Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:34

Bij mij vraagt juist niemand om mee te gaan naar mijn pony, terwijl ik er niet zo moeilijk over doe. Mee om te poetsen/knuffelen is sowieso prima, rijden mag in de bak terwijl ik ernaast loop, of ik moet weten dat je genoeg ervaring hebt om los te rijden. Mijn Haf is absoluut niet gemeen, maar wel erg eigenwijs namelijk. Het moet alleen geen gewoonte worden. Af en toe mee is prima, maar het moet geen verplichting worden.

Scheelt ook wel dat de mensen die ik ken die interesse in paarden hebben bijna allemaal zelf een paard hebben, en de mensen die niet geïnteresseerd zijn in paarden hebben geen behoefte om mee te gaan :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:38

Met mijn vorige paard had ik er niet zo veel problemen mee, maar dat was een goedsul eerste klas waar kinderen tussen de benen doorkropen als je niet oplette.
Wel deden we het een beetje afhouden, een keertje mee was prima, maar wij waren niet opzoek naar vaste verzorgers ofzo en toen we van stal verhuisde werd het daar ook niet op prijs gesteld dat de fanclub mee kwam.

Met in herinnering mijn oude paard kunnen mensen helaas nogal vreemd opkijken dat ze een nee terug krijgen bij mijn huidige paard. Huidige paard is jonger, lang hengst geweest, temperamentvoller, gewoon behoorlijk brutaal en niet geduldig als het om kinderen gaat. Daar kinderen los bij in de buurt laten is gewoon vragen om ongelukken.
"Gelukkig" ben ik zelf een paar keer de sjaak geweest bij mijn paard (nu voet zwaar gekneusd mede door hem) en is mijn paard volgens sommige "staatsgevaarlijk". Dat houd een hoop kinders weg in iedergeval :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:36

Mijn schoonzusje is ook zo een....
Ze kocht een hond, ik zei
"oh... Leuk" *gemaakt enthousiasme* (ik heb echt helemaal niks met honden)
"je mag haar ook wel eens uitlaten als je wil, of een keer oppassen"
"euh... Oke..."
"jij hebt een paard he, als we dan doen dat de hond van ons samen is, zullen we dan ook doen dat jouw paard van ons samen is? Ik wil graag een keer paardrijden"
Mijn ogen rolden zo'n beetje uit mn kop :wow:
Dus ik moest haar hond gaan uitlaten, terwijl ik niks met honden heb, en dan mocht zij als "beloning" lekker op mijn paard gaan rijden....
Let wel, mijn paard was toen 1,5 jaar oud, maar dat kon wel volgens haar, want ze woog niet zo veel 8)7
Toen ik vroeg of ze dan ook 3 keer per week de stallen kwam uitmesten en me kwam helpen met de rest van de verzorging kreeg ik als antwoord "iehl nee, paarden stinken!"

Mn paard is nu 4,5 en ik ben bezig met beleren.
Toen de eerste foto met mij er op op facebook verscheen reageerde ze meteen met; "oh leuk! Dan kan ik er ook eindelijk op!"
Op de vraag of ze haar nek graag wilde breken werd ze boos.
Sindsdien vraagt ze het minstens 1x per maand.
Het antwoord is en bljft nee, voor haar sowieso, want ik vind haar niet leuk om gaan met dieren (vb: hond is binnen een half jaar weer weggedaan want ze was te moeilijk en beet. Had ik haar ook kunnen vertellen, aangezien het een getraumatiseerd asielbeestje uit griekenland was, en nee, schoppen en schreeuwen helpt niet!)

Mensen in mijn omgeving die genoeg ervaring mogen wat mij betreft in de toekomst best een rondje rijden, maar alleen als ik er bij ben en ze luisteren naar wat ik te zeggen heb. Niet luisteren is linea directa er af en er nooit meer op.
Kinderen die het lief vragen mogen (mits mijn paard dat dan kan handelen) ook best een rondje stappen terwijl ik haar vast hou (wel met cap, en met een ouder er naast om t kind op te vangen mocht het mis gaan)

Change3x

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:58

Mij wordt nooit gevraagd of ze op mijn paarden mogen zitten of rijden. Ik zou daar ook niet zomaar ja tegen zeggen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:00

Ik heb lang op een stal gestaan waar ook een minicamping bij was en waar ook regelmatig kinderkampen gehouden werden. Regelmatig feest dus :D .
Ik had net een nieuw paard gekocht, was aan mij verkocht als springpaard wat al een jaar stil had gestaan. Eenmaal op stal had ik een hele kluif aan het dier, geen rem, geen stuur, alleen maar gas er op. In het begin had ik daarom ook 3 keer per week les. Later bleek het om een ex-harddraver te gaan die net een paar maanden van de baan af was en waar zelfs nog nooit iemand op had gezeten tot ik proef kwam rijden, ik stak het niet in galop aan willen springen op mijn gebrekkige ervaring en voor de rest kreeg ik hem daar redelijk rond gestuurd :? _O- . (diegene waar ik het paard van kocht wist trouwens ook niet beter dan dat het een springpaard was). Maar op een gegeven moment was het zover dat ik af en toe een rondje in het bos kon uitstappen *\o/* , er zat net genoeg rem op om eventuele auto's veilig te laten passeren op de 200 meter rustige weg naar het bos. Ik kom terug van een uitstapritje, komt er een kind van een kamp aangerend of ze er op mocht want ze hadden thuis geen geld voor paarden en was dol op paarden maar had er nog nooit op gezeten. Ze kon nauwelijks geloven dat dat echt een heel slecht idee was en ging me de weg blokkeren want ze mocht hem dan in elk geval wel aaien vond ze zelf. Mijn harddraver met beperkte rem, richting huis, rond voertijd dacht daar echt heel anders over. Ik heb alle zeilen moeten bijzetten om te voorkomen dat hij over het kind heen zou denderen en steeds als ik hem opzij stuurde om er langs te gaan deed zij ook een stapje opzij, ze wilde er echt op. Gelukkig deed zijn stuur het beter als de rem en het gas deed het meer dan uitstekend, we hebben een schijnbeweging gemaakt en zijn er in volle draf ruim voorbij gegaan.
Maar het was daar vaker drama, ooit een campinggast gehad die met de kinderen in paardrijkleding de stal in kwam, ze reden op de manege in de gevorderdengroep dus ze mochten vast wel op onze paarden. Nee dus :+ . Het werd zelfs, standaard, door de staleigenaar aan nieuwe campinggasten verteld dat de stallen verhuurd waren en ze daar dus niet mochten komen maar daar hebben sommige mensen gewoon maling aan.
Op mijn huidige paard zou ik ook echt niet zomaar iedereen op zetten. Hij is meestal erg lief, vriendelijk en knuffelig maar er zit een dikkere gebruiksaanwijzing bij dan dat de meeste mensen ook maar durven te vermoeden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:14

Ik vind "zomaar" wel een groot woord.

Er mogen best af en toe eens anderen op mijn paard zitten maar ik ben er altijd bij en t gebeurt allemaal volgens mijn regels. Als mensen daar niet tegen kunnen dan mogen ze direct afstappen en is de pret voorbij. Dat vertel ik van te voren duidelijk erbij en dat is nog nooit mis gegaan.
En als t onervaren mensen zijn krijgen ze geen bit in handen maar rijden ze op de sidepull. Mijn paard hoeft niet te lijden onder de inbalans/onkunde van een onervaren ruiter.

Ik vind het prettig als er af en toe iemand anders op mijn paard zit, dan zie ik t eens van een afstandje en mijn paard leert er ook van.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:23

Oeehh dit is echt zo'n irritant probleem. Een paard is een dier en geen voorwerp. Als IK een paard koop en daar alle kosten voor betaal dan zou ik het niet zo fijn vinden als iemand anders denkt daar zomaar gebruik van te maken. Schoonzusjes van mij kunnen het ook niet waarderen dat ze niet mogen rijden. Ja je mag mee naar de paarden en helpen verzorgen, maar niet rijden. Nog steeds noemen ze mij hebberig achter mijn rug om, maar daar heb ik maling aan gekregen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:26

Nou precies dat inderdaad. Mensen die denken wel mee te profiteren. Ik moet er ook keihard voor werken om twee paarden op pension te hebben staan. En dan verwachten dat ze wel even iedere keer mogen rijden, want ach ja heb toch een paard en een pony. Kan best.

8)7

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:41

puppy1128 schreef:
Hier ook geen kermis attractie gekocht maar een paard. Als iemand wilt rijden prima, enkele km verder op is de manege. :D

Precies dat!
Als ik er iemand anders op wil dan bied ik dat zelf wel aan aan diegene.
Ik heb absoluut geen moeilijk paard dus t zou best kunnen hoor.... op zich... voor 1 keertje....
Als je er een penny meisje op zet ben ik altijd bang dat ze elke week terug komen met dezelfde vraag.
Ik rijd veel te graag zelf, maar soms eens ruilen met een stalgenoot doe ik dan weer wel!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:42

Gelukkig heb ik hier tot op heden geen last van. Op stal weet iedere manegeklant dat je van de pensionpaarden afblijft. Simpel zat. Ik ben in de familie de enige met een paard. Mijn schoonzusje en broer kunnen rijden maar gaan er echt niet van uit dat ze dat zomaar op de mijne mogen. Vriendinnen gelukkig ook niet.
Nu is mijn paard ook niet echt het type waar je zo maar even iemand opzet. Dus ik vind het niet erg dat mensen er niet naar vragen. En als ik het wil bied ik het zelf wel aan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:39

Ik krijg de vraag zelden. Heb hey wel vrij regelmatig dat lieve hele kleine meisjes heel verlegen smachtend blijven kijken. Die mogen bijna altijd even aaien en als ze dan nog steeds schattig zijn mogen ze ook best even stukje rijden.

Laatst kwam ik een meisje tegen met moeder die de hond aan het uitlaten waren. Meiske reed op een paard met wieltjes en keek alleen maar naar ons. Durfde niet te vragen of ze mocht aaien of zo. Die heb ik gewoon gevraagd of ze mijn paardje wilde aaien en een klein stukje erop wilde (in overleg met de moeder, nadat ik haar prachtige wieltjes/looppaard had bewonderd en moeders en dochtertje mijn levende paardje). Nog nooit zon blij kind gezien! Kom haar regelmatig tegen en ze is altijd lief, beleefd en vraagt nooit ergens om. Die mag me af en toe helpen.

Alleen wanneer mensen zichzelf uitnodigen wordt ik opstandig. Dan kunnen ze het vergeten. Gebeurt me gelukkig zo goed als nooit en als het wel gebeurt hebben ze pech.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:57

Ik vind het inderdaad ook heel belangrijk hoe ze het vragen.

Bij mij op stal worden er lessen geven op pony's en daar zit een meisje bij die regelmatig helpt, staat altijd uren met Luna te keuvelen als ze op stal staat, hele verhalen worden er verteld. Toen ze met ponykamp weer kwam helpen heb ik haar een les op Luna aangeboden. Heb nog nooit iemand zo blij op een paard zien zitten. En ook al waren er tien miscommunicaties, haar dag kon niet meer stuk.

Dan gun ik het haar ook.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:13

Ik heb eens gehad op een buitenrit dat iemand zijn dochtertje al optilde om haar bij mij in het zadel te zetten. Toen ik zei dat dat niet ging gebeuren begon dat kind te janken en was het volgens de vader mijn schuld dat zijn dochter nu verdrietig was, want hij had al beloofd dat het mocht.. Tsja, misschien handig om ge overleggen voordat je iets beloofd?

Collega’s vroegen het ook regelmatig, want “weet je hoe duur een manege is?!” Ehm ja, en een eigen paard is zeker niet gratis, anders had ik hier na studietijd niet gewerkt...
ze mochten van mij best een keertje komen poetsen en een rondje stappen aan het touw, maar niet echt rijden. Mijn paard is geen ding en ik heb ze ook uitgelegd dat mijn paard (net zoals ik) geen kindervriend is, en dat de kans heel erg aanwezig zou kunnen zijn dat die kinderen Haar niet konden poetsen of erop zitten omdat mijn paard gewoon geen kinderpony is, en wel eentje met een vrij sterke mening. Ik ga haar dan niet tegen heug en meug dwingen... Ze zijn uiteindelijk niet gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:30

Hier is het antwoord simpel: 'neen je mag er niet op rijden', waarom niet? Simpel: mijn paard en ik wil het niet. :')

Ik heb een paar jaar geleden zelfs snel duidelijk gemaakt wat in van 'onaangekondigd bezoek' op mijn weide vond. :+ ik ben daar voor de paarden, wil je kletsen kom je maar als ik thuis ben. :+ bij de paarden focus ik ook echt op hen. Wil 'men' eens mee, prima, maar dan plan ik het in, niet onverwacht.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:42

Of van die mensen die ineens spontaan op bezoek willen komen waarvan je denkt, euhh ja gezellig? En dat dan vrouw of kind paard blijkt te rijden en dat dan op mijn paarden willen komen doen. Sowieso het idee om maar op n willekeurig paard te stappen vind ik al typisch, maar ehm, nee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:57

Voor mij zijn het mn stalgenoten geweest die zich opdrongen.

1 keer hadden oud weidegenootjes mn shet uit de wei gehaald. Hij was zogenaamd ontsnapt toen zij hun eigen paard pakte, heel toevallig hadden ze een halster op maat voor hem en bij zich. Mijn shet is geen ontsnapper en gaat echt niet zonder mijn fjord op eigen houtje de wei uit. Vriendin van mij had ook al gezien hoe ze in de wei haar kinderen op mn shet afstuurde om erop te klimmen. Ze is toen heel boos geworden, maar toen ik ze er op ana sprak wisten ze nergens van. Gekke is dat ze zelf 2 paarden hadden.
We hebben er ook niet lang meer gestaan op die stal.

Andere stalgenootjes (vorig jaar) lieten ook hun kinderen bij mijn shet ondanks dat ze zelf ook shets en paarden/ pony's hadden. Echter mijn shet is liever dan degene die zij zelf hadden. Mn shet stond hoefbevangen en dus apart, zegt mn stalgenoot tegen haar dochter ga Bam maar poetsen. (waar ik bij sta!!!) Mn mond viel open tot op de grond.

En ook nu weer op mn huidige stal vraagt een stalgenoot aan haar kleinzoon of hij op Bam wilt. Dus ik zeg hij is niet beleerd onder het zadel .... Werd totaal genegeerd, meerdere malen zelfs.
Pas toen ik echt boos werd en weg liep zei ze tegen mij 'ik reed vroeger ook op een onbeleerde shet.'

Prima, maar dit is MIJN shet en ik wil het gewoon niet hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:40

Dit klinkt allemaal zo herkenbaar..
Mijn moeder (contact was al stroef in die tijd) zei een aantal jaar geleden dat ze een bepaalde dag in t weekend naar me toe zou komen, want dan kon ze rijden..

Pardon? Eh.. Nee..?

Kwaad dat ze was.. Kwaad.. (oke miaschien was dit toch ook 1 van de redenen waarom we nu geen contact meer hebben) Ze had jaren geleden op een blauwe maandag op een manege les gehad en meende nu ff met mijn paard een buitenrit te doen.. Hell no.. :n

Alleen al t feit dat t zo vanzelfsprekend moet zijn omdat t toevallig mn moeder is.. Dikke doei..

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:47

Echt ontzettend raar vind ik dat @nine1987

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:57

Ik heb geen paard, maar mijn mond valt open van deze verhalen. Ik zou echt nooit denken dat ik het recht heb om op andermans paard te rijden. Inderdaad vanwege de veiligheid, want ik ben gewend aan manege paarden, en ik snap echt dat sommige paarden niet geschikt voor mij zijn. Maar los daarvan: ik ga er ook niet vanuit dat ik andermans auto, klus apparaten, camera en wat verder dan ook altijd kan lenen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:04

Normaal weinig last van. Vind het ook niet weg als er af en toe iemand anders op rijdt. Mocht mij wat overkomen dan is het fijn als iemand anders mijn paarden kan trainen. Enigste keer dat ik met mijn mond open stond was door mijn vriend. Mijn vriend vind paarden eng en durfde ze na 2 jaar pas te aaien. Dus vriend komt thuis met de mededeling zaterdag gaan een collega en ik op jouw Paard rijden. We hebben een weddenschap en wie niet durft moet betalen. Hij kan nog niet eens eens halster om doen!!! Dus gaf aan dan moet ik zeker mee. Dat mocht maar was niet nodig. Op de vraag of hij het zadel er op kon leggen keek hij mee aan en kreeg ik een uhm nee. Juist

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:11

Britta31 schreef:
Er is mij een keer gevraagd of ik met Britta met een feestdag op school ponyritjes wilde doen.De vaste pony was dood gegaan.Maar als je Britt maar even aanspoort dan ging ze als een raket niet handig dus.Dat vonden ze maar raar en ik had niets voor de school over.Was ook voor een goed doel.ik ken mijn pony het beste.

Precies dat is het probleem mensen denken niet na dat ze niet allemaal verschillend zijn en dus niet mak zoals gemiddelde manege paard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:15

Een shetlander word sowieso als kinderspeelgoed beschouwd. Ooit bij de nakeuring na een klasse 2 mendurance (pony had in 26 graden 50 km gelopen) werd er zomaar een kleuter op mijn pony gezet terwijl ik op de dierenarts stond te wachten. Mensen waren erg verbaasd dat het niet even mocht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:01

Ik heb één keer een brutale penny gehad die zonder toestemming m'n flinke E heeft opgezadeld en is gaan rijden. Ze had toestemming om te poetsen en te wandelen. Toen er door het manege personeel aangegeven werd dat dat de bedoeling niet kon zijn en ze hem heel snel op stal moest zetten, is ze het erf afgelopen en het bos in gegaan. Andere mensen hebben haar terug zien komen, pony totaal over de zeik. Ze had er een bijzet teugel aan gedaan, die dikke rubber ring was gebroken! Wij hebben snel het slot van de kast vervangen en zijn heeeeeel erg boos op haar geweest. Haar redenatie: andere meisjes mogen er wel op rijden. Ja als ik erbij ben en hij goed voelt, of in een situatie waarin ik beter even van pony kan wisselen om iedereen veilig thuis te laten komen. Reed als pensionklant met een manege les mee naar het strand, een van de manege pony's maakte het iets te bont door het ruitertje er meerdere malen af te gooien. Op de vraag van de instructrice wie er even wilde ruilen..... niemand en dat meisje in tranen. Ga maar op mijn Luuk, rijd ik Mr eigenwijs wel naar huis.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:09

Pfff wat ben ik blij dat ik niet op een pensionstal/manege sta als ik dit zo hoor! Wij hebben ze thuis, rustig dorp en naar mijn weten nog nooit iemand geweest die zo brutaal was. Heel soms nodigen we wel eens kleine kinderen uit (van buren oid) die dan even mogen aaien. Poetsem heb ik ook wel eens gedaan, maar paardlief is aardig ongeduldig, en begint dan te maaien met zn voorbenen. Als je het weet is er niks aan de hand, dan houdt je er rekening mee, hij doet het ook niet gericht, maar wel lomp. Kleine kinderen mogen er ook nooit voor staan.

Wel gehad dat de mensen die bij ons op stal stonden zomaar spullen leenden, die vervolgens ergens anders lagen. Kwaader kan je me haast niet krijgen. Vooral hun dochter, die vreselijk brutaal was, zat overal aan. Er wat van zeggen hielp ook niks

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:12

Veel toeristen en soms kinderen vinden het leuk en vragen of ze die van mij -de pony- mogen aaien. Als ik er bij ben en hem vasthoud vind ik het prima. Rijden is een no-go. Puur omdat het voor mij niet vertrouwd aanvoelt. Met de jonkies ben ik meer voorzichtig als het gaat om aaien. De ruin vind ik nog wel okay achter een hek. De merrie kan nogal een kreng zijn dus die liever niet B-)