[volg] Opknappertje Benji

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 15:02

Zondag baaldag..

15-10-2017:

Ik ben bij een vriendin wezen slapen, maar het zat me toch niet lekker dat gedoe met Benji. Ik ben dus eigenlijk zo snel mogelijk (na het foto's maken van haar paard) naar huis gereden. Ik wilde toch nog even Benji onderzoeken of hij echt geen luis had.

Na grof onderzoek; geen luis. Althans.. Dat dacht ik. Ik had hem ook al ruim 6 keer helemaal uitgepluisd. Omdat het me nog steeds niet lekker zat heb ik hem nog een keer uitgepluisd, en jahoor, vol met luizen! Ik had zo gehoopt dat het niet zo zou zijn.. Mijn hoofd ging van; oh arme pony, naar k*t het is zondag! Laat nou net op zondag de dierenarts dicht zijn: grrrrr!

Hier heb ik een foto waar je de luis duidelijk kunt zien. (Jaja, na het mega ver inzoomen is het nog steeds goed zichtbaar, Samsung detail camera!)

Afbeelding

Ik baal enorm, dat wil je niet weten. Ik heb gelijk alle stalgenootjes op de hoogte gebracht met de vraag of zij hun paarden ook in de gaten willen houden en mijn andere paarden ga ik zo ook grondig onderzoeken. Hij blijft nog steeds in ''quarantaine'' staan, in zijn afgelegen stalletje in het verste uithoekje van stal, arm ding.

Vanmiddag komt een vriendin van mij langs en die komt hem voor me behandelen (zij heeft veel ervaring met vee en paarden). We hebben er expres voor gekozen om hem uitwendig te behandelen omdat ik geen troep in hem wil gieten omdat zijn weerstand toch misschien niet op en top is.

Afbeelding

Lieve lieve Benji, we gaan er voor zorgen dat alles weer helemaal goed komt met jou, want je bent echt een topper.

Misschien vanavond nog een update en ander morgen..

EJuniorJoost

Re: [volg] Opknappertje Benji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:36

gaan jullie hem scheren?

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 17:02

EJuniorJoost schreef:
gaan jullie hem scheren?

Weten we nog niet. We zitten te twijfelen. Aan de ene kant is het beter omdat zijn vacht erg slecht is en omdat hij luisjes heeft. Maar aan de andere kant is zijn weerstand niet op en top en het feit dat hij heel erg bang voor water is doet me ook verwachten dat hij angst voor het scheerapparaat heeft. Hij kent mij nog bijna niet en ik wil hem geen trauma bezorgen.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:28

Ik kom ook gezellig mee volgen, persoonlijk zou ik hem wel scheren. Met luis moet je toch vaker wassen en de vacht intensief behandelen. Gezien deze nu zo dik en vies is zou scheren toch het veel makkelijker ook voor jou maken.

Met een goede deken hoeft hij ook geen kou te lijden en weet je zeker dat de middelen die je gebruikt ook helemaal tot op de huid komen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:43

Wat een dotje! <3 Ik volg.
Hopelijk mag hij snel bij zijn nieuwe vrienden staan...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:47

Ik vind hem er nog niet zo slecht uitzien, maar misschien voelt hij anders onder de vacht... Wel een leukerd, al kijkt hij wel een beetje zielig op die nat-foto :=

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 19:33

antje_vip schreef:
Ik vind hem er nog niet zo slecht uitzien, maar misschien voelt hij anders onder de vacht... Wel een leukerd, al kijkt hij wel een beetje zielig op die nat-foto :=

Kan goed kloppen! Hij heeft een hekel aan water :')

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 19:43

Zondag avond

15-10-2017:

Ja, we zijn bij de dierenarts langs gegaan en we hebben spul tegen luizen mee gekregen! Eigenlijk voor schapen, maar ach, Benji lijkt ook een beetje op een schaap. :') Ik moest hem wassen. 10 ml van dat spul op 10 liter water. Dus heb ik hem helemaal ingesmeerd met dat mengsel.

Gewassen en al moest ik met hem gaan wandelen tot hij droog was. Nu ik dit typ zit ik bij hem en is hij nogsteeds zeiknat.. Je ziet al gelijk allemaal dooie luizen uit zijn vacht komen (niet alleen zijn manen nee, ook zijn hele vacht). Dat arme beest heeft meer dan honderd dooie luizen op zijn rug, en het rare is... Hij krijgt nu pas jeuk!

Na veel wikken en wegen gaat hij morgen toch kaal. Met een borstel zijn de luizen niet uit te kammen. Helaas, maar wel beter voor hem. Gelukkig heb ik een hele boel minishet dekens liggen die hij perfect past (ook 100 grams, 200 grams, 300 grams etc.)

Volgende week moet hij nog een keer gewassen worden, maar dat gaat ook weer wat makkelijker als hij kaal is. Je hebt altijd voor en nadelen.. Tsja, als het zo op te lossen valt.... Morgen meer. Bedankt voor het lezen!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:59

Als hij echt bang is misschien een lichte verdoving geven bij het scheren, Tranquilgel of zo?

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:02

Wat een droppie <3 En wat heeft hij het getroffen met zijn nieuwe huisje!
Hopelijk knapt hij snel op :)

En wat leuk om ook Diablo te zien,ik heb ook een shetlander van de Aslohoeve gehad Diego (helaas op 4jarige leeftijd moeten inslapen).
Toen ik bij Diego ging kijken stond kleine Diablo er ook, leuk om hem weer eens tegen te komen :)

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:03

Zoraida_04 schreef:

En wat leuk om ook Diablo te zien,ik heb ook een shetlander van de Aslohoeve gehad Diego (helaas op 4jarige leeftijd moeten inslapen).
Toen ik bij Diego ging kijken stond kleine Diablo er ook, leuk om hem weer eens tegen te komen :)

Super leuk! Wat is de wereld toch klein. Diablo (nu Mini) is ook erg verwaarloosd geweest. Hij stond in zijn eigen poep op beton. Dat hij bij de vorige eigenaar kwam rolde hij ook steeds op het beton in plaats van op het zand.. Dat arme ding heeft het echt moeten afleren. Maar hij doet het nu super goed en is ondertussen al ongeveer 3,5 jaar ruin!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:27

Helaas toch luis zo te lezen, had het al verwacht met de pelletjes.

Hier luis goed behandeld met veeluispoeder en later met sanacuran. Zonder scheren gewoon goed insprayen. Zo te lezen heb je sanacuran (heeft nog andere namen) meegekregen. Wat je ermee doet is je eigen keuze, ik vermijd het scheren als het kan maar stel dat ze na 3 keer behandelen er nog hebben dan overweeg ik zo iets. Gelukkig is het hier luisvrij nu maar dat is geen garantie helaas. :( .

Veel succes dan morgen alvast.

Fleurtje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:32

Ik volg ook! Ben benieuwd hoe hij gaat opknappen!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:28

Gelukkig is het luis en geen eczeem of allergie oid! Daar ben ik 2x vrij snel van af gekomen.
Als je de dekens hebt zou ik toch scheren. Over het algemeen als ze jeuk hebben vinden ze scheren wel fijn. Bij mij met de 2e keer luis heb ik ook geschoren en de luis was gelijk weg!

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:31

hielkebro schreef:
Gelukkig is het luis en geen eczeem of allergie oid! Daar ben ik 2x vrij snel van af gekomen.
Als je de dekens hebt zou ik toch scheren. Over het algemeen als ze jeuk hebben vinden ze scheren wel fijn. Bij mij met de 2e keer luis heb ik ook geschoren en de luis was gelijk weg!

Ja ik heb echt een hele berg shettie dekens, heel fijn dat mijn 2 minishetties echt exact even groot zijn. Het is bijna geen optie om hem niet te scheren, omdat hij echt honderden luizen over zijn hele vacht verspreid heeft zitten. Groot en klein. Daar is niet tegenop te poetsen... Dan maar kaal helaas.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:38

Ik volg. Goeie keuze denk ik om hem te scheren!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:40

Vergeet je niet je borstels en dekens die je gebruikt hebt weer te wassen, ook halster en spul. Stal genoot had steeds weer luizen omdat ze gewoonweg vergat haar spullen te ontsmetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:49

Kaal is niet erg, komt zijn haar weer netjes door helemaal egaal. Wat heb je gehad van de dierenarts? Butox? Ik behandel mijn paarden iedere drie weken met een luizenmiddel. Al nu ongeveer een jaar. Ik ga er helaas niet vanaf komen. Ik heb een oude boerderij en ik krijg de stallen niet goed ontsmet. Het zijn natuurstenen muren. Dus overal kieren waar ze lekker in kunnen gaan zitten. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik het moet blijven herhalen. Het spul wat ik van de dierenarts koop is ook voor twee-hoevigen inderdaad. Voor paarden is er niets speciaal op luisgebied. Ik doe wel een dubbele dosis. In het begin hield ik me netjes aan de voorschriften maar dat hielp niet. En het beste was je ook gelijk die dekentjes die hij op heeft gehad. En dat hij meer jeuk krijgt na de behandeling komt omdat die luizen dood aan het gaan zijn en ze extra even gaan bewegen. Goed in ieder geval dat je doorgezet hebt en naar je onderbuikgevoel geluisterd hebt! En goede foto trouwens ook van die luis! Top!

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:51

alice0cullen schreef:
Vergeet je niet je borstels en dekens die je gebruikt hebt weer te wassen, ook halster en spul. Stal genoot had steeds weer luizen omdat ze gewoonweg vergat haar spullen te ontsmetten.

Ja daar heb ik al aan gedacht, dat komt goed.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:54

Monique1963 schreef:
Kaal is niet erg, komt zijn haar weer netjes door helemaal egaal. Wat heb je gehad van de dierenarts? Butox? Ik behandel mijn paarden iedere drie weken met een luizenmiddel. Al nu ongeveer een jaar. Ik ga er helaas niet vanaf komen. Ik heb een oude boerderij en ik krijg de stallen niet goed ontsmet. Het zijn natuurstenen muren. Dus overal kieren waar ze lekker in kunnen gaan zitten. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik het moet blijven herhalen. Het spul wat ik van de dierenarts koop is ook voor twee-hoevigen inderdaad. Voor paarden is er niets speciaal op luisgebied. Ik doe wel een dubbele dosis. In het begin hield ik me netjes aan de voorschriften maar dat hielp niet. En het beste was je ook gelijk die dekentjes die hij op heeft gehad. En dat hij meer jeuk krijgt na de behandeling komt omdat die luizen dood aan het gaan zijn en ze extra even gaan bewegen. Goed in ieder geval dat je doorgezet hebt en naar je onderbuikgevoel geluisterd hebt! En goede foto trouwens ook van die luis! Top!

Jeetje dat is goed balen!
Ik weet niet hoe het heet, zal morgen eens even voor je kijken. Ik ga inderdaad alles wassen/ontsmetten zo snel mogelijk. Komt allemaal goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:30

Vast wel dat het bij jou goed komt! En als alle luizen weg zijn wordt zijn gezondheid ook beter, want ze zuigen toch bloed en dat betekent in grote getale toch dat ze hem verzwakt hebben.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:08

Succes met scheren vandaag

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 11:25

JudithKaneau schreef:
Zoraida_04 schreef:

Super leuk! Wat is de wereld toch klein. Diablo (nu Mini) is ook erg verwaarloosd geweest. Hij stond in zijn eigen poep op beton. Dat hij bij de vorige eigenaar kwam rolde hij ook steeds op het beton in plaats van op het zand.. Dat arme ding heeft het echt moeten afleren. Maar hij doet het nu super goed en is ondertussen al ongeveer 3,5 jaar ruin!

Nou zeg dat! Ach arme Diablo... ;( Gelukkig is Diego nooit verwaarloosd geweest, hij is alleen erg ziek geworden en daardoor heb ik hem moeten laten gaan :(
Wat fijn voor Diablo dat hij nu een super huisje gevonden heeft!
Mocht je nog veulenfoto's van hem willen (heb er denk +- 3 waar hij ook op staat).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:56

Nu ben ik benieuwd naar de kaal foto :P

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:06

goed dat je hem gaat scheren judith :) mijn pony toen had ook luis en middeltjes hielpen maar niet dus ook besloten te scheren en wat was dat een verlichting, de luis was daarna ook zo weg.
Denk dat hij het heerlijk vind ook omdat hij zo slecht droogt.

ben benieuwd hoe hij eruit ziet zonder al dat haar :P