Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Re: Hoe delen jullie je tijd in? Paard / werk / gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:41

Ik geloof dat met de jaren bij mij wel wat is veranderd. Volop de zorg voor mijn paard alleen doen, nee dat wil ik niet meer. Er zijn nog andere dingen die ook leuk vind, ook lummelen hoort tot één van die dingen.
En gewoon eens even stilstaan, kijk om je heen, en hoe voel ik me? Hoort er ook bij.

Frummels, ook ik ga direct na het werk door naar het paard en ben dan ook 19 á 19.30 uur thuis. Hele avonden op stal zijn, trek ik niet meer en wil ik niet meer.
Ik kak ook in na het avondeten :D , dus voor mij werkt het beste om direct door te gaan na het werk.

Maar even terug naar ts, ik ben benieuwd hoe ze nu tegen de situatie aankijkt, na alles reacties gelezen te hebben.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:54

Morris schreef:
Ik geloof dat met de jaren bij mij wel wat is veranderd. Volop de zorg voor mijn paard alleen doen, nee dat wil ik niet meer. Er zijn nog andere dingen die ook leuk vind, ook lummelen hoort tot één van die dingen.
En gewoon eens even stilstaan, kijk om je heen, en hoe voel ik me? Hoort er ook bij.

Frummels, ook ik ga direct na het werk door naar het paard en ben dan ook 19 á 19.30 uur thuis. Hele avonden op stal zijn, trek ik niet meer en wil ik niet meer.
Ik kak ook in na het avondeten :D , dus voor mij werkt het beste om direct door te gaan na het werk.

Maar even terug naar ts, ik ben benieuwd hoe ze nu tegen de situatie aankijkt, na alles reacties gelezen te hebben.

Als ik eenmaal op de bank zit, wil ik ook gewoon niet meer weg haha. :D hele avonden op stal vond ik leuk toen ik 16 was, maar moet er nu niet meer aan denken..

Ik ben ook benieuwd hoe ts er nu tegenaan kijkt :j

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:18

En ja Frummels, ik ben een lotgenoot, ik ben ook regelmatig 's avonds aan de studie en in de weekenden.
Nu gelukkig de opdrachten af en eerst vakantie, daarna onderzoeksvoorstel en de eindscriptie.
En ook geen kinderen hier. Een redelijk vergelijkbare situatie :))

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 17:19

Ik denk echt dat je voor jezelf per "onderdeel" moet verzinnen hoe het beter kan...

Voeren, dat doe ik maar 1x per dag.
Hooi, ik geef een grote ronde baal, doen ze 2 weken mee.
Water, geef ik nu nog met de tuinslang. Kost teveel tijd dus binnenkort komen er 2 regentonnen bij de dakgoot van de stal.
Binnen en buiten zetten doe ik niet, ik laat de deuren van de stal open.

Mesten, is zo gebeurd? Ik begrijp niet dat dat zo lang duurt bij jou... Is je wei zo groot? Dan opdelen in stukken zodat je minder ver hoeft te lopen, of wat anders verzinnen qua bodembedekking....

Ik ben normaal gesproken met een half uur per dag klaar met de verzorging van 2 paarden....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:29

Ik vind het heel fijn om al jullie berichten te lezen en heb er zeker iets aan.
Ik ga er ook even serieus over nadenken wat ik kan veranderen of makkelijker kan maken.

Ik heb zelf (gelukkig) geen kinderen (ik zou echt niet weten hoe ik dat nog moet rond breien).
Wel heb ik sinds een halfjaar weer een hele lieve vriend die weet wat de paarden voor mij betekenen en eigenlijk nooit klaagt dat ik te veel weg ben. We wonen dan nog niet samen en ben in het weekend altijd bij hem. Doordeweeks zouden we ook wel willen maar weet niet hoe ik dat ingepland krijg. Maar voor nu nemen we hier even genoegen mee.

Dan heb ik het geluk dat de paarden 2 km van mijn huis vandaan staan. En ben er dan ook in 5 min.
Mijn werk ligt zo goed als op de route en dat is 8 km doe ik een kwartiertje op.

Ik moet zeggen dat ik het vrij luxe op stal heb. Heb bij de paddock een kraan boven de waterbakken hangen. Ik heb 4 weides aangrenzend liggen aan de paddock. Dus vullen stelt niet veel voor. Behalve als ze op twee andere weitjes zijn dan word het wel emmer werk. En in de winter als de waterleiding buiten bevroren is moet ik met emmers lopen vanaf de stal. (moet nog steeds zo'n h20 bag kopen).

Ik denk dat ik ontzettend veel tijd kan behalen met mesten. Ik ben nu al gauw 3 kwartier bezig met twee stro stallen en 2 hooinetten vullen. Ik mest dan ook heel secuur en redt het niet met 1 grote kruiwagen 2 stallen. Als ik van de winter eens probeer om ze dik op te strooien en alleen de drollen eruit te wippen en recht trekken. En dan hopen dat ik maar 1 in de 2 a 3 dagen hoef te mesten. Heb ik wel meer kruiwagens maar hoef niet te zoeken naar de mest en de plasplek.

Enige wat ik echt vervelend vind is om in het donker de wei in te moeten om de mest te scheppen. Is vaak hooguit een kwartiertje weg. Maar vind dat altijd zo vervelend dat gezoek met een lampje op je kop.
Ik doe nu weleens de bakverlichting aan (bak grenst aan de weides) en een lampje op mijn kop om dan net wat meer te zien. Maar vind het voor de buren vervelend als het baklicht (onnodig aan is). Dus wil daar nog iets anders op verzinnen.
Zat al te denken aan een bouwhelm lamp (als die bestaan).

En ik geef eerlijk toe in de winter baal ik er soms echt van dat het zoveel tijd geld en energie kost. Maar ik word er zo blij van dat de paarden zo goed staan en het naar hun zin hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:43

Oh wat herken ik het. Wat mij tijdwinst heeft opgeleverd en minder lichamelijk werk is van stro naar vlas gaan. Mesten is makkelijker en zooooveeeel minder mest en lopen met de kruiwagen. Ook ik ben heel secuur dus een stro stal moet elke dag poep plas eruit en op zn kop.

Ook mijn stal ligt op 2 km en doe ik in de winter alles zelf omdat mn ouders weg zijn inclusief water sjouwen bij vorst. Soms denk ik: is dit nou leuk?

Ook ik doe de baklampen aan om wat te zien op de wei. Maar poep ruimen op de wei hoef en doe ik niet.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:58

Hier gezin met nog één volwassen kind thuis.
Ik werk 36 uur per week ma-vr
zo - eerst hond uitlaten - koffie - naar paard (ca 2-3 uur) 's middags gezin
ma - hond - werk - eten - bankhangen of andere dingen, de luxe van een bijrijdster
di - hond - werk - eten - paard (2-3 uur) en nog even wat samen zijn.
wo - zelfde als ma
do - zelfde als di
vr - ene week vrij, dan hond - paard - huishouden (!) eten en bankhangen. Andere week zelfde als do, alleen kort naar paard
za - hond - boodschappen - paard - middag en avond weer idem zo.

Uiteraard zijn er afwijkende dagen, zeker in de zomer, dan loopt paard dag en nacht in de wei en kan ik een dagje overslaan.
En ik heb een zeer lieve man die kookt en ook een groot deel van het huishouden op zich neemt. Zoonlief laat hond 's middags uit en 's avonds nog een kort rondje.

Sociale leven speelt zich vrn in het weekeind af.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:29

Ik heb rubber speeltuin tegels in de stal. Het hooi dat buiten op de grond is gevallen gebruik ik als extra bodembedekking (is een laagje van niks). Dus geen plasplekken zoeken, alleen de mest in de kruiwagen en ook niet opstrooien....

Edit : op het moment dat je samen zou wonen spaart dat natuurlijk ook tijd. Ik hoef niet af te spreken met mijn vriend. Hij is er gewoon als ik thuis kom :-)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:40

In het donker de wei in om mest te scheppen, kun je dat niet gewoon een dag in het weekend doen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 21:52

Ik haal er nu dagelijks een kruiwagen uit en ben ik binnen 15 minuten klaar. Als ik het 1x in de week doe worden het 7 kruiwagens en ben ik veel langer bezig. Ben liever dagelijks zo klaar. Dan 1x in de week lang bezig te zijn. Blijf het een rotklusje vinden.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 21:53

opisop_shop schreef:
In het donker de wei in om mest te scheppen, kun je dat niet gewoon een dag in het weekend doen?

Wij zouden dat hier net redden, dat wordt na 2 max 3 dagen echt een smeerboel ivm oppervlakte. Hier is het gewoon hoofdlamp op en gaan met die banaan :7

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 23:20

Wat leuk om te lezen hoe iedereen het doet.

Zelf heb ik ook een vrij intensief schema, maar heb geprobeerd het me zo makkelijk mogelijk te maken qua werk. Zo staan de pony's op een weide 1,5 km bij mijn huis vandaan. Ze hebben een weide met inloopstal en een goede gevulde slowfeeder.

Wij zijn een gezin met een zoontje van net 4 jaar die straks naar de basisschool gaat. Mijn man werkt fulltime en is iedere dag om 6.00 uur de deur uit. Ik zelf werk 24 uur over 4 dagen (2 van 5 uur en 2 van 7 uur). Mijn werk is 25km rijden en 45 minuten enkele reis. Ook hebben wij nog 2 honden.

Maandag: zoontje naar school brengen en naar mijn werk 9-16. Uit werk langs paarden om te mesten, daarna honden ophalen en naar mijn moeder die voo iedereen gekookt heeft. Om 19.00 uur weer op stal zijn want heb om 20.00 uur les. Vaak om 22.00 uur thuis

Dinsdag: zoontje naar school brengen en naar mijn werk 9-14. Zoontje uit school halen om 14.45 u. Tussen 19-22.00 uur bij de paardjes.

Woensdag: zoontje naar school brengen. Huishouden doen en naar de paardjes. Mesten word gedaan doen verzorgster dus vlug rijden en om 12.30 uur zoontje uit school halen

Donderdag: zoontje naar school brengen en naar mijn werk van 9-16. Uit me werk de boel mesten en voeren en verder niks. Mijn vrije avond, omdát mijn man dan savonds weg is.

Vrijdag: zoontje naar school brengen en naar mijn werk van 9-14. Uit me werk de paardjes doen en op tijd terug on eten te koken. Avonds lekker vrij.

In het weekend geef ik ze vaak 1 vrije dag, maar probeer dan wat weideonderhoud tedoen. Probeer zoveel mogelijk met mijn gezin af te stemmen dan. Ook gaan we dan met de honden op stap naar bos of strand. Alles moet ik plannen en vakantie is er niet bij.

Bij erge regenval sluit ze de nachten op in de paddock met inloopstal maar zet dan vaak smorgens voor het werk buiten.

Nu op hele zonninge dagen vaak smorgens zonnekap op en in avond weer afhalen.

Ook loop ik nog 2a3 xper week hard.
Best veel zo nu ik dit typ

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 00:36

Wij hebben de paarden aan huis. Minimaal 4, soms in de winter (als de jonge paarden thuis zijn) maximaal 10. De paarden staan ’s nachts op stal. Wij (man + ik) doen de paarden samen. Beide drukke baan en nog een hoop andere bezigheden. Hoe we het precies doen? Net als iedereen hier: lange dagen en hard werken.

Maar jij vraagt ook om praktische tips TS, en misschien heb je hier wat aan. Wat mij helpt:
- Een baan met flexibele werktijden;
- Iemand op de achterhand die een keer kan helpen (bv. mest ruimen of met de bosmaaier rond), dat voorkomt achterstallig onderhoud;
- Degelijke stallen, praktisch ingericht met veel licht en ruimte;
- Wij lopen ieder jaar ALLES (stal/erf/wei) 1 x langs, repareren en vervangen wat nodig is;
- Een goede oppas, zodat we ook eens een paar dagen weg kunnen.

En wij doen één keer per jaar ‘pas op de plaats’. Dan bespreken we alles. Wat willen we, gaan we merries bij de hengst doen, wat gaan we met de event. jonge paarden doen, gaan we wat verkopen, enz. Zijn de stallen en land nog in orde? Wat willen we veranderen? Hoe gaat het financieel? Maar vooral: geeft het genoeg voldoening, plezier, is het het allemaal waard??

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:46

Selka schreef:
Kinderen zijn in mijn schema geen optie..

Precies dat.

Sinds de kids er zijn, is het echt 10 keer zo lastig om het voor elkaar te krijgen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:58

Goof schreef:
Is je leven op zo'n manier en in zo'n tempo nog echt leuk? :o

Daarom ligt een burn-out/depressie op de loer.

Een leven met:
Werk
Huishouden
Dieren
Kids

Is eentje vd hele dag non stop rennen.
Afhankelijk hoelang je het volhoud.
Uiteindelijk knapt het.
Je rent de hele dag om te doen wat er van je verwacht wordt. Stilstaan bij wat je zou willen, heb je geen tijd voor om over na te denken of ben je te moe voor. Het is een kwestie van volhouden en doorgaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:02

Zonnetje81 schreef:
Oh wat herken ik het. Wat mij tijdwinst heeft opgeleverd en minder lichamelijk werk is van stro naar vlas gaan. Mesten is makkelijker en zooooveeeel minder mest en lopen met de kruiwagen. Ook ik ben heel secuur dus een stro stal moet elke dag poep plas eruit en op zn kop.

Yep. Hier van stro over gegaan op stalmatten en vlas.
Scheelt een hoop afval en minder kruiwagens die geleegd hoeven te worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:43

Anke schreef:
Een leven met:
Werk
Huishouden
Dieren
Kids

Is eentje vd hele dag non stop rennen.
Afhankelijk hoelang je het volhoud.
Uiteindelijk knapt het.

Ik heb ze ook alle vier maar ik heb het best ok vind ik zelf :j
Het is wel haalbaar, maar niet voor iedereen

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:02

Werk 32uur / Paarden en honden aan huis / Kinderen (3) die ook nog sporten...

Eigenlijk wil ik er niet eens over nadenken. Het gaat best goed, maar als je het opschrijft ben ik ontzettend blij dat we het met ons tweeen doen. Zo vinden we toch nog ergens tijd om te mennen / rijden :D

Wel alles zo makkelijk mogelijk gemaakt. Waterbakken lopen vol tijdens de regen. Hooibakken voldoende voor een hele dag of nacht hooi. Paarden in Paddocks / wei, dus alleen mest opruimen en geen stallen afmesten. Vanaf de inloopstal naar de mesthoop is verhard. Enz

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:05

TS, ik heb een bouwlamp op mijn kruiwagen IDEAAL! Ik moet namelijk 's winters ook in het donker buiten mesten en ben daar zo'n half uur mee bezig. Zo'n hoofdlampje zakt bij mij continue af en dan moet ik met mijn hoofd naar beneden lopen.. ongeschikt voor mij. Die lamp op mijn kruiwagen is top! Oplaadbaar en enorm veel licht.

VogeltjeM, ik denk ook dat het deels went. Daarbij werkt mijn vriend enorm veel en hoef ik dus totaal geen rekening met hem te houden. Sociaal leven speelt zich af in het weekend 's avonds een keer en mijn beste vriendin komt gewoon met haar kinderen naar de paarden toe haha. En om heel eerlijk te zijn ben ik liever bij mijn paarden dan op een verjaardag.. :P

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:10

Mijn oplossing voor het sociale gedeelte... we hebben twee brave paarden waar we op kunnen rijden, dus niets gezelliger dan met een vriendin blijkletsen op buitenrit :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:29

Ik vind het echt bijzonder dat sommige mensen het hebben over volhouden/doorgaan/afknappen |o - en er toch niet over na willen denken waar ze mee bezig zijn.
Waarvoor doe je het allemaal, het is toch hobby :) !!??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:32

Kendra schreef:
Ik vind het echt bijzonder dat sommige mensen het hebben over volhouden/doorgaan/afknappen |o - en er toch niet over na willen denken waar ze mee bezig zijn.

Nou dat verbaast mij dus ook.
Volhouden kan heus een tijdje, maar ik vraag me nog steeds af of de mensen die in dit tempo leven echt gelukkig zijn en er plezier uithalen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:32

Misschien is de hobby leuk maar kan de uitvoering niet anders? Als je meerdere paarden in pension moet zetten niet betaalbaar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:33

Ik ben ook ooit gestopt maar dat was het dan ook weer niet. :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:19

Kendra schreef:

ik rust uit op mijn werk :')