Onze laatste kans!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:06

Lastig hoor, ik snap dat je niets liever wilt dan haar bij je houden! Heb je goed op een rijtje gezet wat je allemaal 'krijgt' en wat je ervoor moet laten?

Ik zit nu in de financiële luxe dat ik naast mijn 2 paarden eigenlijk kan doen en laten wat ik wil, maar dat is wel eens anders geweest. Toen was er geen geld voor leuke dingen, kleding of een avondje weg. Ik legde alles apart zodat ik mijn paard kon betalen en deed er alles aan om mijn spaargeld maar niet aan te raken ondanks dat alles tegelijk kapot ging :') tja dat gebeurd nu een maal met auto's en paarden helaas.

Ik deed dat met liefde, maar ook omdat ik wist en weet dat als er ooit echt een probleem is, ik altijd bij mijn moeder mag aankloppen voor hulp. Ja zelfs nu ik bijna 27 ben ja. Maar het is wel een keuze die je heel bewust moet maken en waar je echt achter moet staan, ook als dat voor 3, 4, 5 jaar of langer is!

Helaas weet ik uit het afgelopen jaar uit ervaring dat zelfs met de beste zorgen je paard gewoon ziek kan worden, een weide ongelukje is bijvoorbeeld zo gebeurd. Mijn domme paard deed zelfs in d'r eentje iets geks, ja dan ben je toch 3 behandelingen van de osteopaat verder. Die rekeningen kunnen best even in de papieren lopen. Ik heb voor mijn paard alleen al zo'n 6000 euro apart staan, mijn vriend voor de zijne ook.

Ik zeg niet dat je het wel of niet moet doen, ik ken je volledige situatie natuurlijk ook niet. Ik wil je alleen op het hart drukken dat je hier goed over nadenkt en een bewuste keuze maakt. Wat moet je laten om haar te kunnen kopen EN houden, wat krijg je er voor terug? En zorg dat er inderdaad genoeg spaargeld is. Je kunt zeggen half Bokt heeft het niet apart staan en dat klopt waarschijnlijk inderdaad. Maar wat als het nu wel gruwelijk misgaat? Zeg je dan laat maar inslapen of ga je jezelf gigantisch in de schulden steken om de behandeling te betalen? Persoonlijk wil ik die keuze niet hoeven maken.

Ik wil je veel wijsheid toewensen :j

Autumnn

Re: Onze laatste kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:28

Hoe moeilijk ook, laat t beestje gaan. Als je geen spaargeld hebt moet je het niet doen. En ook al zeg je dat het niet gepland was, moet je zoiets wel op je rekening kunnen hebben..
Op jouw leeftijd had ik een spaarrekening van €7000 voor mijn paard :))

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:28

Lizzyy schreef:
Hoe moeilijk ook, laat t beestje gaan. Als je geen spaargeld hebt moet je het niet doen. En ook al zeg je dat het niet gepland was, moet je zoiets wel op je rekening kunnen hebben.. want je moet die lening ook weer terug betalen ;)
Op jouw leeftijd had ik een spaarrekening van €7000 voor mijn paard :))

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:50

Je bent 19, werkt fulltime? Woont nog thuis? Jou maandsalaris is waarschijnlijk bijna het dubbele van mijn wajong. Ik woon op mezelf en als ik echt heel zuinig zou doen, houdt ik z'n 150 per maand over. Jij zou dus z'n 1000 euro per maand over kunnen houden als je nog thuis woont, misschien wel 1500..... Dan is het 2 maanden sparen en je hebt je paard. Ik zou vragen of je 1000 kan lenen om het de volgende maand weer terug te betalen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:15

Anoniem schreef:
beatje schreef:
Laat je vooral niet afschrikken door de verhalen hier ,als je haar echt graag wilt.In geval van nood zijn er klinieken die gewoon op afbetaling je dier gewoon helpen,normaal gezien word je dan ook voorgelicht over de verwachte kosten.Ik ben er haast zeker van dat half bokt geen paar duizend euro opzij heeft liggen voor hun paard of pony.

Om haar aan te schaffen kun je idd de bank aanspreken of misschien lieve grootouders als je ouders het geld niet hebben. Jammer dat de eigenaren er nu ineens zo snel van af willen. Sucses in ieder geval met het geld bij elkaar te zien krijgen. Ik vind het wel veel geld voor de pony.

Beatje ik begrijp dat je haar graag wil helpen. Dat zou ik ook willen. Maar om bij voorbaat al te moeten starten met de gedachte om je dier te laten behandelen bij de gratie van de dierenkliniek. Wat als er chronische kosten zijn ? Dan de rest van TS haar leven maar alles op afbetaling doen. Een kuil waarin je alleen dieper kunt zakken maar niet meer uitkomt.
Wat als de schulden zover oplopen omdat je en moet lenen om de pony te kunnen kopen en evt. ziektekosten.
Dan moet ze alsnog de haf wegdoen.

Wat als morgen de zon op je kop valt?Ts kent de pony al lang dus kan haar gezondheid wel aardig inschatten neem ik aan.Iedereen van ons kan morgen iets overkomen.Je kan een vreselijk ongeluk krijgen of wel doodgaan.

In principe zou ik ook zeggen zorg dat er eerst geld is.Maar ts word hier ineens voor de voeten gegooid dat de pony weg moet.Dan zou ik een risico durven nemen.Gebeurt er iets waarom ze hem dan toch zelf nog moet verkopen kan ze in ieder geval mee beslissen aan wie ze haar verkoopt.Dat is nu maar een vraag.

Dus als ze het geld bijeen krijgt waarom niet....

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:06

Ik zou het ook gewoon doen, als het lukt om het geld bijmekaar te krijgen bijvoorbeeld dmv crowdfunding via Facebook en Twitter enzo...

En qua onverwachte DA kosten: ik heb buiten de randstad om nog nooit gehad dat ik de dierenarts meteen moest betalen!
Dat word altijd op rekening gezet!
En er kan vrijwel altijd bij grote bedragen in meerdere delen betaalt worden.

Succes, hopelijk lukt het!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 08:26

Ben je al naar de bank geweest voor evt roodstand? Als je haar echt graag wilt....roodstand regelen, schoonmaakbaantje oid er even bij tot het is afbetaald of klusjes voor familie/vrienden whatever. Wel even uitzoeken of je het snel kan afbetalen want roodstaan is duur. Maar ik heb het destijds ook zo gedaan met mijn paard...had 3 jaar de tijd om haar te kopen, maar hoorde dat het steeds slechter ging met haar dus roodstand aangevraagd paard ingeladen en roodstand in een maand weer afbetaald.
Ik vind overigens niet dat ts zo afgebrand hoeft te worden...ze probeert iets...als een stichting een paard ergens wil wegkopen zegt niemand er iets over...ts is eerlijk over wat ze wil..iedereen kan zelf beslissen maar het is niet nodig een initiatief van iemand af te branden omdat je het onzin vind.
En ik ben weleens benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk enkele duizenden euro's achter de hand hebben. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren...veel dierenartsen werken ook echt wel op afbetaling. Ts zegt meerdere keren dat ze hier rekening mee houd en er worden complete berekeningen op losgelaten om aan te geven dat het niet kan..ts succes!! Ik hoop dat het je lukt!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:16

IHN schreef:
Ben je al naar de bank geweest voor evt roodstand? Als je haar echt graag wilt....roodstand regelen, schoonmaakbaantje oid er even bij tot het is afbetaald of klusjes voor familie/vrienden whatever. Wel even uitzoeken of je het snel kan afbetalen want roodstaan is duur. Maar ik heb het destijds ook zo gedaan met mijn paard...had 3 jaar de tijd om haar te kopen, maar hoorde dat het steeds slechter ging met haar dus roodstand aangevraagd paard ingeladen en roodstand in een maand weer afbetaald.
Ik vind overigens niet dat ts zo afgebrand hoeft te worden...ze probeert iets...als een stichting een paard ergens wil wegkopen zegt niemand er iets over...ts is eerlijk over wat ze wil..iedereen kan zelf beslissen maar het is niet nodig een initiatief van iemand af te branden omdat je het onzin vind.
En ik ben weleens benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk enkele duizenden euro's achter de hand hebben. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren...veel dierenartsen werken ook echt wel op afbetaling. Ts zegt meerdere keren dat ze hier rekening mee houd en er worden complete berekeningen op losgelaten om aan te geven dat het niet kan..ts succes!! Ik hoop dat het je lukt!!

Dit is het domste advies dat je kunt geven...

TS, voor €1700,- heeft hij die haflinger nog niet een, twee, drie verkocht.

Waarschijnlijk heeft hij die prijs ook opgevoerd zodat hij er nog flink wat 'winst' op kan maken vanwege je emotionele band.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:31

TS, denk dat je maar een tweede baantje erbij moet zoeken, zo snel zal ze voor die prijs niet verkocht zijn. En anders familie vragen een bedrag voor te strekken en dan terug te betalen.

Een wijze beslissing zou ik het niet vinden op die basis een paard te moeten kopen.

Ik vind het nogal wat, om hiervoor aan wildvreemde mensen geld te durven vragen :=

Hoeveel mensen of kinderen zouden graag een pony willen en kunnen dat niet betalen?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:42

Wat een aannames allemaal wat TS kan sparen omdat ze thuis woont. Jullie weten toch niks van haar (verplichtigte) uitgaven, (misschien wel eventuele schulden) en inkomen. Lekker makkelijk praten. TS misschien zou je je vakantiegeld vervroegd kunnen laten uitbetalen. Wie weet dekt dat een gedeelte. €1700,00 voor een haf vind ik ook aardig aan de prijs. Wellicht is er iemand van buitenaf die kan onderhandelen omdat hij “interesse” heeft. Ik heb het idee dat de eigenaar nu voorname inspeelt op jouw gevoelens.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:22

Als de eigenaar niet op afbetaling wil verkopen maar ts heeft wel een potje voor dierenarts kosten dan kan ze dat potje toch gebruiken voor de aanschaf van de haf? En het bedrag dat ze in gedachten hadden voor maandelijkse afbetaling stort je dan weer op je spaarrekening voor dierenarts kosten.

Er wordt hier veel gezegd over koliek operaties e.d. tja dat kan, maar dat hoeft niet te gebeuren. Soms moet je ook een gok durven nemen. Mocht het dan wel de volgende week mis gaan (maar hoe groot is die kans?) Dan zie je dan wel hoe je daar weer een mouw aan past. Je hebt tenslotte een baan.

Overigens heb ik zelf al 21 jaar paarden en ik heb nooit voor zulke grote bedragen gestaan qua dierenarts kosten. Waarschijnlijk heel veel geluk gehad maar toen ik m'n eerste paard kocht had ik ook geen buffer voor de dierenarts en het beessie leeft nog steeds en heeft nooit iets ernstigs gehad.

Voordat jullie nu gaan roepen dat ik er wel heel makkelijk over denk: ik wil alleen maar de andere kant belichten aangezien hier nu vooral de doemscenario's voorbij komen. Volgens mij kun je nu eenmaal niet alles van tevoren indekken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:29

Ik heb mijn paard nu bijna anderhalf jaar en heb inmiddels bijna 5k aan kliniekkosten achter de rug. Ze is twee keer geopereerd geweest. Ik heb geen ziek paard gekocht, ze was kerngezond. Eerste keer operatie was een navelbreuk en de tweede keer koliek. En met name de tweede keer was gewoon pech hebben. Iets dat bij elk paard kan gebeuren en niets te maken heeft met de conditie van het paard op dat moment.

Ik had nooit verwacht dat ik dit ( al zo snel) zou moeten meemaken.

Ondanks dat zeg ik: je moet het doen. Je keijgt ontzettend veel spijt als je het niet doet. Hou er alleen wel rekening mee dat het een hele verantwoordelijkheid is. En niet alleen op financieel gebied.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:40

Als je dat paard wil dan ga je naar de bank en sluit je een lening af. Zo ingewikkeld is dat niet. Je hebt werk dus inkomen dus je kunt aflossen.
Waarom doet iedereen zo moeilijk....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:49

Mara2000 schreef:
Als je dat paard wil dan ga je naar de bank en sluit je een lening af. Zo ingewikkeld is dat niet. Je hebt werk dus inkomen dus je kunt aflossen.

Omdat je voor het kopen van een paard toch geen lening gaat afsluiten? Kom nou..

Zoals mijn vader altijd zei; leningen sluit je alleen af voor studie of een huis.
Niet voor een auto, tv of een pony.

En dat vind ik nog steeds een heel goed advies. :j

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:53

Kaitlyn schreef:
Mara2000 schreef:

Omdat je voor het kopen van een paard toch geen lening gaat afsluiten? Kom nou..

Zoals mijn vader altijd zei; leningen sluit je alleen af voor studie of een huis.
Niet voor een auto, tv of een pony.

Boeit niet wat jij of je vader daarvan vindt.
Je gaat niet zeuren op bokt, je gaat geen geld lenen bij vrienden.
Als je iets wil en je hebt daar geld voor nodig dan kun je daarvoor bij de bank terecht. Dat jij dat onzin vindt is totaal niet relevant.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:05

Mara2000 schreef:
Als je iets wil en je hebt daar geld voor nodig dan kun je daarvoor bij de bank terecht. Dat jij dat onzin vindt is totaal niet relevant.

Nou nou iets minder mag ook wel hoor. Volgens mij krijg je bij de bank tegenwoordig geen lening meer voor zoiets als een paard. Helemaal niet als je niet kredietwaardig (genoeg) bent.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:10

Gimme_Spurs schreef:
Mara2000 schreef:

Nou nou iets minder mag ook wel hoor. Volgens mij krijg je bij de bank tegenwoordig geen lening meer voor zoiets als een paard. Helemaal niet als je niet kredietwaardig (genoeg) bent.

Natuurlijk wel. Bank kijkt naar inkomen en of je af kunt lossen. Wat je met dat geld doet moet jij weten, als zij het maar, met rente, terugkrijgen. 1700 euro is een klein bedrag, kun je in een jaar aflossen.
Kun je beledigd zijn over mijn woordkeuze, maar dit is echt een beter advies dan al die flauwekul die ik in dit topic lees. Geld lenen bij vrienden of familie is heel slecht advies.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:12

Ik snap dat het ontzettend lastig is. En dat je een band met het paard hebt. Ook dat je naar mogelijkheden zoekt om het paard alsnog te kunnen kopen. Maar geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Dus zul je je je paardje toch moeten laten gaan ben ik bang.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:13

Ik ben niet beledigd hoor Mara2000, maak je maar niet druk. Maar ik vind je toon echt te negatief. Niet ok gewoon, het kan echt op een andere manier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:14

Wat een bizarre adviezen... Roodstand, geld lenen bij de bank, gratie van klinieken vragen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:16

Neem nog een glas azijn Mara2000. :') _O-

Laat dat meisje maar lekker op 19 jarige leeftijd voor zoiets in de schulden komen.
Het gaat verdorie om een bedrag van €1700,- en dat kan inderdaad binnen een jaar afgelost. Maar als die pony serieus ziek wordt kan ze nog een lening afsluiten om dat te betalen. Dat het dier nu gezond is geeft helaas geen garanties. Zelf al meerdere malen meegemaakt, en ook altijd zelf kunnen betalen.

Soms moet je ook beseffen dat iets nu eenmaal niet kan, omdat je er het geld niet voor hebt. Is alleen maar een les voor later.

Ik had ook wel een auto willen rijden dubbel zo duur. Had ik vast een lening voor kunnen krijgen, maar dan spaar ik zelf wel even door.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:51

Wat een raar verhaal. Wel een potje voor ziekte maar niet de pony kunnen kopen voor 1.700,-? Ik vraag me af hoe groot dat potje voor ziekte dan is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:16

Ze schrijft dat ze elke maand iets aan de kant gaat leggen voor de kosten die nog moeten gemaakt worden. Ik lees dat als "er wordt een potje aangelegd zodra het paardje gekocht is". Of "er wordt gespaard van zodra het idee er is een paardje te kopen". Waardoor de verkoop nu nog erg onverwacht komt.
Hier in België kan je bij de bank gewoon een persoonlijke lening krijgen, wat je met het geld doet, is jouw zaak. De interest die je erop betaalt, ligt wel wat hoger dan bij bv een autolening.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:22

Hoeveel houd je over per maand?€500,- per maand moet lukken toch? Kan je niet afspreken dat ze op 1 mei van jou is, dan moet je het geld wel bij elkaar hebben toch?
Het is nou ook weer niet zo'n topper dat ze er voor in de rij gaan staan dus misschien is ze niet zo snel verkocht

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:10

KimD schreef:
IHN schreef:

Dit is het domste advies dat je kunt geven...

TS, voor €1700,- heeft hij die haflinger nog niet een, twee, drie verkocht.

Waarschijnlijk heeft hij die prijs ook opgevoerd zodat hij er nog flink wat 'winst' op kan maken vanwege je emotionele band.

Vind jij...ik zeg toch..ff uitzoeken of je het snel kunt afbetalen...het is een optie en zowel jij als ik weten niet hoe ts er financieel voor staat dus als ze dit in een maand of 2 mnd kan terugbetalen is dat best mogelijk...zo hoog is de rente niet op dit moment.