Zilver haar trainingsrondje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zilver haar trainingsrondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:06

Ik ken de Zilvertopics verder niet en hoewel ik 2,5 en 3 veel te vroeg vind om aan rijden te denken ga ik daar dus ook niet op reageren. Ik vind je zit trouwens heel erg meevallen, ik dacht bij je tekst dat er iets dramatisch zou volgen, maar los van de uitstekende benen ziet het er netjes uit. :j

Wat me wel opvalt is dat ik haar veel en veel mooier lengte in de hals vind nemen op het bitloze hoofdstel dan op je trensbit. Ik zag eerst alleen de foto's en dacht 'nou, die loopt ook op het trensbit heel netjes met de neus op/rond de loodlijn in draf voor een Fries!'. Toen zag ik het filmpje en kwam ik erachter dat ze zo'n 80-90% van de tijd er diep achter gekruld loopt en dat die paar momenten met de neusjes naar voren de enigen zijn die de foto's gehaald hebben. Dat geeft een wat vertekend beeld.
Als ze namelijk echt zo opgekruld loopt met bit als op de filmpjes en zo gestrekt (weliswaar dan te zwaar) op bitloos, dan zou ik op zoek gaan naar een bitloos systeem waar ze wél goed op reageert (kingekruist, kaakgekruist), want zeker als je een paard al zo jong inrijdt is het enige wat je wilt lengte, lengte, lengte in de bovenlijn. Over op 3-jarige leeftijd rijden bestaan een hoop meningen, maar iedereen is het erover eens dat driejarig opgekruld of met de hals te hoog ingesteld zodat de rug niet meer opgebold kan volgen lichamelijk funest is. Dus als je nu al wilt rijden, doe dat dan bij voorkeur met een optoming waarbij je paard in plaats van 80% van de tijd in de krul juist 80% van de tijd te lang loopt, helemaal bij een Fries.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:26

Póh, die galoppeert netter rond dan mijn 5 jarige tinker.

Je hebt haar goed aan het lopen voor een 2 jarige. Of is ze inmiddels 3?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 10:41

Esaqar schreef:
Póh, die galoppeert netter rond dan mijn 5 jarige tinker.

Je hebt haar goed aan het lopen voor een 2 jarige. Of is ze inmiddels 3?

Dankje! Ze is 3 jaar

xyzutu2 schreef:
Ik ken de Zilvertopics verder niet en hoewel ik 2,5 en 3 veel te vroeg vind om aan rijden te denken ga ik daar dus ook niet op reageren. Ik vind je zit trouwens heel erg meevallen, ik dacht bij je tekst dat er iets dramatisch zou volgen, maar los van de uitstekende benen ziet het er netjes uit. :j

Wat me wel opvalt is dat ik haar veel en veel mooier lengte in de hals vind nemen op het bitloze hoofdstel dan op je trensbit. Ik zag eerst alleen de foto's en dacht 'nou, die loopt ook op het trensbit heel netjes met de neus op/rond de loodlijn in draf voor een Fries!'. Toen zag ik het filmpje en kwam ik erachter dat ze zo'n 80-90% van de tijd er diep achter gekruld loopt en dat die paar momenten met de neusjes naar voren de enigen zijn die de foto's gehaald hebben. Dat geeft een wat vertekend beeld.
Als ze namelijk echt zo opgekruld loopt met bit als op de filmpjes en zo gestrekt (weliswaar dan te zwaar) op bitloos, dan zou ik op zoek gaan naar een bitloos systeem waar ze wél goed op reageert (kingekruist, kaakgekruist), want zeker als je een paard al zo jong inrijdt is het enige wat je wilt lengte, lengte, lengte in de bovenlijn. Over op 3-jarige leeftijd rijden bestaan een hoop meningen, maar iedereen is het erover eens dat driejarig opgekruld of met de hals te hoog ingesteld zodat de rug niet meer opgebold kan volgen lichamelijk funest is. Dus als je nu al wilt rijden, doe dat dan bij voorkeur met een optoming waarbij je paard in plaats van 80% van de tijd in de krul juist 80% van de tijd te lang loopt, helemaal bij een Fries.

Bedankt voor je compliment over mijn zit! Ik ben aan het werk dus reageer even kort. Mocht er iets niet duidelijk zijn mag je altijd een pb sturen.
Klopt hoor wat je zegt , al vind ik 80/90% wel heel hoog. Dat zie ik niet. Heb je heel toevallig de bitloze filmpjes ook gezien? Staan op mijn kanaal :j Hier doet ze dat ook. Volgens mij had ik het ergens al benoemd maar ze is een duiker. Hoofd omlaag . Kin naar het borst. Op de voorhand vallen en van het achterbeen af lopen. Opzich traint ze zichzelf op die manier wel goed, ze bolt haar rug , traint haar hals en buikspieren. Maar dat lijkt nergens naar natuurlijk. Het zijn wat restanten van wat je ziet op de film. Heb het er redelijk uit. Ik maak dan een halve ophouding, waar het hoofd dan heen gaat maakt mij niet zo veel uit. Omhoog, naar voren. Maar niet omlaag en naar het borst. Natuurlijk moet ze (veel) meer lengte krijgen. Hier wil ik zeker naar toe werken. Helaas is dat niet binnen een dag klaar.
Bedankt voor je feedback! Ben het zeker met je eens +:)+

Paardenfann4 schreef:
Ik vind het er netjes uit zien hoor. Paardje loopt er al lekker bij. Ik zou wel zoveel mogelijk lichtrijden en niet doorzitten. Alle reacties vind ik nogal overdreven. Het paard is 3 die gaat af en toe ergens heen, wat is daar mis mee? Jullie doen het anders met jullie paarden, zij doet het zo. Het is haar paard en ik zou niet weten waarom ze jullie voortdurend uitleg moet geven en verantwoording wat ze met haar eigen paard doet. Een paar keer in de week rijden en af en toe naar een vreemde plek moet het beestje echt wel aankunnen. Niet elk paard wat met 3 jaar beleerd is gaat snel kapot. Die van mij doet het na 20 jaar ook nog uitstekend en heeft in zijn hele leven nog nooit iets gemankeerd.
Als Zilver wat sterker is dan zul je er hoge ogen mee gooien in de dressuurbaan. Veel succes met je mooie paardje!

Oh was ik aan het doorzitten? Niet eens doorgehad :o Dom. Ga voortaan lekker lichtrijden
Bedankt verder!

Myrthe3 schreef:
Wat rijd je vriendelijk! Je zit er super mooi op. Mooi setje ook!

Wbt de rest, geen idee, ga ik geen oordeel over geven.

Dankjewel! Ik vind geel niet eens mooi :+

Sintara schreef:
Nou, puur commentaar op de filmpjes dan maar:
Ik vind dat Zilver een mooie houding heeft en ook dat je er zelf niet slecht op zit (kan beter maar dat zie je zelf ook, dus ach :P ). In draf lijkt ze nog wel heel wiebelig en erg te zoeken. De galop is veel stabieler. Ze stort in galop nog een beetje door de bochten heen, maar dat is ook kracht en vertrouwen dat nog moet groeien natuurlijk (zie ik vooral in het laatste stuk). Al met al heel netjes voor een fries en zo vroeg in haar leven.

Dankje! Klopt ze is nog heel zoekerig :j

mavantos schreef:
Ik snap dat je, je paard veel wilt leren en wil meegeven! Alleen maar goed. Ik zou het alleen wat meer spreiden, op ander terrein leren lopen kan ook als ze 4 is en hetzelfde geldt voor meer dingen. Had ook je topic gezien van de fotoshoot (heel gaaf trouwens!), maar ook dit zou ik persoonlijk nog een jaartje uitstellen. Helemaal van die fijne paarden die niet aangeven dat het teveel is moet je in bescherming nemen van zichzelf.

Mooie foto's en ziet er goed uit. Lijkt alsof je paard echt al fijn je hand volgt voor een Fries! Die vinden dat toch vaak erg lastig :)

Op zich heb je gelijk. Maar ik zie het kwaad er ook niet van in om even een ritje met de trailer te doen :P
Bedankt verder!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:56

Kabayo schreef:
mavantos schreef:
Ik snap dat je, je paard veel wilt leren en wil meegeven! Alleen maar goed. Ik zou het alleen wat meer spreiden, op ander terrein leren lopen kan ook als ze 4 is en hetzelfde geldt voor meer dingen. Had ook je topic gezien van de fotoshoot (heel gaaf trouwens!), maar ook dit zou ik persoonlijk nog een jaartje uitstellen. Helemaal van die fijne paarden die niet aangeven dat het teveel is moet je in bescherming nemen van zichzelf.

Mooie foto's en ziet er goed uit. Lijkt alsof je paard echt al fijn je hand volgt voor een Fries! Die vinden dat toch vaak erg lastig :)

Op zich heb je gelijk. Maar ik zie het kwaad er ook niet van in om even een ritje met de trailer te doen :P
Bedankt verder!

Een ritje met de trailer kan ook echt niet veel kwaad, maar het is vooral de spanning die het met zich meebrengt. Een andere locatie is voor ieder jong paard gek/spannend/interessant en een trailerritje is ook zwaar (balans houden e.d.). Het is niet lichamelijk te veel, op dat gebied ben je goed bezig naar mijn inzien. Het gaat vooral om het koppie, nu vind ze alles nog leuk en dat wil je toch zo houden :j . Je hebt een prachtig paard, maar ik zou voorzichtig zijn met de dingen die nu nog niet nodig zijn. Een keuring en een rondje hengstenhouder zijn dingen die ik 'nodig' acht (in hoeverre iets ook echt nodig is natuurlijk, maar dat zijn vaak dingen die je niet zo makkelijk uitstelt), maar een rondje rijden op ander terrein zou ik dan toch één of twee maanden (of een jaar) later plannen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:39

Het rijden ziet er netjes uit, wat ik goed vind is dat je haar niet te voorwaarts rijdt. Als ze nog zo duikt, zal ze dan nl nog meer van het achterbeen afkukelen. Door in een rustig tempo lange lijnen te rijden ontwikkel je balans en 'core stability', en balans icm rechtrichten is het aller,
allerbelangrijkste voor een jong paard. En je bent zo te lezen voorzichtig in wat je van haar vraagt. De fysieke belasting zal dan ook m.i. wel meevallen, al ben je idd wat vroeg met haar begonnen.
Je onderneemt wel veel met haar. Punt is dat zo'n jong dier alles vaak best OK lijkt te handelen, totdat het te veel wordt en dan kunnen ze mat en in zichzelf gekeerd raken. En hebben ze vervolgens echt een langere rustperiode nodig om de batterij weer op te laden, waardoor je enorm terugvalt in je training. Las dus genoeg pauzes in na een enerverende periode of een evenement zodat ze het mentaal kan verwerken en fris blijft in haar hoofd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:13

Kabayo schreef:
oji schreef:
Kan niet anders als het volledig met Wijslander eens zijn. Paard wordt in mijn ogen enorm overvraagd en overprikkeld. Bij alles wat ik lees en zie over Zilver denk ik steeds, als je geen geduld hebt voor een jonkie, had dan geen jonkie genomen maar een volwassen dier waar je al die fratsen gewoon mee kan uithalen.
Ik vrees een kwestie van tijd voordat het paard volledig in de staak gaat of overbelast is.

Je zegt het helemaal goed. In joun ogen. Gelukkig ken ik mijn paard beter.

Zo zie je maar. De een vind hier dat ik bijna te weinig doe en de ander veeelste veel (een uur per week :+ )

Hoooo ik zei niet dat je meer moest doen. Wellicht dat je mij niet goed begreep.

Maar meer de intensieve training splitsen in 2 of 3 keer. Bouw je meer op... maar je doet uiteindelijk hetzelfde

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:11

Ik krijg zo nu en dan de indruk dat mensen denken dat wanneer iemand foto's plaatst en om een reactie vraagt dit hen het recht geeft om alle ooit gemaakte levenskeuze's van de TS onder de loep te nemen en uitvoerig te bekritiseren. En veelal op een dusdanig aanvallende manier dat de TS nog het gevoel heeft zich te moeten verantwoorden ook. Nare manier van communiceren als je het mij vraagt.

Fijn dier TS! Jullie ogen als een mooie combinatie. Over de speculaties die hier gedaan worden ga ik me verder niet uitlaten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:28

Wat een zeikerds hier zeg.. Bah :r Ga lekker je eigen dag verzieken ofzo.

Denk je nu echt dat de TS haar plan gaat aanpassen omdat jullie zo nodig bij ieder topic van haar te gaan lopen drammen en er een rel topic van te maken.. Alsjeblieft zeg, ga naar buiten in de zon en geniet van het weer ofzo.

TS, ik vind jullie een mooie combinatie en ben benieuwd naar jullie vorderingen. De 3 jarige die ik reed zat ik ook maar 10 a 15 min op, maar pakte ze dan wel 3 a 4 keer per week voor het eerste half jaar. Daarna even vakantie of alleen bos of stapritjes. Ik probeer zo min mogelijk te longeren, en zo veel mogelijk rechte lijnen te rijden met licht contact. Ook al geeft het paard aan dat hij/zij meer wil probeer ik dat wel een beetje af te remmen. Het moet leuk blijven voor ze. En zo te zien ben je op de goede weg.. En een keer een op wedstrijd terrein rijden kan geen kwaad, dat zijn ook juist dingen waar je beter vroeg mee kunt beginnen. Heb ooit een 5 jarige mee moeten nemen die nog nooit ergens anders was geweest. Dat dier werd levens gevaarlijk ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:00

Reacties als die van jou maken er juist een reltopic van, CharmingS. Opbouwende kritiek is wat anders dan rellen. Of TS open staat voor die goedbedoelde tips en adviezen is een tweede, dat is inderdaad helemaal haar eigen keuze. Net zoals het Bokkers vrij staat hun mening te geven over d foto's, video's en verhalen die TS plaatst.
en voor wie alleen maar oeh en ah wil horen als reacties op foto's en filmpjes, daar is inmiddels een speciaal topic voor.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:31

Waarom zou je in elk topic van de TS je mening moeten doordrammen? Net of jij de enige bent die weet hoe het moet en dat het de enige goede weg is? Zij doet het anders, dat moet zij lekker zelf weten. Het is haar eigen paard. Zij zal zelf wel het beste weten wat het beestje wel of niet aan kan. Het wil helemaal niet zeggen dat dit verkeerd is. Dat jij of jullie het anders zouden doen dat moeten jullie ook helemaal zelf weten. Maar ik vind het belachelijk hoe de topics van deze vrouw verlopen. Er zijn zoveel jonge paarden die al mee op wedstrijd gaan of al buitenritten maken. Die leven ook nog steeds en hebben er niks aan over gehouden. Dus waarom dit beestje opeens maanden moet bijkomen omdat ze een keer op vreemd terrein is geweest is mij een raadsel. Het heeft niks met oeh en ah te maken. Je hoeft niet je mening aan iedereen op te dringen. Deze dame denkt er nu eenmaal anders over, misschien moet je dat gewoon accepteren?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:44

Ziet er netjes uit hoor! Zeker voor een paard van deze leeftijd die nog maar even ohz is. Ik vind haar op de bitloos foto's helemaal niet heel slecht lijken, ze loopt daar juist mooi een beetje met haar neusje eruit ipv het opgekropte dat ik met bit regelmatig zie. Maar het zijn foto's, het kan heel anders gevoeld hebben dat geloof ik zeker.

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om ipv 1 keer 20 a 30 minuten te rijden, 2 a 3 keer ong 15 minuten te rijden. Zo kun je ook wat meer gaan opbouwen en alles zal beter blijven hangen.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:49

TS, ik vind het er super vriendelijk en ontspannen uitzien!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 18:54

Raden jullie dan ook aan om gewoon te stoppen met longeren? Het lijkt meer kwaad te doen dan goed. Dan 2/3 keer kort rijden en niet meer longeren

Bedankt verder allemaal. Ben heel blij hoe het topic nu loopt. Hele fijne feedback waar ik wat mee kan. Chapeau! Op deze manier wil ik best dingen even overdenken :j Ik heb besloten om haar 1 a 2 keer vaker te pakken maar wel korter. Ik heb waarschijnlijk vrijdag avond weer les :)

Charmings die ervaring heb ik ook met wat oudere paarden die voor het eerst van huis gaan. Levensgevaarlijke flipkippen :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:07

maava schreef:
Leren we ook niet dat drammen, alleen maar in het tegenovergestelde resulteert?
Kbk, Art_Ificious...

Denk dat dit in mijn topics toch écht wel vaak genoeg bewezen is?

Ach Elina, je doet het goed met Zilver. Ik volg op fb. Ondanks je revalidatie heb je een véél betere houding dan mij hoor. ;)
Gewoon rustig je eigen ding doen. Jij kent je paard het beste.

Ik kreeg ook veel kritiek op stal n achter mijn rug om lachen ze omdat ik te veel dingen doe met Limo (rechtrichten en grondwerk ja lachwekkend vinden ze dat) en dat ik met rijden ook langzaam aan doe. Maar het heeft geresulteerd in een goed handzaam paard wat door iedereen gepakt kan worden om binnen/buiten te zetten. Zonder grondwerk vooraf lukte dit niet.
Dat bewijst dus nog maar eens dat mensen wel lachen maar het paard niet eens kennen, jij als eigenaar weet het beter wat je paard aankan/nodig heeft.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:09

Ze gaat goed zeg! Misschien is kaptoom ook een optie om bitloos aan te leren? Kun je ook bit aan doen dus gewoon dubbele teugel, eentje om met neus te sturen maar toch nog een bit voor als je dr echt even moet corrigeren. Al vind ik zelf de foto’s met bit er ook erg goed uit zien hoor, misschien soms iets wat te diep maar niks schrikbarend volgens mij :Y)

En 2x per week kan ze prima aan zo te zien! Verschilt toch altijd per paard op welke leeftijd ze er klaar voor zijn maar ze ziet eruit of ze top in dr vel zit!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:20

Pfff wat een reacties weer...
Ts: heerlijk paard heb je! Love her <3 je rijd haar heel vriendelijk. Ik heb even op YouTube gekeken naar de bitloze filmpjes en ook hier rij je haar heel fijn. Ik denk dat dat bitloze jullie wel past. Uiteraard blijven oefenen want jullie zijn zo leuk.

Ik ben ook van mening dat je haar zeker niet over vraagt. 1a2 x per week rijden, misschien een keertje longeren met bijzet en oefenen op vreemd terrein. Ik zie het probleem niet.. :o?

Succes en veel plezier met elkaar ts!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:46

Askja schreef:
Reacties als die van jou maken er juist een reltopic van, CharmingS. Opbouwende kritiek is wat anders dan rellen. Of TS open staat voor die goedbedoelde tips en adviezen is een tweede, dat is inderdaad helemaal haar eigen keuze. Net zoals het Bokkers vrij staat hun mening te geven over d foto's, video's en verhalen die TS plaatst.
en voor wie alleen maar oeh en ah wil horen als reacties op foto's en filmpjes, daar is inmiddels een speciaal topic voor.

Opbouwende kritiek?! Spijt me maar er word nog net niet geroepen dat TS haar paard mishandeld.. En ik zeg daar iets van en dan is het mijn schuld _O-

1 x je mening geven is genoeg lijkt me zo, maar je hoeft niet je mening door iemand zn strot te rammen.. Veel mensen zitten haar bij ieder topic af te zeiken, schei daar mee uit aub. Ik heb zat paarden van 3 zadelmak gemaakt en naar keuringen gebracht, en ik moest ze van mijn baas 3 a 4 x per week rijden, en 2 x per maand mee op concour ook al was het alleen maar om aanwezig te zijn en te wennen aan zo'n omgeving. Paard van TS heeft een luizenleventje joh.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:48

ik heb je topics van zilver ook een tijdje gevolgd.
ik vind dat je haar heel netjes en beleefd rijd.
tips over je houding zijn wel genoeg gezegd.
ga zo door met zilver :j

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:49

Kabayo schreef:
Raden jullie dan ook aan om gewoon te stoppen met longeren? Het lijkt meer kwaad te doen dan goed. Dan 2/3 keer kort rijden en niet meer longeren

Bedankt verder allemaal. Ben heel blij hoe het topic nu loopt. Hele fijne feedback waar ik wat mee kan. Chapeau! Op deze manier wil ik best dingen even overdenken :j Ik heb besloten om haar 1 a 2 keer vaker te pakken maar wel korter. Ik heb waarschijnlijk vrijdag avond weer les :)

Charmings die ervaring heb ik ook met wat oudere paarden die voor het eerst van huis gaan. Levensgevaarlijke flipkippen :=

Ik zou niet stoppen met longeren, maar zou het niet te vaak doen.. 15 minuutjes, heel licht bijzetten en anders misschien eens met lange lijnen proberen, en dan veel rechte stukken.. Ook vind ik bosritten maken met jonge paarden een goede afwisseling, ze worden er heel makkelijk en cool van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:21

Knappe Zilver! Ik vind je setje leuk, maar jij en Zilver zijn samen een nog mooier setje! Mooie combinatie hoor en je hebt haar heel lekker aan het lopen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:39

CharmingS, je woordkeuze is weer eh ... charming.

TS, succes met je leuke merrie (die parasolfoto's zijn echt hilarisch trouwens), doe je voordeel met die reacties waar je qua advies iets mee kunt en ga qua rijden zo door want dat ziet er goed uit.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:23

Askja schreef:
CharmingS, je woordkeuze is weer eh ... charming.

Gelukkig hoeft niet iedereen mij aardig en "charming" te vinden :). Ik vind namelijk ook niet iedereen altijd even aardig.. Maargoed he, fijne dag gewenst het zonnetje schijnt, de lucht is blauw doe er iets mee zou ik zeggen, ga ik ook doen :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:07

oji schreef:
Prima dat daar jouw nekharen van overeind staan. Mijne staan het van jonge paarden die in mijn ogen overvraagd worden. En daar gaat dit topic over, de opleiding van een jong paard.
Het gaat me niet zozeer om de frequentie. 3x per week zoals Suffie aangeeft vind ik op zich helemaal prima voor een 3 jarige. Het gaat me aan de overload aan prikkels en telkens wat nieuws, het van hot naar her slepen met dat dier, van keuring (en daarvoor opsluiting in box) naar wedstrijd, van fotoshoot naar (meermaal) dekstation en tussendoor moet ie nog van alles leren met verschillende manieren longeren, verschillende optomiming, ook nog eens beleren voor trekken . Dier is amper 3 jaar oud, dit hele circus begon al met 2. Ja dat vind ik overvragen van in ieder geval de geest van een jong paard. Daar worden ze totaal murv van in mijn ogen (en ja in mijn ogen, dus mijn mening, maar heb redelijk wat ervaring met jonkies) Heb je een jonkie, dan dien je in mijn ogen geduld te betrachten. wil je al van alles, neem dat een ouder dier.

Maar goed, kennelijk heeft TS een waakhond voor haar die alle commentaar afblaft.

Prima, ik laat het hierbij, maar wou het wel gezegd hebben en kennelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Hoop (maar verwacht het niet) dat er een belletje bij TS gaat rinkelen en hoop vooral dat Zilver het allemaal kan verwerken.

Tjah dit is een discussie waarbij je altijd 2 partijen zult hebben.
Nu werk ik zeer veel met jonge paarden in gigantisch veel disciplines.
En TS ik kan alleen maar zeggen top dat je zoveel met je paard doet!
Zo leert hij tenminste dat wat er ook gebeurd hij zich niet druk hoeft te maken en hij gewoon van hot naar her gaat.
Deden meer mensen dat maar eens!!! Zou mij verdorie veel gevaarlijke momenten op onder andere de kliniek besparen.
Paarden worden door veel mensen veel te veel met fluweel behandelt met alle gevolgen van dien.

TS gewoon lekker blijven rijden en tutten met je paard dan komt het wel goed.
Wel zou ik erg oppassen met veel longeren, kun je beter lekker veel het bos in voor uitharding van beenwerk.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 04-07-18 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:09

Veel laten zien is wat anders dan werken.
Met het eerste ben ik met je eens!