enjoymyhorse schreef:Waren die paarden dan al zo toen ze op de manege aankwamen Shadow0?
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.
Dat je dat allemaal zomaar weet! Bravo voor je kristallen bol.
Citaat:
Echt oprecht de vraag waarom de paarden houden in wat ze niet gelukkig maakt.
Waarom geen paarden houden die dat wel prima vinden.
Omdat er genoeg maneges zijn die hun paarden niet zomaar af willen danken als ze in het algemeen goed in hun vel zitten, goed in de kudde passen, en goed meelopen met de lessen, maar meer stabiliteit nodig hebben bij het opzadelen. Maar misschien is het ook wel gewoon een verschil van interpretatie in hoe heftig het is: er zijn namelijk zeker paarden die niet geschikt zijn als manegepaarden en echt stelselmatig bijten en trappen lijkt me zeker niet goed. Misschien heb ik dat ook wel niet genoeg duidelijk gemaakt.
Maar ik denk ook aan de vele paarden waarbij het makkelijk mis kan gaan bij onzekere ruiters maar waarbij problemen ook redelijk snel over zijn als het paard je kent / je ontspannen de stal in gaat.
Citaat:
Dan valt er niets te bashen zoals jij het graag noemt.
Ik betwijfel het. De mening van veel mensen over maneges lijkt gebaseerd op ervaringen van soms wel 30 jaar terug, of het uitvergroten van ervaringen op een enkele manege over alle maneges. Hoe goed men het als manege ook probeert te doen, ik heb het idee dat er altijd wel wat gevonden wordt om op te katten.
Citaat:
Ik zie je vaak reageren in berichten waar je sociaal erg op de voorgrond treed dat we op moeten komen voor diegene die het minder hebben getroffen.
Nog geen half jaar lid en 176 berichten, en je meent mij al te kennen? Ben ik hier met een schaduw aan het praten?
Citaat:
Waarom heb je dat oordeel niet over paarden waar hun plekje en taak als manegepaard niet voor weggelegd is.
Zoals gezegd: ik denk dat het goed is om naar het geheel te kijken. Paarden die duidelijk ongelukkig zijn, zijn niet op hun plek. Maar bij paarden die alleen in de omgang op stal onzeker zijn waardoor dat makkelijk uit de hand kan lopen, maar in de lessen gewoon goed meedoen, zie ik geen reden om ze uit de manege te houden, en vind ik het aanpassen van de omgang (namelijk: geen onzekere en onervaren ruiters) een veel redelijkere oplossing.