superpony schreef:Ten eerste, is het heel belangrijk hoe je ouders erover denken. Die moeten er echt achter staan, anders gaat het gewoon niet lukken. Je kan wel werken en sparen, maar het kan enorm uit de hand lopen en daarvoor kun je op jouw leeftijd nog niet genoeg gespaard hebben.
Ten tweede, 18 is helemaal niet oud. Mijn jongste is 19 en mn oudste 25. De andere 2 zijn 20 en ze zijn fit en worden gereden. Oma van 25 is het mafst.
Hoe je ze stalt bepaald de kosten die je gaat krijgen. Als je ze vrij simpel kan houden, scheelt dat enorm. Er zit een mega verschil tussen paarden op grote, luxe, dure stallen en een paardje op de wei. Ik heb bij 3 van de 4 geen dekens meer op en dat gaat prima. Scheelt je al enorm veel. Wij voeren beperkt bij en geen kilo's per dag aan biks en muesli's.
Ook doe ik niet aan setjes of merk spullen. Wij rijden dan wel western en hebben door de jaren heen al veel spullen verzameld, maar wat goed is, is goed. Ik vervang niks vanwege de kleur of mode/trend.
Ze staan al samen, dus hebben elkaar. Dat is belangrijk! Als ze evt ergens anders bij anderen kunnen, is het minder erg als er ooit eentje wegvalt. Het is wel rot voor degene die achterblijft, maar die staat dan niet alleen.
Op een fijne plek, komen ze veel buiten en krijgen ze voldoende, goed ruwvoer. Als ze op stal gaan, is een ruime, frisse stal belangrijk. Maar als je geen overbodig schone stalbedekking weggooit is het prima te doen. Ik zie mensen uitmesten en bergen schoon spul verwijderen en dat is gewoon zonde en duur.
Begin met een baantje en sparen. Overleg met je ouders en zoek op tijd naar een fijne, betaalbare plek.
Dankuwel voor uw reactie, ik heb nog een vraag. Hebben uw paarden ooit ouderdomsziektes gehad? Zoja welke en was u daar veel geld aan kwijt?