Wat te doen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doodle_1
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-05-18

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:40

Sorry hoor maar in alles wat ik van je lees wil je gewoon graag dat nieuwe paard.
Schuldgevoel gaat niet weg door dit topic, jij maakt de keuze, niet mensen van bokt.

Dus wat verwacht je voor reacties?

Ik heb een dochter van jouw leeftijd met ook een oudere pony.
Ik kan je wel vertellen dat die niet ingeruild gaat worden ook niet als ze andere ambities heeft.

Ze mag zelf sparen om paard te kopen als ze volwassen is.

Dat is ook een levensles

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 16:57

Lees asjeblieft mijn reacties, ik ga hier dus ook niet meer verder op in (het inruilen ed)

anjali
Berichten: 15415
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:27

Er staan momenteel verschillende mensen op Boktmarkt die juist een oudje zoeken.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 20:01

Ik heb net even met de staleigenaresse overlegd. Zij kent mijn pony en mij heel erg goed.
Ze zegt dat ik inderdaad te groot ben geworden voor mijn pony. Zonder zadel kom ik bijv. bij zijn voorknie met mijn benen. Ik heb namelijk hele lange benen. Mijn pony maak ik niet gelukkig met alleen een beetje grondwerk ed. Hij voelt zich daar nog veel te fit en energiek voor. Ze denkt dat het misschien slim is om mijn pony te koop aan te bieden (op gevoel, hij gaat dan ook echt niet zomaar weg), zodat hij nog allerlei kinderen blij kan maken die er nog wél op passen. We willen dan een huisje zoeken waar hij de rest van zijn leven mag blijven. Dit is dan uiteraard nog niet zeker!!! Omdat ik door wil groeien, beter wil worden, en mijn dromen wil najagen zouden wij dan een ander paard kopen. Dit zou dat hoogstwaarschijnlijk het paard zijn waar ik gister op heb gereden. Die staat namelijk nu nog niet echt te koop, dat gebeurd pas over een maandje ong dus we hebben de tijd (daarvoor mag hij weg als iemand hem 'spot'). Ik ga daar dus ook nog een paar keer op rijden en springen. Als het dan nog steeds zo klikt, wordt het die.

Nogmaals, ik wil mijn pony zeker niet inruilen of zomaar wegdoen. Ik zoek een oplossing waar wij beide blij van worden. Op reacties waarop mensen reageren met bijv; zielig dat je hem zomaar inruilt reageer ik niet meer omdat dit zeker NIET is.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:12

Enige advies: begin je advertentie alsjeblieft niet met de zin 'met heel veel pijn in het hart te koop aangeboden'.
Heel veel plezier met je perfecte paard!

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:16

Het lijkt dat je je keus allang gemaakt had voor je dit topic aanmaakte. Ik zie alleen maar zinnen als ik vind het heel erg, maar... en dan tig redenen waarom je echt te lang bent en de pony van allerlei dingen niet gelukkig zou worden. Ik denk dat je gewoon die nieuwe wil en hier reacties zoekt dat dat het beste is. Maar kom daar voor jezelf dan gewoon eerlijk uit. Schijnbaar is de band met je pony niet sterk genoeg dat je hem wilt houden als je niet kunt rijden. En dat is prima, maar waarom zo erom heen draaien dan?

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 20:23

Gini: dat doe ik zeker niet, dat vind ik altijd verschrikkelijk (vaak naar een pony gezocht tijden geleden) :')
Ceffyl: jammer dat je het zo opvat. Ik had toen ik dit topic aanmaakte, zeker nog geen keus gemaakt. Ik zoek een oplossing die voor ons beide het beste is. Mijn band is zeker wel sterk genoeg, heel sterk zelfs. Ik maak hem alleen niet gelukkig als hij nooit meer hoeft te rijden want dit doet hij het allerliefste. Ik wil voor hem alleen maar het beste.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:22

Ik snap het doel van dit topic ook niet hoor. Je krijgt diverse reacties maar doet toch je eigen zin. De pony moet weg. Dus verkoop het beestje en neem het paard. Hopelijk kom je dan niet over een jaartje weer eentje die veel mooier en beter is want dan blijven je ouders paarden kopen. Als je band echt zo goed was met de pony had je heel dit topic niet geopend.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:27

Paardenfann: nogmaals, lees mijn reacties eens. Ik doe niet mijn eigen zin, ik heb hulp en vraag jullie mening die ik ook meeneem. Het is niet dat ik ben uitgekeken op mijn pony, maar ik zoek wel een manier waarom ik ons beide gelukkig kan maken. Uit jou reacties blijkt dat je vind dat onze band niet goed is, en hier ben ik het niet mee eens. Jij kent ons helemaal niet. Geloof je dit niet, ontstip dan gewoon dan heb je er ook geen last van. Het kan dat deze reactie overkomt alsof ik alsnog mijn eigen zin wil doordrijven, maar dit is niet.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:32

Ts, je wenst alleen antwoorden die in jouw straatje passen. Dus hoe kan ik zorgen dat ik het paard kan kopen.

Wees dan gewoon eerlijk. Je ziet je pony graag, maar stelt jouw behoeften voorop. Prima dat de pony niet meer voldoet. Kan gebeuren. Maar draai dan niet om de hete brei heen en reageer niet zo aanvallend is afwijzend op mensen die een andere mening hebben dan jij.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:39

M_ontana schreef:
Paardenfann: nogmaals, lees mijn reacties eens. Ik doe niet mijn eigen zin, ik heb hulp en vraag jullie mening die ik ook meeneem. Het is niet dat ik ben uitgekeken op mijn pony, maar ik zoek wel een manier waarom ik ons beide gelukkig kan maken. Uit jou reacties blijkt dat je vind dat onze band niet goed is, en hier ben ik het niet mee eens. Jij kent ons helemaal niet. Geloof je dit niet, ontstip dan gewoon dan heb je er ook geen last van. Het kan dat deze reactie overkomt alsof ik alsnog mijn eigen zin wil doordrijven, maar dit is niet.


Ik heb al je reacties gelezen en je reageert alleen maar positief op mensen die antwoorden die in jouw straatje passen. Je wilt van je pony af dat is niet meer als duidelijk toch? Anders had je het topic niet geopend. Waarom reageer je dan zo aanvallend? Ik vind het jammer dat paarden tegenwoordig als wegwerpartikelen worden beschouwd. Ik hoop van harte voor het beestje dat hij niet van hand tot hand gaat en uiteindelijk bij de slager beland. Maar succes met de verkoop!

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:40

Heel eerlijk, je krijgt nooit garantie dat je voor je oude pony een huisje vindt waar hij de rest van zijn leven mag blijven. Er zijn tig pony's onder die voorwaarden verkocht, en toch weer doorverkocht.
Het klinkt altijd zo mooi, maar in de praktijk werkt dat maar zelden.
Misschien dachten de vorige eigenaren wel hetzelfde toen ze de pony aan jou verkochten?
En verder, tja, volgens mij heb je je keuze al gemaakt.
Maar je bent 15, en bent "verliefd" geworden op een paard waar je 1x op hebt gereden. Hou er wel rekening mee dat het misschien niet zo zonnig zal blijven, en dat je ook met dit paard tegen problemen/uitdagingen zult aanlopen. Of dat je straks druk wordt met je studie en geen tijd meer hebt voor het rijden.
Zeg niet dat het perse zo zal gaan, maar wil even de andere kant van je roze bril belichten. ;)

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:42

Wie wil antwoorden die in haar straatje passen?!
Er zijn reacties gegeven met verschillende, tegengestelde meningen. Al zou ze willen, ze kan niet alle adviezen opvolgen.

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:46

Ik vind een aantal van jullie wel heel negatief. TS is ten eerste 15 jaar, dus natuurlijk wilt ze haar dromen volgen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niks om haar pony geeft.
Als TS nog fatsoenlijk op haar pony had gepast dan was het anders geweest. Maar ze kan er letterlijk niet meer op rijden, terwijl er nog velen zijn die juist wel met die pony verder kunnen. Toevallig komt er een paard op haar pad die in het plaatje past en dan komt de twijfel.

TS, je hebt de keuze gemaakt. Het is zeker geen verkeerde keuze, zolang dat je de tijd neemt om een goede plek te vinden voor je pony. Verkoop hem niet zomaar aan de eerste die intresse toont.
Ook wil ik je adviseren om je niet blind te staren op dit paard waar je maar 1 keer op gereden hebt. Ik werd ook meteen verliefd op mijn opvolger voor mijn pony destijds, maar achteraf was het toch geen roze wolk. We moesten hard werken om elkaar te leren begrijpen. Als je besluit een nieuw paard te kopen, ga naar meerdere paarden kijken. Zo weet je het beste of dit paard de beste keuze is.

Succes!

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:57

Rocamor: dat kan dat het zo over komt, maar ik probeer op alles zo goed mogelijk te reageren. Maar als mensen gaan zeggen dat onze band blijkbaar niet goed is, dan vind ik het ook niet leuk. Het lijkt me dat ik dat het beste weet. Het lijkt me niet dat ik aanvallend reageer, behalve net een beetje op paardenfan en nu een beetje, omdat mensen dingen roepen die niet waar zijn (lees: geen goede band, pony zomaar willen inruilen, niet van hem houden etc). Daar ben ik het dan niet mee eens nee, en ik probeer dan net te reageren. Ik ben ook nog maar jong he, dit is voor mij ook een hele dubbele situatie. Ik probeer nooit aanvallend te reageren, en zeker neem ik alles mee in mijn overweging.
Paardenfan: lees aub even terug. Ik wil niet van mijn pony af, dit heb ik vaak zat gezegd. Mijn band met hem is heel sterk, en ik hou zielsveel van hem. Ook heb ik nog nergens gezegd dat hij sowieso de verkoop in gaat. Ik beschouw hem niet als een wegwerpartikel, ook dit heb ik vaak genoeg gezegd en ook dat er daar dus niet meer verder op inga omdat het simpelweg gewoon niet is.
Pinto1: je krijgt inderdaad nooit garantie, daar ben ik me ook bewust van. Het is ook nog kang niet zeker of hij überhaupt wel weg gaat. De vorige eigenaren boeide de pony helaas niet zo veel. Ik deed alles, voor school ging ik hem zelfs nig eten geven :) . Ik heb inderdaad pas 1 keer op dat andere paard gereden. Daarom ga ik er de komende tijd sowieso nog vaker op. Problemen en uitdagingen vind ik niet erg, met mijn huidige pony heb ik ook enorm veel uitdagingen. Zo kun je ook weer verder groeien.
Senna21: je eerste zin snap ik niet helemaal :o? Ik kan inderdaad verder niet alle adviezen opvolgen.
Emilyslaluma: als ik er nog op had gepast gaat hij inderdaad echt niet weg. Maar zoals je inderdaad zegt, dan is er een ander paard en komt er twijfel.
Ik weet niet of ik hier niet duidelijk in ben geweest, maar we hebben nog zeker geen keuze gemaakt. Het andere paard ga ik nig vaker op rijden, en mijn huidige pony gaat echt niet zomaar weg, want ik hou van hem.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:12

TS, ik vind het vervelend voor je dat je zoveel nare reacties krijgt. Over een paar maand (zodra ze hun nieuwe huis hebben) ga ik ook met mijn schoonzus opzoek naar een lieve oudere pony voor mijn nichtje. Dan is het dus hopen dat er eigenaren zijn die hun wat oudere dier een goede plek toewensen. Ik kan me voorstellen dat jij anderhalf jaar geleden heel blij was met je droompony en nu opeens toch verliefd wordt op een paard. Ik groeide tussen 14 en 15 jaar ineens ook 13cm, ik moest toen ook stoppen met rijden op mijn verzorgpony, die mijn alles was, omdat ik simpelweg te groot voor haar was. Ik heb nog een jaar in de weekenden geholpen met aanspannen e.d. En lekkere tochtjes met de eigenaar met de kar gemaakt, maar het was toch anders. Uiteindelijk is die pony toen ook verkocht, omdat de eigenaren al ouder waren en de pony voor mij aangehouden hadden. Ik weet niet hoe het met de pony afgelopen is, maar wel dat ik me heel schuldig heb gevoeld dat ik te groot voor haar geworden was en ze daarom uiteindelijk weggedaan is.

Ik ben op bijna 183 cm geëindigd. Zelfs al past het nu nog op je pony, dan zal dat al snel niet meer zo zijn als je mij achterna gaat. Een paard van 175 cm is een mooie maat als je lang gaat worden. Ik snap heel goed dat je nu op een totaal andere plek in je leven staat dan anderhalf jaar terug en dat is niet erg. Je hoeft niet je droom op te geven, omdat je “nou eenmaal verantwoordelijk bent voor je pony”... Want laten we wel wezen, als je ouders morgen zeggen dat zij niets meer betalen, dan moet de pony ook weg en dan zou je niet heel Bokt over je heen krijgen dat je egoïstisch bent of iets dergelijks. Of als de pony 14 was geweest, dan was het ook oké geweest dat je een andere eigenaar voor hem ging zoeken.
Maar blijkbaar vinden sommigen dat je egoïstisch bent als je kiest voor een ander paard als de al aanwezige pony wat ouder is. Ik vind dat niet, ik denk echt dat er wel een goed thuis voor je pony te vinden is en wens je heel veel succes met het vinden van een gouden plekje voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:13

Om heel eerlijk te zijn zou ik het niet aandurven mijn 22-jarige pony weg te doen.
Vooral omdat je niet weet hoe het dier terecht gaat komen.

Een optie zou zijn: een bijrijder zoeken, of verleasen (en evt. extern ook te stallen bij de leaser).
De andere optie in mijn ogen is (wellicht niet wat je wil, het zou mijn keus ook niet zijn) je pony naar de slacht brengen. Dan weet je wat er gebeurt met het dier.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 17:57

We hebben de meest geweldige oplossing ooit gevonden *\o/* Mijn beste vriendin (1,60 groot en gaat niet meer veel groeien, weegt niks en kent mijn pony want ze heeft er al vaak op gereden en dat klikt top) kwam er vandaag ineens mee dat ze een leas/bijrijpony zocht en of ik die wist. Toen kwam ik bij Montana. Zij betaald het stallingsgeld en de hoefsmid. Wij hebben dus geen kosten meer. Ik heb hem nog 1/2 dagen in de week, en mag hem altijd even poetsen. We kunnen zo ook samen rijden, want ik ga dat paard op proef nemen! Er is nog een keuringsrapport van 2 weken oud, omdat hij nu op een handelsstal staat en die hem hebben laten keuren. Als het blijft klikken en het goed blijft gaan, kopen we die en Sanders zoeken we verder naar een ander paard, zodat ik mijn dromen kan najagen en vooruit kan. Ik blijf Montana dan ook nog zien, want ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen *\%/*

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:04

Super TS! Ik ben blij voor je! *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:10

Fijne oplossing!

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:28

Nou kijk, dat is een nog veel betere oplossing dan verkopen! Zo kun je het zicht er zelf ook mooi op houden. Mijn complimenten dat je het zo aanpakt!

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:05

GDG schreef:
Dressage_Haf schreef:
Wij hebben een kleinschalige stal nabij Alkmaar, wij hebben al meerdere oudere paarden & pony's opgevangen voor mensen die er om wat voor reden niet meer voor konden/wilden zorgen.

Leeftijd verschilt tussen de 10 en 35 jaar, bij ons lopen kinderen die de pony's en paarden leasen. Tutten, rijden en de verantwoordelijkheid van een paard leren.
Zoals jij je pony omschrijft zou hij prima op zo'n stal als de onze passen, wellicht dat er bij jou in de buurt ook zoiets is.

Let wel; bij ons is het zo dat wij geen aankoop bedrag betalen, wel alle onderhoudskosten & verzorging op ons nemen. Maar de eigenaar kan altijd langskomen.
Momenteel hebben wij 16 paarden & pony's lopen die met alle aandacht een waanzinnig plekje hebben.

Ik weet niet of je hier wat mee kan, maar je kan het altijd meenemen in je beslissing.


Theoretisch gezien zou dat kunnen, maar is nog nooit voorgekomen.
Tot nu toe komen ze bij ons tot hun dood.

Jullie hebben de dieren dus in bruikleen en worden geen eigenaar? Eigenaar kan het dier ook weer ophalen als hij/zij dat wil?

tagger
Berichten: 145
Geregistreerd: 17-12-07

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:22

Zo gaat het met pony's. Op een gegeven moment ben je te groot, of heb je andere ambities.
Je kunt er toch voor zorgen dat hij een goed adres krijgt? Volgens mij is er best vraag naar zo'n leermeester voor beginnende ruitertjes.
Bovendien hebben we allemaal de neiging om te denken dat we voor ons paard de ideale eigenaar zijn. Misschien is het voor jouw pony juist goed om op een nieuwe stal bij een nieuwe ruiter of amazone verder te gaan

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:23

Als je even terugleest zie je dat we een oplossing gevonden hebben :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:06

M_ontana schreef:
We hebben de meest geweldige oplossing ooit gevonden *\o/* Mijn beste vriendin (1,60 groot en gaat niet meer veel groeien, weegt niks en kent mijn pony want ze heeft er al vaak op gereden en dat klikt top) kwam er vandaag ineens mee dat ze een leas/bijrijpony zocht en of ik die wist. Toen kwam ik bij Montana. Zij betaald het stallingsgeld en de hoefsmid. Wij hebben dus geen kosten meer. Ik heb hem nog 1/2 dagen in de week, en mag hem altijd even poetsen. We kunnen zo ook samen rijden, want ik ga dat paard op proef nemen! Er is nog een keuringsrapport van 2 weken oud, omdat hij nu op een handelsstal staat en die hem hebben laten keuren. Als het blijft klikken en het goed blijft gaan, kopen we die en Sanders zoeken we verder naar een ander paard, zodat ik mijn dromen kan najagen en vooruit kan. Ik blijf Montana dan ook nog zien, want ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om hem te verkopen *\%/*

Dat is nog eens een geweldige oplossing +:)+ !

Vergeet je niet het paard zelf nog te laten keuren?