xyzutu2 schreef:Wat ontzettend goed van je zusje dat ze zoveel in orde heeft gemaakt voor haar paard, maar ook wel heel erg zwaar voor jou om deze zorg erbij te krijgen. Ook al speelt geld op dit moment blijkbaar even geen rol, het is wel een levend wezen waar je ineens verantwoordelijk voor bent. Dat lijkt me helemaal moeilijk omdat je zelf geen ervaring met paarden hebt. Paardenmensen denken hier vaak wel makkelijk over, gewoon het paard ergens op een pensionstal zetten waar hij veel/permanent buiten kan rondlopen of een leaser/bijrijder zoeken die je alle werk uit handen neemt.
De mensen die dat voorstellen weten echter wat ze moeten denken/doen als de pensionstalhouder/leaser/bijrijder opbelt met de mededeling dat het paard kreupel loopt, koliek lijkt te hebben, hapt bij het aansingelen, niet goed met de merries lijkt te kunnen of misschien toch iets van een vitamine/mineralenbrok nodig heeft omdat hij niet genoeg lijkt te hebben aan het hooi alleen. Als je helemaal niets van paarden afweet dan is dat ontzettend lastig en pijnlijk, want je wilt heel graag de juiste antwoorden geven en de goede dingen doen, maar je weet gewoon niet wat die zijn.
Leasers, bijrijders en volpension werken alleen zolang er niets met het paard aan de hand is; zodra er problemen zijn wordt de eigenaar gebeld en als die niets van paarden weet dan zit je weer met hetzelfde probleem.
Helaas las ik net dat je je zusje waarschijnlijk niet meer zult spreken, want dan zou het misschien nog een optie geweest zijn om uit te vinden welke ruiters/trainers zij echt bewondert. Als er mensen zijn die de goedkeuring hebben van je zusje (misschien dat stalgenootjes dat anders weten?), dan zou je erover na kunnen denken om het paard daar in training te zetten. Mochten die dan een ruiter vinden waar het mee klikt, dan kan hij misschien naar die persoon en is dat misschien wel een alternatieve oplossing voor dit probleem.
Het is niet letterlijk wat je zusje aan jou gevraagd heeft, maar aan de andere kant weet jouw zusje waarschijnlijk ook niet of haar paard geschikt is om langere tijd stil te staan en niets meer te doen. Als dat nu na vrij korte tijd al zo'n groot probleem qua gedrag is, dan zou het zomaar kunnen dat definitief op pensioen zetten voor dit paard niet de meest paardvriendelijke oplossing is.
Ik snap dat dit tegenstrijdig klinkt want dit is niet letterlijk wat je zusje je heeft gevraagd, maar in feite heeft ze je twee dingen gevraagd; en het paard niet te verkopen en er ook zo goed mogelijk voor te zorgen. Maar als het paard bij jou door jouw gebrek aan paardenkennis ongelukkig wordt, dan voldoe je in mijn ogen ruimschoots aan je tweede belofte als je een nieuw, beter huisje zoekt voor je paard, eentje met een eigenaar die weet hoeveel tijd een paard kost, die het paard dagelijks kan controleren op kwaaltjes en deze kan verzorgen en er misschien ook nog mee wil trainen.
Nee,niet verkopen. de zus van ts heeft immers haar huis verkocht om geld na te laten voor de verzorging van haar paard. dat is dan toch duidelijk.