Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:18

Ik was gister op buitenrit met een paard dat nergens bang van is maar wel graag op terugweg naar huis wil rennen. De mountainbikers hebben hun eigen pad en ik was netjes op het ruiterpad hoorde hem niet aankomen en in 1x ging hij vlak langs mij door de bladeren. Wonderbaarlijk genoeg schrok ik meer en het paard sprong alleen een keer opzij maar wat was ik boos!
Had toch wel even aan kunnen geven of over het fietspad gekund dacht ik. Voor de veiligheid van de ruiter , het paard maar ook de mountainbiker.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:25

Ik vind het de verantwoording van de ruiter die kiest buiten te rijden met een paard. Er zullen altijd goedbedoelde onhandige mensen blijven en altijd idioten. Het is aan de ruiter om te zorgen dat zijn paard daar tegen kan.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 23-04-18 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:25

hoikimmmy schreef:
Ik was gister op buitenrit met een paard dat nergens bang van is maar wel graag op terugweg naar huis wil rennen. De mountainbikers hebben hun eigen pad en ik was netjes op het ruiterpad hoorde hem niet aankomen en in 1x ging hij vlak langs mij door de bladeren. Wonderbaarlijk genoeg schrok ik meer en het paard sprong alleen een keer opzij maar wat was ik boos!
Had toch wel even aan kunnen geven of over het fietspad gekund dacht ik. Voor de veiligheid van de ruiter , het paard maar ook de mountainbiker.

Als je op een ruiterpad rijdt ga je er ook niet vanuit dat je allemaal mountainbikers en honden etc tegenkomt. Daar zijn andere paden voor en dat is niet voor niets!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:27

MarritdeG schreef:
hoikimmmy schreef:

Als je op een ruiterpad rijdt ga je er ook niet vanuit dat je allemaal mountainbikers en honden etc tegenkomt. Daar zijn andere paden voor en dat is niet voor niets!

Net zo als dat mensen op openbaar terrein er niet vanuit gaan dat er een paard langs komt en toch gebeurt het. Jij als ruiter bent verantwoordelijk dat je paard geen gekke dingen doet in onverwachte situaties

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:28

MarritdeG schreef:

Hier (in het Kuinderbos 8km verderop) is het ruiterpad voor het grootst gedeelte ook voor mountainbikers en wandelaars.
Dus moet altijd voorbereid zijn dat er na een bocht een wandelaar loopt of dat er iemand (onverwacht) het ruiterpad op komt lopen/fietsen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:30

Koper schreef:
[

Mijn paard is overigens voor andere paarden soms ook een bron van stress, zo blijkt. Niet elk paard is töltproof. Wist ik veel :')

Mijn jonge fjord mee op buitenrit met ijslanders.... Pas bij de derde keer tölten van de ijslanders begreep fjordsel dat er niets engs was.....
Hij vond het zo'n raar geluid van de ijzers op stenen in het zandpad in een ritme dat hij niet kende....
Nu waren het ook nog 20 ijslanders en maar 2 fjorden...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:34

Ik vind dat er wel erg vaak en makkelijk naar het paard en de ruiter wordt gewezen. Niet dat ik mijn paard niet onder controle kan houden, ik rij al 14 jaar met hem buiten en dan maak je wel eens wat mee. Maar het gaat om het idee dat het blijkbaar onze verantwoordelijkheid is en niet die van wielrenners of mountainbikers die zich op de ruiterpaden begeven. Ook voor hun veiligheid beter gewoon over het mountainbike pad gaan...
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 23-04-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:34

Ik was met n stalgenoot een rondje aan t maken en onze paarden waren echt spooky om niets.. elkaar aansteken met 'enge' dingen en ik en mn stalgenoot waren onze paarden gewoon aan t uitlachen zo dom dat ze deden..
Toen kwamen we bij een grote tuin waar een grasmaaier bezig was.. maar zo eentje die zelf t gras maait.. onze paarden natuurlijk weer bang doen.. wil die man de grasmaaier voor ons uitzetten.. nu was t veilig daar en onze paarden stelde zich enorm aan.. dus wij zeiden laat maar aan staan hoor, ze moeten t toch leren.. ging die man zn grasmaaier aaien om de paarden te laten zien dat het niet eng was :') natuurlijk heel vriendelijk maar wij hebben daar achteraf wel hard om gelachen hahaha

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:34

Licor schreef:
Ik was met n stalgenoot een rondje aan t maken en onze paarden waren echt spooky om niets.. elkaar aansteken met 'enge' dingen en ik en mn stalgenoot waren onze paarden gewoon aan t uitlachen zo dom dat ze deden..
Toen kwamen we bij een grote tuin waar een grasmaaier bezig was.. maar zo eentje die zelf t gras maait.. onze paarden natuurlijk weer bang doen.. wil die man de grasmaaier voor ons uitzetten.. nu was t veilig daar en onze paarden stelde zich enorm aan.. dus wij zeiden laat maar aan staan hoor, ze moeten t toch leren.. ging die man zn grasmaaier aaien om de paarden te laten zien dat het niet eng was :') natuurlijk heel vriendelijk maar wij hebben daar achteraf wel hard om gelachen hahaha

Hahaha, dat is wel heel lief.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:37

MarritdeG schreef:
Ik vind dat er wel erg vaak en makkelijk naar het paard en de ruiter wordt gewezen. Niet dat ik mijn paard niet onder controle kan houden, ik rij al 14 jaar met hem buiten en dan maak je wel eens wat mee. Maar het gaat om het idee dat het blijkbaar onze verantwoordelijkheid is en niet die van wielrenners of mountainbikers die zich op de ruiterpaden begeven. Ook voor hun veiligheid beter gewoon over het mountainbike pad gaan...

Dat gaat moeilijk als het ruiterpad ook het mountainbikers pad is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:42

hier in de buurt hebben ze nogal grote huizen verspreid in het bos, met hoge heggen. Achter die heggen staat wel es een trampoline..... dan komt er ineens een kindje boven de heg uit...... errrug grappig, zelfs voor een idioot-proof Noriker...

Heel veel jaren geleden toen mijn paard nog jong en onstuimig was, reden we langs een weiland waar ze aan het jagen waren, tig mannetjes op een rij met pief-paf-poef-geweren...... ze hielden even op met schieten tot ik 1 cm voorbij hun hek was en toen *knallerdeknal*..... ik heb het snelste rondje ooit gereden met mijn paard toen...... De jagers hadden er grote lol om, hoorde ik later... ik was not amused op z'n zachtst uitgedrukt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:00

StalNollie schreef:
Oryani schreef:
Mensen die, heel goedbedoeld, met de auto vertragen en achter het paard blijven hangen.
Of, als ik dan signaal geef dat ze veilig kunnen passeren, met een ferme dot gas voorbijrijden.
Gelukkig is mijn paard ondertussen wel wat gewend en wandel ik in een omgeving met vriendelijke mensen :)

geen signaal geven van passeren. dan zit jij altijd fout :o

Ik begrijp je opmerking niet?
Ze is gewoon heel relaxed, het geeft geen reactie maar de actie is op zich niet zo handig, dat is het enige wat ik wou aangeven.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:01

Morrie schreef:
hier in de buurt hebben ze nogal grote huizen verspreid in het bos, met hoge heggen. Achter die heggen staat wel es een trampoline..... dan komt er ineens een kindje boven de heg uit...... errrug grappig, zelfs voor een idioot-proof Noriker...

Dit is ook een bijzondere ja!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:04

Ook hier vaak genoeg mensen die motors of tuingereedschap aanzetten nét nadat we weg zijn. Maar het lastigst blijven toch de mensen die met hun honden lopen, en 'ach, hij is niet bang' opnemen als "gooi die bal maar door z'n benen. Tuurlijk zijn zijn hakken achter een leuk bijtspeeltje!"

Rond nieuwjaarsdag is het ook altijd dikke lol hier, zelfs jonge kinderen die rotjes naar de paarden gooien.

En niet op buitenrit, maar laatst zaten er twee meiden in de wei te picknicken... Heb ze maar snel gewaarschuwd dat de paarden zo naar buiten mogen en dan langs galopperen. Natuurlijk een beetje overdreven zodat ze snel weggingen. Het leukste was nog, de paarden staan in een wei die aan 3 kanten omringd wordt door water, en de andere kant is de boerderij... Hoe ze dus inclusief fietsen en al op de wei beland zijn? :')

Oryani, ze bedoelt dat je geen signaal moet geven. Als het dan fout gaat ben jij het schuld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:05

Licor schreef:

Awh..! <3

Bloemetje25, die arme fjorden zeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:06

Daphara schreef:
Ik vind het de verantwoording van de ruiter die kiest buiten te rijden met een paard. Er zullen altijd goedbedoelde onhandige mensen blijven en altijd idioten. Het is aan de ruiter om te zorgen dat zijn paard daar tegen kan.

Dit vind ik echt zo'n ontzettende doodsdoener en heel kort door de bocht...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:06

MarritdeG schreef:

Het is ook jou verantwoordelijkheid. Jij kiest er tenslotte voor om op buitenrit te gaan. Veel ruiterpaden zijn ook vrij toegankelijk voor wandelaars of fietsers, en dus zijn ze niet verkeerd.

Ik kan mij voorstellen als een mountainbiker de hoek om komt zich eerst ook dood schrikt als hij ineens een paard ziet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:10

Nou ja, het is gewoon SCHIJTirritant als op dat ene pad waar we dan mogen rijden en net op dat ene brede stuk waar je zo fijn kunt galopperen er vlak na een bocht ineens een kleuter met een schepje op de grond zit.

Want wie mag het oplossen? Niet de ouders. En wie mag er boos worden? Niet ik, volgens sommige mensen hier.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 12:13

sanne1992 schreef:
MarritdeG schreef:

Het is ook jou verantwoordelijkheid. Jij kiest er tenslotte voor om op buitenrit te gaan. Veel ruiterpaden zijn ook vrij toegankelijk voor wandelaars of fietsers, en dus zijn ze niet verkeerd.

Ik kan mij voorstellen als een mountainbiker de hoek om komt zich eerst ook dood schrikt als hij ineens een paard ziet.

Precies 'ook' mijn verantwoordelijkheid maar ook die van de ander, ik vind dat er te snel naar het paard gewezen wordt als in niet betrouwbaar voor op de openbare weg. Terwijl ik als fietser zonder paard me soms ook al doodschrik van hoe mensen zich gedragen laat staan een paard...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 12:14

Koper schreef:
Nou ja, het is gewoon SCHIJTirritant als op dat ene pad waar we dan mogen rijden en net op dat ene brede stuk waar je zo fijn kunt galopperen er vlak na een bocht ineens een kleuter met een schepje op de grond zit.

Want wie mag het oplossen? Niet de ouders. En wie mag er boos worden? Niet ik, volgens sommige mensen hier.

*\o/*

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:16

Anoniem schreef:
Daphara schreef:

Dit vind ik echt zo'n ontzettende doodsdoener en heel kort door de bocht...

Nee dit is gewoon zoals het is..

Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die zijn of haar paard onder controle heeft, anders heb je niets in een openbaar bos of weg te zoeken.. Het moet voor iedereen leuk en veilig blijven. Anders moet je lekker op stal blijven..

Het bos is namelijk voor iedereen, en een ruiterpad wil niet zeggen dat daar geen fietsers of wandelaars mogen komen.. Ik zou er als wandelaar ook niet voor kiezen trouwens om op een ruiterpad te wandelen, maar soms zie je het paaltje over het hoofd. Vind het sowieso onverantwoordelijk om hard over een pad te galloperen waar je geen overzicht hebt..

En een paard is ook onbetrouwbaar op de openbaren weg aangezien het een vluchtdier is, als jouw paard opeens ergens van schrikt in de sloot, en hij springt de weg op heb jij een probleem en is het jouw schuld.. Heb het zien gebeuren, paard schrok van een lintje in de sloot er zat nog een fietspad tussen, maar paard sprong in volle paniek de weg op.. Resultaat flinke kettingbotsing en 2 ambulances, amazone beweerde trouwens ook dat paard "bomproof"was..
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 23-04-18 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:18

En met je kinderwagen op het ruiterpad gaan lopen en je koter daar kuilen laten graven is natuurlijk wel hártstikke verantwoord :j

Op het ruiterpad mag van mij iedereen lopen of mountainbiken. Maar houd er wel even rekening mee dat het een ruiterpad is. Je zou ze de kost moeten geven, die mensen die boos worden omdat je met je paard op het ruiterpad durft te komen :')

Anoniem

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:20

Ik ben laatst van mijn paard afgedonderd door iemand die op de grond lag :+
Nou lijkt zij sowieso moeite te hebben met mensen die in een andere houding staan/zitten/liggen dan normaal, net alsof ze dan de link met het hokje ´mens´ niet kan maken. Ook wanneer mensen goedbedoeld half in de bosjes gaan staan om mij de ruimte te geven. Superlief maar paardlief denkt alleen maar: ´dat kan niet pluis zijn´ :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:21

Koper schreef:
En met je kinderwagen op het ruiterpad gaan lopen en je koter daar kuilen laten graven is natuurlijk wel hártstikke verantwoord :j

Op het ruiterpad mag van mij iedereen lopen of mountainbiken. Maar houd er wel even rekening mee dat het een ruiterpad is. Je zou ze de kost moeten geven, die mensen die boos worden omdat je met je paard op het ruiterpad durft te komen :')

Dat zijn dus die mensen die niet hebben gezien dat het een ruiterpad is.. Niet er van uit gaan dat mensen alles weten, maakt het een stuk makkelijker voor jezelf ;).

En nee dat is zeker niet verantwoord, maar lijkt me niet dat je als moeder je kind expres in gevaar gaat brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 12:21

Licor schreef:

Proest, daar ging mijn thee over mijn laptop :') Zie het helemaal voor me _O-

Mijn vorige bijrijdpony was super bomproof: stadsbussen, trekkers, kinderen, honden, maakt allemaal niet veel uit. Alleen rijden er hier van die achterlijke !@$%#$% in van die elektrische tuc tuc's. Op zich zijn de tuc tuc's niet zo eng, maar de mensen daarin... Doordat ze elektrisch zijn hoor je ze amper aankomen. Maar net als ze achter je rijden gaan ze schreeuwen, toeteren, uit het wagentje hangen, etc etc etc. Dat vond ponylief toch even niét zo leuk :')