die tijd in onze ponyclub had gelopen en een half jaar ervoor naar een andere ponyclub was verkocht en terug te koop kwam omdat de kinderen liever gingen voetballen.

Perfecte pony, perfecte leermeester. Mijn broertje heeft er alles mee geleerd en daarna heeft ze mijn nichtje van haar angst af geholpen. Deed hier dienst als trailergezelschap, veulenopvoeder... en is hier gestorven op haar 35e. Ik zou het zo opnieuw doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:24

Artrose is wel een puntje.
Ivm leeftijd en hoger dressuur gelopen.
Met proefrijden kwam de pony uit stal of stond hij al buiten?
Was de pony stijf in het begin?
Wat doen ze er nu nog mee?

Vraag ook advies aan de dierenarts kan je altijd nog besluiten.