Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is dit verwaarlozing?

Ja
17 (19%)
Nee
32 (35%)
Weet ik niet
40 (44%)

Totaal aantal stemmen: 89

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:01

Waarom Palmera? Het dier staat aangebonden, zonder water in de bare zon! Ik vind het geen strakke actie van de eigenaar en ik snap dat je geen zin hebt om uitleg te geven maar als bv de politie voor de deur staat zeggen ze dat ze aan had moeten bellen om te vragen waarom de pony zo staat.
Ik ben ook geen fan van een pony aan een touwtje hoor en daarbij vind ik sommigen van jullie erg kort door de bocht.

MirandaMalik

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:16

Pony aan een touwtje vind ik zelf geen probleem, is beter dan in stal en als ze niet teveel gras mogen is dat wel één van de veiligste oplossingen.
Maar water is eerste vereiste natuurlijk, dat hoort er te zijn.
Natuurlijk kan het omgevallen zijn, pony kan de emmer zelf weer rechtop zetten.
Misschien komt er regelmatig iemand controleren, misschien niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:57

Nu gaat een jonge meid netjes EERST op een paardenforum vragen wat verstandig is, wordt ze nog tot op de grond afgebrand door sommige bokkers 8)7

Maar goed dat ik sommige in het echte leven niet ken :r

TS en vriendin , hou het even in de gaten en vanaf vandaag zal de situatie in ieder geval veranderd zijn , nu het warme weer over is.
Mocht je nog twijffelen kun je altijd even de eigenaar aanspreken hoe het met de pony zit.
Aan jullie schrijfstijl te zien , zijn jullie oud en wijs genoeg om dat op een correctie manier te doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:03

chanicha schreef:
Waarom Palmera? Het dier staat aangebonden, zonder water in de bare zon! Ik vind het geen strakke actie van de eigenaar en ik snap dat je geen zin hebt om uitleg te geven maar als bv de politie voor de deur staat zeggen ze dat ze aan had moeten bellen om te vragen waarom de pony zo staat.
Ik ben ook geen fan van een pony aan een touwtje hoor en daarbij vind ik sommigen van jullie erg kort door de bocht.

Wat doe je dan met wedstrijdruiters die in de zomer hun paard naast de trailer binden, daar staat meestal ook niet constant een bak water bij? Direct 144 bellen? Gaan jullie in een dergelijk geval ook aanraden aan een twaalfjarige om het in de gaten te houden en de eigenaar er op aan te spreken en terecht te wijzen? Of is dat weer de dubbele standaard zoals in mijn voorbeeld met de maneges: ze gaan op wedstrijd dus de paarden zullen wel goed verzorgd zijn??
Beetje realistisch blijven...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:10

Jeetje jongens, hebben jullie geen sociale structuur waarin je geleerd wordt normaal te reageren? Ga je wei uitmesten en ontstip dit topic.

Heel goed dat je zo oplettend bent ts. Een pony aangebonden zetten in de brandende zon zonder water is onverstandig. Paarden zijn zeer hitte-gevoelig.
Misschien is er inderdaad helemaal niets aan de hand, maar ik zou het even een aantal dagen in de gaten houden en anders toch de eigenaar aanspreken wanneer je ziet dat er niets verandert.
Ik heb dit zelf ook meermalen gedaan, en het leven van die dieren is er toen wel op vooruit gegaan. Sommige mensen doen onbedoeld domme dingen met hun dieren, als je maar vriendelijk bent valt er altijd te praten.

Iemand van 12 jaar een snotneus noemen is niet okay, daar mag je best je excuus voor aanbieden. TS schrijft en reageert toch een stuk volwassener dan een aantal volwassenen hier.

Zet em op ts!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:18

maximuss schreef:
Misschien moet je je niet bemoeien en al zeker niet zomaar beginnen water ed geven... Jij komt daar tweemaal (op een heel korte tijd langs) en direct is die pony verwaarloosd...

Hier lopen er ook zo'n hoop bemoeials rond: zielig paard (mishandeling, verwaarlozing en heel veel drama) want hij staat vast zonder eten en drinken: inderdaad, paard in kwestie was nog aan het bijkomen van de sedatie en mocht nog niks eten/ drinken...

Herkenbaar, hier in het dorp ook pas nog zoiets: dame gooit verhaal op facebook over paard met deken op in de wei. ''Veel te heet , dierenmishandeling etc''. Gelukkig een nuchtere reactie van iemand die adviseerde even verder te informeren.
En zowaar, na kontakt met dierenbescherming moest dame toegeven dat het haar onwetendheid was, paard was erg blij met zijn dunne vliegendeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:21

chanicha schreef:

Je kan het geen strakke actie vinden van de eigenaar, maar het zijn simpel weg jou zaken niet. En ook die van TS niet. Ook ik word misselijk van het verantwoording moeten afleggen omdat het een ander niet zint.
Dat is al net zo als met het rijden, de meesten denken zich er maar mee te moeten bemoeien hoe de eigenaar rijdt. Laten ze hand in eigen boezem steken en zich met hun eigen zaken bezig houden.

TS, je kent de reden en het achterliggende niet. En ergens aan bellen om om uitleg te vragen zou ook ik niet gecharmeerd van zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 12:31

Inxs schreef:
chanicha schreef:

Je kan het geen strakke actie vinden van de eigenaar, maar het zijn simpel weg jou zaken niet. En ook die van TS niet. Ook ik word misselijk van het verantwoording moeten afleggen omdat het een ander niet zint.
Dat is al net zo als met het rijden, de meesten denken zich er maar mee te moeten bemoeien hoe de eigenaar rijdt. Laten ze hand in eigen boezem steken en zich met hun eigen zaken bezig houden.

TS, je kent de reden en het achterliggende niet. En ergens aan bellen om om uitleg te vragen zou ook ik niet gecharmeerd van zijn.

Goed, dus alle dieren die mishandeld worden en verwaarloosd laten we voortaan lekker rotten? Mensen spreken mij ook wel eens aan op het feit dat mijn paarden geschoren zijn of een graasmasker dragen.
Ik blijf het geduldig uitleggen.
Ik vind het goed dat mensen compassie hebben voor dieren en betrokken zijn, wanneer dat niet op z'n plaats is is dat een goed leermoment voor die mensen.

Daar kan ik niet boos om worden, boos worden is voor tokkies... zennnnnn

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:00

Zelf heb ik mijn pony's naast volkstuintjes staan dus ik weet alles van bemoeiende mensen. Maar wat ik vooral heb ervaren is dat het eigenlijk altijd goed bedoeld is, en dat als je uitleg geeft over wat/waarom er enorm veel begrip is. Ik ben enorm blij met zo veel mensen die een oogje in het zeil houden. Zo had één van mijn pony's zich laatst vast weten te rollen in zijn deken. Dankzij een oplettende voorbijganger kon hij direct bevrijdt worden, ik zelf was er pas uren later geweest.

Ik vind sommige reacties dan ook erg overdreven, een paard zonder water met de warmte van de afgelopen dagen kan gewoon echt niet.

Ts,ik zou aanbellen of een briefje achter laten waarin je verteld dat je de pony een paar keer zonder water hebt gezien en je daar wat zorgen over maakt. Maak vooral duidelijk dat je het goed bedoeld en laat het stukje 'verwaarlozing' achter wege. Dan heb jij het in ieder geval netjes aangepakt.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:40

Ik leerde als penny meisje van de verhalen uit de penny. Dan was er bijvoorbeeld een stripverhaal over penny meisje die een 'verwaarloosd' dier eten ging brengen zonder dat ze wist dat het dier HB was. Dan kwam er een kwaaie eigenaar, maakte het verhaal duidelijk en toen was het eind goed al goed.

Toen wist ik, als penny meisje, dat je nooit zomaar zielige paardjes eten mocht geven want die konden daardoor wel eens ziek worden.

De penny heeft mij vroeger wel een hoop geleerd... hihi.

Als ik in eem omgeving zou zitten met mijn dieren waarvan ik weet dat er regelmatig penny's langskomen (kinder penny's of volwassen penny's) dan zou ik bordjes ophangen rond de omheining met grote letters: niet voeren! Deze paarden worden ziek van teveel eten! Bedankt.
Scheelt bezoekjes van bezorgde mensen. Soms zie ik die bordjes wel eens hangen aan omheiningen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:47

Dat is mijn ervaring ook, xLillith :j

Ik geef ook graag uitleg en nodig de mensen ook wel uit om even dichtbij een kijkje te nemen.
Liever dan dat ze op eigen houtje je terrein betreden of de dierenpolitie op je dak sturen ;)

Zulke dingen werk je volgens mij overigens wel in de hand door je zo onvriendelijk op te stellen naar met name jeugdige ponyliefhebbers.
Meisjes leren er niks van om zo behandeld/toegesproken te worden, alleen dat (gelukkig niet alle!) eigenaren draken zijn :))

Die bordjes zijn ook best nuttig, Unleash!
Zeker bij herhaaldelijk dezelfde vragen over dingen die voor ons heel normaal zijn, maar in de ogen van leken niet :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:57

Het valt me op dat veel mensen hier maar verwachten dat iedereen het maar leuk vindt om kinderen dingen uit te leggen.

Ik hou niet van kinderen en vertik het om er mijn tijd aan te besteden. Dan sturen hun eigen ouders ze maar naar een manege waar ze wat kunnen leren, maar ga geen particulier op zijn eigen grond vervelen.

Het is toch de omgekeerde wereld? Om te voorkomen dat ze je de DB op je dak sturen moet je je met kinderen bezig hiuden. :?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:59

spatter schreef:
Nu gaat een jonge meid netjes EERST op een paardenforum vragen wat verstandig is, wordt ze nog tot op de grond afgebrand door sommige bokkers 8)7

Maar goed dat ik sommige in het echte leven niet ken :r

TS en vriendin , hou het even in de gaten en vanaf vandaag zal de situatie in ieder geval veranderd zijn , nu het warme weer over is.
Mocht je nog twijffelen kun je altijd even de eigenaar aanspreken hoe het met de pony zit.
Aan jullie schrijfstijl te zien , zijn jullie oud en wijs genoeg om dat op een correctie manier te doen.

Zo dan, amen _/-\o_

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:01

Palmera schreef:
Het valt me op dat veel mensen hier maar verwachten dat iedereen het maar leuk vindt om kinderen dingen uit te leggen.

Ik hou niet van kinderen en vertik het om er mijn tijd aan te besteden. Dan sturen hun eigen ouders ze maar naar een manege waar ze wat kunnen leren, maar ga geen particulier op zijn eigen grond vervelen.

Het is toch de omgekeerde wereld? Om te voorkomen dat ze je de DB op je dak sturen moet je je met kinderen bezig hiuden. :?

Beetje sociaal wenselijk gedrag is niet teveel gevraagd toch? Wees blij dat mensen compassie hebben voor dieren, anders zag de wereld er NOG gruwelijker uit dan ie nu al doet.
Ik ben ook geen enorme kindervriend, maar dat betekent niet dat ik me als een hork moet gedragen toch?

Als er nou eens een paar keer per jaar iemand komt (kind of volwassen) die uit oprechte bezorgdheid een vraag stelt, dan is dat toch geen wereldramp van formaat?

Chill out enzo...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:04

Draai de hele kwestie eens om: eigenaar opent topic: vreemd meisje komt op mijn privé-eigendom, geeft iets aan mijn pony en prutst er wat mee... Wat moet ik doen?

Zouden de reacties dan ook zijn van ooohhhh het is allemaal goedbedoeld en top van dat kind. Wat goed dat ze dat doet....

Of zou er zoals in reeds geplaatste topics vanuit dat standpunt opgeroepen worden tot cameratoezicht en op de loer liggen om de penny te betrappen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:05

Dus als ik geen zin heb in andermans kinderen op mijn privéterrein ben ik een hork? Over sociaal wenselijk gesproken. |o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:08

Palmera schreef:
Dus als ik geen zin heb in andermans kinderen op mijn privéterrein ben ik een hork? Over sociaal wenselijk gesproken. |o

Als iemand het idee heeft dat er wat aan de hand is met je dier en dat aankaart staat het je netjes gewoon normaal te reageren.
Dat is vast die 3x dat het in je hele leven gebeurt wel te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:08

maximuss schreef:
Draai de hele kwestie eens om: eigenaar opent topic: vreemd meisje komt op mijn privé-eigendom, geeft iets aan mijn pony en prutst er wat mee... Wat moet ik doen?

Zouden de reacties dan ook zijn van ooohhhh het is allemaal goedbedoeld en top van dat kind. Wat goed dat ze dat doet....

Of zou er zoals in reeds geplaatste topics vanuit dat standpunt opgeroepen worden tot cameratoezicht en op de loer liggen om de penny te betrappen...

Meisje heeft alleen wat water in de emmer gegooid, meer niet.

Overdrijven is ook een vak.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:10

Oh nee, ik juich het op eigen houtje dingen doen ook absoluut niet toe, tenzij het een overduidelijk noodgeval betreft ;)

Maar wat is er mis met netjes aan een eigenaar iets vragen?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:11

Enkel water. Dat weet je als eigenaar niet op dat moment... Iemand geeft iets aan je paard/pony, verder weet je niets...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:13

Ninx schreef:
Palmera schreef:

Als iemand het idee heeft dat er wat aan de hand is met je dier en dat aankaart staat het je netjes gewoon normaal te reageren.

Het probleem is alleen dat er te vaak leken zijn die denken dat er wat aan de hand is. Daarnaast ben ik helemaal niet verplicht aan een vreemde uit te leggen waarom mijn paard die vliegendeken omheeft en zieliger is zonder dat ding. Hou nou toch op!
Stuur dan maar gewoon de dierenbescherming voorbij, dat kost minder tijd dan 100 leken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:30

Palmera schreef:
Ninx schreef:

Het probleem is alleen dat er te vaak leken zijn die denken dat er wat aan de hand is. Daarnaast ben ik helemaal niet verplicht aan een vreemde uit te leggen waarom mijn paard die vliegendeken omheeft en zieliger is zonder dat ding. Hou nou toch op!
Stuur dan maar gewoon de dierenbescherming voorbij, dat kost minder tijd dan 100 leken.

Dus er staan jaarlijks 100 mensen over je vliegendeken te zeuren?

Even in alle redelijkheid: hoe vaak komt dat nou voor?

We moeten niet zo verzuurd lopen doen zeg.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:09

Nou dan laten we alle beesten in het vervolg maar creperen omdat er anders een paar op hun zieltjes zijn getrapt.
Dit meisje is alleen bezorgt om een magere pony aan een touw zonder water in de brandende zon. Wees blij dat iemand zich er nog om bekommert. Ze doet niks verkeerds. Vind de reacties zwaar overtrokken. Ik krijg ook zat vragen waarom mijn paarden geblinddoekt in de wei lopen etc. Daar zit ik niet mee. En als er een met een lege emmer staat in de brandende zon dan ben ik alleen maar blij als iemand dat opvalt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:34

TS, wat je kunt doen is de eigenaar opsporen door rond te vragen in de directe omgeving van de pony en vragen waarom de pony daar staat en of er op het water gelet wordt, omdat de pony dorst leek te hebben.

Een eigenaar kan een goede reden hebben en het kan best zijn dat de pony regelmatig een emmer water aangeboden krijgt, maar niet meteen leegdrinkt en dat de eigenaar die dan bij de pony laat en dan een keer omvalt. Dat de emmer leeg is, wil niet zeggen dat een pony niet voldoende water heeft. Kán natuurlijk wel.

Als iemand die verwaarloosde paarden opvangt en dus wel eens schrikbarend magere dieren in de wei heeft, soms met verschrikkelijke hoeven tot de smid is geweest, waar dan over geroddeld wordt door voorbij rijdende toeristen en zelfs eens politie aan de deur heb gehad wegens lege drinkbak die toevallig in het zicht stond terwijl ze beschikking hadden over nog twee drinkbakken die gewoon vol waren, wil ik iedereen die denkt misstanden te zien toch op het hart drukken om altijd eerst de eigenaar te benaderen en dan ook niet op hoge poten zodat je die in de verdediging duwt. Er kunnen namelijk gewone redenen zijn voor wat er wort waargenomen die niet direct schuld of noodzaak tot ingrijpen inhouden.

Persoonlijk als eigenaar van paarden heb ik geen moeite met water aanbieden, ik vind het veel griezeliger wat ze allemaal voeren als ik er niet bij sta! Er stoppen best veel auto´s om ze te aaien en wat te geven en als ik het zie ga ik er op af, maar vaak ben ik te laat en ik zie ook niet alles, wegens de enorme omvang en ligging van een en ander en de begroeiing.
Dit is het ergst in de vakanties, als er toeristen in deze buurt zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-18 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:35

Dus m.a.w. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken, bah wat een zuurpruimen zitten er hier zeg!
Kleine moeite om dat even uit te leggen, al is er in mijn ogen geen uitleg voor een aangebonden pony zónder water in de zon.
Eens kijken als je paard in de sloot ligt of iets dergelijks of je ook zo azijnpisserig reageert als ze aan de deur komen.
Ik trek me hier terug.