Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Op deze leeftijd komen de kosten TS. Als jij niet terugschrikt voor dierenartskosten die jaarlijks op kunnen lopen tot een bedrag met 3 nullen, dan zou je dit paard kunnen kopen. Zeker als rijden niet het belangrijkste is. Ik heb er ook 1 van 19, pardon inmiddels 20, die kwakkelt al drie jaar iedere winter. Iedere keer kwaaltjes die niets met elkaar te maken hebben. Hooguit dat sommige ouderdom gerelateerd zijn.
Ga lekker voor een paard tussen de 8 en de 12, daar heb je veel langer plezier van.
AmyPony schreef:Een paard word toch sowieso ouder? Of is het tegenwoordig normaal maar te verkopen als het paard een normale leeftijd bereikt..
Hiermee wil ik zeggen dat iedereen maar op die jonkies aast.
keavyseancy schreef:Hoi! Ik heb volgende week een bezichtiging bij een net 19 jarige ruin, en ik begin nu te twijfelen of dat niet toch te oud is. Ik ben zelf een halfgevorderde onzekere ruiter, die verder niet echt wedstrijdambities heeft. Op de filmpjes oogt hij niet heel sloom, gewoon echt een beginnerspaard precies waar ik naar opzoek ben. Maar hoop toch wel, nog een paar jaar van hem te kunnen genieten. Dus ik vraag me af wat het beste is om te doen
Tyrcanol schreef:Maar realistisch gezien is er bij een ouder paard meer kans op (hogere) kosten.
Mijn 19 jarige merrie kost mij sowieso meer dan een euro per dag aan cushing medicatie. Dat heb ik er met alle liefde voor over hoor. Maar dat is iets wat je bij een 10 jarige niet zo snel zult hebben.
Diddykong schreef:Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel.
HorseTopShop schreef:Diddykong schreef:Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel.
Dat is dus erg verschillend per paard.
Hier wordt met de 27-jarige nog flink gesprongen en maken met gemak buitenritten van 4-5 uur. Hij mankeert niks.
elenaMM77 schreef:Nee, ik ga van een gelijkwaardig paard (bouw type knuffelgehalte, mate van gezondheid, karakter etc), gelijkwaardig prijs uit..
nav een reactie van iemand die het erop gooit dat mensen alleen maar op de jonge paarden azen.
als je de keuze hebt binnen hetzelfde budget, zelfde type paard, je hebt er een zelfde mate van klik mee..
dan kunnen mensen hoog en laag springen.. dan geloof ik niet dat je kiest voor een paard dat al een stuk ouder is, dan een jong dier..
ja met beiden loop je t risico dat ze snel iets gaan mankeren.. maar laten we reeel blijven.. de kans is vele malen groter bij een ouder dier dan bij een jonger dier.. je kunt pech hebben en geluk, maar reeel gezien zal een paard van 18 sneller gezondheids issues krijgen statistisch gezien dan een jong dier.. dus met een vergelijkbaar dier waar je zo lang mogelijk plezier van wilt hebben is keuze voor jonger logisch.
dat er pennies rondlopen die aankomen met ja maar een jong dier kan zijn poten toch ook breken.. de kans is heel wat kleiner, dan de kans dat een paard van 18 binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is, is vele malen groter dan de kans dat een dier van 8 jaar binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is..
mirneberends schreef:Ik heb ruim anderhalf jaar geleden mijn oudere verzorgpony ook overgekocht, ze is nu 22 (over een minder dan een maand 23). Als je ziet hoe energiek ze nog is zou je echt zeggen dat ze nog 5 is. Leeftijd zegt niet altijd alles! En ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn ponytje!