Val van paard, wanneer voor het laatst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Re: Val van paard, wanneer voor het laatst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:15

5 november vorig jaar.

helaas veel lichaamlijke klachten overgehouden en ben nog steeds herstellende daarvan.
mag licht weer aan, paardrijden, maar volhouden kan ik nog niet zo erg lang.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:21

Een jaar geleden ongeveer, toen ik m'n huidige paard net een maand ofzo had. Gingen voor het eerst alleen buitenrijden. Kwamen op de weg toen daar een man stond bij z'n huis, pony verstijft, ik wil afstappen en zwaai net mn been over als ze begint te draaien en te rennen. Viel en hield haar vast dus werd nog een meter over het gruis meegesleurd. :+

Heb daarna geoefend om snel af te kunnen stappen, zodat het niet weer gebeurt.

Mijn andere pony kon me er om de haverklap vanaf mieteren en daardoor ben ik met bokken wel handig geworden. En ook mede door alle valpartijen rijd ik niet meer op hem.

Toch leuk en goed om te lezen hoe lang geleden het voor sommige is en hoe sommige meer recente zijn ontstaan.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:23

De laatste keer echt gevallen was in 2009. Ging met een rotgang tegen de vlakte en dat heeft blijvende schade veroorzaakt. Jaren gehad dat ik alleen nog maar op hele brave paarden stapte want stel je voor dat ik er weer afging... Nu jaren later stap ik gewoon weer overal op met het risico dat ik verkeerd kan vallen want ik vind die hele brave paarden toch maar saai om te rijden :+

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:25

Pfff tijdje terug gelukkig. Denk een jaar of 5/6 terug. Pony schrok en ging rennen, wat normaal nooit gebeurde. Die dag lagen er hier en daar wat plasjes in de buitenbak, natuurlijk viel ik net in een zo'n plasje. :+

En een jaar of 4 geleden een soort van val. Pony werd enthousiast in de galop, ik dacht heel leuk 'waarom niet!?'. Gaf nog ter aanmoediging de teugel blijkbaar iets te overdreven mee. Uit enthousiasme gaf ze toen een mega bok waardoor ik op haar hals zat en mezelf maar er af liet glijden. :')

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:54

Paar weken terug nog := stonden weer paarden naast de buitenbak in de wei waar paard graag mee wilde spelen :')
ik zat al uit balans en niet goed op te letten, toen gaf ie n bok en vloog ik dr naast

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:59

Vorig jaar juni, resultaat gebroken rugwervel en gebroken vinger. Rug heb ik nog steeds last van, mijn bekken staat scheef schijnt en dat geeft ook pijn. Dus ben er wel zoet mee.
1,5 maand na de val heb ik mijn eigen paard gekocht (wist niet dat ik een gebroken rug had, dat weet ik pas sinds oktober) daar ben ik gelukkig nog nooit van af gevallen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:03

Augustus 2017, in de 2 jaar dat ik dit paard heb ook gelukkig de enige keer.
Met crossles een verkeerde afstand waardoor het paard achter de hindernis bleef hangen.
Paard ging in een salto en viel boven op mij. Resultaat breuk in bekken en een forse luxatie AC gewricht.
Heb er nog steeds last van vooral omdat ze 4 maanden na de tijd pas aangegeven heeft dat er toch een breuk was in de bekken. Heb ook 2 weken in een rolstoel gezeten omdat ik echt niet kon lopen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:11

Afgelopen zomer in Gran Canaria. We hadden een rit te paard geboekt daar door de bergachtige binnenlanden van Gran Canaria. Ik was alleen de ruiter met de langste ervaring, dus ik kreeg ook het meest pittige paard. Er werd me duidelijk gemaakt dat hij wel graag vlot wilde maar wel braaf was.

Op rit vroegen ze wie een drafje en een galopje wilde maken, en met een paar ruiters gaven we aan dat wel leuk te vinden. Wij gingen apart van de groep en ineens geeft de begeleidster haar paard toch malloterig de sporen, dat is niet normaal. Volle rengalop over de smalle rotsachtige bergpaadjes langs afgronden en met allerlei rotsblokken. Totaal onverantwoord. Volgens mij had ze ook niet echt controle over haar eigen paard.

Tot ze ineens rechtsaf sloeg, en mijn paard, die haar paard compleet oncontroleerbaar achterna zat en niet te sturen of remmen was, probeerde af te snijden, over een enorm rotsblok heen. Daar bleef hij achter hangen en hij sloeg compleet over de kop. Singel knapte en ik werd met zadel en al compleet gelanceerd. Paard weg en het duurde een paar minuten voor de begeleider überhaupt terug was.

Heb bijna een jaar later nog steeds een enorme bult op mijn been.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:16

April 2016. Tijdens het beleren van mijn paard. Reden in de longeercirkel toen hij niet oplette en we beiden onderuit gingen. Ik lag in de cirkel en hij ging onder het draad door buiten de cirkel. Hij was zo geschrokken dat hij daar lag dat hij onder het draad door terug is gekropen en midden in de longeercirkel ging staan.
Laatst bijgewerkt door meisje2000 op 17-04-18 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:16

31 mei is het een jaar geleden dat ik samen met mijn verzorgpaard ben gevallen.
Paard is sensibel en heeft liever wat houvast van mij dan dat ik haar helemaal vrij laat, we hadden even een lol met je knol moment en waren rondjes door de bak aan het crossen zonder hoofdstel _O-
Ik denk dat ze hierbij dus de hou vast heeft gemist ofzo maar ze galoppeerde eigenlijk niet harder dan anders, bak was droog en echt niet glad. Maar ze ging in een bocht gewoon volledig onderuit waarbij mijn rechter onderbeen onder haar is beland wat resulteerde in een rainbow voet en onderbeen :P
Er was nog nooit iemand van haar afgevallen en ze bleef zo rustig <3
Heb haar de eerste helft van Juni in beweging gehouden met longeren en grondwerk aangezien in zelf nauwelijks kon lopen, en daarna ben ik weer rustig gaan oppakken met rijden. Meteen de rechter galop meegepakt want dan hadden we die drempel meteen weer gehad en dat die ook nog wel goed kan haha.

Paard heeft er niks aan overgehouden alleen ik heb tot vandaag nogsteeds een dove plek op mijn voet en knie maar kan eigenlijk alles weer nu.

Van de eigenaar moest ik er meteen even weer op om te voorkomen dat ik ''bang zou worden''.
Als het nog niet gek genoeg is alleen met halster en verder niks :D
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:22

De laatste échte val was ergens eind vorige eeuw van een rodeopony. Ben er nog de volle acht seconden op blijven zitten, tot drie keer toe, maar kreeg daarna een andere pony om te rijden want met dit diertje zou ik weinig leren in de les.

Daarna nog drie keer, de laatste keer was in, ik denk, 2003 of zo, niet geheel vrijwillig en vooral uitermate oncharmant afgestapt. Paardje wat steeds harder ging omdat ik klemde omdat ik mijn beugels kwijt was, ben er toen maar op dat stukje gras wat langs kwam afgerold. BijrijdHaf zonder zadel die rare bocht maakte zodat ik niet meer op de rug maar rond de hals hing. En, eveneens bijrijdHaf, dat ik even iets vanachter de bakrand wilde pakken en heel langzaam met zadel en al opzij gleed (singel te los, bij westernzadels is het bijna onmogelijk om goed aan te singelen als je er al op zit) totdat ik nog met één voet in de beugel en één voet op de grond stond. Op dat moment dacht ik alleen maar hoe fijn het toch is om lenig in de beentjes te zijn terwijl ik, praktisch in een split staande, mijn voet uit de beugel haalde. Als ik er nu aan terugdenk krijg ik de kriebels. 't Dier had gekke dingen kunnen gaan doen en dat is erg ongezellig als je er nog half aanhangt := .

Maar als ik zo al die verhalen lees ben ik blij met mijn stuitervetjes, klittebandkont, brave pony's en geluk. Heb altijd best veel gereden en niet eens altijd op de meest simpele paarden en ben er wel vaker af gestuiterd. En dan alleen zwaar gekneusde ego en hooguit een schrammetje. Poeh, geluk heet dat, geloof ik.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:32

Dat was toen ik m'n pony nog had, 6 jaar geleden. Ik vloog er toen minimaal 1 keer per week vanaf, op een gegeven moment bleef ik zitten en dat hou ik dus al een tijdje vol

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:36

Van een shetlander waar ik in een melige bui opgeklommen was. :+

Die dacht dat onder de boom een groen blaadje te zien was en ik bleef aan de tak hangen. Gleed zo over zn kont op de grond. :')

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:44

Laatste val was 4 januari 2014, paard schrok op buitenrit en was totaal oncontroleerbaar. Sloot over gesproken en een 90 graden bocht gemaakt in volle galop. Had hem eindelijk stil en besloot af te stappen (wist uit ervaring dat hij altijd al makkelijker aan de hand was als hij geschrokken was dan onder het zadel). Helaas schrok hij weer en zijn wij de hoofdweg op gedenderd en daar beiden onderuit gegaan. Resultaat: paard een klein schaafplekje op de kont (alleen de haren waren weg, huid was nog intact). En ik een ritje ambulance met gescheurde enkelbanden als uitkomst en een zwaar gekneusde pols.

Was net weer onze 1e buitenrit naar een val van bijna precies een half jaar eerder (1 augustus 2013). Waarbij hij schrok van een zwerm musjes die uit het hoge gras opvlogen en ik eraf donderde op beton, en mijn volledige linkerkant zwaar gekneusd had.

AylaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:53

Afgelopen weekend, voor de eerste x na bijna 2 jaar dat ik van mijn vp ben gevallen op een buitenrit nadat mevrouw ergens van schrok en zich plots omdraaide..oeps Haha!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:57

Laatste val VAN paard was in 2009/2010, laatste val MET paard was 29 januari 2018 :+ :j <paard struikelde en viel, naja ik zat prachtig in het zadel en zat klem met mn rechterbeen onder het paard -O- >

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:58

Volgens mij in februari 2017.
Paard schrok van een paar mountainbikers die achter ons uit de bosjes kwamen fietsen.
Hij schoot een paar meter vooruit en hop daar lag ik. :+
Vlak daarna was de rust weer teruggekeerd dus weer ontspannen verder gereden.
Alleen een beetje angst aan overgehouden.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:04

Gister nog hahaha, ik ging zonder zadel springen met een pony die het voor het eerst deed. :D <3

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:05

Ik ben eens toen ik een tijdje op een manege in een gevorderdenles meereed (terwijl ik beginner ben) 3 keer gevallen in een les. Dat was niet erg bemoedigend :') 't Was oktober 2016 dacht ik
Laatst bijgewerkt door Corneeltje op 17-04-18 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:06

Vorig jaar februari, omdat mijn paard struikelde over een kruisje van 30cm :')
Ik ben op mijn voeten geland uiteindelijk, maar heb er een gebroken vinger aan over gehouden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:07

7 juni vorig jaar even opgezocht. Verzorgpony schrok van een geparkeerde auto achter de bosjes. Was net op weg en had met iemand afgesproken te gaan rijden. Pony terug naar stal. Hoofdstel kapot. Gelukkig hoeft hij maar een 100 meter over straat om terug op stal te komen. Was blij dat ik hem weer zag vanuit het zandpad. Dus eenmaal terug op stal snel een touwhalster opgezocht en weer vertrokken. Iets later als afgesproken. En toen ik terug was nog wat onderdelen gezocht. Ik had niet verwacht dat hij zou schrikken we hadden beide de auto al zien staan dus waarom hij daar nu van schrok blijft een raadsel. Normaal ben ik goed voorbereid op z'n 180 graden draaien maar toen niet.

Mij eigen paard nog maar 1x en dat was in 2011. En daar ben ik banger van om eraf te stuiteren dan andere paarden. Als die gaat bokken of rennen zit ik te trillen als een rietje.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:08

2 keer gevallen. Een keer 10 jaar geleden oid en een keer op wedstrijd tijdens het losrijden eraf gekukeld, 3 jaar geleden.
Vingers gebroken en toch nog 2 keer eerste toen :+ bloed tot op mijn ellebogen maar wel proefjes afgereden :=
Dat zal ik niet snel meer vergeten

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:21

September vorig jaar.
Eerste les na mijn val van de trap waarbij ik mijn rug had gekneusd, lag ik er gelijk weer af.
Paard schoot er ineens vandoor en die plotselinge beweging kon ik niet uit zitten. Geprobeerd in galop me gecontroleerd te laten vallen, maar helaas bleef mijn voet eventjes vast zitten in de beugel. Gelukkig niet meegesleurd, maar wel een bekken- en liesblessure eraan overgehouden.
Ik ben net 2 weken geleden weer begonnen met lessen, met als doktersadvies om niet weer de grond te gaan inspecteren :')

JannaxWis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:27

De ergste keer denk ik deze:
Op een ponyclub bij mijn nichtje, ik denk 3 jaar terug, kon nog niet zo goed rijden.
Er hadden al 2 meisjes op de pony gereden, ik vroeg: 'moet ie nog aangesingeld worden?'
'Neuhh, vorige 2 lessen ging t ook goed.'
We gingen een sprongetje maken.
Ik voel het zadel schuiven, pony gaat lang de staander, ik vlieg tegen staander aan en val met zadel en al van de pony af.
Vervolgens ook nog gebeten 8)7 :') :')

En de laatste gewoon 'plof' ik lag naast m'n pony, ik denk 2 maanden terug?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 20:31

De laatste keer was voorjaar 2017. Derde keer op een paard die ik aan het beleren was nogal een verwend paard. Eigenaar was bang dus hij kon en mocht alles. Was al ver gekomen en lekker in de ronde draven. Na 10 minuten voelde ik hem moe worden dus wou al gaan stappen. Niet snel genoeg blijkbaar want hij schudde een keer kreeg iets meer lengte in de teugel kop tussen de voorbenen en bokken maar. Kan me de rit naar het ziekenhuis niet herinneren, zware het een schudding. Beestje loopt ondertussen braaf onder zadel.

Daarvoor was 2011 ook een jonge hengst. Samen achterover gevallen waarbij ik 3 wervels in mijn rug brak.