Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nynkster schreef:Mensen die zeggen dat je rigoureus aan de gang bent gegaan met kopen vind ik apart. Er zijn zat mensen die na zon tijd ellende de dieren gewoon in laten slapen. En dan kijk ik naar jou en zo te zien doe je super je best om ze weer goed te krijgen wat ook een vermogen kost. Ik zou zeggen ga zo door! En als Utrecht zegt dat het voer wat je geeft goed is, kun je daar wel vanuit gaan lijkt me. Zij hebben over het algemeen meer studies gedaan en meer paarden gezien als
Menig bokker hier![]()
Schouders eronder en succes!
Jess1989 schreef:beatje schreef:Ik zou wel mijn pensionstalling eens onder de loup nemen als ik jou was.
Ik vind paardekuil zeker bij 2 paarden die blijkbaar last van het eten hebben nu niet direkt ideaal.En ook bij devil het verdenken van een gebroken been,als je dat denkt is 9/10 een hoefzweer.
Ik vraag me af of je niet te onbezonnen en te enthousiast aan een avontuur begonnen ben.Dit slaat zeker financieel een enorme put in je bankrekening.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en vind het knap dat je zo je best doet voor de paarden.
Het begint er een beetje op te lijken dat mensen persé een zondebok in het verhaal willen zoeken? Is het de oude eigenaar niet, dan toch zeker de huidige stalling.
Ik voer zélf. Enkel de paarden-kuil komt van de stal en daar doen ze het perfect op. Ze komen aan in gewicht, de zweren zijn weg... kortom, dat gaat super! Het is het been wat nú problemen geeft.
Dat het bij Devyl uiteindelijk een zweer is en niet gebroken is, is alleen maar gunstig.
En ik vraag me af waarom je, op basis van wat je leest, denkt dat ik onbezonnen te werk ben gegaan? Dat ik stomme pech heb, 2x achter elkaar, zegt toch niets over mijn voorbereiding en de overweging paarden te nemen?
plutolover schreef:hmm het valt me op dat steeds topics alleen maar steeds meer aanemens enz en mensen moeten kritiek maar acepteren.. terwijl er meerdere keren wordt gezegd dat het niet aan de vorige eiganaren ligt.. Maar door omstandigheden. En ik denk dat de TS met paarden kuil bedoeld. Dat ze gewoon goed ruwvoer voor haar paarden heeft. Maar iedereen noemt t ruwvoer anders. De ene noemt het voordroog, de andere noemt alles gewoon kuil.
Sommige paarden met hoefzweren lopen er ind bij of het been gebroken is.. Dus dat een stalhouder dat meld kan ik me best voorstellen. Ik ben geen dierenarts maar er was een stalgenoot die beweerde ook hoog of laag dat haar paard een gebroken been had. En ik zei toen ik toevallig ook keek van misschien is het een hoefzweer?
Vraag me niet waarom maar dat gevoel had ik, terwijl het niet eens mijn eigen paardje was en ik net op de stal stond. Dierenarts was al onderweg en ja hoor ind een hoefzweer.
Ik heb gewoon een haflinger die met een hoefzweer door dendert.. wordt je ook niet altijd vrolijk van.. hoefsmid kwam hem toevallig tegen..
Ook staleigenaren zijn maar mensen en kunnen verkeerde conclussies trekken net al dierenartsen. Terwijl die er nog voor geleerd hebben.
Ik vind de ts een topper.
beatje schreef:Als je twee gezonde paarden mee krijgt en ze vallen zo hard af,kan je moeilijk ontkennen dat er wat fout is gegaan.Ik heb je aankoop topic ook gelezen en omdat ik al jaren in de paarden zit weet ik ook wat er allemaal fout kan gaan en vond ik het enthousiast aan kopen van 2 paarden best bijzonder ,zeker omdat paarden heel wat kosten. Maagzweren en kuil voeren is best een dingetje.Je zegt zelf dat de staleigenaar dacht aan een beenbreuk,een beetje ervaren stalhouder herkent meestal een hoefzweer wel.
Uit jou verhaal maak ik nergens uit dat je zelf voert.Ik lees alleen een topic waar wel heel veel pech is.
Dus dat mensen zich afvragen of je niet te enthousiast aan iets begonnen ben is dan niet gek.
Maar goed je mag blijkbaar alleen geweldig roepen en voor een lichte kritische noot sta je niet open.
simodi schreef:Ik denk dat degenen die vragen stellen over de voorbereiding bij het kopen van 2 manegepaarden meer bedoelen of je voldoende hebt gedacht aan wat die verandering betekent voor de paarden.
Objectief gezien is het een heerlijk leven, niet veel lopen op een dag, 24/7 buiten, en denk je gelijk dat dat een verbetering is. Alleen zit het probleem erin dat ze dat waarschijnlijk niet gewend waren. Dus naast de stress van een verhuizing worden ze ook op een totaal andere manier gehouden. Effectief gezien wel beter, maar als dat niet geleidelijk wordt ingevoerd is dat voor beide paarden - en zeker voor die van 20 - een gigantische omschakeling waar ze lichamelijk op reageren.
Dat is geen verwijt maar wel degelijk iets om bij stil te staan.
Dus misschien moet je daarin nog aanpassingen overwegen zoals bijv s nachts op stal zodat je ze dan zelf kunt bijvoeren en ze warm en droog kunnen liggen.
mellanion84 schreef:Jeetje TS wat een ellende zeg! hoop dat ze snel een oplossing voor dat been vinden. Je zei dat hij terug kwam met stalbenen van de kliniek. Als die dikke benen terug blijven komen en hij heeft er last van is het een idee om eens te kijken naar compressie kousen. Mijn zus haalt daar hele mooie resultaten mee bij haar haflinger met lymfe problemen.
Succes hoor!
ingvdh schreef:Achteraf is het altijd makkelijk praten.
Maar ik vind het super dat jij 2 manegepaarden waarvan een best op leeftijd nog een kans heb willen geven en er helemaal voor gaat. De dieren zijn in deskundige handen in Utrecht.
Hopelijk blijft het hierbij en kan je straks van beide genieten en veel plezier aan beleven!
De dieren goed in de gaten houden en als 24/7 niet gaat werken kan je altijd kijken of ze 's nachts wel op stal kunnen. Oudere paarden vinden dit vaak fijner, met name als ze niets anders gewend zijn en wat zwakker zijn. Dan staan ze beschut en veilig terwijl ze buiten alerter moeten blijven.