Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Festeropre schreef:Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
En we weten uit onderzoek inmiddels dat dat niet is bij 3 jaar
Kuggur schreef:Festeropre schreef:Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
Ben jij pas gaan sporten toen al je groeischijven gesloten waren?
Ik rij zelf overigens geen paarden in voor ze zo'n 5 jaar oud zijn.
khirshanta schreef:Maar hier gaat het- zoals ik het lees, over een paar rondjes stappen met een zadeltje erop. Niemand die in het zadel zit.
Een paar rondjes in stap moet toch best kunnen. Er zit niemand op, ik ga er vanuit dat het zadel geen 20 kg weegt, en dat het ook echt niet meer is dan een paar rondjes.
Festeropre schreef:Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
Coca2018 schreef:Festeropre schreef:Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
De nieuwe inzichten dat groeischijven juist wat belast moeten worden voor gesloten zijn? Want die inzichten zijn er ook......
Waarom denk je dat er van oudsher op die leeftijd begonnen is?
En 1 zeer belangrijk ding wat iedereen vergeet of niet weet: Een Barok paard kun je qua skelet niet vergelijken met een KWPN/Duits enz sportpaard. De barokke ( dus PRE enz) hebben op hun 6de jaar dezelfde sterkte van het skelet van een 4 jarige kwpn/duits enz.
Dus het is appels met peren vergelijken in deze discussie.
Coca2018 schreef:Festeropre schreef:Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
De nieuwe inzichten dat groeischijven juist wat belast moeten worden voor gesloten zijn? Want die inzichten zijn er ook......
En 1 zeer belangrijk ding wat iedereen vergeet of niet weet: Een Barok paard kun je qua skelet niet vergelijken met een KWPN/Duits enz sportpaard. De barokke ( dus PRE enz) hebben op hun 6de jaar dezelfde sterkte van het skelet van een 4 jarige kwpn/duits enz.
khirshanta schreef:Maar hier gaat het- zoals ik het lees, over een paar rondjes stappen met een zadeltje erop. Niemand die in het zadel zit.
Een paar rondjes in stap moet toch best kunnen. Er zit niemand op, ik ga er vanuit dat het zadel geen 20 kg weegt, en dat het ook echt niet meer is dan een paar rondjes.
khirshanta schreef:Er is zoveel niet nodig, maar wel handig, en ook voor het paard leerzaam. Zelf kijken hoe het paard ermee omgaat spreekt voor zich, maar ook voor een twee jarige lijkt me het idee 'iets op mijn rug' geen hogere wiskunde als je het goed aanpakt (dit is wat mij betreft niet persé gelinkt aan leeftijd. Dat moet altijd)
Kuggur schreef:Dit is onderzocht, en is onzin gebleken. Voor alle paardenrassen sluiten groeischijven ongeveer op dezelfde leeftijden, individuele variaties zijn groter dan die tussen rassen.
khirshanta schreef:Er is zoveel niet nodig, maar wel handig, en ook voor het paard leerzaam. Zelf kijken hoe het paard ermee omgaat spreekt voor zich, maar ook voor een twee jarige lijkt me het idee 'iets op mijn rug' geen hogere wiskunde als je het goed aanpakt (dit is wat mij betreft niet persé gelinkt aan leeftijd. Dat moet altijd)
superpony schreef:Het is ook een grote misvatting dat je al jong met je paardje moet werken om een band op te bouwen. Een band opbouwen met je veulen, jaarling tm....x leeftijd kan ook door gewoon bij hem in de wei te gaan zitten. Door 2x per week 5 minuutjes te poetsen of een klein rondje te wandelen.
Ik heb dieren, honden, paarden, katten vanaf elke leeftijd gehad en de band die je krijgt, is door je omgang en investering in het dier en soms ook de klik die je ermee hebt.
Veel vaker krijgen mensen juist geen band door de problemen die op hun pad komen en die ontstaan al vaak jong. Als er niet zoveel problemen waren in fok, opfok, opvoeding, training, management, zou Bokt niet eens meer bestaan denk ik.
Coca2018 schreef:Kuggur schreef:Dit is onderzocht, en is onzin gebleken. Voor alle paardenrassen sluiten groeischijven ongeveer op dezelfde leeftijden, individuele variaties zijn groter dan die tussen rassen.
Dat zeg jij, ik heb andere info. Sowieso is de selectie in de fokkerij van de barokke rassen veel ( niet) minder dan bij Kwpn...enz enz.
Kuggur schreef:Ach, hetzelde werd van ijslanders gezegd, dat hun groeischijven veel later zouden sluiten dan andere rassen. Klopt dus niet; röntgenfoto's liegen niet. Al die paardenrassen zijn allemaal dezelfde diersoort, en deze fysiologische eigenschappen zijn vrij basaal.
Maar je mag het best beter menen te weten hoor.
anjali schreef:Toen ik jong was,zo'n 50 jaar geleden,heb ik geleerd dat een "gewoon"paard met 3 jaar ingereden kan worden en een Ijslander met 5 jaar.Omdat die dus 2 jaar langer op de wei moesten voor ze konden gaan werken,waren ze ook veel duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar ander paard.Zeg maar dat het toen 1000 gulden per jaar kostte voor de opfok,dus was een Ijslander altijd 2000 gulden duurder dan een "gewoon"paard van dezelfde klasse.
En dan zadelmak maken met 3, de zomer vakantie op de wei en daarna 3 x per week 20 minuutjes rijden waarbij je vooral niet veel stapt, omdat dat juist heel zwaar is voor een jong dier. Draven en galopperen en het liefst rechtuit in het bos.anjali schreef:Toen ik jong was,zo'n 50 jaar geleden,heb ik geleerd dat een "gewoon"paard met 3 jaar ingereden kan worden en een Ijslander met 5 jaar.Omdat die dus 2 jaar langer op de wei moesten voor ze konden gaan werken,waren ze ook veel duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar ander paard.Zeg maar dat het toen 1000 gulden per jaar kostte voor de opfok,dus was een Ijslander altijd 2000 gulden duurder dan een "gewoon"paard van dezelfde klasse.
Gimme_Spurs schreef:superpony schreef:Het is ook een grote misvatting dat je al jong met je paardje moet werken om een band op te bouwen. Een band opbouwen met je veulen, jaarling tm....x leeftijd kan ook door gewoon bij hem in de wei te gaan zitten. Door 2x per week 5 minuutjes te poetsen of een klein rondje te wandelen.
Ik heb dieren, honden, paarden, katten vanaf elke leeftijd gehad en de band die je krijgt, is door je omgang en investering in het dier en soms ook de klik die je ermee hebt.
Veel vaker krijgen mensen juist geen band door de problemen die op hun pad komen en die ontstaan al vaak jong. Als er niet zoveel problemen waren in fok, opfok, opvoeding, training, management, zou Bokt niet eens meer bestaan denk ik.
Misschien ben ik met Joy dan een uitzondering. Onze band is eigenlijk door een "ongeluk" sterker geworden. Namelijk toen ze koliek kreeg, naar de kliniek moest en geopereerd moest worden. Dat zijn dingen die je niet doet met je jaarling. En ik denk dat als je op twee jarige leeftijd begint met wat basis grondwerk, je sneller op een juiste manier (mits juist uitgevoerd) leert communiceren. En dat verstevigd de band ook. Dus wellicht zijn wij de apartelingen hier![]()
Kuggur schreef:En het blijkt dus dat je het " gewone" paard eigenlijk het beste net als de ijslander behandelt.
Een bijkomde factor die niets met groeischijven te maken heeft is dat ijslanders een relatief klein ras zijn die toch door volwassenen worden bereden.