Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LienC

Re: Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:35

Merk dat plannen wel werkt. Maar dan ook echt alles plannen. Hoe laat je werkt, hoe laat kind naar de oppas, wat je de hele week gaat eten, hoe laat college, hoe laat je naar je paard gaat etc. En als er dan iets onverwachts gebeurd baal je :') of als je 1 ding uit de supermarkt vergeet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:39

Ik word al moe als ik sommige schema's alleen lees.
Zijn jullie er zelf ook een beetje happy mee 3 genieten jullie wel van je gezin of is het alleen maar rennen en vliegen?
Ik werk twee dagen doordeweeks, 1 of 2 in het weekend en de rest van de week ben ik thuis voor mijn gezin.
Ik heb nog 1 pony die in bruikleen op een manege loopt en als deze wat overkomt komt er ook voorlopig niks nieuws meer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:47

Nu zijn mijn kinderen praktisch volwassen,maar ik heb toen de tijd een avond job genomen.Ik werkte als da assistente maar ik redde het gewoonweg niet,had geen familie in de buurt.Dus als mijn man thuis kwam zorgde ik dat het eten klaar stond hij kon eten met de kinderen en ik naar mijn werk vertrok,hij deed ze dan in bad en in bed.
Zo had ik overdag tijd voor het paard huishouden en andere dieren,ik heb ook een pension aan huis en in geval van ziekte van de kinderen kon ik ze ook opvangen.Wat dat betreft ben ik blij dat ze nu groot genoeg zijn. Ik heb onder tussen ook weer een partime dag baan naast mijn pension en zo weer tijd voor dingen ik graag doe dus ook mijn werk :-)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:16

Hier 2 kinderen van 3 en 6 die we de helft van de tijd bij ons hebben. Verder 8 paarden aan huis en een hond. Vriend werkt 40-50 uur per week en ik 32 uur met wisselende diensten. Gelukkig heb ik een hele lieve schoonmoeder die veel oppast en het huishouden bijhoudt en een hele fijne verzorgster die ervoor zorgt dat de paarden alle aandacht krijgen die ze verdienen. We zijn nu met 3 paarden bezig met zadelmak maken, maar het is soms wel lastig plannen om tegelijk op stal te zijn. Ik werk nu veel late diensten, dus meestal ben ik 's ochtends op stal bezig met de verzorging en het trainen en mijn vriend doet dan meestal de avondzorg. Maar ik heb er niet de tijd voor die ik zou willen. Ik heb ook continu het idee dat ik achter de feiten aanloop en het zijn vooral hele lange dagen. En de vrije dagen zijn meestal nog het drukst, dat is nog het ergste :))

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:33

Wij hebben 3 kinderen van 5 jaar, 3 jaar, en 6maand. Mijn man zit bij zijn ouders in de maatschap, ze hebben een 'hobby'boerderij met vleesvee + pensionstal. Daar staat mijn paard ook.

Ik werk 3 dagen en mn man 4. Tijd voor het paard wordt savonds gepland, als de kids in bed liggen. Het scheelt dat we heel dicht bij stal wonen, dus kunnen er zo naartoe lopen.

Mn schoonouders wonen op de boerderij, maar mijn kinderen daar brengen en zelf gaan rijden doe ik nooit, ze passen 1 dag per week op en dat vind ik genoeg.

We hebben wel 1x per 2 weken een middag iemand in de huishouding, dat is wel fijn! Boodschappen doe ik 1x per week, dat scheelt ook veel tijd.

Ik rijd / longeer zo'n 4 a 5 keer per week en rijd ook wedstrijden.
Het is inderdaad druk, en er zijn dagen dat man en ik elkaar nauwelijks zien :o maar mijn tijd bij het paard is écht mijn tijd. Ik zou er echt ongelukkig van worden als ik dat zou moeten missen.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:09

Phoe weekschema:
Maandag t/m vrijdag
Manlief vertrekt om 04.45 uur, heeft de paarden dan al ruwvoer gegeven
Mijn wekker gaat om 05.45
Kinderen komen er om 06.00 uur uit
Elk kind en ikzelf hebben een taak (tafel dekken, hond uitlaten, vaatwasser uitruimen, krachtvoer voeten en was ophangen)
Daarna ontbijt
Om 07.00 vertrekt iedereen naar school of werk. Paarden staan dan al in de paddock of wei.
Hond wordt overdag door de hondenservice uitgelaten.
Vanaf 14.00 komen de eerste weer thuis.
Ben zelf rond 16.00 uur thuis.
Manlief pas tussen 18.00 en 21.00 uur (of helemaal niet).
In het weekend ietsje rustiger, maar dan hebben we weer de wedstrijden en weekendbaantjes.
Gewoon kwestie van goed plannen en communiceren.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:56

Ik ga zo op mijn gemak doorlezen.
Hier kochten wij in augustus 2017 een veulen van toen 4 maanden oud. Bewust een veulen omdat wij een zoontje uit 2015 hadden en de wens voor een tweede. Zo kon ze nog lekker in de opfok tijdens het ergste tropenjaar. Omdat wij western rijden zijn wij beperkt in stal keuze. We staan dan ook ongeveer op 45/50 minuten enkele reis afstand.

In januari 2018 bleek op de echo dat ik zwanger was van een tweeling. Dus nu hebben we een zoontje van 3, 2 jongens van 6 maanden en een paard van bijna 2 haha.
Man en ik werken allebei fulltime.

Dus ja hoe gaat het in de toekomst? We hebben tot nu toe een dure grasmaaier die mogelijk later wordt beleerd wegens tijd gebrek. Maar ik ging door de week in de avond naar stal, in het weekend met z'n allen of om en om. Mijn man rijdt zelf ook paard, dat scheelt. Wij en de oudste zijn stapel gek op ons paard dus we hebben zoiets van wie dan leeft wie dan zorgt. Het is drukker dan aanvankelijk gedacht maar wel drukte waar je aan went en in meegroeit, dus ik denk dat het wel los gaat lopen :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:18

2 kinderen 8 en bijna 6 jaar. Man met drukke baan. Zelf werk 2a3 wisselende nachten in de week. Doe zelf huishouden en regel bijna alles om de kids. Weekend wil man graag zijn hobby doen auto's en kinderen veel feesten sport enz. Familie verplichting die niet dichtbij wonen. Geen snelle oppassen enz.

Ik ben overdag dus thuis. Hebben 4 paarden aan huis alleen mijn hobby, 1 hond en 2 cavia's. Vroeger nog 3 katten.

Wat bij mij veel probleem is dat ik alsnog niet tijd heb voor paarden zelf. Want tja werk om paard heen en alles inkopen ophalen hooi enz vult ook tijd. Mest ruimen, land onderhoud, hek enz. Als ik al eens tijd genoeg rijden heb prijs ik me gelukkig. Maar ben dan ook vaak alleen met mijn hobby en mis dan weleens een buitenrit met iemand samen. Of ik moet reizen met trailer en daar is tijd vaak weer net tekort. Winter opgegeven te rijden omdat er geen regelmaat in zit. Te nat, te glad enz.

Heb weleens gedacht ik stop. Maar mijn paarden missen de training niet. Die lopen 24,7 buiten met luxe schuil. Verwarmde waterbak, altijd hooi veel plaats eigen wandeling enz. En ik kan het niet missen om soms toch even snelle knuffel, poets en genieten uitzicht keukenraam.zo lang ik kan betalen is goed zo. Maar zei laatst dit zijn verlopige de laatste 4 paarden die hier wonen. Hopelijk worden ze oud. Soms denk ik er over 1 of 2 weg te doen. Maar blijf ik zelf met de niet bruikbaar zitten. En rijdt dan toch graag als even kan ookal is het weinig. Vele malen minder dan tijd terug.

Zelf flink ziek geweest en daar nog naweeën van dus soms niet veel energie over.

Ben nu net weer tijd aan het echt plannen en vrij maken en houden voor mijn hobby. Dan stop ik andere dingen of zeg eindelijk eens mee tegen dingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:32

Niet vervelend bedoeld, maar ik hoor hier toch veel dat men niet kan wachten tot de kinderen wat groter zijn en er dan wat meer rust komt in huis. Maar wat is er dan zo leuk aan kinderen hebben (waarom wil je ze) als het doel is zo gauw mogelijk de situatie te bereiken dat ze (bij wijze van) het huis uit gaan...?
Ik ben me ervan bewust dat ik het wat gechargeerd zeg, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:34

Mijn zus zei eens tegen me: iedere fase duurt precies lang genoeg

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:37

Wij hebben vier kinderen (7, 6, 4 en 2 jaar), mijn man heeft een eigen zaak en werkt in het seizoen +100 uur per week en buiten het seizoen 50-60 uur per week. Ik ben gestopt met werken toen de oudste geboren werd. Naast de kinderen hebben we een paard, een pony, vier honden en een kat.
De kinderen rijden pony, de drie oudsten hebben zwemles en judoles. Twee hebben er ook nog wekelijks logopedie.
De meeste dagen nemen ze na schooltijd vriendjes mee om hier te spelen. Druk maar wel gezellig.

Mijn paard wordt dit jaar drie dus die wordt nog niet getraind. Gelukkig staan ze aan huis en kan ik het daardoor makkelijk combineren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:41

Nikass schreef:
Niet vervelend bedoeld, maar ik hoor hier toch veel dat men niet kan wachten tot de kinderen wat groter zijn en er dan wat meer rust komt in huis. Maar wat is er dan zo leuk aan kinderen hebben (waarom wil je ze) als het doel is zo gauw mogelijk de situatie te bereiken dat ze (bij wijze van) het huis uit gaan...?
Ik ben me ervan bewust dat ik het wat gechargeerd zeg, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

De tijd dat je kinderen nog heel jong zijn is best een leuke, maar ook vreselijk drukke tijd. Ze hebben veel aandacht nodig, zijn erg afhankelijk van jouw verzorging en nog nauwelijks in staat om zichzelf wat bezig te houden. Dat vergt best veel energie van de ouders en dat hou je -samen met alle andere verplichtingen- geen jaren vol. Hoeft ook niet, want ze groeien en worden steeds zelfstandiger. En dan win je beetje bij beetje weer wat meer vrijheid en tijd voor jezelf. En dat is leuk. Maar dat betekent niet, dat je kinderen toen ze jong en hulpeloos waren niet leuk waren. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:46

Is dat zo? Mijn jongste (2) kost me toch minder energie dan de andere jongens die een groot gedeelte vd dag op school zitten.

Heb het vaker gehoord hoor, dat ‘wacht maar, straks wordt het makkelijker’. Maar zelf ervaar ik dat dus niet zo.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:50

Marocje schreef:
Is dat zo? Mijn jongste (2) kost me toch minder energie dan de andere jongens die een groot gedeelte vd dag op school zitten.

Heb het vaker gehoord hoor, dat ‘wacht maar, straks wordt het makkelijker’. Maar zelf ervaar ik dat dus niet zo.

Ik heb het zo ervaren en hoor het ook vaak, dus ja, voor veel mensen is het denk ik zo. Maar voor jou is het dus blijkbaar anders. Ik weet natuurlijk niet waarom jouw grotere kinderen zo veel energie kosten. Mijn dochters zijn nu 10 en 12 (bijna 13). Ze zijn aardig aan het puberen en ik vind ze alleen maar leuker worden. :D Maar ik heb ook wel altijd gezegd dat ze die babytijd mochten overslaan en die vond ik achteraf toch best leuk. Maar de pubertijd nog veel leuker. <3

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:34

Leuk dat hier een topic van is! Ik werk zelf 4 dagen in de week, man is zelfstandige dus niet vaak thuis of in het buitenland voor zijn werk. We hebben een dochter van 1 jaar. Ik heb 2 paarden in eigen beheer op 3km van huis waar ik 2x per dag naartoe ga voor en na mijn werk. Tot nu toe neem ik mijn dochter altijd mee maar ik merk dat ze het wachten wel minder leuk vindt + dat het voor mezelf ook minder ontspannend is dan. Het rijden staat ook op een lager pitje. Ik was me wel wat zorgen aan het maken hoe ik dit in de toekomst nog rond ga krijgen maar we hebben net een huisje gekocht met grond aan voor de paarden aan huis te hebben. Dit gaat al wel heel wat schelen qua gezeul met dochterlief. Maar leuk om te lezen hoe andere het combineren en dan nog met meer kinderen en/of paarden _/-\o_

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:42

Ik vond idd zwangerschap en bevallingen heerlijk, en de babytijd. Vind trouwens elke periode wel wat hebben hoor, de oudste is aan het puberen en dat vind ik ook mooi, vooral wanneer we goede gesprekken hebben na een actie (van hem) die niet zo tof was bijvoorbeeld.

Maar het verandert echt van hulpeloos wezentje die volledig op jou vertrouwt, naar een individu met eigen mening die de wereld ontdekt.

Maar in het algemeen kost de omgang met mensen vrij veel energie. Ben echt een denker en dat gaat nogal eens mis (dingen kapot analyseren). Denk dat ik daarom dus in het algemeen veel beter met dieren en jonge (eigen..) kinderen kan omgaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:48

Wow! Respect voor iedereen met zo'n drukke schema's met kinderen. Zelf geen kinderen maar ook wel echt een druk schema. Een huishouden, een partner (niet samenwonend), 4 dagen per week naar school, 1 dag per week werken, een hond, en een paard is voor mij echt al heel veel. Gelukkig heb ik wel nog de tijd om mijn paard gemiddeld zo'n 3-4x per week te rijden. Maar ik zou niet weten hoe ik het moest doen als ik kinderen had, respect!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:47

Soesita en Marocje dank je wel voor jullie reacties.
Ik heb ook respect voor de drukke schema's, maar denk ook dat ik daarin andere keuzes zou maken. Wij hebben het ook druk, met vijf paarden, maar minder drukke banen en geen kinderen. Hoewel ik goed onder druk kan functioneren hou ik ook van de tijd aan mezelf. Dat mis ik wel eens van de tijd voordat ik paarden had. Hebben jullie dat niet?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:56

Nikass schreef:
Soesita en Marocje dank je wel voor jullie reacties.
Ik heb ook respect voor de drukke schema's, maar denk ook dat ik daarin andere keuzes zou maken. Wij hebben het ook druk, met vijf paarden, maar minder drukke banen en geen kinderen. Hoewel ik goed onder druk kan functioneren hou ik ook van de tijd aan mezelf. Dat mis ik wel eens van de tijd voordat ik paarden had. Hebben jullie dat niet?

Oh jawel, hoor. Maar het is met de kinderen net als met de paarden: het zijn dingen waar je voor kiest en waar je dus ook de nadelen van draagt. Tijd voor jezelf en je partner moet je bewust willen inbouwen en dan ook genieten van de momentjes die je hebt. Zonder goed sociaal netwerk/hulp van familie is het alleszins erg moeilijk. Maar wel mogelijk. Toen mijn kinderen nog zo jong waren kreeg ik veel steun van mijn partner -die me tijd met mijn paard gunde- en van familie en vrienden. We hadden goede contacten met andere ouders en hebben elkaar regelmatig uit de brand geholpen zodat iedereen toe kwam aan hobby, ontspanning en tijd voor de partner. Het vraagt organisatietalent, maar onmogelijk is het zeker niet.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 10:16

Wat fijn, zoveel verschillende visies en reacties, ik voel me al heel wat minder alleen :) .

Ik lees zowel dat gezinnen het prima redden, wat mij hoop geeft :D , als mensen die - zoals ikzelf - soms struikelen over de vele verantwoordelijkheden en taken en eigen wensen/noden/plannen, wat me geruststelt :j .

Ikzelf ben gewoon geen babymens, ik zie heel graag kinderen maar in tegenstelling tot bvb mijn beste vriendin die de baby en peutertijd geweldig vindt, ben ik blij met oudere kinders en dat gaat mij gewoon ook beter af. Spijtig genoeg moet je eerst wel door die baby en peutertijd 8)7 wat echt een paar jaar van mijn leven heeft verkort %) .

En ja zoals soesita schrijft, het zijn keuzes die je maakt. Het zorgende zit niet echt zo in mij en het lijkt mij meer energie te kosten dan iemand die van nature een moederkloek is (positief bedoeld he) maar daarom zie ik mijn dochters absoluut niet minder graag. Ik geniet gewoon meer van samen met hen de taekwondo poomsae te oefenen of Fagri te verzorgen, dan een badje te geven aan een baby' tje.

En drie is echt wel een bewuste keuze. Ik ben zelf enig kind en vond en vind dat verschrikkelijk. Ik sta er voor alles op familiaal vlak alleen voor en dat wou ik mijn kinderen niet aandoen. Maar dat is een persoonlijke visie, ik ken genoeg enige kinderen die dat anders ervaren.
Drie jonge kinderen op 5 jaar en nu in het lager onderwijs is en blijft druk en ik mis de vrijheid van voor de kinders wel, maar dat komt terug, ooit :D :D :D en dan kan ik hen gaan van hun vrijheid beroven <<) .

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:48

Kleine kinderen, kleine zorgen. Grote kinderen, grote zorgen. Maar als ze ouder zijn, worden ze zelfstandiger en zijn niet meer compleet afhankelijk. Maar elke leeftijd heeft zijn charme (en de voor- en nadelen).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:29

Ja, daar kan ik me goed in vinden idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:44

Ik zou omwille van de paarden geen tweede kind nemen.

Nu denk ik nog, als mijn kind straks ouder is kunnen we gewoon elk vrij moment samen bij de paarden doorbrengen (ze toont een sterke interesse in paarden).

Maar wat als kind nummer 2 helemaal niets heeft met paarden? Hoe moet dat dan?

Mijn man is praktisch nooit thuis, en familie en andere oppasgelegenheden hebben we niet.

Wat zouden jullie doen?

Ik vind het zo'n vage reden om mijn kind enig kind te laten... Maar ik ben soms gewoon bang dat ik een tweede erbij in mijn eentje nooit zal kunnen bolwerken!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:55

Tja. Wat ik nu ga zeggen zal velen een schop tegen hetzere been zijn. Maar toch: ik lees steeds over “tijd voor mijzelf is er niet”. Eehhhh. Die snap ik echt niet. Tijd met je paard en of tijd met je hond is toch echt tijd voor jezelf! Dat is je hobby. Of moet je een paard hebben. Is het week of verplichting. Te druk? Doe dan je paard weg.
En wat betreft het huishouden: neem wen poets vrouw (ja maar dat wil mijn man niet). Jammer voor je man. Sommige dingen wil je niet en gebeuren toch.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:58

Djali schreef:
Ik zou omwille van de paarden geen tweede kind nemen.

Nu denk ik nog, als mijn kind straks ouder is kunnen we gewoon elk vrij moment samen bij de paarden doorbrengen (ze toont een sterke interesse in paarden).

Maar wat als kind nummer 2 helemaal niets heeft met paarden? Hoe moet dat dan?

Mijn man is praktisch nooit thuis, en familie en andere oppasgelegenheden hebben we niet.

Wat zouden jullie doen?

Ik vind het zo'n vage reden om mijn kind enig kind te laten... Maar ik ben soms gewoon bang dat ik een tweede erbij in mijn eentje nooit zal kunnen bolwerken!

Ik snap je wel. Wij hebben een dochter van bijna 4 maanden en ik wil ook geen tweede erbij vanwege mijn paard. Hij komt nu al een beetje tekort en met 2 kinderen zou ik het helmaal nie meer redden (ook financieel, omdat ik voor de kleine zo min mogelijk werk).

Mijn respect dus voor alle mama's die meer dan 1 kind hebben, veel werken en nog paarden hebben! Ik zou het niet redden denk ik.