Hoe vaak naar paard, volpension?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:30

Suzanne F. schreef:
Anoniem schreef:
Een stal uitmesten heeft echt niks met de band met je paard te maken hoor :')

En doordat iemand anders die stal uitmest, heb ik meer tijd om wel daadwerkelijk wat met m'n paard te doen ;)

Ik vind van wel. En ik voelde me daar prettig bij. Ik wilde dat ook zelf doen. Alles wat er bij hoorde.
De lusten en de lasten. Ik kon ook merken aan de stal of het paard druk geweest was, of dat er iets anders was dan anders. Voor mij hoorde het erbij.
Maar moet wel zeggen dat doordat ik alles wilde doen, ik uiteindelijk gestopt ben met de paarden omdat het een te grote belasting werd. Maar ik zou niet meer een paard willen en deze op volpension hebben staan. Dan maar geen paard.

Ik snap je helemaal. Ik had ze eerst in volpension staan maar kon daar helemaal niet tegen. Er gingen echt dingen niet goed, maar ik voelde me er gewoon niet prettig bij dat ik de helft aan controle kwijt was. Nu mest ik zelf de stallen weer, voer ze, doe ze zelf naar buiten en binnen. Zo veel prettiger. Weet precies wat er in gaat, welk plekje ze vanochtend al hadden en wat niet, of de mest goed is, of ze apart veel plassen misschien... Etc etc. Hoop dat ik het nooit weer in handen van iemand anders hoef te leggen :o

finnens

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:34

Ik had mijn paard in volpension. Ik ging toen meestal 4 keer per week en mijn bijrijder ging ook 2/3 keer.

Nu is hij verhuisd naar een 24/7 buiten plek. Ik moet 2 keer per week voeren en mesten dus minimaal 2 keer. Denk dat ik nu 3/4 keer ga meestal, het is een halfuur rijden enkele reis dus even op en neer om alleen een knuffel te brengen doe ik niet. En zonder mij vermaakt hij zich prima.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:48

Ik ga elke dag heen. Als ik een keer niet kan kijkt een vriendin haar altijd even na. Verder staat mijn merrie de hele dag buiten en in de zomer 24/7. Daarnaast rijd ik nog 4 a 5 keer in de week. de overige dagen wandelen of longeren of even los in de paddock.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:50

Wij gaan gemiddeld 6 keer per week. Maar ook vaak 7. Nu hij met een blessure staat sowieso dagelijks om lekker te tutten en te zorgen dat hij er toch even uit komt. Als hij volop in training staat mag hij ook af en toe een dag rust. Dat plannen we dan op een dag dat we zelf heel druk zijn. Op vakantie gaat hij altijd mee. Dan is het extra leuk om alles eens zelf te doen de hele dag.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:54

Ik ben momenteel ook 7 dagen per week op stal te vinden.. Hij staat alleen niet in volpension; moet zelf nog mesten. Wel wordt hij 6 dagen per week buitengezet. Maar moet zeggen dat ik nu steeds vaker eraan zit te denken om toch 1 dag door stal te laten mesten en een dagje in de molen te laten zetten.. ma t/m vr werk ik gewoon tot half 5 en ga ik daarna rechtstreeks door naar stal. Meestal ben ik dan tussen 5 en kwart over 5 op stal en moet ik dus nog mesten en rijden/longeren. Vaak ben ik tegen half 8 dan thuis en dan moet ik nog eten en heb ik niks meer aan m'n avond... En qua kosten valt het mee; 2 euro per dag uitmesten en stapmolen strippenkaart = 15 keer in de molen voor 65 euro (dus 4,33 per week). Dat is ong 6 euro per week en dus 26 euro per maand wat erbij zou komen. Dus voor mij zeker wel het overwegen waard, het is alleen inderdaad dat het gewoon pijn in m'n hart doet om na 2,5 jaar iedere dag heen te gaan ineens 1 dag per week over te slaan, terwijl het prima kan denk ik :')
Dus ik snap je gevoel volledig!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:58

Volpension en ik ga 6-7 dagen per week. Wanneer ik niet ga, voel ik me toch schuldig. Dit is bij mijn hengst. Mijn merrie staat op dit moment wegens een erg hoge werkdruk en overuren grotendeels bij mijn moeder en zus in training.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:29

Mies schreef:
Wow ik had eigenlijk echt niet gedacht dat er mensen zijn die maar 2 a 3 keer in de week naar hun paard gaan of zelfs minder en dat zonder bijrijdster oid. Lijkt me toch best gek eigenlijk. :P
Mijn paard staat ook volpension en in de paddock gezet overdag maar in het weekend moet ik dat zelf doen. Ik geef haar wel elke dag beweging natuurlijk en als ik écht niet kan dan laat ik haar longeren door een stalmedewerker.

Ik zou best open staan voor een bijrijder, als ik dan ook de garantie heb dat die op die dagen ook gewoon af en toe het beest paard laat zijn. Laat 'r liever lekker recupereren (fysiek en vooral mentaal) dan dat er op 'niet rijdagen' driftig rondgeslingerd wordt. Dan maar weidevlees. Een eigenaar kan genieten van z'n beest dat lekker ligt te soezen in de wei, een bijrijder komt in mijn beleving vaak om er echt wat mee te gaan doen.
Maar dat is natuurlijk ook een andere discussie over hoe je je paard houdt.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:47

Ik kan dr ook echt niet over uit dat je een paard hebt en er maar 2/3x per week heen gaat... zou dus echt niet zoveel geld uitgeven aan iets waar ik maar 2x naar toe ga :Y)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:17

xsensibel schreef:
Ik kan dr ook echt niet over uit dat je een paard hebt en er maar 2/3x per week heen gaat... zou dus echt niet zoveel geld uitgeven aan iets waar ik maar 2x naar toe ga :Y)

Ik heb paarden omdat ik ze leuk vind. Vooral omdat ze paard zijn. En ik vind dat paarden lekker met soortgenoten moeten kunnen spelen en lekker kunnen grazen, slapen rollen en eten wanneer zij dat willen. Dat kunnen ze prima zonder mij.
Maar iedereen heeft daar een andere kijk op. Ik kan er bijvoorbeeld niet over uit dat er mensen zijn die een paard 18 uur per dag of meer op stal hebben staan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:27

Sure_lee schreef:
xsensibel schreef:

Ik heb paarden omdat ik ze leuk vind. Vooral omdat ze paard zijn. En ik vind dat paarden lekker met soortgenoten moeten kunnen spelen en lekker kunnen grazen, slapen rollen en eten wanneer zij dat willen. Dat kunnen ze prima zonder mij.
Maar iedereen heeft daar een andere kijk op. Ik kan er bijvoorbeeld niet over uit dat er mensen zijn die een paard 18 uur per dag of meer op stal hebben staan :Y)

Maar dat kunnen ze de overige 23 uur van de dag ook :Y) Ik heb inderdaad geen paard om alleen maar naar te kijken, dan koop ik wel een schilderij :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:28

xsensibel schreef:

Toen ik mijn paard kocht studeerde ik nog, had ik zeeën van tijd en ging ik 5/6x of 7x per week naar mijn paard.

Tijdens afstuderen/stage ging ik 3/4x per week en nu ik meer dan fulltime werk 2x per week.

Je leven verandert ;) maar mijn paard blijft.

Had nu in mijn huidige situatie ook geen paard gekocht hoor :n

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 18:38

xsensibel schreef:

Het ligt natuurlijk ook aan je werk etc. Ik werk onregelmatig en na een nachtdienst heb ik echt niet altijd zin om te gaan. Nadeel is dat ik mijzelf schuldig ga voelen en toch ga.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:39

Volpension 3-4x per week

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:52

Mijn paard staat volpension en doorgaans ga ik 4 a 5 dagen in de week. Bijrijder gaat 2 x in de week.
Soms sla ik een dagje over.
Maar paard staat lekker de hele dag buiten dus af en toe een dagje is niet zo ernstig.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:57

Ik ging toen mijn paard volpension iedere dag minimaal 1x en geregeld ook wel 2x per dag naar stal, toen was het 15 km rijden enkele reis zowel vanaf huis als vanaf mijn werk. Als ik niet kon komen deed een vriendin/stalgenoot van mij even kijken bij haar.

Nu staat mijn paard maar 5 km vanaf huis en 2 km vanaf mijn werk en niet meer volpension maar doe-het-zelf en ga ik ook iedere dag minimaal 1 x omdat ik dan moet voeren en mesten enz, maar vaak ga ik 2 x per dag om gewoon nog even te kijken en een knuffel te gaan geven. Ik heb nu maar 1 stalgenoot en als ik niet kan neemt zij mijn voerbeurt over of ruilen we van beurt. Ik ga dus ook gewoon op vakantie en weleens een dagje weg en dan neemt mijn stalgenoot het over en dat doe ik bij haar ook als zij op vakantie gaat.

Ik werk altijd al fulltime sinds ze pension staat (toen ik nog thuis woonde stond ze thuis aan huis). Dus er is geen verschil voor mij of ze nu volpension of doe-het-zelf staat ik ga toch minimaal 1 x per dag naar stal om even te kijken hoe het met haar gaat.

Toen ik volpension stond met mijn paard, zag je het heel veel dat mensen maar 1 of 2 x per week kwamen, had zelfs een stalgenootje die maar 1 x per maand kwam alleen om te betalen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:12

xsensibel schreef:

Ik had het ook liever anders gezien. Maar soms veranderd je leven al dan niet tijdelijk. Ik ben blij dat ik hem kan houden en dat hij een leuke bijrijdster heeft al twijfel ik soms wel of ik hem niet beter in bruikleen kan geven een tijdje.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:20

Ik moet om de dag heen ivm een therapie die ik bij hem doe. Toch lukt het niet altijd, soms heb ik een werkweek van 50 uur. Dan lukt dat gewoon echt niet. Ik voel mij niet schuldig. Hij krijgt genoeg eten en beweging. Die ene week dat hij wat minder doet is ook niet erg. Soms heb ik wel eens het idee dat hij denkt: komt dat mens ook weer. :') Zonder gekheid, het is heus niet erg als je niet elke dag heen kan gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:23

Gwenvd schreef:
xsensibel schreef:

Ik had het ook liever anders gezien. Maar soms veranderd je leven al dan niet tijdelijk. Ik ben blij dat ik hem kan houden en dat hij een leuke bijrijdster heeft al twijfel ik soms wel of ik hem niet beter in bruikleen kan geven een tijdje.

Hier net zo, mijn leven is veranderd, ik had mijn twee eerste pony's nog waarvan een uitgebreid medisch dus dat verkoop je niet he. De oudste is ingeslapen maar wegens persoonlijke omstandigheden nu niet meer dan 3-4x per week tijd

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:41

Ik ga 4x per week, vaker is geen doen ivm altijd laat thuis van werk. Maar paardlief staat 24/7 buiten en altijd voorzien van natje en droogje.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:51

Suzanne F. schreef:
Ikzelf kon dat niet. Ik had echt the total package nodig om me prettig te voelen en goed te kunnen presteren. Ik wilde dus zelf mesten, zelf borstelen, zelf rijden en zelf naverzorgen. Ik kon niet aan komen rijden, opzadelen en het dier weer terugzetten. Ik wil echt meer een band dan alleen dit. Ik vind dat alle dingen eromheen ook horen. Daar voel ik me in ieder geval prettig bij.

Ik heb hetzelfde, voor mij is het ook geen hobby maar hoort het bij mijn life style. Ik heb sinds ruim een jaar gelukkig wel iemand die ook veel met mijn paard doet, het werd wel erg druk met mijn werk en alles erom heen. Nu ga ik 4-5 dagen. Maar niks lekkerder na een stressy dag dan kaplaarzen onder de rok aan en een stal uitmesten! :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:13

Ik heb geen paard (nog) maar zou ook graag hem/haar in vol pension willen zetten en dan verwacht ik ook 3-4x per week te gaan. Voor mij is het een hobby en geen levensstijl, en ik heb nog meer hobby's, werk, partner etc waar ik ook tijd aan wil besteden :) Als ik het geld er voor over heb zie ik het probleem niet :), het is maar net wat bij je past!
Mits paard natuurlijk alles krijgt wat hij/zij nodig heeft. Hij heeft mij niet nodig om paard te zijn.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:24

Ik ga gemiddeld 4 keer per week, max 5. Met gezin, werk en alle drukte erom heen lukt vaker niet en wil ook wel eens wat anders. Minder ga ik niet, dan voel ik me inderdaad schuldig al staat ze heerlijk buiten en wordt goed verzorgd.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:42

Ik probeer ook elke dag op stal te zijn. In het normale ritme lukt dat ook eigenlijk wel, in toetsweken is het vaak wat minder maar ik voel me daar ook niet schuldig over, ze staat de hele dag op een mooi stuk weide en dan s'nachts op stal. Alles wordt in principe gedaan, alleen extra bijvoeren doe ik zelf omdat de paarden daar alleen s'morgens en s'avonds krachtvoer krijgen en de mijne toch iets meer nodig rheft om op gewicht te blijven. Ik heb liever nietdat ze in een keer erg veel binnenkrijgt, dus dat spreid ik een beetje door zelf in de middag extra biks, grasmix en muesli bij te voeren. Plus dan leg ik ook een bakje grasmix klaar in de stal voor s'avonds, om de stalhoudster dat extra werk te besparen.
Als ik een keer ziek ben of om een andere reden niet kan bel ik natuurlijk gewoon even en geeft zij haar grasmix,extra brok kan ze wel missen als ze toch niet heeft gewerkt.

Soms heb ik ook wel eens geen zin maar dan kom ik alleen om even te voeren en aaien, het ligt toch al bijna op de route :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:43

Volgens mij is dat volpension wel iets van de laatste jaren of niet? Dit hadden we vroeger helemaal niet. Je moest altijd alles zelf doen, er werd alleen gevoerd 2 x per dag.
Ook de andere stallen in de omtrek hadden geen volpension. Ik weet niet anders of je ging elke dag naar je paard toe. Als je niet ging kwam hij er niet uit. Maar toen was het ook nog heel normaal dat alles op stal stond. Alleen in de zomer stonden ze op de wei. Best veel veranderd in die jaren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:47

Ohh nee, ze zetten die van mij binnen en buiten, mesten uit, voeren en halen de mest uit de wei/paddock.

Alleen op zondagochtend moet ik zelf mesten en buiten zetten.

En klopt inderdaad. Op de manege vroeger stond alles op stal. Alleen de pony’s in de zomer buiten.