Impact van eigen paarden op je leven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vendake

Re: Impact van eigen paarden op je leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:56

Ik heb eerst een super plekje gezocht voor knollie en dan het paardje aangeschaft. Ik werk fulltime met gezin erbij en ga drie keer in de week naar haar toe voor een paar uur. verder komt nog 2 x per week mijn bijrijdster. We staan volpension en ik vindt dat heerlijk. Financieel kan ik het aan wegens voltijds werk. Het is maar net welke formule je kiest , ik zou nooit op een doe het zelf stal kunnen staan wegens tijdsgebrek.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:04

Veel zal afhangen of ze op pension staan of aan huis.

Waar de paarden hier ook een grote invloed hebben,is mijn kleren.
Ik werk thuis,paarden staan aan huis.
Dus zolang ze uit de weides blijven door winter,ben je meerdere keren per dag in de weer met hooi,stro,mest,....dus altijd wel ergens vuil.
Dus mooie en propere,geklede kleren zijn zinloos.
Dus heel de winter loop ik in 'oude' kleren die goed zijn voor de paarden.
Ga ook z naar school de kindjes brengen en ophalen,ga zo naar de winkel,....
Want 5 keer per dag kleren wisselen doe ik echt niet'
Vanaf maart-april staan ze op de wei en komen de mooie en deftige kleren boven,want dan kan je die tenminste proper houden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:18

De impact van een eigen paard op je leven is voor iedereen anders. Niet alleen omdat iedereen op een andere manier omgaat met zijn paard (dus langer of korter op stal is dan een ander), maar ook omdat er sommige mensen aan huis een paard hebben of een paard dat op volpension staat.

Voor mij is de impact op mijn leven met een eigen paard niet ontzettend groot. Mijn paard staat altijd buiten in een paddock paradise, dus als ik me echt niet goed voel hoef ik (in de winter) niet perse naar stal. Al doe ik het wel, omdat het mij rust in de dag geeft. Ik heb 1 a 2 keer per week dienst op stal waardoor ik dan 1 a 2 uur bezig ben met het uitmesten. Dat is wel een impact, omdat ik mijn hele dag moet plannen.

Verder ben ik in mijn hoofd wel vaak bezig met mijn paard. Staat hij goed, is het niet te warm en of te koud. Maar ik weet ook dat het vanzelf minder wordt. Dit is niet mijn eerste eigen paard en ik weet dat ik op een gegeven moment dit soort dingen beter in kan schatten. Ook ben ik zomers meer met mijn paard bezig en kan ik dan moeilijker een dagje overslaan, omdat hij zomereczeem heeft en dat verzorg ik elke dag. :j

Al met al ben ik ongeveer 1,5 uur per dag fysiek bezig met mijn paard. Dit is zonder eventuele uitmestbeurten of hele lange wandeltochten. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:28

De impact mentaal zit hem in de verantwoordelijkheid, de zorgen, dat ze steeds weer iets nieuws hebben en dat je daarop moet handelen. Eerder vond ik het ook heel heftig om afhankelijk te zijn van anderen (die er wel of geen winst op willen maken) voor de zorg van mijn dieren. Maar nu heb ik dat gelukkig niet meer :)

Fysiek is de impact groot omdat ze thuis staan en de dagelijkse zorg ongeveer een uur per dag beslaat. Daarnaast nog alle terreinonderhoud etc. En je bent natuurlijk wel veel met ze bezig en als er iets kapot is moet je meteen handelen, sowieso alles zelf regelen. Het is niet een gewone hobby, maar een way of life.

Met mijn verzorgpaarden had ik geen van bovenstaande. Dat was vnl de lusten en weinig van de lasten :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:42

Ik ben al vanaf mijn 9e dagelijks bij paarden te vinden. Het is mijn zuurstof. Als ik stress of problemen heb, bij de paarden lost het zich vanzelf weer op en kom ik relaxt weer thuis. Toen ik onlangs mijn 7 jarige paard moest laten inslapen was mijn verdriet enorm en dacht ik geen ander paard meer te willen.Maar ik merkte dat ik depressief werd zonder paard. Het is mijn leven, mijn zuurstof, mijn gronding, mijn sport en fitness :D Ik heb nu een nieuw paard met daarmee nieuwe dromen en uitdagingen...heerlijk! Een lege bankrekening en in de winter niet echt op vakantie kunnen (vanaf 1 mei staan ze dag en nacht buiten en zijn we vrijer)...maar een leven zonder paarden is nog vele malen erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:22

Mijn ervaring is inderdaad wat veel anderen zeggen: het hangt af van wat voor persoon je bent, wat voor paard je hebt en op wat voor stal hij staat.

Mijn eigen situatie was dat ik een paard had met alle chronische lichamelijke problemen die je maar kon wensen die allemaal ook nog eens vrij onbekend waren waardoor ik eindeloos onderzoek moest doen en dingen op hem uit moest proberen om te zien wat werkte. En aangezien dat toch al in mijn karakter zat om echt zeker te willen weten dat ik echt het juiste doe voor mijn paard werd dat een zich eindeloos versterkend proces (wat heel gunstig was voor mijn paard, daardoor kon hij vier jaar langer leven, maar iets minder gunstig voor mijzelf ;) ). Voor ik hem kocht had ik het ideale plekje gevonden dus daar kwam hij al snel in een gespreid bedje terecht, en toen bleek dat hij niet tegen 24/7 buiten kon, niet tegen ruwvoer delen met anderen kon en dat het plekje ook elk jaar minder ideaal werd. Dus verhuizen naar een stal waar alles voor ons gedaan werd en dat klonk voor mij als muziek in de oren, maar omdat hij inmiddels zo ingewikkeld was geworden (en ik zo paranoide) was ik daar alsnog 3 uur per dag en kon ik ook echt geen dag overslaan want dan ging hij al achteruit (serieus, geen grap). Maar je houdt zielsveel van zo'n beest dus je voelt ook niet hoeveel energie (en geld) het vreet, alleen de wanhoop van dat je hem niet beter kunt maken, of is er toch nog ergens een oplossing te vinden...?
Zijn dood rukte mijn ziel uit mijn lijf, maar echt al een uur nadat hij ingeslapen was flitste ineens het idee door mijn hoofd 'nu ik morgen niet naar het paard hoef kan ik wel eens een stukje fietsen door de natuur, dat heb ik al zolang niet gedaan en dat vond ik altijd leuk'.
Dat fietsen is er nooit van gekomen, daar was ik te gebroken voor, maar het gaf wel aan: zo'n rust, zo'n vrijheid, eindelijk geen zorgen meer hoeven te maken, niet meer de eindverantwoordelijke zijn voor zo'n groot en onhandig beest, kunnen doen wat ík wou, kunnen kopen wat ík wou in plaats van wat hij nodig had...
Nu zijn we vier maanden verder en voel ik dat nog steeds. Inmiddels heb ik 3 paarden die ik voor anderen train/verzorg dus paarden waren een week later alweer terug in mijn leven, maar dit voelt wel een stuk losser en lichter. Met verzorgpaarden moet je het natuurlijk altijd doen met wat je aangeboden wordt (past het karakter je bijvoorbeeld wel helemaal of zou je zelf een ander paard gekozen hebben?) en het kan vervelend zijn als je vastzit aan het tijdsschema van de eigenaar, maar als ik zou moeten kiezen tussen a) weer een eigen paard, of b) een verzorgpaard met het juiste karakter en een eigenaar die wel verantwoordelijk blijft maar jou alle vrijheid geeft om te doen en laten wat en wanneer je wilt, dan gaat mijn keuze misschien wel uit naar b.

Maar goed, dat was dus de ideale combinatie van mijn karakter met mijn paard en de stallen die wij gehad hebben. Als je zelf wat makkelijker bent, dingen makkelijker van je af kunt laten glijden en een paard hebt dat kerngezond is tot hij op zijn honderste dood neervalt in jullie ideale pensionstal, dan zal dat paard waarschijnlijk alleen maar een positieve impact op je leven hebben. Alleen niet op je portemonnee. :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 19:30

Interessante reacties komen er voorbij. Vind het wel heel fijn om te horen dat best veel mensen een hele fijne plek hebben waar ze ook gerust een dagje niet kunnen komen :)

Ik heb me voorgenomen om geen paard te nemen als ik er niet voor kan zorgen dat hij dagelijks genoeg buiten komt op een plek waar hij ook genoeg sprintjes kan trekken en fijn met vriendjes staat. Hier in de Randstad vind ik dat echt lastig te vinden... Vriend en ik hopen dit jaar nog richting de Duitse grens te verhuizen ivm zijn baan, van wat ik op bokt lees voldoen er daar wel meer stallen aan mijn eisen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:41

Wat een paard voor een impact heeft is altijd moeten, altijd draaiende ogen als je weer de dag na een feest niet kan blijven hangen, altijd een hap van je rekening als je net denkt een maand te kunnen sparen.

Maar ook altijd een reden om het huis uit te kunnen, een plek om je verdriet te delen en je hoofd te kunnen legen. Een vriend die je niet zomaar laat vallen.

Het ligt heel erg aan wat voor een persoon je bent, maar ik zou ondanks alles nooit zonder willen!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:09

Esmee_98 schreef:
Interessante reacties komen er voorbij. Vind het wel heel fijn om te horen dat best veel mensen een hele fijne plek hebben waar ze ook gerust een dagje niet kunnen komen :)

Ik heb me voorgenomen om geen paard te nemen als ik er niet voor kan zorgen dat hij dagelijks genoeg buiten komt op een plek waar hij ook genoeg sprintjes kan trekken en fijn met vriendjes staat. Hier in de Randstad vind ik dat echt lastig te vinden... Vriend en ik hopen dit jaar nog richting de Duitse grens te verhuizen ivm zijn baan, van wat ik op bokt lees voldoen er daar wel meer stallen aan mijn eisen.

Nou moet ik zeggen dat veel van deze stallen imo niet uitgebreid op internet staan.
Ik ben ook via-via bij mijn stal gekomen (ook in de randstad, tussen Utrecht en Rotterdam) en daar staan de paarden 3/4 van het jaar in groepen op de weides en als het weer het toelaat zelfs 24/7 in die periode. In de winter komen ze van 7:00 tot 18:00 buiten in groepjes in paddocks met ruwvoer.
En dan ook nog eens betaalbaar voor de regio!

Het is wel te vinden, maar het is best heel lastig...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:17

Geloof ik ja :j Zijn veelal idd de grote maneges die investeren in een mooie website. Maar via via ergens terecht komen gaat vrij lastig aangezien ik er al een paar jaar uit ben :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:18

Gewoon rond gaan rijden en vragen. De beste stallen hoeven niet te adverteren.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:19

Haha, voorlopig rij ik nog nergens heen hoor. Eerst maar eens de bankrekening aanvullen _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:59

Electra63 schreef:
De zorgen en angst als hij wat heeft. Zeker op kinderen kan dat impact hebben. Maar dat is altijd met (huis) dieren: veel plezier, veel liefde, kost veel tijd en geld en soms zorgen en verdriet.

Dit. Het kost me te veel, te veel welzijn vooral. Ik houd van paarden, al mijn hele leven. Ik houd vooral heel veel van die van mij. Maar over een paar jaar, als ze er niet meer zijn, komen er geen nieuwe. Ik ben niet geschikt voor een pensionstalling dus ze staan in eigen beheer, 10 kilometer verderop. Ik ben 2x per dag op stal. Ik heb mijn eerste paard nu bijna 10 jaar en ik ben dolblij dat ik ze heb maar het geregel van alles is gewoon heel veel werk. Hoefsmid, omheining gesloopt, nieuw hooi regelen, paard ziek... er is steeds iets. Dat had ik onderschat. Plus dat de meeste kerels niet staan te springen om een meid met paarden ;) Ik wil graag wat leuks kunnen doen met m'n vent zonder "gezeur" en zonder dat we op tijd weer terug moeten zijn want de paarden moeten nog gevoerd enzo. Dan is een pensionstalling wel handig. Maar ik zie liever nooit in mijn leven meer een paard dan dat ik ze in pension zet.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:37

Ik moet zeggen dat het op mij niet zoveel impact heeft gehad als bijv sommige voorbeelden die hier genoemd worden.
Tuurlijk gaat er veel geld naar de paarden, maar ik kan echt wel op vakantie of een dagje weg.
Dit jaar gaat mijn paard mee op vakantie.
Ik sta ook op een hele fijne pensionstal waar er voor mij gemest word, gevoerd word, waar hij binnen/buiten gezet word en daardoor durf ik wel eens een dag over te springen mocht het niet uitkomen met werk.

Mijn vriend heeft er ook geen moeite mee en die gaat geregeld mee naar stal, die had nooit wat met paarden maar vind het nu wel leuk vanaf de zijkant.

Mijn paarden zijn mijn alles en horen gewoon bij mij, bij de vaste lasten etc.
Tuurlijk ben je er geestelijk veel mee bezig, het dekenseizoen is zo’n voorbeeld.. Maar dat doe ik maar al te graag.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 01:45

Ik vind het wel serieus veel impact hebben op je leven. De tijd, de kosten maar vooral de zorgen die je ermee hebt.

Voor ik mijn paard kocht reed ik altijd paarden van andere waar ik ook vaak de volledige verantwoording over had. De tijd was ik dus wel gewend. De verantwoording voelt toch heel anders.

Ik heb me dan ook voorgenomen dat mocht mijn paard er niet meer zijn, geen andere meer te kopen. De opoffering van geen/weinig vakantie’s vind ik prima. Echter de zorgen/emoties die het kost, ik wil me gewoon niet nog een keer zo hechten aan een dier dat ik zoveel geld (en ook tijd) eraan uitgeef.

Maar toch is mijn paard mij alles waard en zal ik alles in mijn macht doen om haar fit en bij mij te houden. En dat is financiële veel meer dan ik van te voren ooit gedacht zou hebben..

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:28

Wat een mooie en oprechte antwoorden allemaal. Hier al vele jaren 24/7 bijrijdster en een eigen paard heel hoog op mijn lijstje. Mijn partner noemt alle “tegens” en ik ken ze maar al te goed maar ik ben vooral heel erg “voor” en zie het als ultieme droomwens. Voorlopig blijft het bij dromen...maar dit topic is vooral heel eerlijk. Bedankt!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:33

Ik kan me zo vinden in het antwoord van koper. Hier ook geen geschikt pension kunnen vinden na mij verhuizing en nu dus alles in eigenbeheer op 1,5 km afstand van mijn huis. Hier echter in combi met werk, gezin en hond. Voor mijn werk langs gaan is niet haalbaar want ik moet mijn knul naar school brengen. Gelukkig wil mijn man dadan bijspringen. Voorheen klaagde ik iedere winter op pension, maar nu in eigen beheer is dit helemaal weggevallen. De tijd die ik hieraan extra kwijt ben spaar ik uit betreft reistijd. Stallen die in winter buitengang bieden liggen op minimaal 30 minuten reizen enkele reis. Ben alleen bang dat ik op pension niet meer kan wennen. Dus einde wei, zou voor mij einde paarden kunnen zijn

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:59

De paarden aan huis betekent mentaal minder impact, want: zelf alle controle, niet meer afhankelijk van anderen, je dieren altijd dichtbij..

Maar de paarden aan huis betekent tegelijk fysiek veel meer impact, want: alles zelf doen, overal voor opdraaien..

Maar ik kies met afstand het laatste :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:03

Het heet financieel impact. Soms als je ziek ben of wat dan ook, of als ik drukke tijd heb.Baal ik dat ik minder tijd heb. Maar ik zou niks liever willen.

Ik zelf wil graag in de paarden werken.Daardoor volg ik nu opleiding Instructeurs Academische rijkunst (grondwerk/werkaandehand/longeren)opleiding. uiteindelijk wil ik ook voor het rijden gaan. Heb zelf mijn haflinger tot de M1 gekregen, en mn oudere haf is geen sporthaf. Ik wil volgend jaar wel weer gaan starten zodat ik in de M1 mijn winstpunt kan behalen. Zodat ik juryopleiding kan gaan doen.

Ik zelf zou paarden denk ik niet aan huis willen hebben. Of ik moet zo uit kunnen groeien dat ik ook echt trainingspaarden krijg, en klanten naar mij toe willen komen.

Daarom heb ik graag mijn paarden in vol pension. Maar wel 24/7 buiten of grote loopstal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:08

Ligt er ook echt aan wat voor paarden je hebt en hoe je ervoor kiest ze te houden.

Ik zie die van mij soms een week of twee niet, die redden zich wel, en als er iets is bellen andere mensen me wel, genoeg wandelaars, gasten en andere mensen die ze zien lopen.

Qua spullen heb ik ook niet veel, drie halsters, drie touwen, één borstel en een hoevenkrabber.

Het was, toen ik in mijn 'penny-tijd' zal wel anders. Veel meer prul en zooi wat ik nooit of bijna nooit gebruikte.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:47

Het heeft echt een mega inpact gehad op mijn leven :')

Paard gekocht, uiteindelijk niet meer tevreden over de stallen die er waren, niets was perfect, echt overal moet je wel concessies doen op de gezondheid van je paard. Ik werd er ongelukkig van dat ik hem geen perfecte plek kon bieden en ben dus nu verhuisd naar een andere provincie (betaalbaarder) om hem aan huis te kunnen houden, dan kan ik de zorg zelf doen en zelf bepalen :+ En ik wilde wel een kudde voor hem, dus nu heb ik er 4 :+ incl. bijkomende zorgen :Y) Maaaarr ik zou niets anders meer willen <3 Het is een manier van leven, de paarden komen eerst, dan de rest.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:01

Voor mij heeft het een positieve impact op mijn leven. Het is wel echt een manier van leven voor ons. ik voer 5 x per dag in de winter. En in de zomer 3 x en 1 x 4 uur weidegang. Maar het scheelt ook heel veel welk type paard je hebt en hoe je hem houdt. Ik heb een koudbloed, wordt sober gevoerd en staat dekenloos en 24/7 buiten… Ik zet 1 x per dag in grote wasmanden het hooi voor de hele dag klaar, dat doe ik tijdens de kracht voer beurt. Dan hoef ik maar 1 x per dag alles klaar te zetten, dan mest ik gelijk,de andere beurten bestaan dan uit even het hooi in de netten te kieperen... Mocht ik een dag heel druk zijn, dan sla ik het mesten ook wel eens over voor een dag. Dat kan prima, omdat ze 24/7 in de paddock staan.
Als we een dag weg gaan, dan zet ik gewoon het hooi klaar voor het hek en dan is er altijd wel iemand van de buren die het even over het hek ik de hooibak wil kieperen, dan maar een keertje niet in het hooinet…

Onlangs zijn we een weekend weg geweest, toen kwam er 1 x per dag iemand alles klaarzetten en krachtvoer geven en hebben de buren 3 x per dag een mand hooi over het hek gekieperd...

Mijn vorige paard had 25/7 weidegang, dat was in die zin nog makkelijker. Nu is het soms wel plannen. Normaal voer ik om 12.00 bijvoorbeeld, nu ben ik tussen 10 en 14.00 weg. Dan voer ik om 10.00 een halve mand hooi en om 14.00 weer een halve...

Het is voor ons echt een manier van leven. Zaterdagen gaan vaak op aan de verzorging van de paddock, de mest , bak slepen en weide verzorgen. Maar we zouden niets anders willen. Op dit moment hebben we 1 paard en een shetlander. Daar komt dit voor jaar een shetlander bij en hopelijk volgend jaar een veulen. Dan zijn het er al 4... Als mijn dochter ver genoeg is krijgt ze ook een eigen paard, heerlijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:37

Het is ook maar wat je jezelf aan doet IMO.

Hier staan ze aan huis. De voornaamste impact op mijn leven is het gewoonlijke: vakantie of meerdere dagen weg is geen optie zonder dat je iemand regelt om voor ze te zorgen. Nu ga ik toch niet graag voor meerdere dagen dus dat maakt mij weinig uit.
Voor een dagje uit merk ik weinig verschil, ik voer ze wat vroeger 's morgens en wat later 's avonds en klaar. :)
Ik lees hier mensen die zich hele dagen zorgen lijken te maken om de knol. Dat doe je jezelf aan IMO. :) Als ze hier hun natje en hun droogje hebben kunnen ze echt hun plan wel trekken. En als ze van plan zijn om dom te gaan doen of als het in de sterren staat dat ze ziek moeten worden, dan gaat mijn zorgen maken daar toch weinig aan helpen. Het enige wat ik kan doen is mijn plicht en dat is voor ze zorgen, ze kennen zodat ik eventueel afwijkend gedrag dat kan wijzen op ongemak snel herken en mijn uiterste best doen om hen alles te geven wat ze nodig hebben. :)

Verder heeft hun aanwezigheid de invloed dat ik ook op slechte dagen verplicht wordt wat in beweging te blijven (ik sta er op ze zelf te verzorgen.) wat me fysiek zoveel beter houdt dan wanneer ik die motivatie niet zou hebben. Wanneer ik me slecht voel, staat er altijd een stel klaar om te tutten en me rust te geven. :+:

Het is een manier van leven als je puur objectief kijkt, zeker als je ze aan huis hebt. Wanneer je gaat denken van uit iemand die geen paarden heeft, ja, dan zijn er heel veel aanpassingen die gedaan worden. Maar ik zie die oprecht niet meer, ze boeien me niet, ik zou het niet anders willen. :)

Ik heb paarden op pension gehad en dat leverde me eigenlijk mee stress op dan paarden aan huis. :) Ik heb ze een tijd op een weide gehad op een tiental km van huis. Ook dat prefereer ik boven pension. Ik wil ze gewoon in eigen beheer, aan huis is dat natuurlijk heerlijk (je kan ze makkelijker in de gate houden en ik kan ze vanuit huis regelmatig zien spelen met elkaar zonder dat ik ze hoef te storen :+: ) maar zelfs op de weide waar het water opvangen was in tonnen en zonder enige luxe (materiaal lag in de auto.) gaat voor mij boven pension. Vorig jaar heb ik weer eentje een tijdje op pension gehad bij mijn toenmalige trainer omdat die mijn grondpersoon zou zijn met zadelmak maken. En ik kwam nog maar eens tot de conclusie dat dat gewoon echt niks voor mij is. Hoe vaak ik toen hier thuis verzucht heb "ik wil ze gewoon in eigen beheer!" :') Ik denk dat mijn man ook blij is dat ze niet meer op pension staat. _O-

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:41

Ik ben vanuit huis opgegroeid met paarden en had vanaf mijn 8e dan ook mijn eerste pony. Toen besefte ik nog niet wat het allemaal koste qua tijd & geld, maar hoe ouder ik werd hoe meer ik dat besefte. Toen ik echt ging studeren had ik echt geen tijd meer over voor de paarden. Ik was er iedere dag toch minimaal 2-3 mee bezig. Wij hadden ze dan niet in het pension staan, maar ons eigen land. In de winter vond ik het verschrikkelijk :') , omdat dan ook de leidingen bevroren waren en ik dan met emmers moest slepen iedere dag. Ik merkte ook dat ik er niet meer zoveel plezier in had, omdat je er toch elke dag heen moet. Weer of geen weer, ziek of niet, tijd of geen tijd. Het werd een hele opgave voor mij, waardoor ik heb besloten om ermee te stoppen. Met vakanties was het ook een ding. Wij hadden het geluk dat familie ze wel wilde verzorgen, maar dit moet je maar net hebben. Al met al kost het een hoop tijd & geld, maar als je het ervoor over hebt, moet je het doen. Niks is fijner dan een eigen paard, vind ik persoonlijk.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:07

Dat je er een beste vriend voor het leven bij hebt /3 :D