Ik zit met mijn handen in het haar.. verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Ik zit met mijn handen in het haar.. verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:13

Ik heb je een pb gestuurd TS!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:15

Tja als je pony het bak werk echt stom vindt dan zou ik ook verder kijken. Maar ga je dan een andere kunnen betalen? Er zit nogal wat tussen de verkoopprijs van een recreatie haf en de aankoopsprijs van een talentvolle wpn-er. Reken toch zeker een paar duizend die daar bij moeten. Ga je dan eerst een jaar de paarden uit en extra werken in die vrije tijd om het bij te verdienen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 12:29

Ik heb sowieso al een spaarpot van een paar duizend euro voor wanneer ik op mezelf ga :) Hier hadden we het al over gehad, en mijn ouders willen maximaal 1.000 meer betalen voor een paard dan de eventuele verkoopprijs van Starlight. Wil ik een duurdere, moet ik het prijsverschil zelf betalen.
Mijn ouders betalen qua onderhoud enkel de stalling. De hoefsmid, tandarts, fysio, zadelmaker, spullen ed. betaal ik allemaal zelf. Dus voor mijn ouders zou qua maandelijkse kosten niets veranderen want ik blijf toch wel op dezelfde stalling :j

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:40

Aan de ene kant is het inderdaad een hobby waar je plezier uit moet halen. Blijkt het dat je toch veranderd bent (in wat je wilt), dan is het geen schande een goed huisje voor Starlight te zoeken en zelf een paard te vinden waar je écht weer plezier mee hebt.

Aan de andere kant snap ik ook heel goed dat sommige bokkers erop wijzen dat het probleem ook deels bij jou kan liggen, en dat je samen met een andere lesgeefster en rijwijze samen het plezier weer kan vinden. Want een dressuur gefokt paard, loopt ook niet elke dag fantastisch en kan ook zo zijn voorkeuren hebben. Zeker als je aangeeft dat je zo'n goede band met Starlight hebt.

Ik denk dat dat iets is wat jejezelf 'moet' afvragen. Ligt dit écht aan starlight, hoe belangrijk vind je wedstrijden en is er een mogelijkheid dat je het plezier samen met haar terug vind?

Ik ben wel van mening dat je niet jaren moet doorgaan met een paard waarmee de klik verwaterd en wanneer het paard niet zo gewild meer is. Ondanks dat je een 'paard voor het leven koopt' zoals sommige eerbiedig zeggen, maar ook het leven veranderd. En dan kunnen jullie het beter apart fantastisch hebben, dan samen matig.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:46

Lastig, ik zou denk ik toch eerst een met je instructrice overleggen en eens bij jezelf nagaan wat er anders gaat als je instructrice er niet bij is, aangezien je zegt dat het in de les wel eigenlijk altijd goed gaat..

Ook spreek je erover dat je houd van een project, maar hou er goed rekening mee dat t zomaar kan zijn dat een nieuw project hetzelfde probleem oplevert, en niet van bakwerk of dressuur houd.

Gezien je nu al op L1/L2 niveau zit denk ik eerlijk gezegt dat je eens van een afstandje objectief moet kijken of het probleem niet toch uit je trainingsschema voortkomt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:46

Als eigenaar van een maflinger herken ik wat je zegt. Mijn mafje zit tussen het oude en nieuwe type in en is een tankje met korte pootjes. Dat maakt het voor haar niet makkelijk om de zogenaamde dressuuroefeningen te doen. Vorig jaar had ik door omstandigheden ook een arabier, dat was een lange smalle met lange elastieken benen en die kon van alles met gemak. Was dat leuk? Absoluut! Het mooie was echter dat ik daardoor ook mijn mafje weer meer ging waarderen. Die kan het wellicht niet zo makkelijk maar ze doet haar best en door haar bouw kost het wat meer moeite en tijd om haar ergens te krijgen. Voor mij maakt dat niet uit, ik heb de tijd.

Ik train met mafje ook veel in de bak en alleen maar rondjes lopen in stap, draf en galop, daar doe ik haar ook geen plezier mee, dan gaat ze slaapwandelen. Ik maak het leuk door met balkjes en pionnen te werken. Ik ben westernruiter met focus op de trail (apekooien met balken, bruggetje, hek enz.) en om die trail goed te kunnen rijden moet de (dressuur)basis goed bevestigd zijn. Ik train dus eerst droog en vervolgens op de losse trailonderdelen. Mafje vindt dit gaaf en wordt wakker als we gaan apekooien en doet dan zo haar best dat we dingen doen die zelf meer wedstrijdrijdende combinaties nog lastig vinden. Zij doet ze met een hoef in haar neus. Mafje is dan trots op zichzelf en ik ben trots op haar (en op mezelf ook wel een beetje).

Zou jij wellicht ook op deze manier naar Starlight kunnen gaan kijken? Blij zijn met de kleine(re) stapjes die jullie maken en ergens naar toe trainen, bijvoorbeeld dressuurwedstrijden of Working Equitation, zoals iemand hiervoor opperde.

Zoals ik je post lees, vind je Starlight best wel de leukste pony van Nederland maar heb je nog niet de manier gevonden waarop het voor jullie werkt om fijn samen te trainen in de bak. Mijn advies zou zijn: bespreek het met je instructrice en anderen wiens advies je belangrijk vindt; wat zou je kunnen veranderen in jouw beleving van rijden, wat is je doel en kan je paard daaraan voldoen? Als het antwoord blijft dat jij denkt dat Starlight nooit gaat kunnen wat jij wilt, dan is verkoop de beste optie. Ik denk echter dat je nog niet op dat punt bent aangeland.

Het rijden van een haflinger biedt misschien een ander soort uitdaging dan je dacht of wilt, maar dat hoeft niet iets negatiefs te zijn, zoals Janouk ook schrijft. Misschien is dit zelfs wel wat je moet leren: niet snel maar langzaam/langzamer.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:04

Ik herken de situatie. Toen ik mijn verzorg paard (e pony) overkocht had ik nooit gedacht ook maar 1 wedstrijd te willen rijden. Een jaar later zit ik er vol in en wil ik niks andere meer. Ik geef elke keer 100 procent met goede begeleiding en ook zeer goede verzorging. Toch ook gister met niks thuisgekomen, onder aan de lijst omdat het gewoon RUK ging. Thuis kan hij het, op wedstrijd is spanning vaak de boosdoener. Ik geef niet op omdat ik weet dat hij zijn best voor mij doet maar we nog tijd nodig hebben om dit samen te ontwikkelen. Ik geef hem die tijd, ondanks dat ik had gewild dat ik een paard had dat het mij makkelijker zou maken. Ik blijf trainen omdat ik met hem verder wil komen, gelukkig beleeft hij wel plezier met het bakwerk en kan ik hem daarin wel motiveren. dat kon de vorige eigenaar niet.

Anyway. De weg is niet altijd makkelijk, als je ambities hebt en je wilt graag maar het lukt niet is de frustratie groot. Mijn tip is om door te zetten. Ik ben voor het aller eerst ooit gestart dit jaar maar outdoor l1 is erg pittig. Geef haar nog een kans dan weet je zeker dat je alles hebt gegeven wat je kon!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:21

Je wilt dressuren.. maar je hebt een Haflinger en als bijrijdpaard momenteel een Fries.... tja, da's geen optimale combinatie . Tenzij je zelf een zeer getalenteerde amazone bent, die ook uit minder dressuurgeschikte paarden iets moois eruit kan rijden, maar uit je ervaring tot nu toe blijkt dat vooralsnog niet (als je tenminste kritisch naar jezelf kijkt). Neem van mij maar aan dat een goede ruiter, met veel rijgevoel, een "minder geschikt" paard echt wel goed aan het lopen krijgt. En ook dat het beestje er ook nog plezier in heeft. Voorbeelden genoeg!

Als je hart naar de dressuur uitgaat en je kunt je permitteren een 2e paard erbij te hebben, waarom ga je dan eerst niet eens een geschikt paard leasen? Of een bijrijdpaard zoeken waar je op niveau mee mag lessen?
Dan geef je jezelf namelijk een kans om te kijken of dressuur iets voor je is en of je echt wel hebt wat daarvoor nodig is. En dan hoef je niet nodeloos je Halflinger te verkopen en met frustraties rond te lopen. Want geloof me, échte dressuur is méér dan een beetje bakhobbelen tot aan Z: het is hard werken, er is talent, gevoel, inzicht voor nodig en het kost jaren voordat je met het gemiddelde paard op een goed bevestigd hoger niveau komt. En wie weet valt het je uiteindelijk tegen en ben je blij dat je je gezellige Haf nog hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:31

Met elk dier loop je tegen uitdagingen aan. Maar dat wil niet zeggen dat je met elk paard in dezelfde mate een klik hebt.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om te dressuren met een haflinger. Ik weet dat er uitzonderingen kunnen zijn, maar over het algemeen zijn het geen paarden die mij goed liggen qua karakter en ook qua bouw vind ik er niet veel aan. Voordat iemand zich weer voor het hoofd gestoten voelt en nu gaat roepen dat ze super zijn: Ik bedoel niet dat het verkeerde paarden zijn, het is gewoon m'n smaak niet. M'n hart gaat er niet sneller van kloppen.

Wat een kennis van me grappig en superuitdagend vind aan haar Haflinger, vind ik strontvervelend en irritant. Ik wil geen uitdaging qua karakter en bouw. Als ik uit mijn werk kom, heb ik een heleboel uitdagingen achter de rug. Dus dan wil ik 's avonds lekker aan het werk met mijn fijne, meedenkende, werkwillige, brave en sportieve pony. Waarmee heus niet alles probleemloos gaat, maar wat wel een dier is waar mijn hart weer iedere keer een blij sprongetje van maakt.

Dus als dat bij jou ook aan de hand is dan snap ik wel dat je voorkeur toch naar wat anders uitgaat. En als je dan een fijn adres vindt waar iemand dolblij is met jouw lieve Starlight, dan is daar helemaal niets mis mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:43

Gini schreef:
Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd dat je de Haflinger moet verkopen, als je zelf het financiële verlies draagt. Als iemand met zijn eigen geld iedere maand een ander paard wilt kopen, be my guest.
Het aspect wat het hier -vind ik- moeilijker maakt, is dat je met iemand anders zijn geld bezig bent. Namelijk dat van de ouders. TS voelt de financiële prik in de portemonnee, wat de aankoop van een paard altijd is, niet. Voor haar is het nu gewoon een idee 'ik wil dressuur, dus ik wil een paard dat dat kan.'
Voor de ouders is het opnieuw een zeer grote financiële uitgave, amper drie jaar na al de eerste grote uitgave.

Ik zou zelf dus het beste ervan maken met de Haflinger, tot je zelf het geld bijeen gespaard hebt voor een dressuurpaard. Het is niet erg om te moeten werken voor je dromen.

Hier ben ik het mee eens. Daarnaast is het ook onzeker gezien de leeftijd van ts of straks een studie of een relatie het paardrijden misschien helemaal op een laag pitje zet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 14:48

Nikass schreef:
Gini schreef:
Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd dat je de Haflinger moet verkopen, als je zelf het financiële verlies draagt. Als iemand met zijn eigen geld iedere maand een ander paard wilt kopen, be my guest.
Het aspect wat het hier -vind ik- moeilijker maakt, is dat je met iemand anders zijn geld bezig bent. Namelijk dat van de ouders. TS voelt de financiële prik in de portemonnee, wat de aankoop van een paard altijd is, niet. Voor haar is het nu gewoon een idee 'ik wil dressuur, dus ik wil een paard dat dat kan.'
Voor de ouders is het opnieuw een zeer grote financiële uitgave, amper drie jaar na al de eerste grote uitgave.

Ik zou zelf dus het beste ervan maken met de Haflinger, tot je zelf het geld bijeen gespaard hebt voor een dressuurpaard. Het is niet erg om te moeten werken voor je dromen.

Hier ben ik het mee eens. Daarnaast is het ook onzeker gezien de leeftijd van ts of straks een studie of een relatie het paardrijden misschien helemaal op een laag pitje zet.

Zoals al eerder gezegd studeer ik inmiddels al een jaar en heb ik ook al anderhalf jaar een vaste vriend. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik niks anders wil dan paardrijden :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:56

Eline_S_S schreef:
Zoals al eerder gezegd studeer ik inmiddels al een jaar en heb ik ook al anderhalf jaar een vaste vriend. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik niks anders wil dan paardrijden :D

Weet je al wat je gaat doen na het gesprek met je ouders? Je hebt een 'steady' situatie, het geld gespaard etc. Ik ben wel benieuwd, het lijkt namelijk alsof de keuze duidelijk voor je is :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 15:06

Ik ga het er vanavond even met mijn instructrice over hebben. Kijken wat zij er van vindt. Ook wil ik het nog even aankijken. Wat andere instructrices proberen, maar weer even naar de fysio en tandarts. Zadel moet ook wat opgevuld naar mijn idee. Dus eerst paard weer even door de APK :D Als ik er over een aantal maanden nog zo voor sta dan ga ik serieus overwegen wat nou het beste voor ons zou zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:22

En heb vooral lol. Het leven is al ernstig genoeg

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:27

Eline_S_S schreef:
Ik ga het er vanavond even met mijn instructrice over hebben. Kijken wat zij er van vindt. Ook wil ik het nog even aankijken. Wat andere instructrices proberen, maar weer even naar de fysio en tandarts. Zadel moet ook wat opgevuld naar mijn idee. Dus eerst paard weer even door de APK :D Als ik er over een aantal maanden nog zo voor sta dan ga ik serieus overwegen wat nou het beste voor ons zou zijn.

Klinkt als een goed plan. Succes! :)

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:32

Zoals ik het nu lees is je haflinger getraind op L-niveau. Maar ben je nog niet gestart, klopt dat?

Zou het dan geen uitdaging zijn om gewoon te starten met je haf? Dan zie je vanzelf hoe ver je geraakt en stel dat je vastloopt en toch hogerop wil, kan je dan nog steeds beslissen om een ander paard te kopen? (daarnaast is je haflinger ook meteen wat meer waard als hij wedstrijden gelopen heeft)

Als je nog geen wedstrijdervaring hebt, weet je natuurlijk ook nog niet 100% zeker of het echt iets voor jou is.