Keuring 3 jarige

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:50

Anoniem schreef:
Beetje verkeerd verwoord misschien.
Ik doelde niet perse op het paard van ts. In er weide wordt het moeilijk.
Maar normaal gesproken zou je een jonkie wel klinisch kunnen keuren toch?
( als ze nog geen longeren kennen...)

Ja zeker wel :) Alleen zijn de buigproeven soms een flinke uitdaging.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Keuring 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:11

Maar even ter verduidelijking, want ik lees hier precies toch wat verwarring.

-Een klinische keuring, is alles wat gezien en gemonitord kan worden (gebit, ogen, longen, hart, beenstanden, vacht, ogen etc) ( dit kan je praktisch bij elk paard probleemloos uitvoeren)
-Dan heb je het bewegingsonderzoek, de buigproeven en monsteren. In geval van ts heb je dus een beetje de locatie die zich niet perfect zal lenen, en het feit dat het een jong groen paard betreft.
-En vervolgens het RX-gedeelte, waarbij er gekeken wordt naar de botstructuur. Paarden worden 9/10 verdoofd en dan worden er x-aantal foto's genomen en beoordeelt.

Daarnaast kan je nog verder laten onderzoeken, echo, mri's etc.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:14

Jord schreef:
Op locatie laten keuren er zijn zat mobiele DA'en.


Klinische keuring kan altijd op locatie komt geen apparatuur bijkijken dus had er al lang een gebeld... let wel op geen da van hun...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:16

xanttshe schreef:
Zijn er dierenartsen omgeving Twello die wel op locatie willen komen? Het paard staat namelijk in een wei en geen een dierenarts wilt komen om te keuren. Ben al de hele ochtend bezig met bellen. Hulp is welkom, want dan heb ik uiteraard meer zekerheid.


Euh waarom niet? Qua tijd of ervaring met de mensen.. als het zoveel moeite is zou ik het laten staan nog 100.000 paarden te koop in nederland.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:44

eilleen333 schreef:
Anoniem schreef:
Beetje verkeerd verwoord misschien.
Ik doelde niet perse op het paard van ts. In er weide wordt het moeilijk.
Maar normaal gesproken zou je een jonkie wel klinisch kunnen keuren toch?
( als ze nog geen longeren kennen...)

Ja zeker wel :) Alleen zijn de buigproeven soms een flinke uitdaging.

Buigproeven zijn vak apart van wat ik begrijp. Vermoed dat kleine volte in draf op het harde je meer zal zeggen met minder risico's. En als paard braaf naast mens meedraaft, dan zou rondjes met mens aan de buitenkant (of achter mens aan) ook moeten lukken denk ik zo. Mens aan de "verkeerde kant" is simpeler dan longeren leren, wat een geheel nieuw ding is.

Christiene
Berichten: 7752
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:50

Hebben ze geen box bij de wei of staat hij niet op eigen erf aangrenzende met stal.

Anders opladen en gelijk naar de praktijk rijden bij hun in de buurt en als het niet goed gekeurd is kan je gelijk terug.

Moet erbij zeggen dat bijv buigproef dan wel lastig is bij groen paard weg van huis...

Dan zul je naar andere paard moeten gaan kijken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:04

tamary schreef:
Ja zeker wel :) Alleen zijn de buigproeven soms een flinke uitdaging.

Buigproeven zijn vak apart van wat ik begrijp. Vermoed dat kleine volte in draf op het harde je meer zal zeggen met minder risico's. En als paard braaf naast mens meedraaft, dan zou rondjes met mens aan de buitenkant (of achter mens aan) ook moeten lukken denk ik zo. Mens aan de "verkeerde kant" is simpeler dan longeren leren, wat een geheel nieuw ding is.[/quote]

Klopt, zo hebben wij dat ook gedaan met pony die nog geen longeren kende. Ging nog makkelijker dan verwacht eigenlijk. Een goede da ziet toch snel genoeg of het goed is of niet, hoef je geen kwartier voor te rennen.