Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:39

Hier ook de twijfel om er helemaal mee te stoppen. Heb al van 4 paarden afscheid moeten nemen ivm ziekte, allemaal domme pech. Maar de laatste die ik 6 weken geleden heb moeten laten gaan was echt mijn allerbeste maatje, zelf gefokt, maar mocht helaas maar 5 jaar worden. Ik heb nu nog een draver die ik sinds november 2016 heb, die is herstellende van een peesblessure, maar sinds mijn beste maatje er niet meer is ,denk ik regelmatig de draver gaat ergens de wei op en ik stop ermee. De constante zorgen, het alsmaar geld erin blijven stoppen het sloopt me op dit moment. Maar andere kant moet ik door de draver wel de deur uit, ik zit helemaal niet lekker in m'n vel op het moment en ben ook weer bang dat als ik er mee stop dat ik dan de deur niet meer uit kom.....

Booooo

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:42

Ik ben helaas gestopt maar niet uit mijzelf.. Mijn verzorgpaard is afgelopen augustus ingeslapen nadat ik haar 11 jaar gereden/verzorgd heb. Tot nu toe nog geen nieuw bij rijdpaard kunnen vinden..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:45

Ik ben iemand die niet zonder paarden kan.
Door zelf ziek te zijn van fanatiek sport naar heel flink recreatie te zijn gegaan, maar stoppen nee dat kan ik niet.
Ik krijg gewoon te veel terug van de paarden op geestelijk gebied.

Omdat ze aan huis staan is het inderdaad altijd regelen als je langer dan een dagje weg wilt.
Maar toen ik paarden nog volpension had staan waren er we ook al geen vakantiegangers dus dat missen we dan ook niet echt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:46

Dat slopende gevoel van het geld erin pompen herken ik ja. Dat zuigt je echt leeg op een gegeven moment.
Ik heb er trouwens meer dan een jaar over gedaan om de knoop door te hakken en mijn paard te verkopen.

Ik heb het paardrijden vervangen door hardlopen en fitness. Met het hardlopen kom je ook lekker in de buitenlucht en ik loop ook regelmatig in het bos. Heerlijk! Verder zijn er overal leuke wedstrijden en als je niet alleen wilt lopen.. er zijn zat loopclubjes te vinden.

Ik heb nog wel al mijn spullen bewaard, kan het nog niet helemaal aan om het te verkopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:49

Bijna het hele topic doorgelezen en het valt me op dat iedereen het hebben van eigen paarden als een hele grote verantwoordelijkheid ziet.
Ik heb mijn paarden op een goede pensionstal gaan, betaal daar een fair bedrag voor en kan genieten van ze wanneer ik wil.
Ik ga rustig 3x per jaar op vakantie en laat ze dan met vol vertrouwen daar achter; ik ben er gemiddeld 3 tot 4 keer per week en als ik geen zin heb om iets te doen dan doe ik niets behalve een knuffel en een appeltje.
Ik ervaar het dus niet als ''last'' of ''grote verantwoordelijkheid'' maar puur als ontspanning en een hobby die uiteraard geld kost maar dit loopt niet zodanig uit de klauwen dat ik er andere dingen voor moet laten.
Over het algemeen dus heel tevreden; lekker recreatief, geen wedstrijdambities en een mooie uitlaatklep naast mijn drukke baan en volle leven.
Daarnaast merk ik ook dat ik er qua persoonlijke ontwikkeling sterker van wordt(heb nogal een zelfstandige, sterke merrie die goed kan spiegelen). :Y)
Nee, voor mij is dit de ideale situatie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:52

Dat valt me inderdaad ook op WW.
Toen ik mijn paard nog op pension had kon ik gaan en staan waar ik wilde. Nu had ik daar geen behoefte aan, maar het was niet omdat het niet kon.
De paarden daar kwamen zomer en winter in een grote wei in ene groep, dus die vermaakte zich wel.
En in de nacht op stal.
Door het binnen en buiten zetten van de paarden was er ook zicht op kreupelheden.
Nee daar heb ik de verplichting ook nooit ervaren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:58

Wildgirl: ik heb ze thuis staan en heb dus wel de verantwoordelijkheid. Zie het overigens totaal niet als een last. Maar kan me voorstellen, dat het ook erg fijn kan zijn zonder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:58

Ik stond op een stal waar je zelf moest uitmesten en waar we zelf ook het voer klaar zetten. Moest dus elke dag gaan. Heel lang heb ik het ook niet gevoeld als een grote verantwoordelijkheid,maar dat komt omdat je er dan genoeg plezier uit haalt. Maar als je wat minder plezier krijgt in je hobby en het paard daarnaast ook wat lichamelijke gebreken krijgt waar je honderden euro's aan uitgeeft, dan voelt het soms meer als een last.
Het is een soort balans die dan doorslaat naar de verkeerde kant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:17

Bij mij was domweg de energie volledig op. Noodgedwongen doe het zelf in mijn eentje op 20 km afstand met een toch al niet fit lijf. Geen goede verzorgster kunnen vinden een stalhouder die zelf uitviel door ziekte. Steeds moeilijker geschikt ruwvoer kunnen vinden en vlak voor overlijden oude tinker niks meer kunnen vinden zelfs. De stress die dat opleverde was niet leuk meer. Ik was gewoon volledig op en fysiek kapot.

Jonge tinker is toen 180 km verderop verhuisd met volledige verzorging zodat ik kon nadenken of stoppen de juiste keuze was. Ja dus.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:29

Ik ben een paar jaar gestopt met paarden toen ik in korte tijd 3 kinderen heb gekregen en van een boerderij naar een dorp ben verhuisd. In die tijd had ik gewoon geen tijd en geen geld voor een paard.

Ik dacht dat ik daar heel ongelukkig van zou worden, maar dat viel best mee. In het begin vond ik dat het lastigst, toen wilde ik zelfs niet eens meer naar paarden van anderen kijken omdat dat herinneringen naar boven haalde.

Dat incomplete gevoel sleet wel weg, maar paarden bleven wel trekken en toen de kinderen wat groter werden heb ik er toch weer eentje gekocht. Het was zoiets als een goed boek dat je aan de kant legt terwijl je het nog niet helemaal uitgelezen hebt. Als ik dat boek niet meer gevonden had, waren de herinneringen wel steeds naar boven gekomen, maar daar was ik niet ongelukkig bij. En toen ik het weer terug had, was het heerlijk om de draad weer op te pakken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:35

Ik heb het gedaan, paardensport de rug toegekeerd en gaan studeren, op kamers, heel veel reizen en daarna gestart met werken. Achteraf een goede keuze, heb veel dingen meegemaakt die ik anders wellicht niet had meegemaakt. Door een wonder kwam mijn droompaard weer op mijn pad en heb ik haar gekocht. Enorm blij mee en heel veel plezier van! Graag zou ik nog weer voor langere tijd willen reizen of in het buitenland willen wonen, dat is nu on hold gezet.

Dit was altijd mijn droom, een eigen paard (nooit gehad) die ik door een goede studie en leuke baan gemakkelijk kan onderhouden. Ik liep per toeval tegen het paard aan (had het 12 jaar niet gezien), het is dat zij op mijn pad kwam, een ander paard had ik niet gewild. Dat laatste is nu wel anders. Hou van het rijden weer, het buiten kunne sporten (ook in de winter) en het contact op stal.

Doe wat goed voelt, volg je gevoel. Het kan soms heel fijn zijn om het roer eens om te gooien en op een later tijdstip er weer in te stappen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:57

Ik dacht altijd dat als mijn paard er niet meer zou zijn dat ik nooit meer aan een paard zou beginnen maar nu... Is hij zwaar geblesseerd en staat hij ergens waar hij 24/7 buiten staat waardoor ik nog maar 30 minuten per dag bezig was met hem (poep scheppen/voer klaar zetten) . De eerste 4 maanden vond ik het heerlijk nu zijn we 10 maanden verder en ben ik erachter gekomen dat ik het onwijs mis!!! En ik er alles voor over zou hebben om weer lekker te rijden! we zijn nu aan het opbouwen en ik ben als een gek aan het sparen om volgend jaar misschien een tweede erbij te kunnen kopen al het geld wat ik over hou per maand omdat hij nu goedkoper staat en ik geen lessen en wedstrijden meer rij zijn het niet waard.

Ik ben een paardenmeisje in hart&nieren. *\o/*

NienkeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:05

Hier ook in 1x overal mee gestopt, en nog steeds spijt van. Misschien is het in bepaalde periodes lastig, maar dan zou ik een oplossing zoeken om het gewoon haalbaar te maken (hulp met stallen/bijrijder). Ik probeer het nu via via weer een beetje op te pakken maar volgens mij ben ik ook een vermogen kwijt als ik alles weer opnieuw wil kopen :+ je verzamelt natuurlijk heel wat spul door de jaren heen.. En dan heb je nog het gemis van je eigen dier(en), of je moet al geen klik hebben. Ik zag mijn paard als vanzelfsprekend maar nu weet ik dat ik niet gauw weer zo een vind.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:06

Ik zei laast tegen een vriendin toen ik echt een down dag had. Nergens zin in! Van als ik mijn paarden niet had, dan verveelde ik mij volgens mij de hele dag. Wel zou ik iets meer geld overhebben. Wij huren een weiland met 3 mensen ik betaal dus ong 41 euro per maandml. Komt hooi en brok nog bij maar deel ik met mijn moeder. Ik woon dan nog wel thuis, denk niet dat ik het dan zou redden 2 paaren een huis en werk van 15 u pw.

Nee een leven zonder paarden kan ik mij niet voorstellen. Toen ik vroeger gestopt was, omdat ik elke les eraf viel, ging ik mee met een vriendin naar haar les, ik werd zo jaloers dus weer op les gegaan en in 2007 kreeg ik mijn eerste eigen paard. In 2012 kocht ik zelf mijn eigen paard en 2016 kocht ik mijn tweede, en zou geen 1 weg kunnen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:09

Inmiddels 11 jaar mijn pony, alleen heb ik er weinig mee gekund (steeds blessures). Laatste jaren doe ik er dan ook weinig meer mee (staat op volpension en ik kom 2/3 x per week langs, nu ze ouder word (29 inmiddels) merk ik dat ze vrij snel chagie is en de knuffels niet meer waardeert... Dat maakt het extra moeilijk, want ik kan al niet meer rijden en tutten zit er dus ook niet meer bij.

Ik heb dus inmiddels al jaren niet meer actief met rijden maar ik mis het zo! Het was echt een uitlaatklep voor mij. Inmiddels wel op zoek naar een tweede paard na heel hard sparen...

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:11

Voor mij helaas ook heel herkenbaar.
Heb jarenlang de paarden aan huis gehad en toen door constante pech wel regelmatig getwijfeld of het niet beter was er helemaal mee te stoppen.
Doordat het ook wel een hoop gezelligheid gaf aan huis toch besloten ze aan te houden en me op het fokken te richten ipv de sport.
Helaas zijn we tijdens de dracht van mijn merrie moeten verhuizen ivm verkoop huurhuis.
Gelukkig kon ik bij een vriendin terrecht en de paarden hebben het daar heel goed,maar toch breekt het me steeds vaker op en fokken zoals ik thuis in mijn hoofd had is nu eigenlijk ook niet echt meer een optie ivm de kosten.
Iedere dag heen en weer om de stallen te doen. Extra werken om het gebruik van de stallen te kunnen betalen en dan heb ik nog niet gereden of wat dan ook.
Daarnaast heb ik een zeer ingewikkelde merrie onder het zadel en een jaarling waarvan we door een botcyste nog niet weten of ze ooit onder het zadel komt.
Dus echt genieten van mijn hobby doe ik ook niet.

Terwijl ik dit typ denk ik ook echt waarom stop ik er niet gewoon mee...
Maar ja de beesten staan er nu eenmaal en zijn echt mijn trots.
Denk dat mijn plezier wel weer terug zou komen als ik een fijn te rijden paard zou hebben en heb er ook wel over gedacht om een leuk leerpaard in bruikleen te zoeken maar ja dat is weer een extra stal waar voor gewerkt moet worden.

Voorlopig laat ik het maar zo doorgaan en hoop dat het plezier weer terugkomt.
Maar mocht het met mijn jaarling toch mis gaan en mijn merrie lastig blijven dan bestaat er best een kans dat ik er een keer mee stop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:14

ik ben ook gestopt en paard verkocht.. een jaar geen paard aangeraakt, en toen weer gaan kijken naar een verzorgpaard. tot mijn pony weer te koop werd gezet en ik haar mocht terugkopen..

de verantwoordelijkheid vind ik nog steeds vrij zwaar, en de tijd en het geld.. maar ik wil mijn maatje niet meer kwijt. ik kan met haar lachen en huilen zoals ik nergens anders kan, dat is me alle energie en al het geld van de wereld waard <3

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:25

Ik kan niet zonder. Ik heb 3.5 jaar in Engeland gewoond, terwijl mijn paarden thuis bij mijn ouders aan huis stonden. Ik heb in die 3.5 jaar geen paard gezien en ik miste zelfs het uitmesten, in de regen je paard vangen omdat de smid komt, maakte niet uit.

Ik heb dus ook besloten dat, nu ik studeer, ik niet op kamers ga (woon nu bij de familie van mijn vriend). Mijn paard staat wel dichtbij op pension, dit kost me veel tijd en geld omdat ik alles samen doe met mijn vriendin, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over. Natuurlijk is het niet ideaal dat ik niet zomaar op vakantie kan, of extra dagen weg kan blijven. Of dat ik, als ik thuis kom van een 12 urige dag op school ik nog naar mijn paard moet. Maar zonder vind ik nog erger. Het is inderdaad mijn uitlaatklep en mijn levensstijl.

Kan je je paarden niet tijdelijk verleasen oid. om te kijken of het wat voor jou is, zo zonder paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:50

Heb heel wat pb's ontvangen, super fijn :) Heb momenteel maar eentje beantwoord dus sorry als je niets hebt ontvangen nog!