Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mondy schreef:Met centjes verdienen bedoeld Palmera de (sport) merrie waar men een veulen van wil maar die het veulen niet zelf mag dragen. Daar zoeken ze een draagmerrie voor terwijl zij blijft lopen in de sport.
Het toppunt van inhaligheid. En daar zou ik persoonlijk nooit aan mee willen werken.
Palmera schreef:Blensik, je kunt ten alle tijden doen wat jij wilt. Dat heb ik volgens mij al aangegeven.
Ik ben niet tegen verstandig fokken, nee. Maar ik ben tegen inhalig gedrag. En het is natuurlijk van de zotte dat een merrie niet haar eigen, door de eigenaar zo gewilde veulen kan krikgen, omdat ze centjes moet verdienen
Palmera schreef:Mondy schreef:Met centjes verdienen bedoeld Palmera de (sport) merrie waar men een veulen van wil maar die het veulen niet zelf mag dragen. Daar zoeken ze een draagmerrie voor terwijl zij blijft lopen in de sport.
Dit dus.Het toppunt van inhaligheid. En daar zou ik persoonlijk nooit aan mee willen werken.
Palmera schreef:Nee. Ik heb geen problemen met de sport noch met fokkerij.
Ik heb, zoals gezegd, een probleem met inhaligheid. Dat een dier aan alle kanten zoveel mogelijk moet opbrengen.
anjali schreef:Het draagmoedersysteem bestaat ook bij mensen. meestal zijn dat arme vrouwen in India die hun baarmoeder verhuren.maar volgens een documentaire op tv is dat best zwaar ,ze krijgen bijv. heel veel hormonen toegediend.Ik denk dus logischerwijze dat het voor merries ook wel zwaar kan zijn,in elk geval niet iets om zomaar te doen.
Sclimpre schreef:Palmera schreef:Nee. Ik heb geen problemen met de sport noch met fokkerij.
Ik heb, zoals gezegd, een probleem met inhaligheid. Dat een dier aan alle kanten zoveel mogelijk moet opbrengen.
Ik denk dat je de kost onderschat van een veulen via een draagmoeder. Het is niet de gouden tip om rijk te worden. Je schiet op de verkeerde.
anjali schreef:Het draagmoedersysteem bestaat ook bij mensen. meestal zijn dat arme vrouwen in India die hun baarmoeder verhuren.maar volgens een documentaire op tv is dat best zwaar ,ze krijgen bijv. heel veel hormonen toegediend.Ik denk dus logischerwijze dat het voor merries ook wel zwaar kan zijn,in elk geval niet iets om zomaar te doen.
fillyhorse schreef:Hey Seltje, is je paard nu uiteindelijk draagmerrie geworden dit jaar?
Ik heb mijn merrie ook uitgeleend als draagmerrie, voor dezelfde reden als de jouwe. En ze is ook gewoon gek op veulens, maar door een niet zo ideale bouw is ze geen goed fokmateriaal, dus dit is de manier om haar toch moeder te laten zijn! Als alles goed verloopt is ze volgend jaar mama![]()
Maar nu heb ik toch wat stress rond het hele gebeuren. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
anjali schreef:fillyhorse schreef:Hey Seltje, is je paard nu uiteindelijk draagmerrie geworden dit jaar?
Ik heb mijn merrie ook uitgeleend als draagmerrie, voor dezelfde reden als de jouwe. En ze is ook gewoon gek op veulens, maar door een niet zo ideale bouw is ze geen goed fokmateriaal, dus dit is de manier om haar toch moeder te laten zijn! Als alles goed verloopt is ze volgend jaar mama![]()
Maar nu heb ik toch wat stress rond het hele gebeuren. Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
Vertel jouw ervaringen maar eens!Aangezien we van ervaringsdeskundigen het meest kunnen leren.
) is nog maar pas begonnen. Ze is vertrokken naar de dierenarts voor een embryotransplantatie van een merrie die te oud is om zelf nog veilig en gezond te kunnen dragen.
wel Jammer! xJitskee schreef:En als pleegmerrie aanbieden? Of lijkt je dat niet wat? Kan ze alsnog lekker moederen. Ik meende dat ze bij dierenkliniek dennenoord op zoek waren naar pleegmerries die stand-by kunnen staan in geval van een moederloos veulen.
anjali schreef:xJitskee schreef:En als pleegmerrie aanbieden? Of lijkt je dat niet wat? Kan ze alsnog lekker moederen. Ik meende dat ze bij dierenkliniek dennenoord op zoek waren naar pleegmerries die stand-by kunnen staan in geval van een moederloos veulen.
Maar dat zijn merries die zelf hun veulen verloren hebben. Anders geven ze toch geen melk.
anjali schreef:xJitskee schreef:En als pleegmerrie aanbieden? Of lijkt je dat niet wat? Kan ze alsnog lekker moederen. Ik meende dat ze bij dierenkliniek dennenoord op zoek waren naar pleegmerries die stand-by kunnen staan in geval van een moederloos veulen.
Maar dat zijn merries die zelf hun veulen verloren hebben. Anders geven ze toch geen melk.