Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:37

Nederlandse paarden zijn te verwend, zijn niks meer gewend en weten niet wat het is om paard te zijn... ja een barbie paard wezen dat kennen ze als de beste.

Bij ons gaan ze alijd naar buiten ook gister dus. Enne niks aan de hand hoor, staan allemaal te ravotten en gek te doen. Er staat er geen eentje bij het hek zielig te doen.

De 24/7 kudde kwam niet eens naar voren gister om te schuilen, nee er was net eten gebracht dus dat was veel belangrijker.
Deze paarden zijn ook nooit ziek en zijn niet verwend met dekens en andere toestanden. Het zijn nog gewoon paarden die tegen een stootje kunnen.

En verder ben ik het wel met de topic stater eens.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:39

maar als de bak of paddock een zwembad is, de wei een modderpoel, en het keihard regent ga ik niet langs de weg stappen, simpele reden je bent slecht zichtbaar, en mn paard vind het absoluut NIET leuk.
met regen staat hij heerlijk naar buiten te kijken in zn stal en moet je hem egt overtuigen dat het nut heeft die warme droge plaats met eten te verlaten. (met de gedachte ik wil geen natte voeten) en van een dagje op stal gaat zn beest niet dood, gewoon ff lekker poetsen en knuffelen, en hij is tevreden.
je denk inderdaad wel erg zwart wit hierover, het zou wat anders zijn als je je paard dagen achter elkaar binnen zet, en er verder niet naar omkijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:41

Misschien ben ik een paardenmens ipv mens met paard.....

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:42

Mijn schatjes Schijnheilig vinden de storm helemaal niet erg. Ze zijn zich de hele dag aan het aanstellen en vermaken zich best in de wei . Die van mij hebben ook niet geschuild alleen gisteravond hebben ze het voer binnen gehad. En dan nog iedere keer met een pluk hooi naar buiten stormen om maar geen enge dingen te missen Haha! Cool Knipoog .
Maar ik vind wel dat een paard er echt uit moet. Al zou je kwartiertje aan de hand stappen met zijn deken op .

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:44

Cowgirl schreef:
Nederlandse paarden zijn te verwend, zijn niks meer gewend en weten niet wat het is om paard te zijn... ja een barbie paard wezen dat kennen ze als de beste.

Bij ons gaan ze alijd naar buiten ook gister dus. Enne niks aan de hand hoor, staan allemaal te ravotten en gek te doen. Er staat er geen eentje bij het hek zielig te doen.

De 24/7 kudde kwam niet eens naar voren gister om te schuilen, nee er was net eten gebracht dus dat was veel belangrijker.
Deze paarden zijn ook nooit ziek en zijn niet verwend met dekens en andere toestanden. Het zijn nog gewoon paarden die tegen een stootje kunnen.

En verder ben ik het wel met de topic stater eens.

Ik ben het volkomen met je eens

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:48

Cowgirl schreef:

Op dit moment heb ik ook alleen mijn 29 jarige ruin 's nachts op stal en loopt de rest nog 24/7 buiten zonder deken en zelfs zonder schuilstal.
(bel de DB maar vast...)
Maar als ik over een week of 2 de merries op haal, gaan zij op stal om iig droog te kunnen liggen, mijn drachtige merries liggen erg veel de laatste weken van de dracht.
Ze gaan normaal gesproken dan ook minimaal halve dagen in de bak, ook als het regent. Dan lopen ze een paar uur te keutelen in de bak en staan wat te dutten buiten en als het zonnetje schijnt, gaan ze zelfs uitgebreid liggen slapen in de bak.

Maar met zeikweer vinden ze er gewoon niets aan.
Moet ik ze dan buiten zetten uit principe of mag ik ze groot gelijk geven dat ze er niets aan vinden zonder dat er op bokt gezegd wordt dat ik geen hart voor paarden heb en geen paarden verdien?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:52

Sonja schreef:

Oh, dus als je er voor kiest om je paard binnen te laten omdat je weet dat hij het echt vervelend vindt met dat vreselijke weer van gisteren (bij een beetje regen is het anders hoor) ben je een mens met een paard en als je ze toch naar buiten doet ben je een paardenmens?
Slaat nergens op!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:53

Wij zijn verwend, hebben gewoon een binnenbak waarin we kunnen rijden Haha!

Dus ja, met slecht weer komen we ook gewoon.
We hebben van de week wel naar het KNMI geluisterd om de weg niet op te gaan (stal is zo'n 25 min rijden over landweggetjes) ivm storm en zo. Maar dan nog niet getreurd, Nic komt (ongeacht of wij rijden of niet) elke dag in de stapmolen. Beweging krijgt hij dus zowiezo wel.
Het streven is er iig naar om gewoon elke dag te gaan.

Weet je wat ik in dit geval nog erger vind? 3 kilo sportbrok per dag in de mik, elke dag 45 minuten rijden (beet alternatief in de bak hangen), tussendoor een rustdag want ...oh oh oh dat heeft het paard zo hard nodig. Staat hij dus met 6 kilo sportbrok 48 uur op stal Frusty En maar afvragen waarom het beessie alleen maar in verzet komt, steigert en wil rennen Schijnheilig Duh!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:58

judithM"]
[quote="Sonja schreef:

Oh, dus als je er voor kiest om je paard binnen te laten omdat je weet dat hij het echt vervelend vindt met dat vreselijke weer van gisteren (bij een beetje regen is het anders hoor) ben je een mens met een paard en als je ze toch naar buiten doet ben je een paardenmens?
Slaat nergens op!
[/quote]

helamaal mee eens OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:06

Ik moet zeggen dat ik voor een aantal beweegredenen hier wel sympathie kan opbrengen, neem iemand als MarijeR.
Het gaat bij haar om merries die hoogdrachtig en met weinig conditie zich heerlijk vermaken op stal. Die dieren zou je overnemen als je ze nu nog een kwartiertje zou 'slingeren' aan de longe. En losgooien heeft geen zin want dan staan ze toch alleen maar in een hoek met de kont in de wind.
Ik heb meer moeite met situaties zoals Dimple ze omschrijft, mijn paarden hebben gister dan bijvoorbeeld nog wel het grootste deel van de dag buiten gestaan. Maar hadden zichzelf weinig beweging gegeven en dus was de consequentie dat ik ze allebei nog moest rijden.
Als je een gezond paard hebt kan die best wel even zijn benen strekken, anders had hij maar geen paard moeten worden. Ik heb (denk ik net als Sonja) vaak het idee dat "Mijn paard vind regen vervelend" smoesjes zijn, want vind je paard het echt zo erg, of heb je zelf geen zin om met dat boutweer in de modder te klooien? Mijn paarden duiken de eerste meters ook wel even in elkaar, maar als ze eenmaal de gang erin hebben lopen ze net als anders en het zijn geen paarden met centimeters dik haar, sterker nog, ik zou nu nog niet eens de dikke onderdekens er onderuit kunnen halen omdat ze dan op zeker zouden koukleumen.
Enig idee wat het met de spieren doet als je een dier 48 uur in zijn hok laat staan?

En je paard laten staan omdat je ziek bent vind ik ook schunnig, je kan toch wel iemand regelen?
Als je nou een been breekt? Staan ze dan ook maar 8 weken op het hok? Wanneer je echt zo Remy bent dat niemand je paard kan doen, zorg dan dat je op een stal staat waar je dan de beschikking hebt over een molen ofzo. Ik snap niet dat je zelf nog lekker kan slapen in de wetenschap dat je beest op je staat te wachten.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:09

Fasel schreef:
Tja, ik heb een arabier. Een pittige ook maar echt hoor, als hij met nat weer buiten moet dan hoor je hem inwendig grommen. Zo'n diepe grom waarbij hij heel duidelijk maakt dat hij hier niet van gediend is. Hij is gewoonweg niet blij met dat weer. En het is echt een paard dat normaal graag buiten is maar niet met nattigheid Haha!.

En dan is hij op stal inderdaad gewoon heel rustig.

Zou ook mijn verhaal kunnen zijn, alleen heb ik een Engels volbloed....toch overeenkomsten????

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:10

Mijn merrie vindt het óók niet leuk om met regen naar buiten te gaan, maar daarom laat ik haar nog niet de hele dag in haar box staan! Ik heb er gisteren een regendeken bij gegooid, mezelf in regenkleren gehesen en ik ben een hele tijd met haar aan de hand gaan stappen.

48 Uur op stal staan, ik moet er voor mezelf al niet aan denken om zo lang in 1 kamertje te zitten, laat stáán voor een paard, die niet lekker kan gaan internetten of een boek kan gaan lezen of zo. Een paard hoort élke dag zijn box uit te komen, weer of geen weer.

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:13

Ik vind er persoonlijk nog al een wereld van verschil zitten tussen een dagje de stal niet uit en een dagje geen eten en drinken. Het gebeurt zelden tot nooit dat Mander een dag zijn stal niet uitkomt, en als dat wel gebeurt wordt hij evengoed netjes uitgemest, heeft hij zijn natje en droogje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:16

Het kan altijd gebeuren om wat voor een omstandigheid dan ook dat je paard de stal niet uitkomt.......... maar de basis (eten en drinken) moet dan toch zeker wel geregeld zijn

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:17

Aaaaah een topic naar mijn hart, heel goed OK dan! Hier staat ALLES (dus ook tot voorkort de 29 jarige rijpaardruin -die trouwens vorige week afgemaakt is en NIET omdat hij 24/7 buiten stond Haha! ) 24/7 buiten. Ze hebben een schuilstal, maar gaan ze daar in staan? Nee hoor, die staan heerlijk buiten -ook met dat spookweer van gisteren- ze komen alleen binnen als ze voer krijgen.

Paarden die net doen alsof ze naar binnen willen, daar geloof ik niet zo in. Waarschijnlijk krijg ik nu 90% van jullie op de achterste benen, maar voor het grootste gedeelte is het gewenning van die dieren om voor dat hek te gaan staan klieren. Want; binnen worden ze gepoetst, binnen krijgen ze eten......Dus waarom zouden ze buiten moeten blijven? Die dieren snappen niet dat het veel beter is voor het banden en pezen werk, hun longen en hun vacht om lekker buiten te zijn.

Afgelopen zomer heb ik mijn haflingerruin af laten maken, hem had ik 3 jaar daarvoor gekocht bij mensen die hem eigenlijk doorlopend op stal hadden staan, op het eerste gezicht had hij het prima naar zijn zin.......maar terwijl hij al 4 jaar was zag hij eruit als een van een jaar of 2,5....Ik heb hem die zomer direct 24/7 op het land gedaan en een halfjaar daarna stond daar echt een pony en geen klein half uitgegroeid dier. Wanneer je die pony weer op stal probeerde te zetten, dan klom hij over de onderdeur heen, had die pony het dus nog naar zijn zin op stal? Nee, dat denk ik niet, en waarom niet? Omdat hij inmiddels GEWEND was aan het 24/7 buiten te staan MET soortgenoten (dat laatste is ook zeer belangrijk natuurlijk, paarden zijn BEWEGINGS en GROEPS dieren, nogal logisch dat een paard het in z'n eentje niet zo naar zijn zin zal hebben op een landje).

Met mijn huidige haflinger hetzelfde, die heb ik ook gekocht als zijnde 'stalpaardje' die wil op dit moment best op stal staan, maar je ziet duidelijk dat ook hij inmiddels liever lang buitenstaat. Ook hij komt in de storm niet naar binnen.

Ik vind dat je paarden hun beweging niet mag ontnemen, al helemaal niet omdat wij als mensen 'denken te weten' wat goed voor ze is, hhhmm lekker warm op stal, en ach ze zijn het gewend en geven aan het prettig te vinden. Omdat ze niet anders gewend zijn -in het gros van de gevallen-

En dat -hoog- drachtige merries van het land naar de stal gaan, of zieke paardjes, daar zul je mij absoluut niet over horen. Maar paarden die kerngezond zijn? Gewoon lekker aan het buiten zijn laten wennen, is het allerbeste.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:18

gijsenkim schreef:
Het kan altijd gebeuren om wat voor een omstandigheid dan ook dat je paard de stal niet uitkomt.......... maar de basis (eten en drinken) moet dan toch zeker wel geregeld zijn

Op ziekte van het paard na, kan ik me werkelijk geen omstandigheid voorstellen kim Lachen

Afbeelding

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:19

Oh ja, dus om nog even wat toe te voegen aan het topic (vorige reactie van mij was meer gericht op de mensen die zeggen dat hun paard het zo verschrikkelijk fijn vind binnen). Ik vind dus dat je het niet kan maken een paard 48 uur achter elkaar in een hokje van 3 bij 3 te laten staan. Is niet goed voor een groot dier, dat veel beweging nodig heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:22

Natuurlijk moet je een paard zijn beweging niet ontnemen........... dat is toch een essentieel onderdeel in een paardenleven.......... maar ik kan me voorstellen dat er momenten zijn dat het paard wel eens een dag op stal staat stel je hebt alleen een buitenbak EN een gekkehuis van een paard, windkracht 9 en de hele dag hagelstormen...... imo ben je dan gek als je op je paard gaat zitten......... en als je weet dat ie zich een blessure loopt los, dan doe je m ook niet los......... dan maar een daggie binnen......

( hier in de randstad is het nl niet vanzelfsprekend dat je land tot je beschikking hebt...... hier staat 60% van de paarden niet op het land)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 01-02-04 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:22

liever 1 dag binnen om dat t echt rot weer is ,,of liever de hele week ziek binnen omdat hij 1 dag binnen heeft gestaan en niet in de regen, , om dit juist te voorkomen, OK dan! OK dan! OK dan!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:23

Tuurlijk hoef je d'r ook niet op te gaan zitten, met dat weer ga ik ook niet op mijn pony zitten (moet je nagaan en dat is dan een doodbrave haf die 24/7 buiten staat, haha is natuurlijk niet te vergelijken met een huppend rijpaard Haha! ) maar je kunt zo'n dier toch minstens even aan de hand laten stappen, of een eindje wandelen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:25

aan de hand heb je er minder over te vertellen dan erop

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:26

Dat maakt even niks uit, het gaat erom dat zo'n dier z'n beweging nodig heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:26

gijsenkim schreef:
Natuurlijk moet je een paard zijn beweging niet ontnemen........... dat is toch een essentieel onderdeel in een paardenleven.......... maar ik kan me voorstellen dat er momenten zijn dat het paard wel eens een dag op stal staat stel je hebt alleen een buitenbak EN een gekkehuis van een paard, windkracht 9 en de hele dag hagelstormen...... imo ben je dan gek als je op je paard gaat zitten......... en als je weet dat ie zich een blessure loopt los, dan doe je m ook niet los......... dan maar een daggie binnen......

( hier in de randstad is het nl niet vanzelfsprekend dat je land tot je beschikking hebt...... hier staat 60% van de paarden niet op het land)

En als je zoekt, dan vind je die stallen met buitenmogelijkheden ook hier in de buurt. Ik heb al 26 jaar paarden, en ik heb nog nooit op een stal gestaan waar er geen buitenloop-mogelijkheden waren.

Gisteren was het windkracht 9, en ik heb een topfitte jonge hengst die ik niet in de binnenbak kan doen - dus hebben we hem lekker in een paddock gezet, en daar mag hij uitrazen zoveel hij wil.

Omdat hij altijd voldoende beweging (werk) krijgt en bovendien ook veel los loopt, doet hij zichzelf dus geen blessures aan Lachen. En dit is geen recreatiepaard, maar een geldverdiener. Ik zie echt het probleem niet, dit paard is nu bijna 6 en heeft in zijn hele leven nog nooit een hele dag in zijn box door hoeven brengen.

Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:32

Voor mijn overige pony's zie de links in mijn onderschrift. Waar overigens ook nog de drachtige merries op staan, ze staan tenslotte nog 24/7 buiten...
Al dat jonge spul WIL ik niet eens op stal hebben, weet je wel hoeveel werk dat is... Tong uitsteken

En Amulet, mijn drachtige merries vinden het in de wei ook helemaal niet erg om buiten te staan met slecht weer.
Alleen in de bak vervelen ze zich omdat er niets te eten is en ze die laatste weken van de dracht weinig zin hebben om te bewegen.
Ze doen uit zichzelfs niets meer, hooguit wat rondjes lopen.

Dit jaar hebben ze dus pech. Normaal gesproken lopen ze de laatste weken op het land bij huis en komen ze 's nachts op stal. Alleen afgelopen najaar is dat land geploegd en opnieuw ingezaaid.
We hebben nog een klein stukje weide bij huis maar daar mogen ze over een paar weken met de veulens op en dat laat ik ze nu even niet vertrappen.
Rond mei verhuizen ze dan naar een ander weiland waar ze dag en nacht buiten blijven en bij huis wordt het gras straks eerst gekuild.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:33

Sjuimpje schreef:
Ik heb (denk ik net als Sonja) vaak het idee dat "Mijn paard vind regen vervelend" smoesjes zijn, want vind je paard het echt zo erg, of heb je zelf geen zin om met dat boutweer in de modder te klooien?

Nu zeg je zelf... vindt je paard het echt zo erg om buiten te staan in dat 'boutweer?
Nu kun je ook zeggen ...vind je paard het echt zo erg om binnen te staan voor een dagje of heb je er zelf meer moeite mee dan je paard ?

En smoesjes over het geen zin hebben in dat rotweer is natuurlijk ook wel een beetje onzin want je moet toch nog naar buiten om te voeren, mesten (wat ik meerdere keren per dag doe) etc.
Want ook al laat je je paard eens een keertje binnen staan er moet wel degelijk door wind en weer gewerkt worden om ze zo lekker binnen te laten staan