Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:11

Ik zou toch ook eerst eens na laten kijken of en zo ja, in hoeverre de hoefbenen gekanteld zijn.
Verkopen zou ik niet meer doen. Ik vrees dat er bijna niemand zo'n beestje zal willen kopen. Of het zijn mensen die er niet veel aan uit willen geven en haar kopen vanwege de lage prijs. Maar juist zo'n baasje zoek je niet.

Zelf heb ik ook shetlanders en juist met dit weer mogen ze hier absoluut niet op de wei. Kort gestrest gras bevat in verhouding veel meer fructaan. Nu is het natuurlijk wel zo dat ze in verhouding tot lang gras minder qua hoeveelheid binnen krijgen. En dagen dat het 's nachts en 's ochtends vriest en je zo'n lekker fel winterzonnetje hebt … op die momenten stijgt het fructaan heel erg. Ik houd zelf altijd de fructaanindex in de gaten.

Hoe gaat het met de rest van de groep TS? Zijn die niet te dik? Want anders zou je eens na kunnen denken over een totaal ander weidemanagement. Ik heb zelf een paddock Paradise voor mijn shetlanders. Ze kunnen honderden meters afleggen over zandpaden rondom de weides. Met jouw oppervlakte wei zou dat ook heel erg royaal kunnen!
Ik voer op de hoeken hooi. Gedeeltelijk weidehooi en gedeeltelijk graszaadhooi (gecertificeerd vrij van endofyten!). Of soms vervang ik het graszaadhooi wel eens voor wat stro als buikvulling naast het weidehooi. Het gras zou je dan of kunnen gebruiken door ze in groepen enkele uren erop te laten. En dan de hoefbevangen pony blijft dan steeds in de groep die op de zandpaden blijft.
Of ze gaan niet meer de wei op en je gaat het zelf hooien. Of een combinatie van beperkt weidegang in groepen met zelf hooien.
Misschien is zoiets een idee?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:21

MaritGalinda schreef:
Hoe is ze nu?

Zo is de niet verkoopbaar. Hoe vaak is ze bevangen en hoe erg? Soms kan het een betere keus zijn om zo'n dier in te slapen

Juist, inslapen is dan beter omdat het er echt niet beter op zal worden.En bovendien vind ik het ook een ander met jou problemen opzadelen......Bedenk goed wat zo een keuze voor de pony zijn toekomst betekend.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:28

PowerFries schreef:
Die kans is toch wel heel groot hoor.
Mijn ervaring is dat dierenartsen er niks vanaf weten en te bedonderd zijn om je door te sturen naar iemand die dat wel heeft.
4x bevangen in 1 jaar is dierenmishandelijk. Of je er nu weet van hebt ofniet.
Laat fotos maken en je helpen door kundige mensen en pas zijn leefruimte aan. Of geef hem een spuitje... Meer keuzes heb je niet in mijn ogen. Verkopen zou niet eens in je op moeten komen nu..

De kans is groot, maar dat betekent niet zo dat het is. Laat dit soort uitspraken aan een deskundige over, aan de hand van beelden.

En met termen als dierenmishandeling gooien vind ik ontzettend kortzichtig en pijnlijk. Er zijn genoeg mensen die zich ontzettend inzetten voor hun pony met hoefbevangenheid maar waar de ziekte gewoon niet onder controle te houden is. En dan komt het voor dat ze meerdere keren hoefbevangen raken, dat staat ver af van dierenmishandeling. Misschien is door behandelen dan niet de beste keuze geweest, maar dierenmishandeling, onzin.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:36

TS, als ik jou was zou ik sowieso een andere arts dan je reguliere DA laten kijken en foto's laten maken. Veel artsen hebben hier een verschillende kijk op en als je het gevoel hebt dat je reguliere arts tot nu toe niet echt heeft geholpen (aangezien ze in een jaar tijd al 4 keer bevangen is geraakt) is dat zeker een aanrader!

Ik had ook een pony die ook wel 2 tot 3 keer per jaar bevangen raakte, was heel lastig, veel beweging doet ook wonderen maar dan moeten de hoefbenen etc nog allemaal goed staan.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:42

Pistasche schreef:
PowerFries schreef:
Die kans is toch wel heel groot hoor.
Mijn ervaring is dat dierenartsen er niks vanaf weten en te bedonderd zijn om je door te sturen naar iemand die dat wel heeft.
4x bevangen in 1 jaar is dierenmishandelijk. Of je er nu weet van hebt ofniet.
Laat fotos maken en je helpen door kundige mensen en pas zijn leefruimte aan. Of geef hem een spuitje... Meer keuzes heb je niet in mijn ogen. Verkopen zou niet eens in je op moeten komen nu..

De kans is groot, maar dat betekent niet zo dat het is. Laat dit soort uitspraken aan een deskundige over, aan de hand van beelden.

En met termen als dierenmishandeling gooien vind ik ontzettend kortzichtig en pijnlijk. Er zijn genoeg mensen die zich ontzettend inzetten voor hun pony met hoefbevangenheid maar waar de ziekte gewoon niet onder controle te houden is. En dan komt het voor dat ze meerdere keren hoefbevangen raken, dat staat ver af van dierenmishandeling. Misschien is door behandelen dan niet de beste keuze geweest, maar dierenmishandeling, onzin.

Ga naar de juiste mensen en die zullen je heel duidelijk vertellen wat je paardje voelt en dat dus wel degelijk dierenmishandeling is.
Hoefbevangenheid is prima onder controle te houden. Als je weet hoe je het onder controle houd, kun je dat niet laat je hem keer op keer heeeel veel pijn lijden..en dat noem jij geen dierenmishandeling? Heel apart...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:55

PowerFries schreef:
Ga naar de juiste mensen en die zullen je heel duidelijk vertellen wat je paardje voelt en dat dus wel degelijk dierenmishandeling is.
Hoefbevangenheid is prima onder controle te houden. Als je weet hoe je het onder controle houd, kun je dat niet laat je hem keer op keer heeeel veel pijn lijden..en dat noem jij geen dierenmishandeling? Heel apart...

Nee, ik laat me door een bokker zeker niet vertellen dat ik een dierenmishandelaar zou zijn. Het is niet in alle gevallen prima onder controle te houden, was het maar zo.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:15

PowerFries schreef:
Het volgende is al dat je zegt dat hij nu op stal staat. FOUT! Pony moet bewegen, met pijnstillers.

Fout, je brengt slechts een mening. Beweging is goed (alhoewel ik persoonlijk niet zou dwingen), maar om een hoefbevangen dier dat veel pijn heeft nu op een keihard bevroren hobbelige ondergrond te zetten is naar mijn mening verre van de juiste oplossing. Dan is het echt beter dat dit diertje in een stal op een zacht strobed staat; hopelijk is het dan ook nog geen stalletje van 3 bij 3, dan kan het beestje nog een beetje bewegen ook.

capopjekop

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:33

Beweging schijnt alweer achterhaald te zijn. Met dit weer zou ik hem iig lekker binnen zetten. Alles is kei hard buiten.

Ik zou een pony met dergelijk verleden niet verkopen. Je zadelt een ander ermee op. En het is maar de vraag of ze ermee om kunnen gaan. Met goed managment en wat geluk kan zo'n pony nog wel pijnvrij leven. Maar daar moet je als eigenaar vaak wel hard voor werken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:34

Een pony terug zetten op het land nadat hij bevangen geweest is is echt niet slim. Zeker kort gras niet, en zeker met deze vorst niet (geld ook voor de pony's die niet bevangen geweest zijn!!!!!!).

Foto's maken om te kijken hoe je er voor sta is heel belangrijk nu.
Smid er bij om goed te bekappen (en eventueel te beslaan) moet ook op de to-do-list.
En een plek waar je hem zo veilig mogelijk kan houden realiseren (zoals een goede zandpaddock, want op lange termijn op stal houden is geen optie, maar terug het weiland op ook niet).

Dit zijn echt 3 dingen die minimaal moeten gebeuren als goede zorg.
Verkopen zou ik nooit doen, te veel risico op ellende.

Mijn mening is dat het jou pony is en dat jij er dus verantwoordelijk voor ben.
En dat betekend zorgen dat je een goede plek voor hem krijg of zorgen dat hij een mooi einde krijgt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:00

Maar je hebt hb eb hb.

Mij pony die al verschillende keren hb was,loopt dan wat stram,en de ergste keren ligt hij meer dan anders.
Maar je hebt hb pony's die dagen niet meer rechht kunnen.

Als je alle pony's die meerdere keren stram lopen door lichte hb moet inslapen,laat ons dan zeker ook alle artrose pony's inslapen,die lopen vaak maanden even stram.....

Niemand weet hoe die pony loopt of is als hij bevangen staat,maar wel gelijk roepen dat hij beter ingeslapen wordt,is zooo kort door de bocht.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 13:11

En met termen als dierenmishandeling gooien vind ik ontzettend kortzichtig en pijnlijk. Er zijn genoeg mensen die zich ontzettend inzetten voor hun pony met hoefbevangenheid maar waar de ziekte gewoon niet onder controle te houden is. En dan komt het voor dat ze meerdere keren hoefbevangen raken, dat staat ver af van dierenmishandeling. Misschien is door behandelen dan niet de beste keuze geweest, maar dierenmishandeling, onzin.[/quote]

Hoefbevangenheid is prima onder controle te houden. Als je weet hoe je het onder controle houd, kun je dat niet laat je hem keer op keer heeeel veel pijn lijden..en dat noem jij geen dierenmishandeling? Heel apart...[/quote]

Nou ik ben het hier ook niet mee eens. Wij willen het beste voor onze ponies en paarden. Verkeerde keuze om haar terug te zetten op het land? Ja zeker weten. Maar om dit nou dierenmishandeling te noemen? Mijn oude paard was levenslang geblesseerd en kreeg ook pijn. Die is toen ook afgemaakt, maar die pijn ging niet meer weg. Hb gaat op een gegeven moment weer over en dan moet je het goed managen. Dit is dus niet goed gebeurd en daarom wilde ik de opties weten omdat dit dus niet nog een keer gebeurd

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:26

Sorry maar sommige reageren erg kortzichtig en bot.

Ts laat een dierenarts komen voor foto's van de hoeven, en ga dan bekijken wat de optie's zijn. Dan weet je ook of het eerlijk is om je pony wel of niet verder te laten lopen en eventueel te herplaatsen.
Sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:31

Ik ga tegenwoordig naar de kliniek als mn pony bevangen staat. Daar hebben ze vaak meer kennis en apparatuur.

Ik kan je visdonk aanraden. Die hebben mn pony al 2x gered

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:34

Opties weten?? De vraag was toch of je het dier kon verkopen?? Verdiep je in HB met alle zorg die er bij komt. En let ook op de anderen. Lijkt alsof je je niet bewust bent hoe ontzettend pijnlijk hb voor paarden is want anders had je de vraag of hij te verkopen was niet gesteld. Kun je er niet voor zorgen en wil je er toch vanaf laat het dier dan hemelen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:09

1 van mijn paarden is ook hoef bevangen geweest. Had dit nooit gehad. Ze liep plotseling Rechts achter kreupel.
Ben naar de kliniek gegaan, toen bleek dat er een verdacht was op hoefbevangenheid. Het was voorjaar en ze stond net een uurtje per dag op het gras.

Er zijn toen foto's gemaakt van de hoeven en het bleek dat ze bevangen was aan beide voorbenen, maar linksvoor een lichte kanteling had. Dat was de reden dat ze achter kreupel leek.

Dankzij de kliniek is ze nu weer helemaal op orde met speciaal dieet en beperkt gras.

Zij moest ook binnen staan met ontstekingsremmers en pijnstilling. Ik moest om de twee uur koelen met koud water of haar in een emmer laten staan. Lopen activeert de ontsteking. Dat is alleen goed indien er van kanteling geen sprake is. Lopen voert afvalstoffen af, maar een ontsteking heeft rust nodig.
Dus ik zou eerst foto's maken en een goede diagnose krijgen en daarna beslissen wat te doen.

Nu gaat ze max 3 uur per dag op de weide verder op de zand paddock. Voor elk uur weide trek ik een kilo hooi van haar rantsoen af en ik let op de fructanen. Als het hooi rijk is dan krijgt ze minder dan als het oud is. Ik voer graan en suikervrij krachtvoer en dan krijgt ze maar 400 gram per dag voor de vitaminen.
Hooi krijgt ze max . 8 kilo per 24 uur (is een Quarter). Nu gaat het prima en het is niet meer terug gekomen. Maar het vraagt wel management en consequent zijn.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:03

bigone schreef:
Opties weten?? De vraag was toch of je het dier kon verkopen?? Verdiep je in HB met alle zorg die er bij komt. En let ook op de anderen. Lijkt alsof je je niet bewust bent hoe ontzettend pijnlijk hb voor paarden is want anders had je de vraag of hij te verkopen was niet gesteld. Kun je er niet voor zorgen en wil je er toch vanaf laat het dier dan hemelen.

Eens.

Als je na 4x nog steeds niet begrepen heb dat het terug zetten op het land de verkeerde keuze is snap je het echt niet,en begrijp je dus echt niet hoeveel pijn hoefbevangenheid geeft..

In de vorige reacties word visdonk aangeraden. Informeer daar eens. Zeer kundige mensen op het gebied van hoefbevangenheid

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:13

Ik zou het systeem op de wei omgooien, strookbegrazing, verharding, zand.
Dat is eigenlijk voor alle shetjes wel goed/beter.

Verder bij je houden en haar zo oud laten worden bij jou zelf als ze wordt.
Als je haar verkoopt, verkoop je ellende voor haar en nieuwe eigenaren, en je weet niet waar ze blijft.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:21

volgens mij heb je al een prachtig voorstel in deze topic gehad.... En idd foto s laten maken om de ernst te begrijpen en anders een paddock Paradise maken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:29

Las ik nou goed dat deze Shetlander nooit op een paddock staat? Dat dat geen mogelijkheid is? Waarom niet? Want dat verklaart wel waarom ze zo vaak bevangen is.... Dit soort paarden horen gewoon niet meer op het land, maar in een paddock (paradise). Dan knappen ze echt wel op, mits je ook oppast met het ruwvoer wat je dan geeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:31

Een hoefbevangen dier kan zeker wel op het land, maar dan heel gedoseerd en met de fructaanindex achter de hand.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:50

En dat het weiland wordt ingezaaid met paardengras en ev kruiden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:03

bigone schreef:

Ik vind dit echt kortzichtig.
HB is ten eerste enorm moeilijk om controle over te krijgen. En of het terug kan komen is de vraag. TS vroeg zich af of het verstandig is om een pony die vatbaar is voor hoefbevangenheid te verkopen. Dus geen bevangen pony.
En ik zie werkelijk het probleem er niet van. Ik heb ook een pony verkocht die vatbaar voor hoefbevangenheid was, ging naar een super huisje die uiteraard alles er aan zouden doen om haar van de bevangenheid af te houden. Waarom zou dat niet kunnen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:07

Shaggy09 schreef:
bigone schreef:

Ik vind dit echt kortzichtig.
HB is ten eerste enorm moeilijk om controle over te krijgen. En of het terug kan komen is de vraag. TS vroeg zich af of het verstandig is om een pony die vatbaar is voor hoefbevangenheid te verkopen. Dus geen bevangen pony.
En ik zie werkelijk het probleem er niet van. Ik heb ook een pony verkocht die vatbaar voor hoefbevangenheid was, ging naar een super huisje die uiteraard alles er aan zouden doen om haar van de bevangenheid af te houden. Waarom zou dat niet kunnen?

HB kan altijd gebeuren, maar 4 keer in een jaar tijd ... dan doe je echt iets niet goed.

Die van mij mag op sommige dagen niet het gras op en dat gaat inmiddels 3 jaar goed *afkloppen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:37

4 x in een jaar is inderdaad erg veel. Ik ga er dan ook vanuit dat TS snapt dat zo'n beestje absoluut niet op een weide kan.
Maar ik vind sommige reacties erg hard en bot overkomen terwijl we allemaal weten dat HB echt moeilijk te behandelen maar vooral te voorkomen is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:54

TS wil de pony toch ook juist verkopen omdat ze zich beseft dat ze de pony niet op goede wijze kan houden bij haar en dat ze een plekje wil vinden waar het beter kan gaan?