Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:29

Vechten bij inslapen is echt iets van de oude tijd. Tegenwoordig werken de meeste dierenartsen toch wel met de methode van het verdoven, onder narcose brengen (ze gaan liggen en slapen) en vervolgens de dodelijke overdosis.
Ik kan het begrijpen dat je het moeilijk zou vinden zelf het hoofd van je pony af te zetten, maar wellicht heb je iemand in je buurt die daar geen probleem mee zou hebben?
Ik zou Rendac wel even waarschuwen, ze zullen misschien toch wat raar staan te kijken bij het ophalen van een pony waar het hoofd van ontbreekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:37

Inslapen is heftig, maar dat is elke confrontatie met de dood.

Toen mijn Knollie op haar 29ste 'op' was kwam er een lieve dierenarts, we hebben met 2 vertrouwde mensen haar toegesproken van 'ga maar liggen', wat ze uiteindelijk half vallend deed en daarna heeft ze nog twee keer geademd. (Ademen is sowieso wat lastig voor een liggend paard.)

Van vechten was geen sprake. De rust en de tijd en de omstandigheden vond ik troostend.
Knollie op haar eigen wei, haar vriendjes die toekijken (en drommels goed weten hoe en wat) we hadden haar als Arabier zijnde met dr snuit naar het oosten gezet. Na haar laatste adem constateerde de vet de dood, wenste ons sterkte en heb ik nog een deuntje gehuild.
(...en voelde ik iets heel zachts op de plek van mijn hart...)

Veel sterkte - het is geen kleine beslissing om te nemen tov je lieveling.

Anoniem

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:21

Ik heb tijdens mijn opleiding een aantal “dode paardenhoofden” gezien. Evenals darmen longen lever, benen etc.. De lerares van de opleiding haalde de hoofden bij een slager vandaan, wel helemaal intact verder nog, zodat wij ze konden ontleden.. Geen idee hoe of wat verder, maar het kan dus wel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:56

Lizzyy schreef:
SofieHavan schreef:
Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!

Juist als (aankomend) dierenarts moet je iemand zijn mening respecteren. Ik vind dit echt verre van netjes. TS heeft een hele moeilijke keuze gemaakt en dan helpen dit soort berichten niet.

Sterkte TS

Ik krijg niet de indruk dat SofieHavan de mening van TS niet respecteert, maar juist alleen haar eigen ervaring deelt. Het is dan nog steeds de keuze van TS wat te doen. Ik ben zelf wel blij met de reactie van SofieHavan: het is toch stof tot nadenken. :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:21

Ik heb niet alles doorgelezen, maar mijn paard is inderdaad bij de kliniek in Nijkerk geschoten door van Veen en dat is heel netjes gedaan.
Ik snap heel goed dat het voor jou erg uit de buurt is, maar of je hem nou naar Nijkerk brengt naar de slacht of naar de Kliniek. Dat is hetzelfde gesleep.
Ik heb alleen geen idee of ze daar dan ook het hoofd willen verwijderen.
Die van mij ging daarna met de Rendac mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:59

horsiegek schreef:
Vechten bij inslapen is echt iets van de oude tijd

Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik heb het 3 jaar geleden nog zien gebeuren bij de pony van een stalgenoot. Dit heeft zo'n negatieve indruk bij mij achter gelaten dat ik onlangs de beslissing tot slachten heb genomen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:13

Mijn eerste heeft ook aardig gevochten dat is nu 8 jar geleden, maar krijg het niet van mijn netvlies meer ☹️

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:28

De mijne is heel rustig ingeslapen met 3 verschillende spuiten.Vantevoren goed doorgesproken met de veearts.Ik was er zelf bij en ik ben toch heel overgevoelig wat mijn dieren betreft,maar dit ging heel goed.Op de factuur die ik later kreeg stonden de middelen ook vermeld,een ervan was ketamine en ik vond dat nogal vreemd omdat dat door mensen als recreatieve drug wordt gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:49

Een goede dierenarts kan voorkomen dat er gevochten wordt. Ik dacht dat eerst ook en daarom paard naar de slager gedaan. Paard daarna kon vanwege medicatie niet naar de slager dus die in laten slapen. Dierenarts gaf ook aan dat vechten puur te weinig middelen is. Daarom geven ze daar liever te veel dan te weinig. En inderdaad het ging heel rustig en ook geen vechten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:54

Mijn man is dierenarts en ging voordat wij kinderen hadden in het weekend mee naar spoedgevallen.
Heel wat paarden ingeslapen zien worden (waarvan 3 van mijzelf) en altijd heel rustig.
Een keer een eigenaar gehad die direct de T61 erin wilde (draversstal) dan valt het paard ineens om.
Zo lang er voldoende verdoving en T61 gebruikt wordt zullen ze niet vechten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:38

Allereerst sterkte TS voor deze dappere beslissing. :(:)

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik studeer diergeneeskunde aan de UAntwerpen. Misschien dat je het kadaver daar kunt brengen om het hoofd te prepareren? Of in iedere geval het schedel schoon te krijgen van het vlees. Het echt prepareren moet je elders doen.

Want de universiteit mag wel met karkassen werken, al zijn ze afgekeurd denk ik. Want ze worden gebruikt als oefenmateriaal. Met een schedel gebeurt niks verkeerds dus die kan je naderhand terug krijgen denk ik.

Spoiler:
En trouwens, die opmerkingen over de reden van het schedel te houden. Ik kan TS wel begrijpen. Ik heb ook daar overna gedacht voor als het ooit zo ver komt met mijn pony. Maar ik heb geen idee of ik het echt zou kunnen, maar als ik zou weten hoe het werkt dan misschien wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:07

Yvank_ schreef:
Een goede dierenarts kan voorkomen dat er gevochten wordt. Ik dacht dat eerst ook en daarom paard naar de slager gedaan. Paard daarna kon vanwege medicatie niet naar de slager dus die in laten slapen. Dierenarts gaf ook aan dat vechten puur te weinig middelen is. Daarom geven ze daar liever te veel dan te weinig. En inderdaad het ging heel rustig en ook geen vechten.

Niet mee eens, mijne kreeg dubbele dosis, voor 1500 kg en nog ging hij er tegenin.
Het is nl tegennatuurlijk om te gaan liggen, zijn vluchtdieren.
En als je een paard hebt wat verder niet ziek is dan zijn ze in hun hoofd nog echte vechters.

Geldt niet voor alle paarden, maar wel voor veel.

Dus nee ligt zeker niet aan dat een da te weinig geeft

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:14

@Silly1972: Dat is dan echt een uitzondering. Anders zouden er ook wel meer artsen op paardenklinieken gesneuveld zijn. De procedure voor narcose is namelijk gelijk (even afhankelijk van welk middel), het enige verschil is dat je daarna euthanasol geeft. Een overdosis "slaapmiddel".

Meestal is het eerst een verdoving/spierverslapper zoals je paard ook krijgt bij bijvoorbeeld een gebitsbehandeling, dan een narcosemiddel om te laten liggen (o.a. idd ook ketamine). Daarna pas de definitieve spuit. Paard ligt dan al lang en breed in dromenland.

TS: als je de pony toch laat inslapen, laat je dan goed informeren en vraag je dierenarts naar zijn/haar methode.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:14

allereerst sterkte Y;(
schieten kan voor zover ik weet nog steeds gedaan worden. Er zit dan wel een gat van ong. 4 cm in het voorhoofd en een dier kan alleen compleet met Rendac mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:15

Dat is echt uitzondering dan regel.... ik kom op een hele grote kliniek ze maken het amper mee.

Het ligt wel aan hoe ze het doen. SOmmige dierenartsen spuiten rechtstreeks het dodelijke middel daar hoor je vechten vaker mee.

Maar dit was zo als voor een operatie. Eerst helemaal sufspuiten, dan onder narcose (voor operaties zou anders ook veel gevochten worden want bij lang niet alle operaties zijn ze echt ziek zoals beenproblemen) en pas als ze volledig onder zeil waren de laatste spuiten.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:16

vikawiek schreef:
allereerst sterkte Y;(
schieten kan voor zover ik weet nog steeds gedaan worden. Er zit dan wel een gat van ong. 4 cm in het voorhoofd en een dier kan alleen compleet met Rendac mee

4cm heb ik nog nooit voorbij zien komen... hooguit 1 cm. Sommige slachthuizen werken overigens met een niet-penetrerend schiettoestel. Zou misschien nog een optie zijn als ze dat hebben om een gaatje te voorkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:19

Paarden zijn er op ingesteld om op hun benen te blijven - juist als ze ziek zijn.

Toen mijn Knollie werd ingeslapen hebben we bij wijze van spreken een kwartier staan wachten voor ze ging liggen. (Waarschijnlijk een paar minuten, maar ik keek niet op de klok.)
Ik vond dat verder niet erg. Ik was vreselijk verdrietig en nam alle tijd om 'Zoet Knollie' te zeggen 'ga maar naar je vrienden' en 'het is goed geweest lieverd, ga maar liggen'.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:21

horsiegek schreef:
vikawiek schreef:
allereerst sterkte Y;(

4cm heb ik nog nooit voorbij zien komen... hooguit 1 cm. Sommige slachthuizen werken overigens met een niet-penetrerend schiettoestel. Zou misschien nog een optie zijn als ze dat hebben om een gaatje te voorkomen.

m'n oom heeft een natuurlijke biologische boerderij, en daar schieten ze de koeien en doen dan de hoofden met kruiden onder de grond(ik weet het, klinkt heel vreemd). m'n broer heeft nu dus zo'n hoofd om z'n kamer, díé heeft dat. maarja dat hoofd is waarschijnlijk al best oud dus het is waarschijnlijk veranderd inderdaad

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:30

Nope de mijne werd eerst verdoofd, kreeg toen narcose middel en toen hij lag kreeg hij de echte spuit in zijn hart.
En is echt een gerenommeerd arts die dat deed.

En is geen uitzondering, ik heb het zo vaak al gehoord.
Maar ja, het maakt ook niet uit ieder zijn eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:39

vikawiek schreef:
allereerst sterkte Y;(

Alleen compleet? Volgens mij doen ze daar niet moeilijk over hoor...

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:50

Mijn paard heeft ook en aantekening in het paspoort dat zij niet geschikt is voor menselijke consumptie
In Kerkdriel kan zij wel geslacht worden. Het vlees gaat dan naar dierentuinen. Heb pas met hen contact gehad.
Laatst bijgewerkt door Fleuribelle op 10-06-18 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:53

Het gros van de handelspaarden is afgestempeld voor humane consumptie. Wanneer paardje pas na 6 mnd een paspoort krijgt gaat dat automatisch.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:54

Hoi TS, ik heb ook een schedel van een paard dat van Nijkerk komt en het schotgat is gewoon een klein gat. Geen vier cm.. tis jammer voor de mooi maar ik vind de schedel nog steeds erg indrukwekkend. Het gat is ongeveer een cm doorsnede.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:13

Kan je je paard niet gewoon bij de dierenarts/thuis laten inslapen door een dierenarts? Als je wilt kan je het hoofd erna nog wel eraf krijgen hoor. Al snap ik dat je zelf de voorkeur hebt voor schieten, denk ik niet dat het onmogelijk is toch een schedel geprepareerd te hebben bij het laten inslapen door een dierenarts.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:26

Hi mocht schieten niet gaan lukken en je maakt je zorgen over een eventueel gevecht tegen het inslapen dan wil ik je adviseren dit met je dierenarts te bespreken.

Mijn paard vocht ook altijd tegen verdovingen. Toen hij ingeslapen moest worden heeft hij eerst een hogere dosis verdoving gekregen. Hij is rustig gegaan...