Draver kopen? Goede prijs???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:20

Toen ik je bericht las dacht ik " €3000 voor een draver is wel echt veel", echter na het zien van het filmpje en het lezen van de advertentie is dit iets bijgesteld.
Tuurlijk is €3000 veel voor een draver, maar zo te zien is Choc niet zomaar een draver en is de verkoopster bereid te reageren op een ander serieus bod.
Mocht je echt maar €2000 willen uitgeven dan zou ik haar uit mijn hoofd zetten als ik jou was, maar als je meer dan dat te besteden hebt dan denk ik dat je hier met de juiste omgang een geweldig paard een gaat hebben.
Laat je ons weten wat je uiteindelijk besluit?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:57

het zal waarschijnlijk ook streekgebonden zijn,maar wij wonen bv vlak op de franse grens.
(die paarden staan allemaal heel dicht bij de belgische grens)

hier bv enkele leuke franse dravers die leuk te rijden zijn,sommige ook groen,andere meer bevestigd,zien er stuk voor stuk leuke paarden uit,de prijzen zijn niet te vergelijken....

https://www.leboncoin.fr/animaux/1182091852.htm?ca=17_s

https://www.leboncoin.fr/animaux/1302870188.htm?ca=17_s

https://www.leboncoin.fr/animaux/1181736400.htm?ca=17_s

https://www.leboncoin.fr/animaux/1169499864.htm?ca=17_s

https://www.leboncoin.fr/animaux/1167654604.htm?ca=17_s

en zo kan ik nog wel even doorgaan.
dan nog een boel dravers te koop die enkel nog maar aangespannen zijn en mss max eens een zadeltje of ruiter op de rug hadden.die vind je hier voor 500 euro....

Jacquel

Re: Draver kopen? Goede prijs???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:04

Wat een leuk paardje!

Ik snap dat gedoe over de prijs nooit zo goed. Ruitje heeft diverse keren aangegeven dat het een vraagprijs is en er dus over te praten valt. Dan nog zul je, denk ik, niet uitkomen op 1.500 euro, maar niet alleen het karakter van het paard, maar ook de betrouwbaarheid van de verkoper vind ik een factor. Daarnaast, afgezet tegen de kosten die je gaat maken voor het houden van het paard, vind ik een duizendje meer of minder geen doorslaggevende factor als je het echt een leuk paard vindt.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:17

Wij fokken zelf dravers en een flink aantal gaan de baan in, maar het andere aantal zien we al dat ze te traag zijn of het werk karakter voor de baan niet hebben. Deze vissen wij na de opfok er weer uit en worden onder zadel gezet. En ja ze zijn ontzettend leergierig en de meeste hebben de galop ook zo onder het zadel, maar het woordje draver is schijnbaar een wereldvloek want wij krijgen ze toch echt niet verkocht goed gereden en al onder het zadel.

Laatst verkochten we een Timoko 3 jarige netjes beleerd en al. Lees dekgeld van deze hengst is 6000 euro. Reken daar 3 jaar onze opfok bij en training. Eigenlijk onbetaalbaar en wil je weten voor welk grapje deze verkocht is? 1100,- :+

Al onze dravers die het niet tot de baan redden kosten tussen de 1000 en 1500 beleerd, anders blijven wij ermee zitten terwijl een recreatie ruiter hier nog ontzettend veel plezier van kan behalen.

Denk dat ik ze allemaal maar naar ruitje stuur voor die vraagprijzen :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:20

dat zijn idd de normale prijzen die hier ook gevraagd en gegeven worden.

veel dravers zijn eigenlijk gewoon rustige,brave paarden,dus zo eentje is nu echt geen speld in een hooiberg.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:24

Ik vind het best wel veel geld eerlijk gezegd. Goed karakter is zeker belangrijk, maar er zijn echt wel meer Dravers met goed karakter die een stuk minder kosten. Ik snap alleen niet dat je gaat kijken als jij het teveel vindt.

Mijn Draver x Peruaanse Paso heb ik voor 1100 gekocht. Zat wel wat werk aan, galop ohz niet bevestigd etc. Maar heel eerlijk paard waar mijn toen 8/9 jarige broertje op heeft leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:29

Ik heb voor mijn friezen (per stuk dan welliswaar) nog minder betaald, en die kenden ook een stuk meer! Dus ja, ook ik vind het veel geld voor een groene draver. Maar ik heb dan ook helemaal niks met dravers, voor mijn zijn het inderdaad paarden die je ook voor 800 euro kan vinden.

Maar inderdaad zit er ook een verschil tussen vraagprijs en aankoopprijs. Mijn friezen hadden wel een hogere vraagprijs, maar ik had dat er niet voor over. En de verkopers konden ook goed leven met de prijzen die ik betaald heb (anders hadden ze ze tenslotte niet aan mij verkocht).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:20

Gho kijk ruitje heeft dat als vraagprijs. Dus ofwel is dat in het budget van TS ofwel niet.
Wat andere mensen vinden, ik denk dat iedereen wel voor een enkeltje op de eerste rij wilt zitten, moeten ze lekker zelf weten.
Een paard voor 800EUR? Daar heb je tegenwoordig amper een rashond voor. FF om aan te tonen hoe omgekeerd de wereld is. Ik stel me altijd vragen bij mensen die voor zo'n bedragen een paard willen kopen. Los dat ik wel begrijp dat iedere zijn eigen budget te besteden heeft, ben je wel bezig over levende dieren. En als de aankoop al een struikelblok vormt, dan is meestal de financiële zwaaikracht er ook niet als er verderop wat gebeurt.(onvoorziene zware kosten bvb)

Heb zelf vrienden in het draverswereldje, en die 'niet-goed' paarden gaan er gewoon uit (als je begrijpt wat ik bedoel) Dat verlies wordt goed gemaakt door die paarden die wel geld opbrengen en dan hebben ze dat geleur niet. Wat ik ergens wel begrijp, als ik dit zo lees.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:30

Volgens mij is het redelijk eenvoudig. Je zoekt blijkbaar een jong, braaf (recreatie?)paard en 3.000 is binnen je budget, anders was je niet al meerdere keren gaan kijken.
Als dit paard alles is wat je wil en je bent er gek op, wat is dan het probleem?
Heb je het geld er niet voor (over) en denk je hetzelfde voor minder te kunnen krijgen, dan laat je het los en kijk je verder. Echter begrijp ik dan niet dat je al voor de derde keer er naartoe gaat om te kijken en uit te proberen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:38

Ik vind het apart dat er wordt gepraat alsof dravers uitschot zijn, waar men niks aan heeft.

''Voor €3000 heb je ook een leuk recreatiepaard'', alsof een draver niet een leuk recreatiepaard is... :+

En wat er al wordt aangehaald, dit is een paard waar je de achtergrond van kent en die redelijk omgeschoold is en een fantastisch karakter heeft. Dat je dat geld niet neerlegd voor een paard waar je dat allemaal niet van weet, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat geldt ook voor andere rassen.

Ik ben van mening dat een goed paard geen prijs heeft, dus ik zou zeggen heb je die €3000 ervoor over en klikt het met het paard? Dan is €3000 echt niet teveel.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:20

Als je een jong paard koopt dan moet er altijd nog wel wat aan de gangen gewerkt worden. Ik heb het filmpje bekeken, wat een ontzettend leuk paard. Als jij dit paard helemaal leuk vindt en het past bij wat jij er mee wilt, bied dan een paar honderd euro onder de vraagprijs en kijk waar je uit komt.
Dan heb je een dier waar je jarenlang ontzettend veel plezier van kan hebben. Wat doet 'de gemiddelde vraagprijs voor een wat voor ras dan ook" er eigenlijk toe? Als dit dier is wat jij wilt, ga er dan voor.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:00

Volgens mij snappen jullie het niet helemaal.... incl. TS
Het gaat er niet om wat jullie vinden
en of je niet nog 100 paarden voor minder kan kopen...
Ff serieus jullie gaan bij een paard kijken en dan tegen die eigenaar vertellen
(of laten zien), maar kijk hier staat precies hetzelfde paard voor veel minder...
Weet je wat die eigenaar dan zegt? :evaw:
De verkoper bepaalt wat het paard waard is en niet BOKT...
En daar heeft ras of maat of afstamming niets mee te maken.
Zelfde dat de koper bepaalt wat hij uitgeeft....
Zo moeilijk is het allemaal niet.....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:23

Het gaat er niet om dat dravers als uitschot gezien worden of dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Het is echt puur marktwerking. Vraag en aanbod.
Als 3000 binnen het budget ligt en Ts heeft echt een klik met dit paard dan moet ze er idd voor gaan.

Ik persoonlijk zou het niet betalen voor een draver, puur en simpel omdat je hier hetzelfde kan krijgen voor de helft. Er worden hierboven paar voorbeelden gegeven.

Dat is idd krom maar typisch voor koerspaarden denk ik. Lopen tonnen geld bij elkaar en zijn letterlijk niets meer waard als ze dat niet meer voor elkaar krijgen.
Vriendin van me heeft een volbloed. Beestje heeft 200.000 aan prijzengeld bij elkaar gelopen, wordt ouder en valt niet meer in de prijzen. Ze heeft hem voor 900 gekocht op een veiling en het is nu een recreatiepaard.
Ik heb zelf ook een volbloed, niks talent qua koersen. Gekocht als 3 jarige voor 2000. Veel voor een volbloed maar had het er voor over omdat ze heel correct gebouwd is, al heel fijn omgeschoold (springen, 3 gangen, bomproof op buitenrit etc) en zeer braaf karakter.
Een volbloedveulen dat (op papier) beloftevol is voor de koersen kan geveild worden voor prijzen die zelfs Schockemöhle doen verbleken. Blijkt datzelfde veulen toch niet zo succesvol of krijgt het een blessure of wordt het aan het eind van z'n carrière als recreatiepaard verkocht dan is dat voor een appel en een ei.
Krom maar in de koerspaarden zijn de prijzen en handel nu eenmaal niet te vergelijken met zadelpaarden.

Of er nu wel of niet 3000 moet of mag betaald worden voor de merrie uit het topic ligt idd volledig aan koper en verkoper en waar ze het eens over kunnen worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:28

Maar de markt trekt niet aan als geen van de aanbieders ooit de stap durft te zetten om meer te vragen ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:30

Een draver is gefokt als koerspaard, indien niet meer geschikt voor het fokdoel(=koersen), is deze inderdaad voor 'een appel en een ei' te koop.
Vreemd? Lijkt mij niet.
Een rijpaard (ik noem maar wat, kwpn) wat gefokt is om mee te rijden, wat niet meer geschikt is voor het fokdoel(=rijden), wordt toch ook verkocht als weidemaatje voor bijna niks?

Het paard wat niet voldoet aan het doel waar het voor gefokt is, gaat gewoonweg voor minder weg dan.
Dat een draver hartstikke fijne recreatiepaarden kunnen zijn is allang gebleken denk ik. En mocht de 3000,- binnen je budget vallen dan moet je zelf de afweging maken of je dit paard dat waard vindt, net zoals je bij elk ander paard zou doen als je deze zou bekijken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:38

maar iedereen die hier een betoog heeft over dat zo'n paar die prijs waard is,.....dat kan allemaal wel zijn,als ts daar dat bedrag voor wil geven,idem,maar het gaat hier puur om de vraag van:

'is 3000 euro voor een groen ingereden draver een correcte prijs?'

en dan is het antwoord daar gewoon op dat die prijs behoorlijk hoog is(mijn inziens licht uitgedrukt)

dat is het enige wat telt.

als ts die prijs wil geven,prima,doet ze maar,ze zal er waarschijnlijk een leuk paard voor hebben.
wil niet zeggen dat je voor een pak minder een even leuk paard kan vinden natuurlijk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:51

RianneH schreef:
Maar de markt trekt niet aan als geen van de aanbieders ooit de stap durft te zetten om meer te vragen ;)

Het gaat niet om de aanbieders maar om de vraag erna.

Als er ineens enorm vraag naar is stijgen de prijzen. Aanbieders kunnen de prijs onhoog gooien maar zolang er nu al weinig vraag naar is dan al helemaal.

Kunnne mensen wat van vinden maar het is echt vraag rn aanbod.
Zie de shetjes werd je mee dood gegooid bij wijze van en nu tel maar 800 neer voor een brave shet hoor. En waar je ze eerst niet kwijt kon kan ik ze niet aangesleept krijgen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:02

Als de vraagprijs algemeen omhoog wordt gaat kan de koper niet anders dan die prijs betalen.

Ben het ook zeker eens met vraag en aanbod, maar naar mijn mening wordt er te weinig betaald voor een correct omgeschoolde en vooral, bomproof recreatiepaard wat een verkeerd beeld geeft van de waarde van het dier. Als geen één verkoper de prijs omhoog gooit zal er niet meer worden betaald, als koper ga je natuurlijk niet meer betalen dan de vraagprijs. Er moet dus iemand opstaan die durft meer te vragen voor de kwaliteit en dan zal de markt antwoord geven op de werkelijk vraag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:04

olijf schreef:
De verkoper bepaalt wat het paard waard is ...

Nope

de KOPER bepaald wat een paard (auto / huis / sierraad) waard is.

Zou wat zijn zeg, ik zet mijn 5000 euro auto op marktplaats voor 15, is ie ineens 3x zoveel waard geworden :P
Ik kan 'm ook voor zeg 1000 euro aan iemand gunnen, maar daardoor is ie niet ineens nog maar 1/5 waard.

Een fijn paard waar je lang plezier van hebt betaal je nooit teveel voor.
Een goed paard waar je met tegenzin naartoe gaat is altijd te duur geweest.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:12

absque_dubio schreef:
Een draver is gefokt als koerspaard, indien niet meer geschikt voor het fokdoel(=koersen), is deze inderdaad voor 'een appel en een ei' te koop.
Vreemd? Lijkt mij niet.
Een rijpaard (ik noem maar wat, kwpn) wat gefokt is om mee te rijden, wat niet meer geschikt is voor het fokdoel(=rijden), wordt toch ook verkocht als weidemaatje voor bijna niks?

Het paard wat niet voldoet aan het doel waar het voor gefokt is, gaat gewoonweg voor minder weg dan.
Dat een draver hartstikke fijne recreatiepaarden kunnen zijn is allang gebleken denk ik. En mocht de 3000,- binnen je budget vallen dan moet je zelf de afweging maken of je dit paard dat waard vindt, net zoals je bij elk ander paard zou doen als je deze zou bekijken.

Dat is appels met perem vergelijken imo. Een draver die niet meer koerst is meestal omdat hij niet meer snel genoeg is, daar kan prima mee gereden worden en vaak zijn ze gewoon super gezond. Een KWPN'er die nier meer gereden kan worden is meestal lichamelijk in de prak en die kan dus ook gewoon niks meer.

Er wordt dus een alternatief doel voor dit soort paarden gezocht en waar dravers nog wel geschikt zijn voor de paardensport, zijn KWPN'ers dat niet meer (heel kort door de bocht). En dus kan je voor een draver nog best wat geld vragen en raak je een KWPN'er gratis nog niet kwijt. Dat een draver niet meer voor miljoenen verkocht wordt lijkt me logisch. Zo wordt een KWPN'er die niet goed genoeg is voor de wedstrijdsport ook niet voor tienduizenden euro's verkocht.

Wat het ras is maakt niet uit, een jong en relatief groen maar SUPER braaf recreatie paard, ongeacht van welk ras, mag mi. best een paar duizend euro kosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:20

RianneH schreef:
Als de vraagprijs algemeen omhoog wordt gaat kan de koper niet anders dan die prijs betalen.

Dan gaat de koper een ander paard kopen. Tinkers, Kruisingen, Hafjes... allemaal paarden die aan de recreatiemarkt verkocht worden voor nagenoeg hetzelfde geld als dravers nu. Maak de dravers duurder en de verkoper blijft ermee zitten. Het is een kopers-markt. De kopers bepalen de prijs.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:25

Ik zie wat je bedoeld, maar ben het er niet volledig mee eens. Zeker, een deel zal voor een goedkoop paard gaan, wat voor type dan ook. Een ander deel zal voor het ras gaan. En de laatste zal voor het brave recreatie type gaan die wat mij betreft, ongeacht het ras zeker wat meer mag kosten ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:31

Nah, dan zit je al vrij snel in de prijsklasse voor oudere, uit-gesporte warmbloedpaarden.
De groep die bewust en express en uitsluitend een draver wil kopen, die groep is héééél klein. Ik zou ze niet kennen, ik ken wel veel mensen die nadrukkelijk géén draver zouden willen.

Voor de recreatiemarkt is er een héle grote groep die gewoon recreatief wil hobbelen, op een beest dat niet al te spooky is. Die groep kom je in het bos vaak tegen op tinkers en fjorden en andersoortige stevige koudbloedjes. Ook is er een groep die gewoon fijn wil rijden maar waarbij spooky niet meteen een bezwaar is, en die kopen warmbloedpaarden waar ofwel wat mee is, of waar de sport al mee gereden is.
Een aantal van deze beschreven ruiters zou een draver kunnen en willen overwegen. Maar kopen ook zo een beest van een ander ras.

Ik denk dat kwa handelswaarde, de draver vrijwel achteraan in de voedselketen zit. Ik wens de draverhouder die een hogere prijs eist bij verkoop, veel plezier met zijn paard want hij zal het nog een lange tijd zelf in bezit mogen houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:37

RianneH schreef:

Ben het ook zeker eens met vraag en aanbod, maar naar mijn mening wordt er te weinig betaald voor een correct omgeschoolde en vooral, bomproof recreatiepaard wat een verkeerd beeld geeft van de waarde van het dier. Als geen één verkoper de prijs omhoog gooit zal er niet meer worden betaald, als koper ga je natuurlijk niet meer betalen dan de vraagprijs. Er moet dus iemand opstaan die durft meer te vragen voor de kwaliteit en dan zal de markt antwoord geven op de werkelijk vraag.

Nee, want dan snap je het 'vraag-aanbod' niet, waar de complete economie op gebaseerd is. Als er voor een Draver teveel geld wordt gevraagd door een verkoper, wordt het dier gewoon niet verkocht, omdat er geen vraag naar is. Dan kan elke Draververkoper de prijs omhoog gooien, zolang de vraag niet verandert, zal er niks meer verkocht worden.

En tuurlijk, er zijn kopers die niet naar ras kijken en gewoon geld willen neerleggen voor een braaf en gezond recreatiepaard, of dat dan een Tinker of een Draver is. Dat zal de overgrote meerderheid van de kopers zijn. Maar er zijn ook genoeg kopers die zich beseffen dat ze voor veel minder geld hetzelfde kunnen kopen (als toch alleen het rijdoel van belang is).

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:56

Als ik het geld had dan had ik haar zo gekocht. Wat een leukerd!