Oude paard terugkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:32

upendo schreef:
Volg met dit soort dingen je gevoel maar. Geld, tijd, man ompraten ( ;) Daarmee bedoel ik niet dat je het zonder overleg moet doen) komt wel met de ratio daarna.

Een paard vindt het niet erg om 3 keer in de week maximaal iets te doen. :)

Of niks te doen.... Die van mij lummelt maar wat rond en is daar dik tevreden mee!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:32

Waar kom je vandaan? Je kunt wellicht ook fijn ergens particulier staan waar er goed voor hem wordt gezorgd, en eventueel een bijrijder nemen.

Ik zeg doen! Je gaat zoveel spijt krijgen als je hem nu laat gaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:52

Zou je nu de dingen wel durven wat toen zo'n struikelblok was?
Is dit paard wel beter af bij jou of verdient hij iemand met lef die een heleboel leuke dingen met hem gaat doen en ook voor 100% voor hem gaat?

Ik snap dat je hem niet los kunt laten maar wees ook eerlijk naar het paard wat gun je hem en besef ook dat jij echt niet de enige bent die hem een goed huis kan bieden.

Dus mijn advies is niet direct "volg je hart" maar kijk eens eerlijk naar jezelf en je paard en wat je hem kunt bieden, bedenk dan waar het paard het beste af is.
Dat kan zeker bij jou zijn maar dan moet je hem ook de tijd geven die hij verdient.
:)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:47

Ploef schreef:
Qua tijd en financien is het eigenlijk lastig.

Te lastig? Of is het op te lossen met keuzes maken?

Voor mij waren de financiën niet het probleem (ja, minder te besteden aan andere leuke dingen). Tijd was wel een issue, maar uiteindelijk heb ik besloten na heel veel te werken, ook te genieten van de leuke dingen in het leven. Waar ik voorheen alles op alles zette op mijn werk, doe ik nu nog steeds wat ik moet doen, maar maak ik geen 10+ overuren meer per week (tenzij echt noodzakelijk). Op bepaalde dagen ga ik dan ook 'op tijd' weg (17.00uur, tot dan is ook mijn officiële werkdag) om op tijd te kunnen lessen. Daarnaast heb ik een partner die mij uiteindelijk overhaalde tot de koop, maar zelf er niet mee bemoeid. Hij gaat af en toe mee en helpt wel eens een handje, maar dit is ongeveer een keer in de maand.

Het geeft mij ook ontzettend veel energie en na aankoop kwamen we ook in een hele moeilijke periode terecht met veel overlijdensgevallen. Achteraf kwam ze op het juiste moment mijn leven weer binnen.

Het moet wel kunnen, financieel gezien dan. Volgens mij moet je tijd kunnen maken, anders heb je een tekort aan werknemers (wat uiteraard kan in de huidige tijd), neem je teveel werk aan of krijg je onvoldoende marges op het werk wat je wel doet. Dat is ook iets waar je over na moet denken los van deze vraag. Een eigen bedrijf is hard werken, maar geen tijd meer hebben om drie/vier keer in de week twee uur aan het paard te besteden (bij aanname dat ie in volpension kan staan) is wel iets om over na te denken.

mirm

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:04

Als ik je verhaal lees, denk ik dat je verstand zegt dat je het niet moet doen. Als je financieel niet ruim genoeg zit voor een paard, moet je er niet meer aan beginnen... iemand zei eens tegen mij dat niet alleen ik goed voor een paard kan zorgen. Zo is dat ook, dus wacht gewoon af, hij krijgt vast wel een leuke nieuwe baas!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:26

Gaat jullie bedrijf naar de Filistijnen wanneer je een aantal uren minder er aan besteed, zo nee dan kijken of het mogelijk is. Het lijkt me trouwens dat je spijt hebt omdat je je toen door je angst liet leiden, nu gezien hebt dat de huidige eigenaar wel al die dingen doet. Dit zijn dingen die ook met andere paarden kunnen, niet perse met die oude. Je geeft aan dat het wel inbinden qua financieen word, hoe denkt je man er over want doordat jullie een eigen bedrijf hebben zal hij het ook merken. En verder, niet geschoten is altijd mis, misschien moet je hem weer een half jaar hebben om te beseffen dat het niet zaligmakend is en kun je dan wel in vrede hebben met de verkoop. Koop je hem doe het dan met alle toebehoren, dan hoef niet veel extra kosten te maken voor de aanschaf van zadel enz.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:28

Wat wordt er makkelijk gezegd dat je t moet doen ondanks dat je de tijd er niet voor hebt.. t financieel niet de meest handige keuze is.. je man er niet achter staat... en je er eigenlijk weinig mee durft te doen.

Waarom zo'n dier terughalen en laten verstoffen (want dat gaat gebeuren als je niks veranderd in je werk en privé leven) ipv dat hij ergens anders ook gewoon gelukkig kan zijn.

Uiteraard mis je hem en spijt hebben is rot. Maar je hebt die keuze niet voor niks gemaakt toen. De reden daarvan is nog steeds niet veranderd.

Hoe graag iedereen ook denkt dat hun paard het bij niemand zo goed heeft als bij jou. Er zijn nog een hele hoop anderen die ook zo denken en ook zo voor hun paard zorgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:58

En er zijn er ook heel veel die dat niet doen.

Kan me best voorstellen dat TS er de hand in wil hebben dat hij goed terecht komt. En als dat via haar is is daar toch niets mis mee? En als ze besluit om 'm toch te houden ook niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:07

Terugkopen.

En stel dat je het toch niet redt qua financiën, tijd en durf en je moet hem weer verkopen, dan heb je het wel geprobeerd.

Anders zul je je altijd blijven afvragen of het misschien wel gelukt was.
En kans is dat het gewoon lukt.

Doe een rondje in je omgeving, bel aan bij alles waar paarden staan en vraag of er nog eentje bij kan.
Je kunt zomaar op een kleinschalige stal in de buurt terecht komen waar onderling vaak veel geregeld wordt en men elkaar werk uit handen kan nemen.
Of misschien zelfs iemand die hem af en toe voor je wil rijden.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:14

Koper schreef:

Kan me best voorstellen dat TS er de hand in wil hebben dat hij goed terecht komt. En als dat via haar is is daar toch niets mis mee? En als ze besluit om 'm toch te houden ook niet.

Het grootste deel doet dat wel. Misschien anders maar ook goed.

Ik denk dat er veelste licht wordt gesproken over doe maar en als t niet lukt zie je t dan wel weer.

Je hebt een eigen bedrijf met je man. Als het financieel ineens slecht gaat door zo'n actie ..Wat dan.
Buiten dat het wel iets is wat je samen hoort te bespreken in dit geval. Niet alleen jij gaat er financieel gevolgen van krijgen. Je man ook.
Als het verhaal was geweest dat ts haar man een auto terug had willen kopen en ts had het niet gewild en al die redenen waarom de auto er eerst uit moest zou iedereen zeggen dat het wel samen besproken moet worden en dat de relatie/werk er niet onder zou moeten lijden.

Even denken m terug te kopen omdat jij de enige bent die er zo goed voor is en dat alles zomaar ineens helemaal goed komt gebeurd alleen in boekjes.

Ik zeg niet dat je t helemaal niet moet doen. Maar imo kan t pas als je eea veranderd hebt nav wat je typt.

Uiteindelijk is t uiteraard niet de keuze van ons maar die van jou/jullie.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:18

Ik zou eerst een keer gaan kijken en even lekker gaan rijden, stel dat die angst weer terug komt heb je straks een paard staan waar je weer niks mee doet omdat je niet durft .

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:33

Ik zeg 100% doen...ik heb een soort van situatie meegemaakt, alleen vertelde de nieuwe eigenaar van mijn vorige paard pas dat het paard verkocht zou worden nadat hij al op proef weg was naar een manege.
Mijn vorige paard is mijn once in a lifetime paard en heb ik verkocht ivm mijn ernstige rugklachten...die zijn nog steeds niet over helaas, maar als ze mij verteld had dat ze hem ging verkopen (was op dat moment zelf zoekende naar een paard) voordat hij op proef bij de manege ging, dan had ik hem gegarandeert terug gekocht, ondanks dat ik lichamelijk niets met hem kan...ik had een leuke fulltime bijrijder gezocht voor hem en had hij bij mij een oud mannetje mogen worden...

Nu is hij helaas manegepaard geworden omdat hij een fantastisch lief karakter heeft...maar ik jank nog geregeld dat ik hem niet terug heb...hij is en blijft mijn once in a lifetime horse en heb altijd spijt gehad dat ik hem verkocht had eigenlijk...nu ben ik hem voor altijd kwijt daar de manege aan geeft geen paarden te verkopen of weg te doen op pensioen(later) en dat alle paarden bij hun oud worden en dood gaan...kan er nog steeds om janken als ik daaraan denk...verder een meer dan prima manege hoor, maar ik vind dat hij daar gewoon niet thuis hoort...

Nogmaals, als je zo'n sterk gevoel hebt bij dit paard, laat hem dan niet lopen! Je gaat spijt krijgen als je het niet doet denk ik

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:00

Mondy schreef:
Koper schreef:

Het grootste deel doet dat wel. Misschien anders maar ook goed.

Ik denk dat er veelste licht wordt gesproken over doe maar en als t niet lukt zie je t dan wel weer.

Je hebt een eigen bedrijf met je man. Als het financieel ineens slecht gaat door zo'n actie ..Wat dan.
Buiten dat het wel iets is wat je samen hoort te bespreken in dit geval. Niet alleen jij gaat er financieel gevolgen van krijgen. Je man ook.
Als het verhaal was geweest dat ts haar man een auto terug had willen kopen en ts had het niet gewild en al die redenen waarom de auto er eerst uit moest zou iedereen zeggen dat het wel samen besproken moet worden en dat de relatie/werk er niet onder zou moeten lijden.

Even denken m terug te kopen omdat jij de enige bent die er zo goed voor is en dat alles zomaar ineens helemaal goed komt gebeurd alleen in boekjes.

Ik zeg niet dat je t helemaal niet moet doen. Maar imo kan t pas als je eea veranderd hebt nav wat je typt.

Uiteindelijk is t uiteraard niet de keuze van ons maar die van jou/jullie.

Maar een paard is een levend wezen,een auto niet.Ik ben wel benieuwd wat je gaat doen ts.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:00

Als ik goed naar je luister vraag ik me af, wie gaat wie hier 'redden'?

Als hij weer bij jou komt moet jij je los rukken van jouw hectische en stressvolle bestaan om hem kwalitatieve aandacht te geven.

Doe het!!!, niet alleen voor hem, maar vooral voor jezelf. <3

Voor de nodige ontspanning. Om daarna weer van een grotere meerwaarde te zijn voor jullie eigen business. *\o/*
[/quote]

Goes gesproken!

Je bedrijf gaat echt niet failliet van een paar uurtjes tijd aan jezelf & aan je paard besteden!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:04

Anjali daarom juist ;)

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:13

Volg je gevoel!!

Is het niet een idee om een bijrijdster/verzorgster te zoeken?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:14

Ik heb in mijn leven al aardig wat paarden en pony's gehad en als ik iets verkoop zeg ik er altijd bij dat mochten mensen moeten verkopen, dat ik het graag wil weten. Mocht een paard in de handel dreigen te verdwijnen wil ik hem altijd weer terug kunnen kopen. Dat spreek ik ook altijd af, stel dat, dan zoeken we samen naar een oplossing, eventueel koop ik hem of haar zelf terug.

Dat zelf terugkopen heb ik een keer dan ook echt gedaan. Paard in kwestie leek aan de buitenkant heel goed en was uitstekend beleerd (Z dressuur) maar ik had haar weggedaan als recreatiemerrie voor licht recreatief gebruik ivm artrose. Vrouw in kwestie die haar had gekocht kwam in scheiding. Ik wilde beslist niet dat dat dier door gedwongen verkoop verkeerd terecht zou komen. Dus heb haar overgekocht en ben zelf weer op zoek gegaan naar een goede andere baas. Dat is gelukt en uiteindelijk heb ik haar denk ik tussendoor een paar maanden dus weer teruggehad.

Dus ja, ik zou het doen en ja dat is niet altijd verstandig en nee met paarden geld overhouden zit er ook mijn hele leven niet in maar ik kan mezelf recht in de spiegel aankijken dat ik het beste met mijn (ex)paarden voor heb en dat is me veel waard.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:19

“Die paar uurtjes” vind ik wat bagetalliserend. Een eigen paard is een dagelijkse zorg en verplichting. Die ook financieel een behoorlijke investering is. Als jij nu tevreden bent met je werk (of dat om welke reden dan ook nu niet kan en/of wil veranderen) en je kunt het financieel niet echt dragen, dan zou ik niet aan een paard beginnen. Je gaat ook uit van het ergste, dat het bij verkoop naar een ander ‘fout’ gaat met het dier. De kans is net zo groot dat iemand hem koopt die geweldig met hem klikt en waar hij tot z’n pensioen kan blijven. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:43

Ik zou het doen.
In het verleden heb ik ponys verkocht waar ik zelf achter stond, met de meeste nog contact.
Prima zo, mijn kleinste merrie verkocht ik in een bevlieging ook en 2 dagen later net voor ze naar de markt zou gaan en naar mij hinnikte heb ik haar jankend terug gekocht.
Ze is mijn alles en ben zo blij met haar.
Een verzorgpaard is vroeger wel verkocht van mij uit mijn keuze, dat was toen wel beter.
Maar toch ... toch mis ik haar en heb ik al jaren spijt en vergeet haar nooit.

Mijn huidige stel verkoop ik niks van.
Mijn paard doet geen zak en loopt te flierefluiten op een wei ergens en vermaakt zich prima.
Hij blij en ik blij, mijn shetten ook. De verzorgers doen ze af en toe en ik ben er praktisch nooit. Maar ik weet dat de spijt er zou komen en hun lijden er niks mee.
Ik laat heel veel en doe weinig extra maar verkopen zal ik ze Echt niet

Je leest de pijn in je verhaal dus hoe dan ook ik zou het doen

Ploef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 20:22

Jeetje wat een reacties! Ook wel wisselend soms merk ik.

Nee ons bedrijf gaat echt niet zomaar failliet van die extra kosten zo is het natuurlijk niet. Maar prive gaan wij het inderdaad wel wat krapper krijgen. Het is niet onmogelijk, maar het is wel een discussiepunt hier. En tuurlijk mijn man heeft daar ook inspraak in. We hebben het daar ook uitvoerig over samen.

Het is ook niet dat mijn man mij niet wil steunen ofzo, maar hij ziet het gewoon heel anders. Hij is meer van tja het is een dier en die kost geld. Ik zie dit paard heel anders gezien de band die we hebben. Elke keer als ik bij mijn man zit te janken omdat we het er over hebben, doet het hem ook echt wel wat. Maargoed zoals ik aangaf we praten er nog steeds wel over. Ik hoef niet meteen te beslissen want huidige eigenaar weet er inmiddels van en geeft me wat tijd. Wat heel fijn is natuurlijk.

Als mijn man en ik beide achter het besluit staan te kopen, ga ik zeker eerst nog langs bij de huidige eigenaar om te rijden en te testen. Dit mag ook zeker weten. Zij wist mij te vertellen dat hij in de loop der tijd ook wat rustiger is geworden. Ik wil het wel zelf eerst ondervinden dan. Maar mijn angst is nooit de reden geweest van verkoop! Nooit! Het was tijdgebrek door werk.

Ik heb nooit gezegd dat ik het enige baasje ben die goed voor hem kan zorgen. Dit denk ik ook zeker niet. Er zijn er vast veel meer. Het punt is alleen dat je het nooit zeker weet, want je bent het zelf niet. Misschien als hij verkocht wordt heeft hij een fantastisch leven verder. Dat zou super zijn, maar het kan ook anders uitpakken met als einde de handel. In beide gevallen zou ik hem vreselijk missen en bang zijn hem uit het oog te verliezen. Bij mij weet ik tenminste zeker dat het goed met hem gaat. Het is ook geen paard wat dagelijks aan het werk moet. Je kan hem rustig paar daagjes op de wei zetten met vriendjes, vindt hij allemaal prima.

Ik ben niet zo bang dat ik niks met hem durf. We reden vroeger wel kleine onderlinge wedstrijdjes in dressuur en op zijn rug voelde ik me ook echt wel veilig verder. Het is meer dat hij sterk kon zijn en ik niet zomaar met hem van het terrein af ging. In zijn jonge jaren zag hij dan enorme beren op de weg en kon hij ook wel flippen. Daarom niet meer gedaan. Volgens de huidige eigenaresse is hij nu al veel minder snel onder de indruk van dingen.

Alle verdere tips die ik gekregen heb ben ik jullie dankbaar voor. Ik neem het allemaal mee in de overweging. Ook dank voor jullie ervaringen! Het is alleen niet zo dat we dit in 1 dag kunnen beslissen. Er moet hier gewoon even over gepraat worden. Meerdere keren waarschijnlijk.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:31

Super om te horen dat je niet over 1 nacht ijs gaat en er samen een oplossing voor proberen te vinden !

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:32

Cayenne schreef:
Zou je in de gelegenheid zijn om een bijrijder voor hem te zoeken als je hem koopt? Dan kun je de verzorging en evt kosten delen en is het misschien haalbaar?

ook direct mijn gedachte :)
Ben ook ruim 3 jaar bijrijder geweest van een paard die van iemand was die zelf weinig tijd had en eigenlijk ook niet meer reed en dit ging prima. zij wilde hem niet weg doen en ik had een soort van eigen paard.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:36

Om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, zou je alle voors en tegens eens op papier kunnen zetten.
Alle scenario's die kunnen gebeuren.
En dan ook op de lange termijn.
Er zijn drie opties, denk ik.
Het paard kopen
Het paard kopen om te verkopen
Het paard laten gaan

Als je het paard koopt. Puur praktisch, wat is haalbaar, wat niet? Zijn de niet-haalbare dingen zo in te vullen dat ze alsnog haalbaar zijn? Is dat realistisch?

Kopen om te verkopen vergt ook wel wat, maar je hebt wel inspraak in waar het paard terecht komt. Kan alsnog slecht uitpakken natuurlijk.

Paard laten gaan. Kan je dat emotioneel aan? Stel dat hij niet goed terecht komt, kom je daar ooit nog overheen? Krijg je eeuwig spijt van je keus of denk je dat je er vrede mee kunt krijgen?

Soms zie je achteraf pas hoe puzzelstukjes op zijn plek vallen. Wie weet heeft dit paard een taak in jouw leven en zie je later pas dat hem terugkopen de beste beslissing is die je ooit had kunnen maken.
Succes met je beslissing!
Gebruik je verstand, maar laat vooral ook je hart spreken, want dat klopt!

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:43

Moeilijke keuze, ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat dit paard je per maand gaat kosten. Als je zeker weet dat je dit financieel kunt of je leven zo kunt en wilt aanpassen dat dit financieel mogelijk is kun je verder kijken. Ik vind dit toch wel de basis.
Daarna kijken of je er qua tijd uitkomt of een bijrijder zoeken.
Wel reeel blijven en als je er qua tijd en financiën uitkomt dan je gevoel laten spreken!
Succes!!

Ploef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-18 20:44

amber15 schreef:
Om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, zou je alle voors en tegens eens op papier kunnen zetten.
Alle scenario's die kunnen gebeuren.
En dan ook op de lange termijn.
Er zijn drie opties, denk ik.
Het paard kopen
Het paard kopen om te verkopen
Het paard laten gaan

Als je het paard koopt. Puur praktisch, wat is haalbaar, wat niet? Zijn de niet-haalbare dingen zo in te vullen dat ze alsnog haalbaar zijn? Is dat realistisch?

Kopen om te verkopen vergt ook wel wat, maar je hebt wel inspraak in waar het paard terecht komt. Kan alsnog slecht uitpakken natuurlijk.

Paard laten gaan. Kan je dat emotioneel aan? Stel dat hij niet goed terecht komt, kom je daar ooit nog overheen? Krijg je eeuwig spijt van je keus of denk je dat je er vrede mee kunt krijgen?

Soms zie je achteraf pas hoe puzzelstukjes op zijn plek vallen. Wie weet heeft dit paard een taak in jouw leven en zie je later pas dat hem terugkopen de beste beslissing is die je ooit had kunnen maken.
Succes met je beslissing!
Gebruik je verstand, maar laat vooral ook je hart spreken, want dat klopt!

Dank je wel hier ga ik mee aan de slag. Dit lijkt me ook best een goede manier om het wat meer op een rijtje te krijgen.

Stomme is ook, toen ik hem knuffelde op zijn nieuwe wei bij zijn nieuwe baasje (de dag dat ik hem weg heb gebracht) fluisterde ik in zijn oor dat hij op een dag weer bij mij zou zijn. Klinkt een beetje suf natuurlijk, maar zo voelde dat toen gewoon. En misschien is dat ook wel meant to be ofzo... al ben ik niet zo’n zweverig type hoor.