Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kimmiee_D schreef:Ik heb 2 stallen gehad waar ik zelf de stalhouder niet vertrouwde met mijn paspoort dus die lagen thuis en daar was het maar 5 minuutjes vanaf me huis. Dus dan had ik ze kunnen brengen.
En nu heb ik een stalhouder die ik volkkmen vertrouw dus de paspoorten van me meiden liggen bij hem thuis.

esmee_stip schreef:Koper schreef:Het paspoort moet dus niet bij het paard zijn maar bij de houder van het paard.
Is niet waarpaspoort is het identiteitsbewijs van het paard, dus moet bij het paard zijn. In die zin heeft houder/eigenaar/verzorger etc. er helemaal niets mee te maken. Ik heb niet zo’n zin om de wetgeving erbij te pakken, maar zo wordt het wel vertaald naar beleid en uitvoering. Ik heb tot voor kort zelf die controles gedaan, dus ik weet hoe de NVWA daar mee omgaat
Citaat:2. In afwijking van lid 1 hoeven geregistreerde paardachtigen of als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen niet van het identificatiedocument vergezeld te gaan, als:
a) ze zich in een stal of een wei bevinden, en de houder het identificatiedocument onverwijld kan tonen;
Jildau schreef:Kimmiee_D schreef:Ik heb 2 stallen gehad waar ik zelf de stalhouder niet vertrouwde met mijn paspoort dus die lagen thuis en daar was het maar 5 minuutjes vanaf me huis. Dus dan had ik ze kunnen brengen.
En nu heb ik een stalhouder die ik volkkmen vertrouw dus de paspoorten van me meiden liggen bij hem thuis.
Tazzey schreef:Quir schreef:
Dat is wel waar. Wellicht per geval anders, maar ik ken iemand die van de rechter het paard terug heeft moeten geven aan de rechtmatige eigenaar en "verkoper" heeft aankoop bedrag terug moeten betalen. Koper/nieuwe eigenaar wist niet beter dan dat het paard van "verkoper" was.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er slechts zes jaar voor gestudeerd dus ik heb geen flauw idee waar ik over praat.
cobiie schreef:DreamGuide schreef:Exact, en als het nodig is kan ik uiteraard zonder problemen het origineel tonen.
Wat geloof ik binnen 30 min/1 uur zal moeten zijn wanneer er een controle is. Ben je altijd bij machten binnen zo’n korte tijd deze langs te brengen, moet je je dan afvragen.
Wel ff in contract zetten. Tazzey schreef:Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er slechts zes jaar voor gestudeerd dus ik heb geen flauw idee waar ik over praat.
sanso schreef:Ik quote mezelf even omdat ik er oprecht benieuwd naar ben.sanso schreef:Vraag mij wel af hoe dit voor mijn situatie werkt; paarden op een weiland met niks. Paspoorten liggen thuis, krijg ik dan tijd om ze even te halen en te laten zien? Anders word het wel een lastig verhaal
XxDiandraxX schreef:Paspoort hoort inderdaad bij het paard te zijn en meestal komt het erop neer dat dat bij de pensionstaleigenaar is maar mag ook in je zadelkast als het maar getoont kan worden.
[ [url=m/PXdFuJ.png]Afbeelding[/url] ]
Zo liggen de paspoorten van mijn paarden wel bij mij thuis, staan 8km verderop "gestalt". Maar ik huur een natuurgebied zonder stallen of iets dergelijks.
Pipodipo schreef:In feite wordt de pensionstalhouder in de situatie geplaatst dat hij zijn klanten ergens toe moet 'dwingen' terwijl de klanten daar helemaal niet over geïnformeerd zijn door de regelgevende instantie.
En voor de mensen die het steeds over wettelijk hebben, graag even een link naar de betreffende wet.
Pipodipo schreef:In feite wordt de pensionstalhouder in de situatie geplaatst dat hij zijn klanten ergens toe moet 'dwingen' terwijl de klanten daar helemaal niet over geïnformeerd zijn door de regelgevende instantie.
Over de vraag over controle op weilandjes: als ter plekke niks is, kan de controleur dus ook niemand iets opleggen. De kans dat ze er tegelijk met de houder van de paarden zijn, is erg klein.
Jildau schreef:Kimmiee_D schreef:Ik heb 2 stallen gehad waar ik zelf de stalhouder niet vertrouwde met mijn paspoort dus die lagen thuis en daar was het maar 5 minuutjes vanaf me huis. Dus dan had ik ze kunnen brengen.
En nu heb ik een stalhouder die ik volkomen vertrouw dus de paspoorten van me meiden liggen bij hem thuis.
Jij kan elk moment van de dag, altijd, direct naar stal komen?
Deze stal waar ik nu sta niet ivm werk en de man waar ik nu sta vertrouw ik volkomen vandaar dat bij hem wel me paspoorten liggen Brainless schreef:Pipodipo schreef:In feite wordt de pensionstalhouder in de situatie geplaatst dat hij zijn klanten ergens toe moet 'dwingen' terwijl de klanten daar helemaal niet over geïnformeerd zijn door de regelgevende instantie.
En voor de mensen die het steeds over wettelijk hebben, graag even een link naar de betreffende wet.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort
Daarnaast is het vol in het nieuws geweest al vanaf 2007 (dat de regel in zou gaan in 2009).
In elk paardenblad/op elke paardensite heeft dit gestaan (tot zelfs een paar jaar terug nog).
Ze kunnen moeilijk bij elk huis waar een paard staat een briefje door de deur doen.
NenaC schreef:ik weet niet waar dat half uur tot een uur vandaan komt, maar dat staat niet in de wet. misschien dat de een of andere handhaver coulant is, maar als ik op stallen kom en ze kunnen de paspoorten niet direct tonen is het gedaan. heel simpel. het is geen nieuwe regel, paspoort is bij het paard. ligt ie naast je in bed, is het paspoort in bed, staat ie in de trailer is het paspoort in de auto. dat eeuwige gezeurd.
de staat informeert haar burgers via de staatscourant, nou wie leest die?
en via branche organisaties. in dit geval dus bijvoorbeeld knhs, stamboeken en LTO. die hebben de verantwoording de regelgeving ook weer door te spelen naar haar leden.
NenaC schreef:het is geen nieuwe regel, paspoort is bij het paard. ligt ie naast je in bed, is het paspoort in bed, staat ie in de trailer is het paspoort in de auto.
oomens schreef:NenaC schreef:het is geen nieuwe regel, paspoort is bij het paard. ligt ie naast je in bed, is het paspoort in bed, staat ie in de trailer is het paspoort in de auto.
En staat je paard in de begrazing, dan ligt het paspoort er in de blubber naast? Hoe zie je dat voor je? Ga voor de gein eens kijken in de Markiezaat of in het Junner Koeland. Ben heel benieuwd waar je in dergelijke situaties het paspoort fysiek bij het paard aanwezig wilt laten zijn.
NenaC schreef:het is geen nieuwe regel, paspoort is bij het paard. ligt ie naast je in bed, is het paspoort in bed, staat ie in de trailer is het paspoort in de auto.
Brainless schreef:oomens schreef:
En staat je paard in de begrazing, dan ligt het paspoort er in de blubber naast? Hoe zie je dat voor je? Ga voor de gein eens kijken in de Markiezaat of in het Junner Koeland. Ben heel benieuwd waar je in dergelijke situaties het paspoort fysiek bij het paard aanwezig wilt laten zijn.
Hij moet bij de houder zijn en deze moet het paspoort kunnen laten zien.
Als de houder 2 km verderop woont is het geen probleem dat de paspoorten bij hem/haar in huis liggen.
Als er controle komt nemen ze contact op met de houder.
De houder staat nl ook niet de hele dag bij het weiland te wachten op controle.