Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:21

Amy schreef:
Dankjewel voor de tips.

Over het zadel, ze kan inderdaad geen groter zadel op. Maar volgens de zadelpasser past het wel. Ik kan nog een hand achter mijn billen leggen voor ik de lepel tegen kom. Misschien dat de bodywarmer dit beeld vertekend. En ik had m'n beugels eigenlijk ook een gaatje te kort.

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van mijn eigen rijden, vandaar dat ik het ook heb laten filmen; ik wou het zelf zien.

Tempo ligt inderdaad hoog, dit kan ik momenteel ook niet goed controleren (kleine ophouding is hoofd omhoog en nog harder gaan).

Zelf proberen rustiger te lichtrijden, het helpt om op rustig tempo meet te tellen. Diep ademhalen en rustiger met je lijf, je drijft iedere pas, ik denk dat je het paard teveel informatie (prikkels) geeft die ze niet kan verwerken. Rij inderdaad voltes en maak regelmatig een overgangen, blijf niet in een tempo doorrijden. En als je merkt dat je teveel druk neemt op de teugels, de druk loslaten. Beloon als ze wat goed doet en geeft regelmatig een korte pauze tijdens het rijden.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:46

Je geeft ook dubbele signalen , je benen zijn onrustig , je hebt een zweep bij je , je handen zijn zeer onrustig en je werkt het dier op de rem. Rij ook eens wat meer figuren. Waaronder kleine voltes , grote voltes , slangenvoltes dingen waardoor het tempo terug valt. Jonge dieren zijn in veelal in onbelans en gaan dat compenseren door harder te lopen dat wordt erger in combinatie met jouw onrustige zit.

Neem het dier mee naar les een instructrice kan je ogen openen. Je kan er echt wel naar werken dat het prettig wordt voor jullie beide.

Je kan ook niet direct verwachten dat het paard de sterren van de hemel gaat lopen. Tis een lief paard zo te zien maar moet nog veel leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:54

Amy schreef:
Dankjewel voor de tips.

Over het zadel, ze kan inderdaad geen groter zadel op. Maar volgens de zadelpasser past het wel. Ik kan nog een hand achter mijn billen leggen voor ik de lepel tegen kom. Misschien dat de bodywarmer dit beeld vertekend. En ik had m'n beugels eigenlijk ook een gaatje te kort.

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van mijn eigen rijden, vandaar dat ik het ook heb laten filmen; ik wou het zelf zien.

Tempo ligt inderdaad hoog, dit kan ik momenteel ook niet goed controleren (kleine ophouding is hoofd omhoog en nog harder gaan).

De eerste stap in verbetering is voor jezelf toegeven dat het niet helemaal gaat hoe je wil :(:)

Ik denk dat les echt heel belangrijk is. Misschien eerst les in grondwerk zodat je haar kan helpen om de hulpen te begrijpen en te leren ontspannen. Daarna vooral heel veel zitten, zitles en proberen zo min mogelijk te doen. Je kan eventueel een bitlooshoofstel erbij aandoen, zodat je grotendeels bitloos kan rijden (maar wel je bit erbij hebt voor de zekerheid). Vaak zie je dat ze dan iets makkelijker ontspannen in het begin, zeker een paard wat slechte ervaringen heeft gehad in de mond.

Ik zie vooral heel veel onrust op het filmpje. Je zit wat in stoelzit, je benen steken wat naar voren en daardoor kom je elke keer met een klap achterop het zadel. Je paard krijgt daar spanning van en gaat alleen maar harder. Probeer als eerste je benen wat onder je lijf te krijgen en beheerst te staan en weer zitten. Zo licht mogelijk.

Het zou mooi zijn als iemand je daarbij aan de longe zou nemen, zodat jij niet hoeft te sturen en kan focussen op zo min mogelijk storen met je zit. Probeer anders een volte te pakken en heel constant op diezelfde volte te blijven. Alleen sturen en verder niet aan de mond zitten. Heel rustig lichtrijden en verder zo min mogelijk storen. Probeer een ritme te vinden in je lichtrijden. Als ze harder gaat, maak je de volte iets kleiner, maar je blijft heel rustig in hetzelfde tempo lichtrijden. Als ze aangaloppeert, volte kleiner maken tot ze weer draaft. Net zo lang tot ze ontspant en haar hals laat zakken. Als dat gebeurt, afstappen en klaar voor die dag!

Als dat goed lukt, kan je de volte steeds groter maken en uiteindelijk eens een rechte lijn rijden. Gelijk weer op de volte als ze te hard gaat. Als ze dan ontspannen, ritmisch, in een langzaam tempo de hele bak doorgaat, kan je eens contact nemen met de mond. Niets vragen, alleen contact nemen, zodat ze je hand leert vertrouwen.

Corien_

Re: Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:47

Ts, knap dat je kritisch naar jezelf kunt kijken. Ik denk dat rust creëren bij jullie erg belangrijk is (makkelijker gezegd dan gedaan). Zorgen dat jou rijden rustiger wordt zodat het paard ook rustiger kan worden. Misschien begeleiding zoeken die voor meer ontspanning bij jullie beide zorgt. Ik zou het met een nieuwe aanpak zeker een kans geven. Kan ook erg nuttig zijn om structureel iemand op je paard te laten rijden die wat meer ontspannen rijdt zodat het paard ook relaxter wordt. Succes in ieder geval!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 05:19

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:05

Hierboven zijn al veel goede tips gegeven, maar ik zou zelf toch ook eens naar bitloos kijken. In het begin vond ik het ook eng, maar ik heb inmiddels gemerkt dat de meeste paarden eigenlijk fijner lopen bitloos en het qua controle voor de ruiter zeer weinig uitmaakt..

Verder viel het mij inderdaad ook op dat je erg veel drijft tijdens het draven en alles vrij hard corrigeerd met je handen.. Een instructrice zal denk zeker kunnen helpen met het onafhankelijker zitten en het paardje vertrouwen geven. Ook is 3 jaar nog heel erg jong.. ik verzorg nu 2 3 jarige paarden en we zijn bezig een 5 jarige in te rijden. 1 van de 3 jarige is echt nog heel puppy en die zou rijden ook echt nog niet aankunnen, de ander is al wat ouder in haar hoofd en zal dus meer aankunnen. Daarentegen mogen ze beide nog even 2 jaar doorgroeien.

Wat betreft jouw paardje, misschien een idee om voorlopig het draven onder het zadel te laten zitten tot je les hebt en onafhankelijker zit? Ook lijkt het mij goed als je eens goed naar je paardje zelf kijkt. Kan ze al aan wat je vraagt? Is haar spanningsboog niet al op na 10 min? Met de 5jarige waar ik mee werk merk ik echt dat hij na 10 min drukker wordt omdat het dan teveel wordt en dan stop ik dan ook. Met hem werk ik nog steeds max 20 min maar vaker 10 tot 15 min

Het blijft wel erg lastig.. veel succes

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:36

TS, wat ontzettend knap dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen, video's deelt en feedback vraagt. Top!

Ik ga eens met bovenstaande bokkers, je drijft veel aan, lijkt een harde hand te hebben en zelf gespannen met de hand tegen te werken om je paardje terug te nemen. Wat een knap dier overigens! Ik heb zelf een 4.5 jarige die ook heel looplustig is en snel over z'n eigen tempo loopt. Wat bij mij goed werkt is eigenlijk de teugels loslaten, het klinkt ontzettend tegenstrijdig, maar hierdoor ontspant alles. Zelf rustig lichtrijden, door net iets langer te blijven staan. Veel voltes, en proberen te rijden op zit.

Ik merk dat het voor ons veel fijner is. We beginnen met rustig stappen tot hij echt ontspant, dit duurt vaak even. Erna draven we aan met lange teugel, waarbij hij steeds meer rust vind en mijn hand opzoekt. Het duurt even, maar het voorkomt het gevecht. Want ook als ik mijn teugels terug nam of ophoudingen gaf, ging zijn hoofd én het tempo omhoog.

Succes, je hebt een erg knap dier! En ik raad inderdaad ook grondwerk (les) aan. Hiermee kan je zo al zoveel stabiliseren, zeker deze werklustige dieren.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:56

Amy schreef:
Ik plaats toch even twee filmpjes. Geen goeie kwaliteit. De galop was niet de bedoeling maar doet ze zelf als ze iets lastig vind.

Ik kan zeker tegen kritiek maar graag wel opbouwend...

https://youtu.be/ejKWIZoh7YE

https://youtu.be/Ow3e1h9ywGs

Mooi dier... Ik vind persoonlijk dat 3 of was het 3,5 jaar behoorlijk jong is om al te rijden. Maar ja, dat is mijn mening. Mijn 4-jarige wordt nu in grondwerk getraind, natural horsemanship en binnenkort het begin van rechtrichten. Vanaf zijn 6 jaar zal er pas mee gereden worden.

Je merkt heel goed dat ze totaal nog niet genoeg balans heeft om een ruiter op haar rug te dragen. Ze gaat trouwens nog een flinke groeischeut krijgen hoor ;), dus doe lekker verder met haar. Doordat haar balans nog niet ontwikkeld is, wordt ze onzeker en gaat ze sneller lopen. Of vraag jij dit aan haar?

Probeer haar op een heel rustig tempo te rijden, zodat ze uiteindelijk de kans krijgt om haar evenwicht te zoeken. Je moet jezelf voorstellen dat ze jou op een rondje zetten en dan snel laten lopen.... Voelt voor een paard ook zo, omdat wanneer ze snel door een bocht gaan, gaan ze uiteindelijk naar binnen hellen en kunnen ze het gevoel krijgen dat ze gaan vallen, evenwicht verliezen en uiteindelijk om hun evenwicht te herstellen nog sneller gaan... Dus uiteindelijk een vicieuze cirkel waar je in terecht komt. Geloof mij, spreek uit ervaring.
Heb uiteindelijk 4-jaar niet meer met mijn paard gereden. Ben sinds een jaartje terug met haar aan het rijden en door het grondwerk en het rechtrichten gaat het super!

Nog een tip: je paardje schiet weg én jou handen schieten onmiddellijk de lucht in. Probeer je handen laag te houden, zo blijft het hoofd van je paard ook sneller laag en gaan ze sneller terug ontspannen. Probeer op die moment even rustig een grote volte in te draaien en geef je handen naar voor. Niet aan de teugels trekken, mag je nooit doen uiteindelijk. Wat freetorun zegt is ook een optie, ga lekker met lange teugel rijden op een rustig tempo en ga op je zit rijden...

Maar mijn uiteindelijke advies, werk aan haar balans en vertrouwen vanop de grond. Ga lekker een paar maanden tot een jaartje grondwerk doen.

Veel succes met je mooie paardje! En knap dat je om hulp durft vragen... :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:02

Hij gaat echt veel en veel te hard.
En ik zie alleen maar een paard over de hoefslag rennen, ook een 3 jarige kan voltes lopen.
Juist in die voltes kun je dat tempo lager krijgen zonder dat je gaat zagen.
Probeer echt de rust te gaan vinden, eerst in je zelf.
Ga zelf ontspannen, je hele lichaam. Dan neemt je paard dat ook over.
Ik vind het wel een erg leuk dier, geef het nog even de tijd.
Persoonlijk zou ik nu de hele winter niet met hem rijden. lekker even niets tot de lente.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:21

Ik zou hem eerst longeren, laat hem maar op zijn eigen tempo ontspannen draven zonder iemand op zijn rug. Als je gaat rijden, veel rustiger aan doen. Veel stappen en korte stukjes rustig draven. Leer hem ook reageren op gewichtshulpen.Vooruit gaat hij genoeg, maar nu gaan jullie zo hard dat je elkaar opjaagt, op een bepaald moment gaat het paard te hard en dan ben jij je balans kwijt en hang je aan de teugels.
Voor zo'n jong paard is hij toch best wel braaf. Nu beslissen om te verkopen lijkt me echt voorbarig.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:25

Wat een leuk beest :) En echt braaf hoor.

Dit is echt een puppypaard, en die moet je goed begeleiden. Ik zou zeggen, als je gaat rijden, ga er gewoon lekker ontspannen op zitten, ga niet aan de voorkant proberen je paard rond te rijden ofzoiets, alleen maar licht contact en dan maar voltes rijden, net wat bruintje zegt. Alleen maar een beetje linksom of rechtsom, geen scherpe wendingen, maar wel op zo’n manier dat ze niet te hard rechtuit kan en snelheid maken, maar juist doordat jij ontspannen zit en relaxed een beetje rondstuurt terug komt. Probeer maar eens op zon volte heel langzaam te lichtrijden en op je zit naar stap te gaan. Gewoon met geduld en beetje de snelheid eruit halen door linksom en rechtsom te gaan. En vooral niet van voor naar achter terugwerken, maar alleen linksaf of rechtsaf sturen. Kop omhoog is eerst nog niet zo erg, als ze dat tempo een beetje onder controle krijgt dan komt dat vanzelf goed. Loslaten en ontspannen zitten!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:54

Wat een leuk paardje.Je hebt hierboven al veel tips gekregen.Maar zoiets als wel of geen klik bestaat echt wel,dus als jullie geen plezier samen zouden gaan krijgen kun je altijd nog verkopen,ik weet zeker dat er veel belangstellenden voor dit mooie dier zouden zijn. Maar je zou jezelf dan tekort doen,want mogelijk kunnen jullie samen nog veel bereiken na geduld en oefenen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:48

Idd. Ik denk dat de klik er meer niet is doordat dit paard niet reageert zoals ts gewend is. Ik denk als ze meer vertrouwen in t paard zou krijgen dat t beter gaat. T is echt n braaf ding, als ze n heks was had je er al lang naast gelegen ;)

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:32

Alja schreef:
Ik vind een klik altijd zoiets overreaded. ...

Wat is een klik en wanneer heb je het niet?
Ik vergelijk het altijd maar met een springruiter op een springstal.
Die moet ook elk paard rijden ongeacht " klik" of niet.
Als het paard toch past bij de ambitie van de ruiter heb je naar mijn idee geen klik nodig.

Nee maar die hebben ook echt wel paarden waar ze liever mee rijden hoor. Het verschil zit er hem in dat zij 1) betaald krijgen om die paarden te rijden en 2) ze op zoveel verschillende paarden rijden dat het niet uitmaakt dat er bij zijn waar ze niet zo graag mee rijden.

Maar als jij nog jaaaaaaaren steeds met hetzelfde paard moet rijden, dag in dag uit.... Zou jij dan niet tenminste een paard willen waar je wel graag mee rijdt? Die dus niet alleen bij je ambities past maar ook gewoon bij jou als ruiter?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:46

Wat een leuk paard zeg!

Net zoals andere aangegeven hebben heeft je paard een GO naar voren. Vaak (met gespannen/gevoelige en jonge paarden) heeft het terug rijden op de teugels het averechtse effect.

Durf je teugels wat meer los te laten (handen naar voren) en voornamelijk op je zit rijden, maak je zelf zwaar, compleet ontspannen van je tenen tot aan je hoofd, zo rustig mogelijk licht te rijden en praat desnoods continu tegen hem. Bij mijn oude pony zei ik soms wel 20 minuten lang hoooooh braaf.

Veel figuren rijden en je been er wel aanhouden als in niet afsteken maar gewoon rustig contact op teugels en zit.

Vind het trouwens niet zo slecht als je eigen omschrijving denk dat jullie hier echt uitkomen als jullie communicatie wat beter wordt en jij meer de ontspanning en rust vind. Vind je het eng dat hij redelijk hard gaat? Heb gemerkt dat veel mensen dit eng vinden en daardoor compleet gaan aanspannen en het in stand houden, het leren loslaten en durven te ontspannen werkt echt. Focus je desnoods op je eigen ademhaling of hang een touwtje om de hals als dit je meer zekerheid geeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:32

Ts je hebt al veel goede tips gehad. Ik heb zelf ook een pony die 3jaar heeft moeten wennen tot ze het hier als echt thuis zag. Niet omdat ze het slecht heeft maar omdat ze veel verhandeld is geweest, veel vreemde paarden en steeds weer andere mensen,andere dingen. Ze is nu gewend en ik moet zeggen we hebben samen onze taal moeten ontwikkelen, een heel leerproces wat met schrijven uitgummen en en opnieuw beginnen nog eens dit of dat en zo kan ik haar begrijpen en zij mij. Het is voor mezelf ook heel goed geweest zij heeft mij gewezen op mijn ongeduld, mijn zwakke punten,haar zwakke punten, haar manier van vertellen is zo anders als dat ik gewend was....Samen toekomst schrijven valt niet mee....Maar besluit wel snel of je het de moeite waard vind of niet en blijf dan ook daar bij, en ga er voor. Mocht je besluiten te stoppen is dat ook geen schande maar eerlijk naar je paard toe!.Het kan best wel eens niet lukken,maar blijf niet leuren dat is niet goed voor haar en jou samen!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:49

Ik zou niet durven beweren dat je geen klik hebt met je paard, er was tenslotte iets wat je deed besluiten dit paard te kopen. Ik durf wel te beweren dat jouw verwachting en/of ervaring als ruiter op dit moment niet matcht met je paard. Je paard moet nog veel meer leren dan jij momenteel kunt aanbieden. Dat is helemaal niet erg, maar ik zou dan als ik jou was dan zou wel op zoek gaan naar een manier waarop jullie samen kunnen leren. Dat zou goede instructie kunnen oplossen. Ik las dat je in Hoogeveen woont. Ik kan je Paulette Zorn van Equidact aanraden. Zij zit bij jou in de buurt en kijkt naar de combinatie van ruiter en paard.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:51

Wat een ontzéttend mooi paard joh, daar was ik ook wel voor gegaan!

Ik zou je persoonlijk de tip geven om even back to basics te gaan. Neem wat les in grondwerk en rijden, en begin met de rust erin te krijgen. Paardje loopt erg heet te doen en met zijn hoofd te slaan, en ik snap dat je eerste reactie daarop is om vast te houden en naar beneden te duwen. Probeer iemand te vinden die je tijdens de lessen aan gaat leren om zelf rustig in zacht in je handen te zijn en het initiatief te nemen om los te laten, waarop het paard kan volgen (dit is een van de moeilijkste dingen die er is hoor, been there).

Ik denk zeker dat jullie er wel uit kunnen komen hoor :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:13

Alja schreef:
Ik vind een klik altijd zoiets overreaded. ...

Wat is een klik en wanneer heb je het niet?
Ik vergelijk het altijd maar met een springruiter op een springstal.
Die moet ook elk paard rijden ongeacht " klik" of niet.
Als het paard toch past bij de ambitie van de ruiter heb je naar mijn idee geen klik nodig.

Maar dat is werk!

Ik heb ook wel gewerkt op plekken waar ik paarden moest rijden waar ik geen klik mee had!
Maar daar deal je mee, daar ga je proffesioneel mee om.

Maar als ik voor mij zelf rij als hobby wil ik een paard waar ik een klik mee heb!
Ik wil dan echt niet het gevoel hebben van ik moet weer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:23

Ik heb net je filmpjes gekeken.
Ik heb nog geen ander commentaar gelezen.

Maar ten eerste wil ik aangeven dat ik vind dat je een mooi voorwaarts tempo hebt.
Daar hou ik van bij jonge paarden.
Echt zie ik dat je 3 rondjes hoefslag rijd waarvan allemaal in het zelfde tempo.
Het is een jong paard wat je afwisseling in het werk moet geven.
Dat kan in verschillende figuren rijden zijn, maar wat ik nog beter vind om te doen is ook tempo wisselingetjes.
Kijk hoe je hem/ haar op zn minimale mogelijke hulp van tempo kunt laten zakken of weer iets weg te rijden.
Ik zie natuurlijk maar een heel klein stukje... maar ik zou echt meer proberen te sluiten en weer weg rijden. Probeer dat te doen met je been er aan en op je zit. Je mag je handen ook wel iets sluiten maar niet vast blijven houden. En dat af te wisselen met overgangen naar de stap en weer weg.

Verder vind ik het beeld echt niet zo gek hoor.
Ja hij loopt in de galop met zijn hoofd in de wolken... maar daar kun je aan werken.
Ik weet zeker dat dat ook goed gaat komen.
Het is best een leuk paardje hoor

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:47

Ik ben twee jaar verder. Het begint nu leuk te worden. Ook gekocht toen ze 3.5 was. Heel veel toestanden meegemaakt en nog. Ervoor gekozen om met haar verder te gaan.

Maar ik weet niet of als ik op het moment van aankoop geweten had dat het gevaarlijk had geworden en ik eraf geknetterd was, met een gebroken been, of ik haar dan gehouden had. Denk het niet.

Maar ja, vooruitkijken kan niemand, dus de ellende die ging komen wist ik uiteraard niet bij aankoop.

Nu doe ik haar niet meer weg. Maar heb wel vaak op het punt gestaan van wel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:50

Misschien het dier eens 2 maanden door laten rijden door een "prof", dan is die waarschijnlijk makkelijker te verkopen indien je dat alsnog besluit.
Maar mogelijk rij je er zelf dan ook fijner op weg en wil je hem dan niet meer kwijt.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:06

Een vraag helemaal buiten het rijden om. Hoe veel komt je paard buiten en hoe veel dagen doe je andere dingen?
Vanaf het moment dat mijn paard veel meer buiten kwam en ik meer afwisselde (qua dressuurmatig in de bak, naar buiten, grondwerk), had ik opeens een heel ander paard. In alles, omgang en tijdens het werk, veel rustiger en tevredener.

Met haar ben ik ook Bitloos gaan rijden, omdat ze zo super duidelijk aangaf dat ze het bit niet fijn vond!