Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:39

Relaxed schreef:
- Bijgezet longeren, longeerlijn schiet los en paard loopt de bak uit tegen het stroomdraad omdat hij die niet kon zien, want bijgezet :+

Vraag me af hoe jij je paard dan bijzet := Achja niets mis met werken aan de elasticiteit van de lange rugspier, alleen jammer dat ie dan het stroomdraad in moet lopen :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:41

Herkenbaar ts, voor mij helpt het om op dat moment te bedenken dat je er achteraf om kan lachen en het iedereen gebeurd.

Iedereen maakt fouten en genante situaties mee. Je bent de enjge niet en als andere daar geen begrip voor hebben, dan zijn jullie gewoon geen goede match. Wat overigens niet betekent dat ik de eigenaresse niet begrijp. Ik snap namelijk wel dat je door dat soort fouten een beetje gaat twijfelen; het is niet niks om je dier aan iemand anders over te laten.

Probeer die onzekerheid een beetje los te laten, door je bewust te zijn dat je echt de enige niet bent die die fout heeft gemaakt.

En tijdens het rijden heb je het dus minder. Heb je enig idee waar dat aan ligt? Als je daarachter kan komen, kan je dat misschien ook inzetten in de omgang met het paard als je er nief op zit.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:21

Alleen de beginpost doorgelezen, maar erg herkenbaar. Ik ben ook al 17 jaar bezig met paarden. Mijn twee oudste pony's ken ik zo goed en kan ik alles mee. Mijn paard heb ik nu ruim 5 jaar en ook al heel vertrouwd mee in omgang. Ik merk nu wel dat ik onzeker ben in de omgang met haar veulen en mn andere jonge pony (maar deze moet gewoon heropgevoed worden, trapt soms naar mensen, dus is het niet raar dat ik ook onzeker ben bij haar).
Heb het wel gehad vorig jaar met solliciteren, omdat ik graag wil werken met paarden, dan ben ik sowieso nerveus, nieuwe omgeving, andere paarden en mensen, word dan erg onhandig :P
Eigenlijk zou je gewoon iemand moeten hebben, die je de tijd gunt om te wennen, paarden leren kennen enz.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:31

Ach wat zal ik zeggen... ik noem hooi nog steeds stro en stro hooi. Met halsters loop ik regelmatig nog te klooien en peeskappen moet ik vaak ook nog goed bekijken om welk been wat ook alweer gaat. Toch doe ik het al 2 jaar dagelijks hahaha. Maar goed dat is onze eigen pony, niemand die op mijn vingers kijkt. Of nou ja, mijn dochter wel die dan met haar ogen rolt :+
Ik zou me er niet te druk over maken. Snap de eigenaresse wel, want ik zou met een bijrijder ook goed opletten of ze weet wat ze doet, zodat ik pony met een gerust hart over kan laten.
Als iemand dan erg onzeker/paniekerig overkomt en het dekje verkeerd om legt, zou ik ook even mijn wenkbrauwen optrekken. Echter, als je me vantevoren uit had gelegd dat je je onzeker voelt in het begin en je ej daardoor wat onhandig kan gedragen, had ik dat helemaal begrepen (en herkenbaar gevonden :D ) dus ik denk dat dat de kern zit.

Meteen vantevoren open zijn hierover, dan voorkom je verkeerde indrukken en misverstanden. En zeker niet druk maken over voorvallen van 3 jaar geleden. Succes TS, komt vast goed :j

BigOne

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:37

Ts , als niet psycholoog zijnde maar wel al heel lang in de paarden( waarbij ook ik zeker dingen verkeerd inschatte, noem het bewust geen fouten) kan ik maar een tip geven. Ga eens op gevoel i.p.v. ratio met dieren om, kom je veel verder.

Individu

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:19

Dat rationele los laten van nadenken over hoe het allemaal moet en wat goed is en wat niet is zooooo lastig :\

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 20:28

@Snuffie123 thanks voor je inzichten! Ik denk dat ik gewoon veel meer heb geleerd over paardrijden dan over omgang met paarden. En tijdens rijden ben je heel geconcentreerd bezig en soort ontspannen gevoel op een paard zitten :)

@Guccii ''Eigenlijk zou je gewoon iemand moeten hebben, die je de tijd gunt om te wennen, paarden leren kennen enz'' Precies dat dus !!

@Koekie73 Thanks voor jouw inzicht :D dat wat je noemt is inderdaad wellicht de kern. Benoemen is idd denk ik de kern, zodat dat in elk geval ook de lucht wat klaart en evt ruimte voor meer begrip ontstaat. Mocht er dan toch geen match zijn in de zin dat eigenaresse geen zin/tijd heeft om er aan te werken is dat zo.

@bigone & individu:... gelukkig probeer ik laatste jaren veel meer te voelen, gaat steeds beter. Ook helpt het soms om al een stuk zelf te bewegen voordat je naar stal gaat zodat je wat meer ontspannen voelt :) een goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:35

Misschien helpt dit je nog, want ik denk dat veel eigenaars er net zo over denken. Mijn stalbaas zegt altijd tegen nieuwe mensen: ik ga niet boos op je worden als je iets verkeerd of onhandig doet. Ik ga wel boos worden als je helemaal niks doet. Dus als de hengst baldadig doet of een veulen hapt in je arm.. elke reactie is prima. Of die "goed" of "fout" was maakt niet uit, dat komt dan evt later wel na uitleg/voor doen.

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 20:48

@idinn, mooie aanvulling :) dankjewel! Het sjabrak legde ik overigens maar heel even fout en toen weer goed, maar uiteraard weet ik hoe het moet. Ik blokkeerde gewoon even door de bepaalde energie van eigenaresse en het paard.