19 jarig paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:41

Een paard word toch sowieso ouder? Of is het tegenwoordig normaal maar te verkopen als het paard een normale leeftijd bereikt..
Hiermee wil ik zeggen dat iedereen maar op die jonkies aast.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:55

Gypsy schreef:
Op deze leeftijd komen de kosten TS. Als jij niet terugschrikt voor dierenartskosten die jaarlijks op kunnen lopen tot een bedrag met 3 nullen, dan zou je dit paard kunnen kopen. Zeker als rijden niet het belangrijkste is. Ik heb er ook 1 van 19, pardon inmiddels 20, die kwakkelt al drie jaar iedere winter. Iedere keer kwaaltjes die niets met elkaar te maken hebben. Hooguit dat sommige ouderdom gerelateerd zijn.

Ga lekker voor een paard tussen de 8 en de 12, daar heb je veel langer plezier van.

Ik kocht er ook een van 12... zal maar niet beginnen over de dierenarts kosten die we daarmee gehad hebben tot we haar iets meer dan een jaar later moesten laten inslapen :x

Terwijl een toen 17 jarige die bij ons op stal kwam nu nog gewoon vrolijk zn rondjes loopt.

Leeftijd hoeft niet alles te zeggen.

De geschiedenis van een dier doet ook veel...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:01

Ik prefereer oude paarden boven jonkies. De meeste gaan nog best lang mee als je er goed voor bent.
Als ze rond de twintig zijn geworden en niet kreupel zijn, betekent dat over het algemeen dat ze dús sterk zijn. Paarden die altijd wat hebben worden op jongere leeftijd al afgemaakt.

Jonger kopen geeft eigenlijk geen enkele garantie op langer meegaan. Elk paard kan ziek worden of kreupel raken of verongelukken. Wel is het zo dat je jonge paarden kunt verzekeren en oude niet meer.

Er is verder ook niet zoveel mis met niet lang meegaan. Daar is de prijs ook naar. Je kunt daarna toch weer een ander paard kopen? (of misschein heb je uitgevonden dat een eigen paard toch teveel is)
Het is helemaal niet slecht om als ruiter om meerdere paarden in je leven te hebben, daar leer je alleen maar van.

Een nadeel is wel dat het niet makkelijk is om een ouder paard door te verkopen dus het is wel voor de rest van zijn leven. Dat moet je wel in je achterhoofd houden als je er aan begint.

superpony

Re: 19 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:05

En als je gaat kijken naar hoeveel jaar mensen hun paard hebben, valt dat ook reuze mee. Mensen verkopen ook een jonger paard binnen enkele jaren als ze niet verder komen, stoppen, geen klik hebben etc. Dan hebben ze dus ook niet langer plezier gehad van dat jonge paard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:17

AmyPony schreef:
Een paard word toch sowieso ouder? Of is het tegenwoordig normaal maar te verkopen als het paard een normale leeftijd bereikt..
Hiermee wil ik zeggen dat iedereen maar op die jonkies aast.

dat is natuurlijk kolder..

Als jij graag langdurige hetzelfde paard wilt hebben en niet een waarmee er een grote kans bestaat dat je binnen 10 jaar afscheid moet nemen wegens te grote problemen.. dan kies je voor een jonger dier.. Ja die kan met 2 jaar ineens dood neervallen terwijl een paard van 25 het wereld record oudste paard zou kunnen neerzetten met 45 jaar.

Maar welke kansen hebben we het over.
wees eens reeel:

je hebt twee loterijen..

loterij 1: hoofdprijs is 50.000 euro, de kans dat je m wint is 1:3.. het lot kost 10 euro.
loterij 2: hoofdprijs is 50.000 euro, de kans dat je m wint is 1:1000.. het lot kost 10 euro..

Welke loterij ga je dan aan deelnemen?

paard 1: 19 jaar oud, de kans dat het dier binnen 10 jaar wat ernstigs gaat mankeren en je hem af moet geven is 50%, het dier kost 2000 euro

paard 2: 9 jaar oud, de kans dat het dier binnen 10 jaar (al) iets ernstigs gaat mankeren is 1:10.. het dier kost 2000 euro..

beide paarden zijn in karakter uiterlijk etc etc etc exact gelijk dus en mankeren nu niets.

welke kies je dan? juist het paard dat zo lang mogelijk je maatje kan blijven.. Tenzij je zelf al een ouder dier aan huis hebt en je wilt een ouder dier als maatje.. Of wanneer je over 5 jaar gaat studeren en 10 jaar dus niet goed te overzien is.. ook dan kan een ouder paardje dat mooi over een korte poos op pensioen gaat een mooie oplossing zijn.. Maar anders, kies je bij gelijkwaardige paarden voor diegene met de grootste kans op een lang samenzijn.

Het gaat hier niet om verkopen, maar om kopen.

Mijn pony heb ik gekocht toen hij 12 was.. verkoop reden.. de oude eigenaresse ging naar de paarden plus wilde juist dresuur rijden.. mijn pony heeft broertje dood aan dressuur en komt enorm in verzet.. hij wordt helemaal happy van lange buitenritten en springen.. Mag iemand dan niet zijn pony verkopen? Terwijl diegene verder wil komen in de sport (ze heeft mijn pony naar Z gebracht en rijd nu zelf Zz licht op haar nieuwe opgeleide paard, op 19e jarige leeftijd).. Had ze dan volgens jou al haar sportdromen maar moeten opgeven en verder moeten gaan als recreant tot die pony op 30e jarige leeftijd z'n spuitje krijgt?

en geef je je pony de beste kans als je m jonger verkoopt, of als je wacht tot hij zo oud is dat hij grotere kans op gebreken heeft en daarmee ook sneller in de handel/ slacht verdwijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:23

Mijn verzorgje die min of meer mijn eigen was op de kosten na kwam op 18 jaar in mijn leven. Had nooit iets gehad en op 26 jarige leeftijd in moeten laten slapen aan droes. 8 mooie jaren van mogen genieten maar was het wel waard. Ik zou zeggen, doe wat je gevoel zegt. Als 1e paard is een oudje zeker geen misstap. En al helemaal niet als je een spaarpotje hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:26

Niet iedereen gelukkig. Ik heb gekozen voor het paard dat ik graag bij me wil hebben. Toen ik mn merrie terug kocht, dacht ik niet eens dat ze de winter door zou komen, maar ze kreeg een kans. Het maakt me niet uit hoelang ze nog bij ons is, als haar tijd maar goed is en ik geniet elke dag van haar.

Haar zoon wilde ik al jaren terug en ik kijk niet naar hoelang we hem mogen bezitten, maar naar het feit dat we hem hebben en van hem genieten.

Onze shet is 20 en hebben we al 18 jaar. Toen onze zoon 3 was, kreeg hij die. Mensen zeiden toen; wat hebben ze aan een shet? Daar kunnen ze maar zo kort op. Maar hij heeft er tot zijn 10/12e op gereden en daarna gemend. Al die andere kids, zijn in die tijd al meerdere keren van pony en inmiddels paard gewisseld.

Het is ook prima dat mensen paarden wegdoen, anders kan een ander geen paard kopen. Soms is een ouder paard hebben ook heel fijn voor iemand.

Als ik een paard voor wedstrijden ga kijken, zou ik jong kopen, maar zelfs een paard van 5 kan al helemaal kapot en verstoord zijn. Dan moet je echt een veulen of groen paard kopen en de tijd, kennis en kunde hebben om hem zelf op te fokken en op te leiden.

Al in de merrie kan een paard verknald zijn en daarna kan het goed of fout gaan. Je hebt geen garanties en leeftijd zegt helemaal niks.

Een kennis rijdt nog dagelijks op een 30 jarige en die loopt ook vlot en goed. Als je die op zijn 19e had gekocht, had je dus al 11 jaar plezier ervan. Hoeveel mensen kunnen dat zeggen? Veel, maar niet heeeel veel!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:57

keavyseancy schreef:
Hoi! Ik heb volgende week een bezichtiging bij een net 19 jarige ruin, en ik begin nu te twijfelen of dat niet toch te oud is. Ik ben zelf een halfgevorderde onzekere ruiter, die verder niet echt wedstrijdambities heeft. Op de filmpjes oogt hij niet heel sloom, gewoon echt een beginnerspaard precies waar ik naar opzoek ben. Maar hoop toch wel, nog een paar jaar van hem te kunnen genieten. Dus ik vraag me af wat het beste is om te doen

Gewoon eerst gaan kijken en voor laten rijden en dan zelf rijden. Als je denkt dat het wat voor je is dan goed de voorgeschiedenis uitpluizen zover dat mogelijk is en daar je beslissing op baseren. De leeftijd zegt niet zoveel.
Een klinische keuring zou ik je ook zeker aanraden. Kijk ook naar de toekomst. Een ouder paard is wel moeilijker weer te verkopen mocht je in die situatie komen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:02

Ik heb mijn droompaard zelf gefokt. Kon er alles mee. Zelf beleerd, geboren zien worden, opgevoed etc. Nooit ook maar een kuchje gehoord. Ik heb 10 jaar van haar mogen genieten want ze is ingeslapen na een strijd tegen een ontsteking. Haar moeder heb ik ook sinds veulen en wordt nu 18. Kortom, ga lekker kijken en sta niet te veel stil bij leeftijd. Als dit paard is wat jij zoekt kan hij nog jaren meegaan. Net zo goed als je een veulen koopt dat nog niet eens zo oud wordt. Je ziet wel hoe het kan lopen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:24

Tyrcanol schreef:
Maar realistisch gezien is er bij een ouder paard meer kans op (hogere) kosten.
Mijn 19 jarige merrie kost mij sowieso meer dan een euro per dag aan cushing medicatie. Dat heb ik er met alle liefde voor over hoor. Maar dat is iets wat je bij een 10 jarige niet zo snel zult hebben.

Tsja, zegt niet alles natuurlijk, mijn pony van 11 had eveneens cushing....

Ik heb een ruin van bijna 18. Deze heeft al jaren een medische rugzak en kost me al jaren veel geld en zorgen.
Maar hij is mijn droompaard, mijn grote paardenliefde. Als ik nu een paard zocht zou ik hem zo weer kopen, ook zoals hij nu is met zijn gebreken.

Ga kijken en beslis dan. Wel een klinische keuring doen en even bloed na laten kijken.

Succes!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:54

Diddykong schreef:
Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel.

Dat is dus erg verschillend per paard.
Hier wordt met de 27-jarige nog flink gesprongen en maken met gemak buitenritten van 4-5 uur. Hij mankeert niks.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:04

Ik kocht mijn eerste paardje op 20 jarige leeftijd. Ik heb nog 8 jaar van haar mogen genieten. En ik zou het zo nog 10 keer overdoen. Het laatste jaar heb ik geen lessen meer met haar gevolgd omdat ze toen duidelijk echt genoeg had aan een buitenrittje. Daar genoot ik net zo goed van.

Ik heb heel veel van haar geleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:20

@Elena
Ik ga er van uit dat de aanschafprijs ook heel anders is.

Ik heb de laatste jaren helaas van meerdere paardjes afscheid moeten nemen;
De oudste was (bijna) 21 maar was al chronisch bevangen (hoefkantelingen) toen ik haar op 18 jarige leeftijd kreeg.
De andere waren in de leeftijd van 2-9 jaar.

De paardjes die ik nu heb staan zijn 1 jaar en 2 van 18 (die beide in zeer goede gezondheid zijn).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:36

Nee, ik ga van een gelijkwaardig paard (bouw type knuffelgehalte, mate van gezondheid, karakter etc), gelijkwaardig prijs uit..
nav een reactie van iemand die het erop gooit dat mensen alleen maar op de jonge paarden azen.

als je de keuze hebt binnen hetzelfde budget, zelfde type paard, je hebt er een zelfde mate van klik mee..
dan kunnen mensen hoog en laag springen.. dan geloof ik niet dat je kiest voor een paard dat al een stuk ouder is, dan een jong dier..

ja met beiden loop je t risico dat ze snel iets gaan mankeren.. maar laten we reeel blijven.. de kans is vele malen groter bij een ouder dier dan bij een jonger dier.. je kunt pech hebben en geluk, maar reeel gezien zal een paard van 18 sneller gezondheids issues krijgen statistisch gezien dan een jong dier.. dus met een vergelijkbaar dier waar je zo lang mogelijk plezier van wilt hebben is keuze voor jonger logisch.

dat er pennies rondlopen die aankomen met ja maar een jong dier kan zijn poten toch ook breken.. de kans is heel wat kleiner, dan de kans dat een paard van 18 binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is, is vele malen groter dan de kans dat een dier van 8 jaar binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:47

Als je 2 paarden hebt die identiek aan elkaar zijn; dan zal degene die 10 jaar is duurder zijn dan degene die 19 is.
Dus je moet er niet vanuit gaan dat de 100% keuze gelijk is, want dat zal het nooit zijn.

Zo werkt het ook met auto's.
Tuurlijk neem ik die uit 2010 als die dezelfde prijs (en specificaties) heeft als 1 uit 2000.
Maar dat zal nooit zo zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:03

HorseTopShop schreef:
Diddykong schreef:
Ik zelf vind het aan de oude kant. Vriendin van mij heeft ooit een ouder paard gekocht, dacht dat ie 17 was en hoewel het een lief beestje was, toch vond ze hem wel eens oud. Ze moest toch altijd een beetje voorzichtig doen, niet te lange ritten, niet te veel galop. Een sprongetje doe je dan ook minder snel.

Dat is dus erg verschillend per paard.
Hier wordt met de 27-jarige nog flink gesprongen en maken met gemak buitenritten van 4-5 uur. Hij mankeert niks.

Klopt, vorig jaar heb ik mijn 23 jarige in moeten laten slapen vanwege een gebroken been, die had ze opgelopen tijdens het gekke uurtje op de wei. Zij liep ook nog fanatiek mee voor de wagen en gaf je geen 23. Ze zijn er die nog goed zijn en zich goed voelen, maar je hebt ze ook die echt al een opa of een oma zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:15

elenaMM77 schreef:
Nee, ik ga van een gelijkwaardig paard (bouw type knuffelgehalte, mate van gezondheid, karakter etc), gelijkwaardig prijs uit..
nav een reactie van iemand die het erop gooit dat mensen alleen maar op de jonge paarden azen.

als je de keuze hebt binnen hetzelfde budget, zelfde type paard, je hebt er een zelfde mate van klik mee..
dan kunnen mensen hoog en laag springen.. dan geloof ik niet dat je kiest voor een paard dat al een stuk ouder is, dan een jong dier..

ja met beiden loop je t risico dat ze snel iets gaan mankeren.. maar laten we reeel blijven.. de kans is vele malen groter bij een ouder dier dan bij een jonger dier.. je kunt pech hebben en geluk, maar reeel gezien zal een paard van 18 sneller gezondheids issues krijgen statistisch gezien dan een jong dier.. dus met een vergelijkbaar dier waar je zo lang mogelijk plezier van wilt hebben is keuze voor jonger logisch.

dat er pennies rondlopen die aankomen met ja maar een jong dier kan zijn poten toch ook breken.. de kans is heel wat kleiner, dan de kans dat een paard van 18 binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is, is vele malen groter dan de kans dat een dier van 8 jaar binnen 10 jaar op pensioen moet of er niet meer is..

Maar als je een paard koopt, is niet je eerste doel er zo lang mogelijk mee doen. En nee, niemand weet hoelang hij een paard zal bezitten, dus op die basis een paard kopen, werkt ook niet.

Ik kocht een hengst van 4, die is vorig jaar ingeslapen op 7jr leeftijd, dus 3 jaar gehad. Voor hem kocht ik mn merrie van toen 20 terug en die is nu 25, dus hebben we alweer 5 jaar EN veel meer plezier van, omdat we met dat jonge paard alleen maar ellende hebben gehad.

Dit is slechts 1 voorbeeld.

Dat jij of mensen zo denken en handelen, wil echt niet zeggen dat iedereen dat doet. Dus het is verstandig om vooral voor jezelf te spreken.

Buiten dat worden paarden vanzelf oud en kun je wel steeds een jong paard erbij moeten kopen dan. Ik kocht mn ene ruin toen hij 4 was en die is nu 20. Die is al een aantal jaren niet meer topfit, maar blijft tot zijn einde. Dan heb ik hem al leuk jong en gezond gekocht en nu AL 16 jaar, maar ook al jaren geen echt rijplezier meer mee.

Zeker sportpony's gaan op hoge leeftijd nog van ruitertje naar ruitertje. Die paar jaar dat een kind daar van leert en plezier mee heeft, zijn vaak een hele ervaring.

TS vraagt dat niet voor niks. Zeggen dat ze hem moet laten staan vanwege de leeftijd en door moet zoeken, tot ze precies hetzelfde paard gaat vinden, maar 10 jaar jonger, gaat niet lukken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:54

superpony, ik koop geen paard met het idee, dat ik hem mogelijk wegens ouderdoms gebreken binnen 10 jaar moet afgeven.

ik zeg daarom heel duidelijk steeds de KANS dat je paard eerder met pensioen moet of moet hemelen is veel GROTER, als je een OUDER paard koopt.. de KANS dat je veel LANGER samen met je paard leuke dingen kunt doen is veel GROTER als je een jonger dier koopt.

nogmaals als jij 50.000 euro zou willen winnen, koop je dan een lot waarbij de kans 1:10.000 is..
of koop je liever een lot voor eenzelfde hoofdprijs als de kans 1:500 is?

ik koop dus liever een paard, waarbij de kans dat ik nog heel lang met hem kan samenwerken het grootst is.. En dat is met een paard dat niet al reeds van middelbare leeftijd is.. Omdat die wellicht nog wel 10 jaar zomaar mee zou kunnen.. Ipv een paard dat nog redelijk jong is te laten staan omdat het wel eens zou kunnen dat die binnen 10 jaar iets gaat mankeren waardoor hij wellicht ongeschikt wordt.

bij de een weet je zeker dat je over 20 jaar het dier hebt afgegeven, bij de ander heb je een kans dat je over 20 jaar nog samen een klein ritje kunt maken.

Dus ja, ik heb wel degelijk mijn bovengrens op 12 jaar gelegd toen ik op zoek ging naar mijn eerste, en waarschijnlijk ook laatste pony. Waarom? ik ben slechts een gematigd getalenteerde ruiter, ik zie mijzelf niet op mijn 55e straks opnieuw op een vreemd paard beginnen.. Stel die 18 jarige gaat nog zomaar 13 jaar mee.. dan ben ik dus 53.. moet ik dan maar weer een 18 jarige terugkopen en hopen dat ik lichamelijk voldoende goed blijf t.z.t, ik heb geen glazen bol.. en dan hopen dat ik ook dan letterlijk nog eventueel tot mijn 70e in het meest gunstigste geval met mijn paard of pony leuke dingen kan gaan doen, want als ik op mijn 60e zou besluiten dat het niet langer gaat, dan heb ik dus een paard van 28 dat heeeel duur staat te wezen op de wei en niet meer een nieuwe ronde bij iemand in kan gaan vanwege alle risico's.. dus dan moet ik hem of laten hemelen, of dik betalen terwijl ik van mijn pensioentje leef.

Nee dus, ik ben nu 40, ik kocht mijn pony op mijn 37e op zijn 12 jarige leeftijd. Juist met de hoop en insteek dat ik dus 1x in mijn leven kies voor 1 pony en samen met hem ooit weer stop met het houden van een paard.. stel ik mag hem tot zijn 28e houden.. dan ben ik 55.. dan is het ook mooi geweest voor mij.. dan zal ik wellicht af en toe nog eens een paard huren voor een uurtje, zo een waarvan je niet afvalt al zou je het willen.. En zou mijn knollie over 10 jaar ineens al omvallen.. dan heb ik pech, dan begint mijn paardenpension wat eerder. Als ik een paard van 18 zou hebben gekocht (nu dus dan 20), dan weet je vrijwel zeker dat mijn paardenpensioen voor mijn 50e begint..

dus ja..ik heb gekozen voor een jonger dier..

En nogmaals, wellicht moet je even teruglezen.. maar ik ging in op Amypony die beweert dat mensen op jonge paarden 'azen'.. en dat mensen blijkbaar hun pony's maar verkopen als ze een bepaalde leeftijd hebben.

terwijl ik aangeef, dat je keuzes maakt vanuit een bepaald doel wat je voor ogen hebt.. en daar kan een jong dier beter bij passen dan een oud dier..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:39

Maar dan ga je kans berekenen.

Ik ben ook al even 40+ en al jaren niet fysiek 100%. Nu met paarden van 19, 20, 20 en 25 denk ik wel aan de toekomst. Nu al eentje erbij is even teveel. Maar het kan ook nog 10 jaar duren voor er eentje overlijdt. Als ik dan nog opnieuw wil beginnen, ga ik waarschijnlijk ook geen jong paard meer inrijden.

Je weet gewoon echt niet hoe de toekomst loopt, Ik kocht er bijv eentje van 5, die is nu bij ons terug en 25. Haar zoon van 19 is bij ons geboren. Mn andere ruin van 20 kocht ik op zijn 4e. Die is al 8 jaar geen ''bruikbaar rijdpaardje'' meer. Had ik toen hij 12 was een jonkie erbij gekocht van 4, was die nu ook alweer 12. Op het moment dat je oudjes niet overlijden, zijn het straks allemaal oudjes. Je kan er niet steeds een jonkie bij blijven kopen.

Wij hadden dat wel gedaan en die is dus maar 7 geworden.

Het is heel persoonlijk, maar voor mij is het plezier niet anders of ik van tevoren weet dat ik een paard maar 5 jaar kan rijden/bij me mag houden, of 20 jaar. Als ik een paard te gek vind en hij wordt goedgekeurd en de prijs past, zou ik er voor gaan.

Als je wedstrijden wil rijden, is vaak jong verstandig, maar moet je wel heel goed uitkijken, want veel teveel paarden zijn te jong, te snel ingereden en mankeren al veel te vaak iets, zowel fysiek als mentaal. Dan zou ik zelf voor volledig groen gaan. Tussen de 3 en 12 jaar is een gewilde groep en loopt veel tussen dat echt niet oke is, voor veel teveel geld dan. Verleg je iets je grens naar een hogere leeftijd en laat je een paard keuren, kan je vaak een hele goede koop doen.

Echt niemand weet voor hoelang je koopt. De prijs moet wel passen bij het geheel. Alhoewel ik een gezond en braaf paard van 19, zeker nog zijn geld waard vindt.

Overigens bekijk het ook van de andere kant; ik had best graag een 5 jr willen kopen even terug. Maar als die dus zo netjes 25 wordt als mn merrie, ben ik 60+ Wat als ik voor die tijd niet meer kan rijden, verzorgen or whatever?
Of stel dat ik nog rij als ik 60+ ben en ik word paardloos? Dan nog met een jonkie beginnen? Misschien wil ik nog wel tm mn 80e rijden als dat lukt, dus moet een paard toch 20jr mee gaan.

Het zijn maar voorbeelden, want je weet het gewoon nooit. Een gezond paard kan nog prima lange ritten maken, wedstrijden lopen etc. Wij hebben de paarden vroeg oud gemaakt en zijn gewend geraakt dat ze jong op zijn, dus vinden we paarden snel oud.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:44

Ik denk dat het TS inmiddels wel duidelijk is dat ze vanwege de leeftijd alleen het paard niet hoeft te laten staan :D

TS laat je weten als je bent wezen kijken bij 'm? Ik ben benieuwd nu wat je gaat doen :)

mirneberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:51

Ik heb ruim anderhalf jaar geleden mijn oudere verzorgpony ook overgekocht, ze is nu 22 (over een minder dan een maand 23). Als je ziet hoe energiek ze nog is zou je echt zeggen dat ze nog 5 is. Leeftijd zegt niet altijd alles! En ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn ponytje!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:11

mirneberends schreef:
Ik heb ruim anderhalf jaar geleden mijn oudere verzorgpony ook overgekocht, ze is nu 22 (over een minder dan een maand 23). Als je ziet hoe energiek ze nog is zou je echt zeggen dat ze nog 5 is. Leeftijd zegt niet altijd alles! En ik ben nog steeds dolgelukkig met mijn ponytje!

Wat leuk dat jullie zo samen genieten!

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 21:52

Jeeeetje wat veel reacties!! Super bedankt allemaal voor het advies, ik heb hem gezien en gereden en een aanbetaling gedaan! 24 maart ga ik hem halen, op de dag dat ik zelf ook 19 wordt :D ik heb ontzettend veel zin in wat komen gaat, en moet zeggen dat ik het ook wel heel spannend vindt mijn eerste eigen paard

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:53

Gefeliciteerd alvast met je nieuwe paardje!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:59

O wat super leuk! Gefeliciteerd!!
Laat je foto's zien als je hem hebt?