[Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:29

Met centjes verdienen bedoeld Palmera de (sport) merrie waar men een veulen van wil maar die het veulen niet zelf mag dragen. Daar zoeken ze een draagmerrie voor terwijl zij blijft lopen in de sport.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:45

Mondy schreef:
Met centjes verdienen bedoeld Palmera de (sport) merrie waar men een veulen van wil maar die het veulen niet zelf mag dragen. Daar zoeken ze een draagmerrie voor terwijl zij blijft lopen in de sport.

Dit dus. :) Het toppunt van inhaligheid. En daar zou ik persoonlijk nooit aan mee willen werken. ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:52

Palmera schreef:
Blensik, je kunt ten alle tijden doen wat jij wilt. Dat heb ik volgens mij al aangegeven.

Ik ben niet tegen verstandig fokken, nee. Maar ik ben tegen inhalig gedrag. En het is natuurlijk van de zotte dat een merrie niet haar eigen, door de eigenaar zo gewilde veulen kan krikgen, omdat ze centjes moet verdienen :)

Maar dat is toch verstandig fokken? Je gebruikt de genen van de merrie die gezond is en goed presteert in de sport. Een andere merrie waarvan je geen nakomenlingen wenst, maar die wel een goede moeder is krijgt een veulen, zoogt en verzorgt het.
De ander merrie kan ook na haar actieve sportcarrière nog veulens krijgen.
Ik denk dat geen van de betrokken paarden hier nadeel van ondervindt.
Heel het centenverhaal, dat boeit die paarden niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:59

Zou die sportmerrie niet liever met een grasbuik en een veulen op een grote weide staan?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:09

Dat weet ik niet, maar als ik het goed begrijp heb je eigenlijk bezwaren tegen het gebruik van paarden in de sport. Hier gaat het over een draagmerrie.
Die gaat dan met haar veulen op de weide.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:51

Nee. Ik heb geen problemen met de sport noch met fokkerij.

Ik heb, zoals gezegd, een probleem met inhaligheid. Dat een dier aan alle kanten zoveel mogelijk moet opbrengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:14

Palmera schreef:
Mondy schreef:

Dit dus. :) Het toppunt van inhaligheid. En daar zou ik persoonlijk nooit aan mee willen werken. ;)

Maar ben he dan ook alleen voor natuurlijk dekken en paarden zohouden dat de hengst daar nog geschikt voor is? Want anders ben je helemaal tegen fokken waar bij de hengst er ook zijn boterham mee verdient toch? Ik heb het hier zelf wel eens lastig mee namelijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:32

Palmera schreef:

Ik heb, zoals gezegd, een probleem met inhaligheid. Dat een dier aan alle kanten zoveel mogelijk moet opbrengen.

Ik denk dat je de kost onderschat van een veulen via een draagmoeder. Het is niet de gouden tip om rijk te worden. Je schiet op de verkeerde.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:35

Het draagmoedersysteem bestaat ook bij mensen. meestal zijn dat arme vrouwen in India die hun baarmoeder verhuren.maar volgens een documentaire op tv is dat best zwaar ,ze krijgen bijv. heel veel hormonen toegediend.Ik denk dus logischerwijze dat het voor merries ook wel zwaar kan zijn,in elk geval niet iets om zomaar te doen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:37

anjali schreef:
Het draagmoedersysteem bestaat ook bij mensen. meestal zijn dat arme vrouwen in India die hun baarmoeder verhuren.maar volgens een documentaire op tv is dat best zwaar ,ze krijgen bijv. heel veel hormonen toegediend.Ik denk dus logischerwijze dat het voor merries ook wel zwaar kan zijn,in elk geval niet iets om zomaar te doen.

Het grote verschil is dat die vrouwen het kind bij de geboorte afstaan. Ze hebben dus enkel de last maar niet het plezier gehad het kind te zien opgroeien.
Een draagmerrie krijgt een veulen en het veulen blijft bij de merrie tot het gespeend wordt. Ze hebben dus de last én het plezier van het veulen, net zoals het bij een eigen veulen zou zijn.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:40

Sclimpre schreef:
Palmera schreef:

Ik denk dat je de kost onderschat van een veulen via een draagmoeder. Het is niet de gouden tip om rijk te worden. Je schiet op de verkeerde.

Je snapt haar niet... de eigenaar van de draagmoeder zal er niet rijm van worden.
Maar de sport merrie kan door blijven rijden en zo veel geld binnen halen. Daar worden ze wel "rijk" van. Iig rijker dan dat de merrie niet kan lopen of het risico heeft te overlijden tijdens de dracht/geboorte.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:47

anjali schreef:

Bij mensen ben ik er ook zwaar op tegen.

Mondy, dank, dat is wat ik bedoel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:48

Ik bedoel idd dat het voor de eigenaar van de sportmerrie niet de gouden tip is om rijk te worden. Voor de eigenaar van de draagmerrie ook niet.
De eigenaar van de sportmerrie heeft een boel extra kosten om het veulen via een draagmoeder te bekomen. Van de geldprijzen in de sport is hij dan toch ook niet zeker? Als het zo winstgevend was zou het op grote schaal gebeuren en dat is niet het geval. Ik denk dat er hier alleen gekeken wordt naar wat het veulen kan(!) opbrengen, niet wat het gekost heeft.
Ik denk ook niet dat het financiele de drijfveer is om voor een veulen via draagmoeder te kiezen. Eerder dat iemand die een fantastische merrie heeft zo graag in de sport wil uitbrengen. En graag een veulen van die merrie wil. In het geval dat geld het belangrijkste is wordt die merrie wel snel verkocht naar de hoogste bieder.

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:11

Hey Seltje, is je paard nu uiteindelijk draagmerrie geworden dit jaar?

Ik heb mijn merrie ook uitgeleend als draagmerrie, voor dezelfde reden als de jouwe. En ze is ook gewoon gek op veulens, maar door een niet zo ideale bouw is ze geen goed fokmateriaal, dus dit is de manier om haar toch moeder te laten zijn! Als alles goed verloopt is ze volgend jaar mama *\o/*
Maar nu heb ik toch wat stress rond het hele gebeuren. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:50

fillyhorse schreef:

Ik heb mijn merrie ook uitgeleend als draagmerrie, voor dezelfde reden als de jouwe. En ze is ook gewoon gek op veulens, maar door een niet zo ideale bouw is ze geen goed fokmateriaal, dus dit is de manier om haar toch moeder te laten zijn! Als alles goed verloopt is ze volgend jaar mama *\o/*
Maar nu heb ik toch wat stress rond het hele gebeuren. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

Vertel jouw ervaringen maar eens!Aangezien we van ervaringsdeskundigen het meest kunnen leren.

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:21

anjali schreef:
fillyhorse schreef:

Vertel jouw ervaringen maar eens!Aangezien we van ervaringsdeskundigen het meest kunnen leren.

Mijn avontuur (of meer dat van mijn merrie ;) ) is nog maar pas begonnen. Ze is vertrokken naar de dierenarts voor een embryotransplantatie van een merrie die te oud is om zelf nog veilig en gezond te kunnen dragen.
Ik heb het alleen wat moeilijk om haar uit handen te geven. Mijn merrie hier op de weide houden was geen optie omdat ik de nodige kennis niet heb van het fokkerij-gebeuren en de locatie niet ideaal was om haar meer dan een jaar op te laten staan zonder te werken (ze stond hier op een eigen weide, terwijl ze bij de fokker meer ruimte heeft en in het gezelschap van een groep merries zal staan). Maar nu maak ik mij dus zorgen om de vele veranderingen die ze zal moeten doormaken terwijl ik er niet zal kunnen zijn als houvast of om alles in goede banen te leiden. Ik heb er wel vertrouwen in dat de fokker weet wat hij doet en dat hij goed voor haar zal zorgen, maar ergens staat zij er nu een beetje alleen voor. Ik veronderstel dat dit gewoon een enge periode is (voor ons allebei) en dat alles weer in z'n plooi valt als ze eenmaal drachtig op de weide bij de fokker staat.
Maar ik hoor dus graag ervaringen van iemand die iets verder in het proces staat over hoe het allemaal gelopen is :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 13:25

Mijn merrie is niet geselecteerd, dus ik kan geen ervaringen delen, wel leuk om die van jou te horen.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 01:41

Waardoor is je merrie niet geselecteerd dan? Ben benieuwd naar de reden waarom ze bijv jou merrie dus niet selecteren :) wel Jammer!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 07:18

Geen idee, je wordt alleen gecontacteerd als je merrie gekozen is. Mijn vermoeden is dat ze 'te klein' is met haar 1m60, iedereen wilt grote veulens fokken dus dan is een grote draagmoeder gemakkelijker.

fillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:11

De mijne is ook "maar" 1m60. Ze zal een embro krijgen van een merrie die kleiner is dan 1m70. Zolang je er geen embryo van een paard van 1m80 in laat steken geeft dat volgens mij geen probleem.
Ik moet wel zeggen dat ik particulier gezocht heb en niet via een centrale.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:34

En als pleegmerrie aanbieden? Of lijkt je dat niet wat? Kan ze alsnog lekker moederen. Ik meende dat ze bij dierenkliniek dennenoord op zoek waren naar pleegmerries die stand-by kunnen staan in geval van een moederloos veulen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:43

xJitskee schreef:
En als pleegmerrie aanbieden? Of lijkt je dat niet wat? Kan ze alsnog lekker moederen. Ik meende dat ze bij dierenkliniek dennenoord op zoek waren naar pleegmerries die stand-by kunnen staan in geval van een moederloos veulen.

Maar dat zijn merries die zelf hun veulen verloren hebben. Anders geven ze toch geen melk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:47

anjali schreef:
xJitskee schreef:

Maar dat zijn merries die zelf hun veulen verloren hebben. Anders geven ze toch geen melk.

Daar bestaan pillen/injecties voor zodat ze wel melk geven

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:50

anjali schreef:
xJitskee schreef:

Lees het stukje "Procedure: een professionele pleegmerrie – hoe werkt het?" eens op deze site:

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... egmerries/