Help ik weet niet meer wat te doen.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29779
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:54

bruintje123 schreef:
Dat soort uitspraken hoefde je niet te doen. Dan wist je bij voorbaat al dat ze nageleefd werden.
Dan was er geen eten meer voor je, werd er geen wasje meer gedraaid. Dan betaal je toch alles zelf, prima zou dan het antwoord terug zijn. :)
Dan laat je het echt wel om het te zeggen. :j

Mijn oudste broer was op zich we een puber hoor, toch gedroeg hij zich normaal.
Hij wist gewoon dat zulke loze uitingen uitgevoerd werden.

Daarnaast weet je als puber echt wel dat je over de grenzen aan het gaan bent, maar dat je er mee weg komt. En het daarom kan :)

Overigens werkte wij allemaal al met de 17 en betaalde kostgeld, dus in die zin betaalden we ons eten al.
Laat staan dat betaald kregen om paard te rijden :D

Nope, zo werkt dat niet standaard bij de gemiddelde puber.
Ik moest sowieso op die leeftijd al voor mijzelf zorgen.

Ik heb 3 kinderen waarvan er 1 ernstig pubert en de andere 2 amper/niet.
Dat heeft niets met opvoeding te maken, maar ook met wat voor kind het zelf is.

Mijn jongste kijkt ook amper meer naar paarden om (heb haar pony in moeten laten slapen begin dit jaar en sindsdien is het voor haar over).
De nieuwe pony (waar ikzelf nu veel plezier aan beleef) staat lekker bij ons thuis en als zij er weer aan toe is kan zij die weer oppakken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:02

Ik zie om me heen dat het wel werkt ook bij de pubers van nu. Zoals de nu jong volwassenen van mijn broers.
Ik zie inderdaad ook van die pubers waar het niet bij werkt, maar daar kon je dat al voorspellen toen ze 5 waren :+

Maar goed, te veel op door gegaan voor mij nu. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:04

Als ik zo deed (al heb ik nooit zó gedaan, mijn ouders hebben er vroegtijdig voor gezorgd dat ik het geeneens in mijn hoofd dúrfde te halen om me zo te gedragen), was de wereld te klein. De grenzen werden duidelijk gesteld, en werd die grens overschreden? Dan zaten daar consequenties aan vast die ook daadwerkelijk werden uitgevoerd.

Vandaar dat ik die grens nooit overschreed. :) Ik denk dat je dochter niet doorheeft hoe serieus de zaak is, of gaat worden. Ze moet even wakkergeschud worden, is het een idee om het paard "te koop" te zetten, en haar daarmee te confronteren? Ook al heeft zij de helft "betaald": het blijft jullie huis. Jullie hebben altijd alles voor haar gedaan en betaald. En dan zo ondankbaar zijn? Dan is het gewoon helemaal klaar. Moet ze maar aan wennen. :)

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 17:17

Dank je wel voor alle reactie's, ik weet wat ons te doen stat.
Vanavond gaan wij met zijn 3en om de tafel of ze wil of niet.

Verkopen doen wij niet, daarvoor is het paard ons te lief, dan zoek en wij een andere ruiter.

Maar gepraat gaat er wel worden.

Wij houden jullie op de hoogte, en dank je voor alle begrip en steun.

Mando

Berichten: 15739
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:21

Dat wilde ik net zeggen.
Puber is 16 dus zal ze toch naar haar ouders moeten luisteren want denk niet dat bij jullie het geld ook an de bomen groeit.
Jullie zullen daar ook hard voor moeten werken.
Denk dat ze moet beseffen dat ze wel heel erg altijd op haar kont is gekust door jullie maar dat daar ook iets tegenover staat.

Ze zal wel haar koppie erop hebben tijdens het gesprek maar jullie zijn haar ouders en daar heeft ze op deze leeftijd nog naar te luisteren lijkt mij.

Succes vanavond ben erg benieuwd wat er uit dit gesprek gaat komen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:29

dromertje2 schreef:
Klaas15 schreef:
Het gaat heel goed op school, gelukkig.
Praten met haar is moeilijk ze wordt meteen boos, ook al zijn wij dat niet.
Zelf de stalling betalen gaat niet op, wij hebben zelf de gehele accomodatie dwz 60 x 20 rijbak met verlichting altijd berijdbaar. stallen , eigen grond.
Het paard verkopen zou een optie zijn geweest als ze zelf niet de helft had betaald.
Zij heeft haar pony's afgestaan aan ons en wij hebben in ruil daarvoor haar het paard geven, tuurlijk koste dat paard veel meer maar daar heeft ze ook keihard voor gewerkt.
Het is inderdaad wat Bigone zegt vriendjes, uitgaan noem maar op maar ook dat hoort erbij mag ze ook geen probleem, het enigste wat wij vragen is 3x in de week te rijden en concoursen hoeft niet maar thuis of lekker het bos in wel.
Daar ze minderjarig is betalen wij alles, dit vinden wij ook normaal ze verdient ja in feite niets, behalve als ze een van onze paarden rijd dan krijgt ze per paard €7,50 al rijd ze bv maar 20 min.


Denk dat de hele accomodatie ook niet gratis was/is voor jullie?


Vind het dan nog vrij appart dat ze dan nog geld erbovenop krijgt om misschien 20 min rond te hobbelen?

Dochter is toch 16? Kan ze perfect een studentenjob uitvoeren. Tijd genoeg toch, nu ze niet meer rijd. Dan kan ze ook wat bijdragen voor de onderhoudskosten van de paarden die er voor piet snot nu erbij staan .


huh wat? Als ze jullie paarden rijd, krijgt ze geld??? Waarom? Betaalt ze jullie dan ook stalling voor dr eigen paard en pony?
Sorry maar absurd dat jullie je eigen dochter betalen voor het rijden van jullie eigen paarden.
Ik had die zin vluchtig gelzen en dacht dat het om paarden van anderen ging...maar jullie eigen paarden...nee van de zotte dat ze daar geld voor krijgt, terwijl ze al zoveel van jullie krijgt; eigen paard, spullen, af en aan rijden naar concoursen (en misschien ook op jullie kosten starten?).

Maar goed; om op je vraag te komen; ik zou dr gewoon voor de keuze stellen; of je rijd je paard minstens 3 keer per week en 1 keer in het weekend of het dier gaat de verkoop in. En van de opbrengst betaal je haar het deel terug wat ze zelf betaalt heeft. Het is geen fiets wat je aan de kant kan pleuren als je die fiets niet meer leuk/mooi vind, maar een levend dier met allerlei behoeftes. Dus geen aandacht eraan willen schenken en niet willen trainen; verkopen die handel.
Alleen het weer en je zuurstof is gratis in het leven....en heel simpel; zolang jullie alle kosten dragen is het zeker niet haar paard.


edit; lees nu dat je zelf het paard niet wil verkopen omdat je er zelf aan gehecht ben....dan een andere ruiter zoeken en die heeft gewoon eerste keus dan; in de zin van; als die bv ma-wo-vr en za kan dan heeft dochter zelf 1 dag en dan op 1 van de andere dagen...heeft het paard 2 dagen rust. Maar jullie bepalen en niet zij.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:36

Succes met het gesprek. Spreek dochter aan op verantwoordelijkheid en volwassen gedrag, want als je 16 bent ben je bijna volwassen. Hou het vooral luchtig en begripvol maar met strakke afspraken omtrent de paarden.

Een puber die zo tegen ouders aan schopt, voelt zich in ieder geval veilig en geborgen. Puberteit is vooral los komen van je ouders en ontdekken wie je zelf bent. Misschien is het wel fijn voor haar om even niets met paarden te doen, paarden en ouders zijn erg verweven met elkaar.

Abrikoosje
Berichten: 18
Geregistreerd: 01-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:37

Wat je ook kunt doen, is om te "dreigen" om het paard te verkopen ;) .
Verkopen doe je dan toch niet, maar misschien draait ze dan wel bij, als ze dat opeens hoort! Veel succes in ieder geval!

EDIT: en misschien geld ook wel een rol laten spelen. Zo'n paard is ontzettend duur en laat haar maar weten wat zo'n paard kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:39

Abrikoosje schreef:
Wat je ook kunt doen, is om te "dreigen" om het paard te verkopen ;) .
Verkopen doe je dan toch niet, maar misschien draait ze dan wel bij, als ze dat opeens hoort! Veel succes in ieder geval!

EDIT: en misschien geld ook wel een rol laten spelen. Zo'n paard is ontzettend duur en laat haar maar weten wat zo'n paard kost.



Dit eerste was inderdaad ook mijn idee. :j Hem op marktplaats of weet ik veel zetten, maar niet verkopen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:44

@bruintje: ja dat werkte bij mij dus niet want ik voerde het ook uit :Y) gelukkig hebben we die periode gehad :')

Heel goed dat je het gesprek aan gaat! Ik zou alleen niet dreigen hem te koop te zetten: jullie dochter is ook niet dom en ze zal ook wel weten dat jullie het paard nooit zullen verkopen omdat het jullie te lief is. Als je loos dreigt en niet uitvoert werkt dat heeeel snel niet meer want dan zwicht ze voor geen dreigementen meer :Y) blijkbaar vind dochter het al erg genoeg als er een bijrijder komt, en daar kun je imo wel een start mee maken. Dat heeft weinig definitieve gevolgen :)

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:49

Succes met het gesprek! Ik zou haar ook echt voor de keuze stellen. Want ik vind het ook een behoorlijk prinsessengehalte hebben. En er zal vast ook een dosis pubergedrag bijzitten maar dat is geen vrijbrief om je z te gedragen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:50

ruitje schreef:
Het lijkt wel alsof de helft hier vergeten is hoe het was om te puberen.
Ik had thuis ook alles en heb rond mijn pubertijd een jaar geen paard aangeraakt.

Het kan voor een kind met paardenouders voelen alsof je nooit ' zelf je hobbie heb mogen uitkiezen.'

En nee, dat is echt niet calimero achtig, maar daar is de pubertijd voor.

Kinderen die van pappa op voetbal moesten gaan daar ook over twijfelen in hun pubertijd.

Je gaat je afzetten tegen je ouders. Dat is geen ' kul ' .

Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat pubers nog niet de consequenties van hun daden inzien. Dus nee, uw dochter denkt niet zoals u.

Daar mee is wel het volgende probleem ontstaan: u zal moeten uitleggen hoe u er over denkt. Want zij begrijpt dat niet.

Ik denk dat u daar best strenger/ duidelijker in mag zijn :)

Niet elke puber gedraagt zich als een koningin met onderdanen.
IMO moeten de ouders hier gewoon duidelijker worden. Ze doet zo omdat ze er mee weg komt. :) Puberteit is de ideale leeftijd om te gaan leren dat sommige acties gevolgen hebben. :)

Als ze de helft betaald heeft, laat haar dan ook vanaf nu de helft van het onderhoud mee betalen. Ik veronderstel dat die knol ook stro/schavelingen, hooi, voer en een stal nodig heeft. Daar kan ze dan mooi de helft van mee betalen als ze daar zo aan vast houdt. Beetje verantwoordelijkheid leren nemen is niks mis mee.

Jolien87

Berichten: 17518
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:56

Veel succes voor straks. Hopelijk kunnen jullie samen een fijn gesprek voeren.
Probeer de verantwoordelijkheid bij haar neer te leggen; vraag haar wat zij wil met het paard en spreek hier iets over af. Spreek ook af wat er gebeurt wanneer zij zich niet niet aan houdt, stel dus een ultimatum en vraag duidelijk of ze hiermee akkoord gaat. Zet haar maar met de rug tegen de muur en maakt duidelijk dat er nu iets moet gebeuren.
Het kan ook heel goed zijn dat jullie dochter weinig idee heeft van geldzaken aangezien ze alles in haar schoot geschoven heeft. En dit is geen wijzende vinger maar dit kan er wel voor zorgen dat een kind geen besef heeft van waarde en hoe het werkt wanneer je ergens geld aan wilt uitgeven. Mogelijk hierdoor heeft ze geen enkel idee wat het jullie heeft gekost (niet alleen financieel maar ook op werkgebied) om het paard en de spullen voor mekaar te krijgen zoals het nu is.
Probeer ook te begrijpen hoe zij zich voelt en spreek dit uit. Dit is iets anders dan begrip voor haar acties te hebben, je mag best laten merken dat je niet achter haar houding staat maar door haar het gevoel te geven dat jullie dit samen met haar willen doen zal ze hopelijk inzien dat jullie haar wel serieus nemen en open staan voor haar mening.

Nogmaals veel succes!

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:58

Hmmm, ik ben al lang geen puber meer maar vraag me af of alleen het puberen bij dochterlief veroorzaakt heeft dat zij (even) geen zin meer heeft in paarden/paardrijden. Zo te lezen zijn jullie (pa, ma?, dochter) jarenlang gefocussed geweest op het rijden en ging daar heel veel tijd en moeite in zitten. Paard heeft als ik het goed begrijp een poosje stil gestaan vanwege een blessure? Dochterlief heeft in die tijd ervaren hoe het is om met minder "druk" te moeten/kunnen rijden en ervaart dat waarschijnlijk wel (deels) als een bevrijding: even niet hoeven, tijd voor iets anders.

Zou het een optie zijn om dochterlief een poosje helemaal niet meer te laten rijden? Dus ook niet tegen betaling op jullie andere paarden? En dat jullie ook niet iets vinden van het feit of zij wel of niet haar eigen paard(en) rijdt? Zo te lezen hebben jullie een mooie accommodatie waar het de paarden aan niets ontbreekt en maakt het niet zoveel uit of er 1 of 2 paarden een poosje staan te "niksen". Wellicht gaat het als de druk eraf is, vanzelf weer kriebelen om toch weer te gaan rijden. En zo niet, kan er altijd nog een gesprek plaatsvinden over hoe zij de toekomst, met of zonder paarden, ziet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:59

Dreigen met zet hem op mp maar verkoop hem niet is toch precies waarom prinses nu ook dramt?
Ze weet toch dat de ouders niet standvastig zijn. Daar krijgt ze dan alleen maar bevestiging in. Wetende wat ze ook zegt ze er toch mee weg komt.

Zoek inderdaad die ruiter, maar laat die ook komen. Niet terug krabbelen.
Zelf rijden of ruiter, ze is echt oud genoeg omdat te begrijpen en overzien. Ze is geen 3 meer :)

Yom
Berichten: 3815
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:12

Misschien wil mijn dochter (19) wel komen als zogenaamde bijrijdster, rijdt ze er een keer op zodat je dochter wakker geschud wordt :D

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:20

Ik ben zelf 17, ik heb sinds mijn 12 eigen paarden. Maar ik moest werken, zelf stallen uit mesten, zelf eten voor mijn paarden betalen, etc etc. En ja ik rijd ook niet meer, maar ik ben nog wel elke dag bij mijn beestjes, ik geef hun de aandacht die ze verdienen. Ik ben gestopt met rijden omdat ik gewoon de energie er niet voor had en geen plezier meer had.. maar jezus wat jij nu zegt. Dat moest ik niet proberen, ik kreeg een klap en moest me maar gedragen. Ze is geen princes he! Dus zo moet ze zich ook niet gedragen, haar paard haar verantwoordelijkheid.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:43

Ts, nog even een vraag, je zegt dat je dochter zeer succesvol was. Maar is het niet zo dat jij nu teleurgesteld bent omdat zij niet meer wil rijden? Helaas zie ik vaker ouders die hun kinderen , in veel sporten, veel hoger inschatten dan ze werkelijk presteren en vooral in de paardenwereld zijn veel ouders die de volgende Anky of Jeroen in huis denken te hebben. Denk daar ook goed over na voor je bepaalde zaken aankaart.

Stampeltje
Berichten: 393
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:50

Persoonlijk vind ik het niet heel gek of slecht dat ze een periode door gaat waarin ze minder tot geen aandacht aan sport of hobby besteedt. Zeker omdat ze er van jongs af aan zo druk mee is geweest.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk niet acceptabel dat het welzijn van haar paarden niet voorop staat. Fijn dat jullie als ouders daar ook zo in staan.

Gebasseerd op verschillende zaken die je benoemt zoals dat ze in het verleden altijd alles kreeg waar ze om vroeg. Denk ik dat ze wat te veel gewend/verwend is dat alles op haar manker gaat. Gezien haar leeftijd lijkt het mij passend dat ook zij oplossingen aandraagt voor de huidige periode. Dit kunnen jullie natuurlijk wel enigszins sturen. Belangrijk is om de gemaakte afspraken als ouders zijnde consequent uit te voeren. Als een echt puber moet ze die natuurlijk op de proef stellen. ;)

Althans dat zou mijn aanpak zijn. Jullie weten het beste wat bij haar en jullie gaat passen. Ben wel heel benieuwd wat voor vorderingen jullie vanavond maken.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:09

Floriske schreef:
Maar dat jullie niet gepuberd hebben hoeft helemaal niet aan je ouders te liggen hoor... Ik was (goh ik klink nu oud, ben pas 19 hoor en misschien net een ruim jaar puber af :+ ) een verschrikkelijke puber.


Nee hoor je brein pubert tot je 25e door, :+


Jullie dochter heeft het misschien even te druk met andere dingen, zou er niet teveel druk op leggen. Denk dat groot gedeelte dat hier reageert zo'n kans ook zou willen krijgen en jullie dochter verwend noemt. Jullie dochter heeft er niet voor gekozen alles maar in haar schoot geworpen te krijgen, Ze weet niet beter. Waarschijnlijk zit ze op t moment in de knoei met haarzelf. Hopelijk kunnen jullie haar helpen of klimt ze zelf weer uit het dal.

Overleg met dochter dat het een idee is als de paarden door een ander tijdelijk gereden worden tot zij misschien de interesse weer krijgt, krijgt ze die niet ook prima maar dat zien jullie dan wel. Laat het los je kan haar niet dwingen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:04

@Monster: compleet gelijk. Bedoelde alleen dat dat echte pubergedrag er nu ruim een jaar af is bij mij :+

Zonnetje81
Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 01:23

Het is de pubertijd in combi met de blessuretijd denk ik. Hoelang kan ze alweer rijden? Ik heb zelf nu een dip door allerlei blessureleed. Je raakt er uit en uiteraard wil ze geen ander erop. Diep van binnen wil ze misschien wel rijden maar lukt het allemaal even niet. Ik heb geleerd dat jezelf afzetten niet gelijk staat aan desinteresse.

Anoniem

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 02:25

Goed dat je het gesprek aangaat!
lk kan het alleen maar eens zijn met het merendeel van de reacties in dit topic.

Wat denk ik de belangrijkste les is die je als ouders kunt leren is: het is jullie taak om je kind om te leren gaan met teleurstellingen. Het klinkt alsof jullie vooral heel erg bezig zijn geweest met alle mogelijke teleurstellingen bij je dochter weg te halen, met als resultaat dat nu het even tegenzat je dochter totaal niet weet hoe ze daar mee om moet gaan.
Ik zou bijna zeggen; wees blij dat je daar nu achter komt nu je nog het een en ander kunt bijsturen als ouders. :) Liever dat je er nu achter komt dat het in de watten leggen er ook voor heeft gezorgd dat ze minder weerstand heeft opgebouwd tegen de mindere kanten van het leven, dan als ze al uit huis is, de keuken zichzelf niet schoonmaakt, de studie zichzelf niet afrondt en de baas haar ook niet elke dag opslag geeft. Life sucks. Deal with it.
In dit geval: Een (van je vele!) paarden was kreupel, is nu weer beter en nu heb je geen zin meer om te rijden. Consequentie: paard moet gereden worden dus komt er een externe ruiter. Is dat leuk? Nee. Life sucks. Deal with it - en dan niet met temper tantrums vanuit het kind of 'goedmaakgedrag' vanuit de ouders. En natuurlijk doet dit bij alle partijen pijn - een verwend kind voelt zich in de kou gezet, zijn/haar overbezorgde ouders zijn bang dat het kind ze zal haten als ze niet toch maar weer gaan vertroetelen - en het kost nou eenmaal tijd voor iedereen zich weer in de nieuwe rollen heeft geschikt. Maar het is die tijd ook echt waard, want die nieuwe rollen zijn gewoon gezonder. Dus ook als je dochter nog 2 maanden boos is, gewoon doorgaan, niet opgeven, hou je dochter en vooral ook jezelf aan die nieuwe rolpatronen!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 02:53

Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Het is mij thuis aan nooit iets ontbroken, maar wat zij bij jullie heeft en krijgt... wat zou ik dat vroeger graag hebben gewild! En met mij nog wel duizenden anderen!
Als ik me zo had gedragen was het ook snel gedaan geweest met de pret.

Het is eigenlijk te zot voor woorden dat een gewoon gesprek niet eens mogelijk is.
De meest logische weg is wel af te dwingen dat ze een normaal gesprek met jullie gaat voeren. Wellicht komt er dan ook boven water of ze misschien ergens mee zit.. dat zou ook eea kunnen verklaren. Dan kun je ook gericht zoeken naar een oplossing. (Misschien inderdaad moeite met tegenslag, of misschien bang dat het paard weer last gaat krijgen als ze gaat rijden? Maar het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn dat ze toch niet lekker in haar vel zit.)

Mocht het nou daadwerkelijk gewoon verwend gedrag zijn zou ik dat persoonlijk wel heel kort en duidelijk aanpakken. In zo'n geval zijn hele duidelijke grenzen en afspraken erg nuttig.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:30

Tja 16 en puberen! Hier heb ik er 1 van 11 die al behoorlijk pubert!
Deze kleine Diva heeft pech :D pony moet minimaal 3 a 4 x ohz en een keer longeren..zet mama em wel een x in de molen en mag natuurlijk 1 of 2 vrije dagen hebben!
Mijn kleine diva moet ook helpen!! Paddock uitmesten zo'n 3x per wk..af en toe helpen met de stallen, wei schoonmaken 1x per 1.5 wk! Ehh wil kleine Diva Dat?? Nou bepaald niet..telefoon/ vriendinnen/ you tube..ect ect allemaal belangrijker! Pony wegdoen is een no go voor haar dus geen keuze voor haar..gewoon helpen en ik eis nog een lach ook van haar! Vaak is ze samen met een vriendinnetje hier kunnen ze samen aan de slag werkt ook heel goed!
Nou is zij 11 en hoop ik dat ze nu al leert dat niks gratis voor niks opgaat!
Pubers kunnen echt t bloed onder je nagels vandaan halen! Keep calm en blijf bij je plan!