Waarom heb jij uiteindelijk voor jou paard gekozen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:14

Wat een ontzettend leuk topic.

Die van mij kwam iets te vroeg, want ik was nog niet opzoek. Wel wist ik dat ik een ruin, tussen de 6-10 jaar, doorgereden en het liefst verkeersmak wilde. Oh en een knuffel, want dat miste ik vroeger. Ik kwam thuis met een 3 jarige net-geen-hengst die op de dag van bezichtiging voor het eerst met een zadel liep :Y)

Ik viel voor de foto's bij z'n advertentie, eenmaal daar bleek hij enigszins sensibel (kopschuw) maar wel weer stoer buiten. Toen hij opeens z'n hoofd in m'n armen legde was ik verkocht, dit zou hem worden!
En nu meer dan een half jaar later heb ik hem ingereden (zonder ooit een stap verkeerd te zetten) en staan we nog zo te knuffelen <3

Afbeelding

Kunga schreef:
Super leuke reacties en wat een leuke paardjes komen er voorbij! <3
Ik heb besloten een bod te doen op het paard dat ik nu op het oog heb, spannend! :D

Spannend laat je weten hoe het afloopt? :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:19

Mijne was niet bepaald mijn ideale paard. Ze was mijn verzorgpaard, maar echt leuk vond ik haar niet. Koppig chagrijnige ezel, vond ik haar, maar ik had niks anders te rijden dus ik moest genoegen nemen met mevrouw arrogantie. Ze vond mij ook maar meh, maar ze heeft me langzaam ingepakt. Ik heb haar drie jaar verzorgd en toen de eigenaar haar misschien wilde verkopen heb ik haar snel gekocht. Tja, en toen had ik een chagrijnige draver merrie van middelbare leeftijd ik mijn bezit. Niet mijn droompaard en toch is ze mijn droompaard. Het is wel eenzijdige liefde. Ze is mij liever kwijt dan rijk denk ik :') Maar ach, die ongeïnteresseerde koppige chagrijnige diva die ze is trekt me blijkbaar aan.

Cintaria

Re: Waarom heb jij uiteindelijk voor jou paard gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:33

Wat een leuke verhalen!

Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik nooit van mijn leven een wit paard moest hebben. En 3x raden wat er uiteindelijk hier op stal staat :') Mijn eerste kennismaking met haar was op de manege waar ik toen net begonnen was. Zij werd amper gereden in de lessen omdat ze absoluut niet geschikt was voor beginners dus besloot ik haar te gaan rijden. Ze kon amper iets maar wat had ze een geweldig karakter! Daarnaast was ze compleet bomproof en goed gemanierd, ik kon er overal mee komen. Op een gegeven moment begon ze steeds beter te lopen en werd ze dus in meer lessen ingezet... Ik was al een tijdje aan het zoeken naar een eigen paard maar kon niets geschikt vinden want onbewust bleef ik elk paard met haar vergelijken. Toen ik dan ook iemand anders op haar zag rijden in de les (en er compleet niets van bakte) en ik groen van jaloezie begon te worden, was het voor mij wel duidelijk. Ondertussen zijn we 3 jaar verder, verovert ze ieders hart en heeft ze me een lief en knap hengstenveulen geschonken. Voor mij is ze goud waard! <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:39

Ik ben nog nooit opzoek geweest naar een paard.

Mijn Dennis heb ik een jaar verzorgd en toen kunnen kopen.
Roos zou ik betuigen en zadelmak maken, maar is nooit meer weg gegaan (ik wou een hengst/ruin bij Dennis, geen schimmel en geen vos. Roos is een vos-schimmelmerrie ;) ).
Judith was van een kennis en stond bij mij op stal en heb ik gekregen toen het te duur werd.
Benno en Deedee zijn hier geboren, dus ook niet hoeven kiezen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:47

Ik heb mijn vorige paard bij een handelaar gezet omdat ik niet al te veel ervaring had met paarden verkopen en mijn ouders niet zoveel mensen over de vloer wilde hebben. Toen de handelaar vertelde dat ze het perfecte paard voor mij had gevonden was ik eigenlijk helemaal niet op zoek naar een nieuw paard. Ik was er wel een beetje klaar mee, mijn vorige paard vond ik echt niet leuk en daar kwam ik niet veel verder mee. Mijn ouders idem dito trouwens wb geen nieuw paard willen. Toen ik daar kwam en ze hem voorstelde aan me was ik gelijk verkocht. Dat heerlijke koppie door de staldeur en die lieve ogen zeiden me genoeg. Toen ik zijn bewegingen zag en voelde was het alleen maar meer bevestigd. Nu, 2 jaar verder, staat hij nog steeds bij mij. Helaas is hij geblesseerd voor een hele lange tijd met geen zekerheid of hij wel beter wordt.. Hij is mijn beste vriend en samen met de shets die ik als kind van 9 kreeg(vraag je er 1, ligt er na een half jaar nog eentje naast :p) ben ik zielsgelukkig met dit 3 tal toppertjes. Ik geniet volop en al het werk wat erbij komt kijken doe ik (meestal) met een glimlach.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:53

Ik heb mijn huidige paard gevonden via een facebook groep :')
Ik was eigenlijk opzoek naar een 8 a 10 jarige ruin die al ervaring had in het parcours, maar toen ik haar advertentie zag was ik verkocht. Ik kocht toen een merrie van 4 jaar die pas net zadelmak was. Ik had eigenlijk geen idee wat voor afstammeling ze had want het zei me allemaal niks. Toen mensen me vroegen van wat heb je gekocht kon ik alleen zeggen dat het een bruine merrie van 4 jaar was :D :')

Uiteindelijk zijn we nu bijna een jaartje verder en we hebben zeker onze downs gehad, maar nu gaat het eigenlijk steeds beter. En gelukkig heb ik geluk gehad en heeft ze ook echt veel potentie voor het springen _/-\o_

Ohwja het is trouwens een bwp merrie (Nabab de Reve x Allegreto) en echt een schat van een merrie

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:14

Mijn allereerste pony heb ik toen ik 8 jaar was gekregen van iemand die ermee over straat liep. Een al wat oudere mini shet hengst. Die is overleden op zijn 35e ergens aan influenza toen hij bij iemand anders stond voor zijn pensioen.

Mijn tweede pony van 127cm kwam hinnikend aanrennen toen ik hem riep en daarvan wist ik ook zeker dat ik hem direct op zou laden. Zadel en wagenmak gemaakt en na twee jaar verkocht naar België waar hij bij een gezin terecht kwam. Vraag me nog steeds af of het goed met hem gaat en het is al 9 jaar geleden geweest dat ik hem verkocht.

Mijn huidige pony zag ik op marktplaats. Mooi kleurtje, dacht ik. Dus gaan kijken en gaan proefrijden. Wat een hel :') Niet normaal kunnen galopperen, enorm bokken.. Maar wel heel lief! Dus gekocht en inmiddels 8 jaar verder en geswitched van discipline en nog steeds een paard die zijn gewicht in goud meer dan waard is!

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:41

ahh wat een leuke verhalen allemaal!!

Mijn eerste paardje heb ik gekocht omdat ik een IJslander wilde. En zij was de enige die in mijn budget viel. Zo simpel als wat :+ Maar ook natuurlijk omdat ze oprecht lief was.

Mijn tweede paardje heb ik gekocht omdat ik over een paar jaar een paard erbij wilde hebben dat ik kon gaan trainen. Want mijn eerste paardje is wat ouder, en dan zou ik haar kunnen gaan afbouwen en mijn nieuwe gaan opbouwen. Ik vind schimmels ontzettend tof, en toen kwam er een heel lief schimmel merrietje op mijn pad terecht en de keus was dus snel gemaakt!

Mijn derde paard, net gekocht, zat aanvankelijk niet in de planning. Maar omdat ik veel eerder mijn eigen huis met weiland ga krijgen wilde ik een maatje voor mijn eerste paard (aangezien de tweede nog te jong is om thuis te halen). Dus toen ben ik serieus op zoek gegaan naar een paard met zeer goede afstamming, wedstrijdpotentie en goede gangen etcetera. Ik had al langer op facebook zitten neuzen en een advertentie gezien waarvan ik toen dacht 'zo eentje wil ik ooit hebben'. En toen ben ik daar gaan kijken en ben meteen voor hem gevallen. Uitstraling was zo lief! En hij is ook in voor een grapje, daar hou ik wel van :)

Mijn vierde paard, ook net gekocht (zat dus al helemaaaaal niet in de planning), is beetje impuls aankoop geweest..Geen idee waarom ik haar wilde hebben. Maar had gewoon het gevoel dat ze bij mij hoort. Uitstraling? Karakter? Heb echt geen flauw idee..Is gewoon een gevoel :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:01

Leuk topic!

Ik werd door een stalgenootje getagd in de advertentie van Joy. Ik wilde eigenlijk geen bruin merrieveulen, maar ik werd verliefd op haar koppie en haar twee witte achterbenen.

Afbeelding

Ik ben 1 keer gaan kijken en 2 dagen later heb ik haar gekocht. Ze is alles wat ik zoek: quarter met een goede bloedlijn, een mooie bouw en een superlief karakter! Heb er nog steeds geen spijt van!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:04

De foto in de advertentie hier op bokt deed het, ik en ook m'n ouders waren meteen verkocht.
Ze was ook het eerste paard waar we gingen kijken en daarna niet meer verder gezocht omdat gewoon alles voor mij klopte!

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:15

Nadat ik mijn Welsh pony en Shetlander heb moeten verkopen omdat ik te groot werd, beloofde mijn opa mij een paard.

Ik was er al uit dat het een Arabier moest worden. En na wat zoeken gingen mijn opa en ik naar mijn opa's neef die wat paarden had staan.
Ik koos een bonte uit, naar die wilde hij nou net houden..
Toen zei mijn opa's neef dat hij nog een half Arabier, een shimmer, had staan, dus ik zei "doe die maar". Dus zonder hem gezien te hebben, kocht mijn opa hem voor mij.
En nu, 4 jaar later is hij mijn grootste en liefste maatje..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:20

Dat vraag ik mij nou ook steeds af. :P waarom moest ik ook weer van die vreetmachines? :')

De een heb ik vanaf het eerste uur. Gekocht voor de geboorte.
De ander van de foto, want die komt uit het buitenland.
De derde voldeed 0 aan het plaatje, maar was een super leerpaard.
En nummer 4 was leuk, jong en vrolijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:12

Mijn oude dame was 28 toen ik haar van de manege kocht.We hadden een hobbelig begin maar alles is goed gekomen.Ik kan haar niet meer missen.Maar ze is nu bijna 35 en hoe lang heb ik haar nog?Mijn ruin van toen 19 kwam als gezelschap en rij vervanging voor mijn dame.Ik zag hem staan en dacht gelijk"hij is wel heel leuk"Na een proefrit wist ik het zeker.Niet handig omdat zijn eigenaar al had gemerkt dat ik hem geweldig vond.Nu is hij onze hobbelruin waar wij heel veel plezier mee hebben.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:23

Het was nog maar een veulentje toen ik hem zag bij 'vrienden / kenissen' en was gelijk verkocht door zijn koppie, was totaal niet op zoek naar een paardje. Maar hun toch gevraagd of ze hem wilden verkopen, want hun hebben paarden / pony's voor de handel.... en de rest spreekt voor zich haha

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:30

Kunga schreef:
Ik heb besloten een bod te doen op het paard dat ik nu op het oog heb, spannend! :D

Gaaf! Succes!
Wel hier komen showen he 8-)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:41

Ik had de plek, de tijd en het geld voor (meerdere) paarden / pony's.

Ik beleefde er veel plezier aan en heb ook echt de nodigde uren bij de paarden besteed, zij waren mijn rustpunt. Ontspanning ten top!

Nog steeds heb ik er drie, twee mini's en een C-pony. Die laatste staat al een hele tijd te koop, veel geïnteresseerde maar geen geschikte kandidaat. De twee mini's zal ik nooit verkopen, die mogen hier blijven tot hun dood.

Maar eerlijk is eerlijk, nu heb ik geen tijd meer voor ze en zijn ze meer een last dan een lust. Vandaar ook de verkoop van de C-pony. De kleintjes heb ik geen omkijken naar, twee keer per week controleren en verzorgen en dat is het ook. Die vinden het ook geen probleem om als grasmaaier rond te lopen.

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:43

Laurora schreef:
Kunga schreef:

Gaaf! Succes!
Wel hier komen showen he 8-)

Ja als hij van mij is zal ik hem meteen showen! :D
Nog geen reactie terug gehad op mijn bod, nog even spannend dus..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:44

Zijn prachtige looks en rastypisch.

Ik kwam aanrijden, zag m staan en t was al beklonken voor mij.

Heb er nu ruim 2 jaar bloed zweet en tranen inzitten doordat ik (we) tegen veel problemen aanliepen.
Nu een heerlijk dier en we snappen elkaar eindelijk, super!
Hoop op nog vele vele jaren samen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:51

Wat een leuk topic!

Mijn eerste paard vond ik op een website van een handelsstal. Op de foto had hij echt een leuk koppie en een leuke bouw. Bij het kijken bleek het karakter wel bij dat koppie te passen. Ondanks dat hij amper wat kon zag ik er wel wat in. Met vallen en opstaan is dat ook wel goed gekomen.

Mijn tweede paard vond ik op Sporthorses. Ze voldeed volgens de omschrijving helemaal aan al mijn wensen, echt alles! En ik vond het zo’n mooie merrie om te zien. Bij het kijken was ik op slag verliefd. Dit was waar ik naar op zoek ben geweest en waarvan ik dacht dat het niet bestond. Nouja dan weet je het wel he?! Strik er om en meenemen.
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 24-10-17 17:54, in het totaal 3 keer bewerkt

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:51

Karakter. Ik kwam kijken naar een kudde veulens. Ze stonden allemaal braaf naast hun moeder te wachten (merries werden vastgehouden). Ik heb ze even bekeken en toen mochten de veulens los in de rijbak. Even de bewegingen bekeken en toen wilde ik ze nogmaals op stand zien. De merries gingen de bak ik en de veulens liepen al snel weer bij hun moeder. De rijbak ging open en de merries werden meegenomen naar de stallen. Alle veulens volgden, op 1 na. Die hebben we met een paar man moeten vangen. Ding was net 3 maanden oud, maar zag haar moeder enkel als melkbar en trok volledig haar eigen plan. Nu nog steeds. Overigens bleek (nadat we haar te pakken hadden) dat deze pony ook het beste in mijn plaatje paste.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:52

Ik had manege ervaring, geen eigen paarden ervaring, ik zocht een donkere ( GEEN! Schimmel) en volwassen paard waarop ik op mijn gemak kon leren. Zoekende naar stalling, stond daar een kleine schimmel met ondeugend hoofd. Na 1 blik was ik verkocht...hij was nog grijs..okay...maar pas 3,5 jaar. Zaten drie versnellingen een stuur en rem op....niet echt een aanrader voor een groene ruiter zoals ik. En toch...die klik, me compleet veilig voelen ( op 1 ritje gebaseerd, ging eigenlijk nergens over) We zijn nu 8 jaar verder , en ik besef dat ik enorme mazzel heb gehad. Hij heeft gouden karakter, pikt alles, is niet gemeen. We vormen echt best een mooi plaatje. Hij blijft bij me tot de groene weides zich aanmelden...hij is wit, doet zijn best om dat niet te zijn ( doet ie goed!) en is nog steeds de leukste en de liefste..

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:55

Wat en leuuke verhalen!
Ook zoveel verhalen van liefde op het eerste gezicht! Nou dat was hier dus helemaal Niet :D

Ik was 11 jaar toen ik mijn ouders had overtuigd een pony aan te schaffen (mijn vader werd verliefd op een fjord die later te duur bleek)
Ik had online ALLES afgezocht naar een bont paard want dat wilde ik graag
Mijn vader wilde graag een tinker maar die stonden er geen op marktplaats

We waren eerst wezen kijken naar een kruising hafxijslander maar die beviel niet zo ook nog erg jong want mijn moeder wilde een pony rond de 10 (omdat zusje lief er ook op moest)

Mijn moeder bleef maar terug komen op een haflinger die ze prachtig vond en ik vond het afschuwelijk!
Er stond alleen een foto bij helemaal in tuig voor de kar, ja daar kan een 11 jarige niet doorheen kijken.

Nou toch een afspraak gemaakt gaan kijken en oh oh oh wat wad ze KNAP ze reed heel anders want ze had een heel hard zadel dus dat was minder, ik was erg verlegen maar ik voelde wel dat het goed zat.

De dag erop hebben we fjoeri opgehaalt (op mijn verjaardag *\o/* ) en ze is nu al 7 jaar mijn maatje en ze heeft me dit jaar een prachtige dochter gegeven floki, die veel trekjes heeft van moeders en daarom de bijnaam ezel heeft gekregen voor nu :o :D

Afbeelding

Afbeelding

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:57

Ik was bang voor hem! :')
Hij kwam samen met een andere haflinger en ze hadden hem maar meegenomen omdat zijn vorige eigenaar er om had gesmeekt (kon niks met hem, was ziek etc later bleek meneer een gevalletje onhandelbaar buiten terrein)

Een paar meiden van stal hadden er al op gereden en hij was echt een bom... extreem druk en niet willen luisteren. Door voorvallen met andere paarden was ik daarom echt heel erg bang voor hem en durfde niet bij hem in de buurt te komen; totdat ik er in de les op moest rijden -O- toen moést ik wel. Ik weigerde omdat ik doodsbang was voor hem was maar met veel moeite ben ik er uiteindelijk toch op gegaan.

Tja en toen was ik verkocht <3 De klik was er direct en ik voelde gewoon; dit is mijn paard!
Paar maanden later kreeg ik van mijn ouders te horen dat die droom dan ook echt uit kwam
Afbeelding

nu 6,5 jaar later is het mijn beste maatje. Inmiddels is Tommy alweer 22 en ik 18 (ons avontuur begon met 16 en 12 jaar oud)
Ik kan lezen en schrijven met hem en gelukkig is hij nogsteeds lekker eigenwijs.
Afbeelding

Ik rij nogsteeds wedstrijd met hem en wat ik nooit meer ga vergeten is dat tijdens mijn 1e wedstrijd iemand naar mij toe kwam en vroeg: euh dat is toch Tommy? Hoe kan je hier met hem staan?!
Blijkbaar herkende ze hem en vertelde mij dat hij echt gevaarlijk was zodra je het terrein af liep! Steigeren, bokken, trekken en rennen naar huis.
Vanaf dag 1 heb ik daar geen last van gehad met hem en hij volgt me nogsteeds blind <3

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:20

De dag nadat mijn paardje ingeslapen was werd ik uitgenodigd om een ritje te maken op een paard dat op de pensionstalling van twee vriendinnen stond. De eigenaresse van dit paard had geen tijd meer voor het paard vanwege werk enz. Het dier had, wat ik dacht, arthrose. Heb een wandeling met haar gemaakt en vond haar heel lief. Enkele maanden ben ik zo af en toe bij dit dier gaan kijken. Ze liep echter helemaal niet goed en ik hield het af. In die tijd heb ik echt veel verdriet gehad van mijn ingeslapen paardje en het enige paard waar ik "mijn ei" bij kwijt kon was deze kreupele dame.
Na een paar maanden stond ik wederom in haar wei. Ze kwam bij me staan en kroop zowat in mijn zak. Toen heb ik de knoop doorgehakt en ervoor gegaan. Ik heb de eigenaresse een app gestuurd met de vraag of ik het paard zou kunnen kopen. Na wat overleg was dit mogelijk en heb ik dat dus ook gedaan. Inmiddels heb ik haar op de foto laten zetten en blijkt ze wat hoefkatrol te hebben en wat kalkafzetting in, of tussen de pezen, oh ja en zomerexceem.Met beslag en pijnstilling en spul tegen de jeuk,kan mijn lieve knolletje nog een tijd een tof leven hebben. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn besluit.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:32

De bijzondere klik die ik met de dieren die ik heb voel. Het lijkt wel een soort van liefde op het eerste gezicht <3