'Geen maneges of handelaren'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:12

Ik lees het ook vaak maar denk dan vaak dat daar totaal geen garanties over zijn. Ik denk dan onmiddellijk dat een 15jarige de ad heeft geschreven. Paard/Pony kan na 2 weken worden doorverkocht ofeen handelaar of manege kan het aankopen via een stroman.
Daarbij zijn er genoeg handelaren of maneges die erg goed voor hun paarden zorgen en genoeg particulieren die er niet naar omkijken. Ik zou het dan ook nooit eisen als ik een paard verkoop.

Wil je het paard "redden" dan moet je zorgen dat het goed is opgeleid. Een goed opgeleid paard mag zelfs lelijk zijn maar de kans is veel groter dat het goed terecht komt. Een onopgeleid paard is een groot risico. En wil je zeker zijn dat je paard goed staat: verkoop het dan niet. Het is naief te denken dat vreemden goed voor je paard gaan zorgen zoals jij het wil.

tengeltje11

Re: 'Geen maneges of handelaren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:22

het ding van particulieren aan huis is ideaal is ook verre van altijd waar.
genoeg 'jongeren' die van mams of paps een paard krijgen in een weide aan huis,maar het paard compleet scheef rijden,niet passend zadel,tandarts ed kennen ze niet,evenmin het verschil tussen een goeie en minder goeie smid,....

dan staat een paard nog beter op een manege die goed en correct met hun paarden omspringt,waar de osteo om de zoveel tijd komt,tandarts jaarlijks passeert,zadels gecontroleerd worden,....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 17:28

Vicky_Belle schreef:
Wil je het paard "redden" dan moet je zorgen dat het goed is opgeleid. Een goed opgeleid paard mag zelfs lelijk zijn maar de kans is veel groter dat het goed terecht komt. Een onopgeleid paard is een groot risico. En wil je zeker zijn dat je paard goed staat: verkoop het dan niet. Het is naief te denken dat vreemden goed voor je paard gaan zorgen zoals jij het wil.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:08

Kendra schreef:
Vraag me wel af waar Bokt toch paard heeft leren rijden :+ - en waar op....

Ja, dat ga je je wel afvragen he... :j

Ook zoiets: iemand op Bokt vroeg een tijd terug waar ze een buitenrit kon maken van 3 uur lang....

Hoe valt dat te rijmen met al die mensen die vinden dat een paard niet meer dan 2 uur per dag gereden mag worden??? :+

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:32

Als ik een paard zou hebben dat geschikt zou zijn voor manege werk dan zou ik het wel overwegen. Maar dan alleen aan een manege waar de paarden en pony's dagelijks buiten komen en goed verzorgd worden: dus gecheckt worden door een goede tandarts, op tijd een dierenarts en een goed harnachement.

Verder vind ik een handelaar wel minder, maar bij een goed sportpaard vind ik dat wel een optie. Ik denk alleen niet dat ik ooit zo'n paard zal bezitten, laat staan verkopen :+

Mijn huidige pony wordt sowieso lastig om te verkopen... Hij is een enorme binnenvetter, waardoor hij zijn spieren enorm kan vastzetten. Deze spanning wordt ook nog weleens geuit in licht onregelmatig lopen, hoewel hij verder volgens de dierenarts, de osteopaat en de tandarts helemaal goed is. Verder is hij afgelopen jaar ernstig hoefbevangen geweest. Verder heb ik hem als manegepony gekocht en kent hij behoorlijk wat trucjes om onder het werk uit te komen. (deze toont hij bij mij allang niet meer, maar bij mijn zusje bijvoorbeeld wel, die ligt er binnen 10 minuten naast als Trick er geen zin in heeft :') )

Verder is het wel een ontzettend leuke pony hoor, als je eenmaal zijn hartje hebt gewonnen dan doet hij alles voor je en loopt hij letterlijk voor je door het vuur. Dan kun je ook met een gerust hart alleen met hem naar buiten en is hij super veelzijdig.

Maar mocht deze pony dus ooit weggaan (wat niet het plan is) dan gaat dat particulier naar iemand die meerdere keren langskomt om te kijken of hij/zij klikt met deze pony.

Dus conclusie: Afhankelijk van het paard zou ik een manege of handelaar wel overwegen.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 18:47

Mijn paard stond haar hele leven buiten en werd ook alleen buiten gereden bitloos en boomloos.
Ze vond het al verschrikkelijk als ik in de buitenbak reed.
Toen ik haar weg moest doen omdat ik na mijn scheiding geen geld en tijd meer had voor haar heb ik net zolang gezocht (2 jaar) tot ik een hemels tehuis voor haar vond en heb haar weggegeven.
Dit alles om te voorkomen dat ze in de handel zou geraken of op een manege. Daar was ze totaal niet geschikt voor. Dan zou ik haar liever in laten slapen.
Maar dit is puur gebaseerd op haar karakter. Niet omdat ik maneges niet vertrouw.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:19

Ik heb een paard aan een particulier met grond/stallen aan huis verkocht. Ze was heel enthousiast bij de koop. Toen ik een jaar later toevallig in de buurt was en ging kijken, kon mijn paard zijn hoofd niet meer omhoog houden en was graatmager. Ze hadden het te druk met verbouwen gehad en omdat ze toch niks deed, had ze de hele winter alleen maar stro te eten gehad.............. Niemand die dit dan ziet, omdat ze aan huis staan (met deken op). Dan liever op een manege waar er goed voor gezorgd wordt en ook veel ogen zijn om de conditie van het paard te zien......

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:38

Als ik mijn paard zou moeten verkopen (al gaat hij echt niet meer weg) is geen handelaar/manege een harde eis. Hij wordt ontzettend gespannen als er iemand anders op gaat zitten en ik ernaast sta, laat staan als er elke dag anderen op zitten. Daarnaast wil ik contact houden met de volgende eigenaar, zo is dit bij mn pony's ook altijd gegaan. Heb ik geen heel goed gevoel bij iemand, gaat de koop niet door. Natuurlijk zijn er mensen die je dan alsnog kunnen bedriegen, maar daar kan je dan helaas niks meer aan doen.
Dat je een ouder paard waar je niet veel meer mee kan maar moet houden omdat je het lang hebt gehad, vind ik persoonlijk onzin. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een ouder paard een fijn pensioen te geven. Mochten wij dat hebben (we hebben wel de paarden aan huis,maar niet genoeg ruimte) zouden we dat doen. Dit hebben we niet en helaas hebben we het oude paard van mn zusje ook weg moeten doen. Wel naar iemand die wel al lang kennen (handelaar) en waar we altijd welkom zijn, hij heeft ook voor een oude pony van ons een goed plekje gezocht waar die tot zn dood heeft kunnen lopen. Mn zusje wil ook verder in de sport, en dat gaat niet met een afgekeurd paard, wat niet wil zeggen dat we dan niet van dat paard houden

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:16

Vicky_Belle schreef:
Ik lees het ook vaak maar denk dan vaak dat daar totaal geen garanties over zijn. Ik denk dan onmiddellijk dat een 15jarige de ad heeft geschreven. Paard/Pony kan na 2 weken worden doorverkocht ofeen handelaar of manege kan het aankopen via een stroman.
Daarbij zijn er genoeg handelaren of maneges die erg goed voor hun paarden zorgen en genoeg particulieren die er niet naar omkijken. Ik zou het dan ook nooit eisen als ik een paard verkoop.

Ik verkoop liever niet aan een handelaar omdat hij toch vaak een lagere prijs geeft, hij moet er immers ook aan verdienen.
Een paard wat niet goed is of gevaarlijk is heeft voor mij maar 1 bestemming en dat is de slager. Een dier dat niet goed is wil je geen onnodig geklungel aandoen en een gevaarlijk paard verkopen is naar mijn mening op het criminele af. Je kunt het er wel bij vermelden aan de gene aan wie jij het paard verkoopt maar als die het paard doorverkoopt zonder iets te zeggen moet je er nog niet aan denken wat er kan gebeuren.
Het zou mooi zijn als er een vrij toegankelijke database zou zijn waar je als verkoper van een paard kunt melden als er iets met een paard aan de hand is wat een latere eigenaar zou moeten weten.
Aan een manege verkopen heb ik niet zo'n moeite mee als het paard daar geschikt voor lijkt te zijn. En inderdaad als je het allerbeste wilt niet verkopen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:02

aadburg schreef:
Vicky_Belle schreef:

Ik verkoop liever niet aan een handelaar omdat hij toch vaak een lagere prijs geeft, hij moet er immers ook aan verdienen.
Een paard wat niet goed is of gevaarlijk is heeft voor mij maar 1 bestemming en dat is de slager. Een dier dat niet goed is wil je geen onnodig geklungel aandoen en een gevaarlijk paard verkopen is naar mijn mening op het criminele af. Je kunt het er wel bij vermelden aan de gene aan wie jij het paard verkoopt maar als die het paard doorverkoopt zonder iets te zeggen moet je er nog niet aan denken wat er kan gebeuren.
Het zou mooi zijn als er een vrij toegankelijke database zou zijn waar je als verkoper van een paard kunt melden als er iets met een paard aan de hand is wat een latere eigenaar zou moeten weten.
Aan een manege verkopen heb ik niet zo'n moeite mee als het paard daar geschikt voor lijkt te zijn. En inderdaad als je het allerbeste wilt niet verkopen.

Daarin geef ik je gelijk. Zeker op gebied dat de handelaar er ook aan moet verdienen. Wel wil ik nog een kleine kanttekening maken; er zijn heel veel gevallen dat er iemand met een paard totaal niet uit de voeten kan maar dat dit gewoon 100% aan de mens ligt. Het paard wordt aan de volgende verkocht en die heeft er totaal geen problemen mee. Vaak heb je mensen die zichzelf ervaren noemen want ze zitten "al 2 jaar in de gevorderden-les van de manege" en die hebben een onhandelbaar paard dat wordt dan verkocht aan iemand die zegt nog veel te moeten leren (ook al hebben die mensen al 30 jaar paarden thuis staan) en *piefpoefpaf* het paard is van de ene dag op de andere een braaf normaal dier. Terwijl het bijna als draak verkocht werd aan de slager. Dus die database vind ik een goed idee voor fysische mankementen die het paard heeft/had.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 15:10

Er zit voor mij wel een verschil tussen onhandelbare en gevaarlijke paarden, onder gevaarlijk versta ik bijvoorbeeld om niets gericht slaan of zich zomaar achterover laten vallen. Ook een ervaren koper weet dit graag van te voren, een gewaarschuwd mens...
Je hebt gelijk dat een onhandelbaar paard niet voor iedereen onhandelbaar hoeft te zijn, iets met mensen met paarden en paardenmensen