mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:35

Vragen kan altijd, of het gaat lukken is een 2e natuurlijk. En andersom zie je ook dieren met droomvraagprijzen, onlangs probeerde nog iemand een 2 jarige fjord voor 5000 te verkopen, maar ja, als iemand het betaald prima toch en als iemand dat goedkope paard aanbied prima toch?

Ik heb toen ik paard zocht ook gekeken of er ergens iemand nodig van iets af moest, nee dus, maar jullie snappen al, ik had mijn paard net gekocht en.. Ja hoor.. dan gaan mensen je ineens voor bijna niets leuke paarden aanbieden, jammer dan, was al voorzien. En hier is het in principe zo, wat erin komt gaat er niet zomaar uit omdat er toevallig iets anders leuks of misschien wel leukers langs komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:46

superpony schreef:
Als je bijv 500 euro per maand over hebt voor een paard, heb je nog niet 1,2,3 een groot bedrag te besteden. Dan zou je alsnog 20 maanden moeten sparen en wachten als het een paard van 10.000 euro moet zijn BIJVOORBEELD he?!

Het is natuurlijk een voorbeeld, maar dit zijn dus al twee redenen waar ik als verkoper allergisch van zou zijn, zeker als dit niet je enige paard is maar de koper er nog meer rond heeft lopen. Want wat is er mis met gewoon wat geduld hebben en zelf sparen tot je een leuk bedrag bij elkaar hebt, of je wensen bijstellen en iets kopen wat wel in je budget ligt waar je niet 2 jaar voor hoeft te sparen?

Ik ben opgevoed met het idee dat als je iets wil kopen, je daarvoor spaart tot je het kunt betalen, maar tegenwoordig vliegen de bedeltopics en crowdfundingacties je sowieso om de oren, zelfs mensen die een half jaar onbetaald paardenervaringsvakantiewerk willen doen in Spanje/Portugal openen daarvoor crowdfundingacties zodat ze niet hoeven te sparen en gratis hun hobby kunnen uitoefenen. Voor mij valt dit daar ook gewoon onder. Natuurlijk zit daar altijd een ontroerend verhaal bij (als de 'kopers' het slim spelen 8-) ), maar dan vraag ik me af waarom een ontroerend verhaal eigenlijk een reden is, want iedereen heeft toch wel ergens een ontroerend verhaal in zich? Alleen loopt niet iedereen daarmee te koop en probeert ook niet iedereen anderen daar emotioneel mee te chanteren, want dat is wel een gevoel dat ik bij dergelijke emotionele advertenties proef.

Dan heb ik het trouwens alleen over advertenties waarin een 100% gezond, sociaal, verkeersmak en perfect rijdbaar paard gevraagd wordt zonder dat er budget is, dat is in mijn ogen iets anders dan alle Bokkers die hier vertellen dat ze zelf ook zo'n advertentie hebben geplaatst en zo een super paardje hebben gevonden voor weinig dat 'alleen' zomereczeem had, of een rijprobleem had of bang is om alleen te staan of om een andere reden niet verkocht raakte. In die gevallen vind ik het gewoon logisch dat je daar ook niet de hoofdprijs voor betaalt. Dan kan het voor de rest best een Grand Prix super buitenritpaard zijn, maar als een gebrek een makkelijke verkoop in de weg staat dan is het logisch dat een paard voor bijna niets weg mag; op een gegeven moment moet een verkoper het dier gewoon kwijt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:58

Tja, het is maar wat ik lees en hoor om me heen. Wij rijden western en quarters zijn vaak iets duurder. Dan staan er bijv wat paarden te koop tussen de 3000-5000 euro die regelmatig toch iets mankeren. Als mensen daarover mopperen en je zegt; spaar je stalgeld door en koop volgend jaar ene goed, gezond paard, willen ze niet wachten. Ik zeg ook weleens; koop dan een lief, gezond paard en geen quarter, maar dat kan dan ook niet. ER zijn er maar weinig die echt investeren in een paard en vaak zijn het dan geen eerste paarden en hebben mensen het geleerd met vallen en opstaan.

Wij hebben een paard gekocht dat we zielig vonden. Heeft ons de afgelopen 3 jaar meer gekost nog dan de aanschaf zelf. Waar we normale waarde hebben betaald. Hij moest toch ingeslapen, dus we zijn alles kwijt. Verzekeren doen we allang niet meer aan. Maar we mopperen niet, want realistisch gezien, kost elk paard meer dan het waard is. Of je moet echt een donders goed paard fokken, trainen etc.

Braaf en gezond is ook maar heel beperkt. Toen ze ons geld boden voor onze brave shet, was dat voor hoe hij toen was. Ook onze zoon was er toen al jaren afgevallen en heeft flink moeten doorzetten, lessen etc. Als die een paar weken of maanden bij een klein meisje had gestaan, was de lol snel over geweest. Hij is super braaf, ook aan de hand, maar rijden moet je wel een beetje kunnen.

Sowieso kan ik van mn andere 2 ruinen en merrie zeggen dat ze heeeeeeeeel braaf zijn. Gaan door het bos, kruip er onderdoor etc. Rij zelfs met alle 4 tegelijk in het bos, dus zit op 1 en 3 ernaast. Nooit problemen. En iedereen zegt altijd; ja, maar die van jullie zijn braaf.

Yeah right. Ze staan 24/7 samen, krijgen goed hooi etc etc. Sluit de merrie ( ff als vb ) 3 dagen op en laat een angstig persoon haar dan maar uit dr stal pakken. Ze is daar gevoelig voor. Ik weet mensen die toen zij nog op stal stonden, na 3 dagen haar stal niet eens meer in durfden. Waar wij haar gewoon altijd pakken en weten dat haar losse oortjes haar taal is.
Bij mn 19jr ruin zei iedereen altijd dat rijden er relaxed uit zag en we reden veel in bos. Heb weleens iemand erop laten rijden, maar ze komen niet weg en bij een onzeker persoon wordt hij zelf ook onzeker en schrikachtig. En als ze die slome duikelaar buiten in bos zien, staan ze helemaal verbaasd.

Ze zijn braaf, voor ons. We hebben nooit problemen. Maar braaf is zo over als mensen zelf verkeerde aanpak hebben.

Gezond zelfde verhaal. Een paard struikelt en het kan over zijn. Voer verkeerd en je kan een pak ellende krijgen.

Bij sommige gebreken zou ik een paard zo meenemen en dat direct als probleem zien. Zeker als je soms ziet hoe een paard gehouden en of getraind wordt.
Als particulier betaal je dan de prijs en kost het je altijd geld.

Als trainer/ stal moet je dan gewoon lager bieden om er toch iets op te verdienen ergens.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:15

Ik moest mijn 4 jarige paint x haflinger ruin echt kwijt door prive omstandigheden en heb hem verkocht voor 350 aan een wat oudere vrouw. Ze had zelf een merrie die kwam te overlijden en zocht een paard voor de buitenritten. Nu loopt hij 5 dagen per week door het bos, lange wandel of stapritten korte intensieve ritten, ze hebben springles. Ik had geen betere plek voor mijn paard kunnen wensen! Hij staat nu heerlijk op een soort paddock paradise in het bos met nog 3 andere paarden.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:45

Ik snap het wel, paarden lijken tegenwoordig goud te schijten ofzo. Het feit is nu eenmaal; paarden zijn dieren en dieren kunnen ziek worden, struikelen en kreupel worden of wat dan ook maar. Waarom zijn deze dieren in aanschaf zo duur? In onderhoud duur is logisch, maar ik vind niet dat je voor een simpel buitenritpaard dat geen talent of wat dan ook heeft ook 2000 euro moet neertellen. Echt belachelijk, maar zo is de paardenwereld helaas. Ben zelf op zoek naar een leuk ijslandertje, maar zelfs voor een oud paard moet nog de hoofdprijs neergeteld worden. De paardenwereld is wel een beetje doorgeslagen..

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:46

Ik vind het wel heel erg hinderlijk als je een paard te koop aan bied (waar duidelijk een vraagprijs bij staat) en dat er dan mensen willen komen kijken en het paard proberen, 2 x komen en het paard proberen en dan graag het paard willen overnemen voor nog niet de helft van je vraagprijs...onder het mom van: we bieden een 5* huisje aan en willen niet meer uitgeven.
Uuuhm...tja, ik heb toen besloten om gewoon vooraf meteen heel duidelijk te zeggen dat betreffende paard niet voor een appel en een ei weg gaat en als je bij voorbaat niet bereid bent om een bod te doen in de buurt van de vraagprijs (koopjesjager dus) dat je de advertentie weg moest klikken en verder moest zoeken.
Mijn vorige paard (allround sport/recreatiepaard waar elke gek alles mee kan) te koop gehad voor een richtprijs van 5000 incl. Zijn op maat gemaakte tuig, dekens etc...betreffende mensen (welke dus niks over de vraagprijs vermelden en ik dus er vanuit ging dat de prijs duidelijk was en ze daarmee akkoord gingen) wilde mijn paard na 2 x proberen en rijden wel graag overnemen incl. Al zijn spullen voor 1500 euro...uuhm, het zadel wat hij op maat had, was amper een jaar oud en koste nieuw meer als ze nu in totaal wilde geven...beetje jammer, tijd vergooit...

Dat is dus iets wat me wel heel.erg stoort...mensen die veel eisen stellen en weinig willen geven, tja...dat is ieder voor zich, nee heb je, ja kan je krijgen.
Maar als er een duidelijke prijs bij staat (welke minimaal onderhandelbaar was) vind ik het erg dom om dan te komen en vervolgen 1/3 van de gevraagde prijs te bieden...lijkt me onzinnig en jezelf verlekkeren met een paard welke je op dat moment toch niet kunt krijgen...

Heb de mensen vriendelijk verteld dat het paard niet aan hun verkocht ging worden voor die prijs en dat ze verder konden kijken...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:52

In tegenstelling tot dit topic zijn er ook verkopers die ongelooflijke fantasieprijzen voor hun paard vragen; daar gaat dan iemand op in,en vervolgens blijkt er iets te mankeren aan het paard en beginnen de rechtszaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:03

ZoZenn schreef:
ik vind niet dat je voor een simpel buitenritpaard dat geen talent of wat dan ook heeft ook 2000 euro moet neertellen. Echt belachelijk, maar zo is de paardenwereld helaas. Ben zelf op zoek naar een leuk ijslandertje, maar zelfs voor een oud paard moet nog de hoofdprijs neergeteld worden.

Lees ik dit nou goed, je wilt een IJslander zonder gebreken die je nog gewoon als rijpaard wilt kunnen gebruiken en daar vind je € 2000 al teveel voor? :wow:
Als je nou op zoek was naar een rasloos paard met maar 3 gangen dat te klein is gebleven, nooit is uitgebracht op wedstrijden en simpel is qua uiterlijk en inzetbaarheid dan snap ik dat je niet boven de € 2000 wilt kijken, maar je weet toch dat als je een IJslander, Lusitano, Quarter, Peruaanse Paso enz koopt, je een ras koopt wat in Nederland schaars is, waarvan alleen de dekkosten al hoog zijn en waarvan de training in het geval van de IJslander ook nog eens duurder want ingewikkelder is dan die van een drieganger?

Mensen die zo redeneren zijn de reden waarom er zoveel wrakhout aan PRE's naar NL worden verscheept, want die mensen willen allemaal een 'goede' PRE voor € 3000, terwijl een goede PRE in Spanje alleen al bij het dubbele begint - en dan reken je de transportkosten er nog niet eens bij. Dus bestaat het gros van wat door dit soort handelaren naar NL wordt gebracht uit ex-slachtpaarden die een jaar na aankoop onder de gebreken blijken te zitten en die de markt verzieken voor nog niet verpeste, in Nederland gefokte paarden, want als zo'n NL fokker € 3000 wil voor een goed veulen dan krijgt die te horen dat dat een belachelijke prijs is want voor datzelfde bedrag krijg je ook een volledig beleerde 5jarige bij importhandelaars...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:10

Sizzle schreef:
Omgekeerd kun je ook een idioot hoge prijs vragen en hopen dat iemand er on trapt.
Zo ken ik dus iemand die rond de 10.000 voor een ex manegepaard betaald heeft 8)7
En een kennis van mij heeft door bluffen 2000 euro voor een shetlandveulen gekregen _O-

*Gaat opzoek naar gratis paard om voor 10.000 euro te verkopen.* :+

Nu snap ik wel dat mensen goedkope paarden willen! :))

Die van mij was ook alles behalve duur. Maar ik hoef geen paard met super afstamming, gebruik hem niet voor de fok.. En ga niet voor een (toen nog) jaarling hetzelfde betalen als een braaf gereden buiten rij paard. :')

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:16

Riel schreef:
FatCat schreef:
Ik zou het wel overwegen eigenlijk. Als het nu echt een 5* thuis is (weidegang zomer er winter!), dan wil ik wel 2000 euro mislopen zodat mijn paard een mooie laatste thuis krijgt.
Die garantie krijg je er toch helemaal niet bij? Als het later allemaal niet zo mooi is als beschreven kan je ook niet meer ingrijpen. Zelf zou ik als verkoper heel veeleisend zijn en gaan voor iemand die en een goede thuis kan bieden (al kan je dit nooit voor de volle 100% weten) en die ook de middelen heeft om het dier te kopen aan de normale prijs voor het dier.

Je paard voor 2000 euro verkopen geeft die garantie ook niet. En ik zeg ook enkel dat ik het zou overwegen....en niet gelijk zou doen :) Natuurlijk zou ik veeleisend zijn, ongeacht de vraagprijs....

Mijn punt was enkel dat ik die advertenties niet zo raar vind.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 16:21

maar aan de andere kant is toch al lang bewezen dat veel 5*-huisjes totaal geen zo'n huisjes blijken?
hoeveel verhalen lees je niet over mensen die hun paard gratis ter adoptie weggaven aan een mooi 5*-huisje en het x-aantal tijd later verkocht tegenkwamen of het paard verdween gewoon.

net daarom zou ik zoiets nooit doen.

als mensen een correcte prijs betalen voor je paard,dan weet je tenminste al dat ze niet van plan zijn om het met een hoge winst nog eens te verkopen.

tuurlijk zullen er wel goeie plekjes bijzitten,maar zoals iemand hier ook al zei,ben ook ik opgegroeid met de mentaliteit van 'wil je iets?dan spaar je ervoor'

waarom zou iemand die maar 200 euro voor een leuk paard wil/kan geven,perse een beter plek zijn dan iemand die er bv een 'lage' maar mss correcte 1200 euro voor wil geven?
ik persoonlijk zou sowieso die laatste meer vertrouwen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:33

xyzutu2 schreef:
Lees ik dit nou goed, je wilt een IJslander zonder gebreken die je nog gewoon als rijpaard wilt kunnen gebruiken en daar vind je € 2000 al teveel voor? :wow:
Als je nou op zoek was naar een rasloos paard met maar 3 gangen dat te klein is gebleven, nooit is uitgebracht op wedstrijden en simpel is qua uiterlijk en inzetbaarheid dan snap ik dat je niet boven de € 2000 wilt kijken, maar je weet toch dat als je een IJslander, Lusitano, Quarter, Peruaanse Paso enz koopt, je een ras koopt wat in Nederland schaars is, waarvan alleen de dekkosten al hoog zijn en waarvan de training in het geval van de IJslander ook nog eens duurder want ingewikkelder is dan die van een drieganger?

Nee, dat lees je niet goed. Ik vind voor een oude ijslander met exceem een prijs als 2000 véél te veel, ijslanders zijn tegenwoordig daarnaast absoluut niet meer schaars in nederland. 'Raspaarden' zijn alleen duur in fok geweest als ze dure papieren hebben, die ze ook lang niet altijd hebben en waar ik ook níet naar op zoek ben. Sowieso vind ik een prijs in de duizenden voor paarden, gevoelige en fragile dieren, te veel. Het is belachelijk dat het normaal is om zoveel geld te vragen voor paarden, behalve als je paard Z is en nog jaren mee kan.

Bottom line: Voor een oude ijslander, die waarschijnlijk niet meer zo lang mee kan, waar het risico op gebreken een stuk hoger is en die lang zoveel niet meer kan als een jonge ijslander en nooit goed doorgetraind is in zijn gangen, hoor je niet te hoofdprijs voor te betalen. Sowieso hoor je voor paarden die geen sportpotentie, talent, aanleg of super goed getraind zijn, niet zoveel te hoeven betalen. Hoeveel het ook in onderhoud kost, daar kies je voor als hobbyist. Daar moet je als koper niet voor hoeven betalen, dat doe je al in het onderhoud.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:36

Wat hier op bokt regelmatig voorbijkomt: als iemand een geliefde hond/kat móet wegdoen omdat bv de pasgeboren baby zwaar allergisch blijkt, krijg je altijd te horen dat je zo'n dier nóóit gratis of voor een klein symbolisch bedrag weg moet doen omdat er dan mensen met slechte intenties op af komen. Altijd beter een flinke prijs te vragen om een oprechte liefhebber te vinden voor het dier.

Maar bij paarden mag het wel? Sterker nog: de "koper" vraagt daar gewoon om? :?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:37

ZoZenn, ooit een paard/pony vanaf veulen zelf opgefokt? Dan weet je hoeveel het kost om een veulen (hopelijk gezind) volwassen te krijgen.
Dat paarden over het algemeen duizenden euro's kosten vind ik daarom echt niet vreemd.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:38

Toch zijn er mensen die hun paarden weggeven voor goede tehuizen.
In de periode na het overlijden van mijn vorige paard heb ik zoveel paarden gratis aangeboden gekregen! Echt, onvoorstelbaar. Ik had me dat nooit voor kunnen stellen en snap daarom wel dat er onbegrip over is. Maar echt, er zijn zat mensen die hun paard voor niks of voor een symbolisch bedrag wegdoen in ruil voor een goed tehuis.

Als er een klik is, waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:39

Zozenn: Wat vind jij oud voor een [ras] dan? :)

Hier komt sowieso geen paard met eczeem meer en ons eerst volgende paard moet 100% gezond zijn, dus geen luchtzuiger ondanks dat ze hier niet op stal staan en geen chipje waar ze geen last van hebben etc.
Gewoon 100% gezond en we laten ook keuren, al zegt dat ook niet alles, aangezien bij ons de ongekeurde paarden over het algemeen langer mee zijn gegaan dan de goedgekeurde paarden. :x

Ik vind een 99% betrouwbare bossloffer evenveel waard als een paard dat een nette Z-proef loopt.
Aan een schrikkerig, hoog in het bloed staande dressuurtopper heb je in het bos vaak minder dan een écht brave Tinker bijvoorbeeld.
En aan een echt brave koudbloed heb je vaak in de hogere dressuur/springsport minder.
Je betaald dus voor je eigen doelen en ook voor je eigen veiligheid en dat mag best iets kosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:39

Palmera schreef:
Wat hier op bokt regelmatig voorbijkomt: als iemand een geliefde hond/kat móet wegdoen omdat bv de pasgeboren baby zwaar allergisch blijkt, krijg je altijd te horen dat je zo'n dier nóóit gratis of voor een klein symbolisch bedrag weg moet doen omdat er dan mensen met slechte intenties op af komen. Altijd beter een flinke prijs te vragen om een oprechte liefhebber te vinden voor het dier.

Maar bij paarden mag het wel? Sterker nog: de "koper" vraagt daar gewoon om? :?

Net als een hond 24/7 in een hok stoppen is "zielugh".. Maar een paard in een stal 24/7 is voor dezelfde persoon heel normaal? :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:52

cobiie schreef:
ZoZenn, ooit een paard/pony vanaf veulen zelf opgefokt? Dan weet je hoeveel het kost om een veulen (hopelijk gezind) volwassen te krijgen.
Dat paarden over het algemeen duizenden euro's kosten vind ik daarom echt niet vreemd.

Ja en? Dat is onderhoud, daar kies je voor als hobbyist. Dat heeft niet te maken met de hoofdprijs vragen voor paarden, paarden zijn namelijk 'niets' waard. Ze struikelen en het is over. Behalve als er dus veel training in zit qua dressuur/springen en het paard veel potentie heeft, dán is het iets waard en kun je er veel geld voor vragen. Je betaalt inderdaad voor je doelen in de paardenwereld, maar dat slaat nergens op.
In de wereld van eten is het juist andersom: Hoe beter het eten voor je is (groente/fruit), hoe goedkoper het is. Want, met trekt naar pizza, dus pizza is duur. Je doel is lekker eten.
Dit klopt, maar betekent niet dat het zo zou moeten of goed is. Je zou moeten betalen naar waarde en een paard dat niet 'oplevert' qua wedstrijden of wat dan ook, maar gewoon braaf is, zou dan niet óók ontzettend duur moeten zijn.

Ik vind een ijslander 'oud' beginnen te worden rond een jaar of 20. En ja, ze kunnen nog lang mee en bladiebla, maar je kunt niet ontkennen dat ouderdomsproblemen een groter risico opleveren op deze leeftijd én dat je rustiger aan moet gaan doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:55

Dais_ schreef:
Toch zijn er mensen die hun paarden weggeven voor goede tehuizen.
In de periode na het overlijden van mijn vorige paard heb ik zoveel paarden gratis aangeboden gekregen! Echt, onvoorstelbaar. Ik had me dat nooit voor kunnen stellen en snap daarom wel dat er onbegrip over is. Maar echt, er zijn zat mensen die hun paard voor niks of voor een symbolisch bedrag wegdoen in ruil voor een goed tehuis.

Als er een klik is, waarom niet?

Totdat blijkt dat dat to good to be true plekje misschien niet zo geweldig was en het dier doorverkocht blijkt te zijn. :7
Dan moeten er op Bokt en Facebook berichten geplaatst worden dat ze door zo en zo opgelicht zijn enz.

Maar ook ik heb in het verleden een gratis paard van iemand overgenomen. Dit betrof een oudere fokmerrie die al een paar jaar gust was en een blijvende blessure had waardoor er niet op gereden kon worden.
Mocht ik ooit zwanger worden dan zou ik best een oud Welsh Atje hier een goede oude dag gunnen, die hoofdzakelijk enkel in de wei hoeft te lopen en af en toe als troetel dier voor de kleine dient.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:01

ZoZenn, Precies die instelling zorgt ervoor dat de markt voor goede recreatieve paarden inmiddels nagenoeg kapot is en niemand meer wil investeren in het fokken van een gezond eerlijk familie paard zonder directe sportpotentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:02

Ach weet je, het is nooit goed.

Ben zelf ook voorzichtig weer aan het rond kijken voor als ik straks verhuisd ben naar een fantastische plek om weer een eigen paard te hebben.
Maar ik sta net zo goed ontzettend te kijken van advertenties voor een 5* tehuis voor een kapot paard, dus alleen als gezelschap, waar ze dan rustig 2.000 euro voor durven te vragen. Dan lees je verder in de advertentie en dan wil de eigenaar verder de sport in dus heeft geld nodig om weer een ander paard te kopen, dus of jij dan nog even goed wilt betalen voor een kneusje die ze hoogstwaarschijnlijk zelf kapot gereden hebben. Als we dan toch maar met aannames komen hier, mag die er ook wel bij...

Of een 18 jarig manegepaard voor 4.000 euro aanbieden, ben ik ook al eens tegen gekomen.

Ik denk inderdaad dat er een groot verschil zit in het paard noodgedwongen weg moeten doen (geen geld meer om er voor te zorgen bv) en graag willen dat hij ontzettend goed terecht gaat komen, of je paard verkopen omdat je er niet meer uit kan halen wat je zelf wilt met een paard, om vervolgens gelijk weer voor de volgende te gaan.
Neemt niet weg dat het verkopen of kopen van een paard altijd een ontzettend groot risico met zich meebrengt, want gaat hij wel echt naar dat super tehuis, of is het paard wel echt zonder gebreken?

Maakt het er voor mij in ieder geval niets gemakkelijker op, want ik heb zeker de financiën niet meer om een gokje te wagen en weer met een paard te eindigen waar ik niets mee kan, alleen maar heel goed voor zorgen tot het einde, wat ik dan toch zal doen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:06

Sizzle schreef:
ZoZenn, Precies die instelling zorgt ervoor dat de markt voor goede recreatieve paarden inmiddels nagenoeg kapot is en niemand meer wil investeren in het fokken van een gezond eerlijk familie paard zonder directe sportpotentie.

Hier heb je zeker een punt. Ik vind dat ook dat 'recreatie' hengsten qua dekgeld wel een stuk minder mogen kosten. Nu zie ik genoeg van dat soort paardjes, dus de markt hiervoor is niet 'kapot'.

In de paardenwereld is het gewoon erg jammer dat iedereen er geld aan probeert te verdienen. Het zijn dieren, het is hobby. Het kost geld, dat is nu eenmaal zo. Je koopt toch ook een dure hockeystick voor je hockeyles, waar je vervolgens geen geld aan gaat verdienen? Het is voor de leuk en daarom geef je geld uit aan het bekostigen van je hobby, in onderhoud. Niet om eraan te verdienen. Ten minste, zo hoort dat. Maar tegenwoordig moet overal geld aan verdiend worden, paarden zijn daar geen uitzondering op. Zelf puppy's zonder stamboom kosten tegenwoordig al een vermogen.

MiniMeLona schreef:
Maakt het er voor mij in ieder geval niets gemakkelijker op, want ik heb zeker de financiën niet meer om een gokje te wagen en weer met een paard te eindigen waar ik niets mee kan, alleen maar heel goed voor zorgen tot het einde, wat ik dan toch zal doen.

Precies dit heb ik ook. Helaas heb je geen 'garage's met paarden', anders had je nog wat garantie gehad :').

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:10

Geld aan verdienen? De meeste fokkers komen nog niet eens neutraal uit qua kosten. :')
Dan nog klagen er zat "potentiële" kopers dat het teveel kost. Maar hebben ze wel een waslijst waar hun ideale dier aan moet voldoen, dat blijf ik ongelofelijk vinden.

De fabrikant van de dure hockeystick hoeft hem toch ook niet gratis te geven zodat jij je hobby kan uitoefenen, omdat die het leuk vond om hem te maken?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:15

cobiie schreef:
Geld aan verdienen? De meeste fokkers komen nog niet eens neutraal uit qua kosten. :')
Dan nog klagen er zat "potentiële" kopers dat het teveel kost. Maar hebben ze wel een waslijst waar hun ideale dier aan moet voldoen, dat blijf ik ongelofelijk vinden.

Vind ik niet, want het is Hobby en hobby's kosten geld. Fokken als werk/geld verdienen lijkt me inderdaad niet luctratief vanwege de hoge kosten in onderhoud. Natuurlijk heeft men een waslijst aan eisen, wat heb je aan een paard waar je niets mee kunt? Qua opleiding en training, stalgebreken e.d. vind ik dat je als koper dan geen/minder eisen mag hebben, vanwege je lage vraagprijs.

Die hockeystick is iets waard wanneer je hem koopt, die neemt geen verkeerde stap en is voor z'n leven kreupel of krijgt een hartaanval. Ik zeg zeker niet dat je paarden gratis weg moet geven, juist niet. Tuurlijk moeten paarden geld kosten, ook om het te beschermen tegen profiteurs, maar niet zó belachelijk veel.
Van fokkers is het logisch dat zij meer vragen voor het paard, net als een fabrikant van een hockeystick. Van particulieren, die geen dekgeld/merriebrok enzovoorts enzovoorts hebben betaald, slaat het nergens op.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:19

Als je de waarde van het dier niet kunt betalen dan moet je er maar voor sparen. Wat is daar zo moeilijk aan?

Leg elke maand 500 euro opzij (300 euro voor de aanschaf + 200 euro voor onverwachte kosten) en na een tweetal jaar kan je het dier naar wens kopen. Tevens kan je dan goed onderzoeken of je de financiële draagkracht echt hebt. In de tussentijd kan je 1 x per week lessen.

Een paard te duur verkopen = not done. Maar verwachten dat je een kwaliteitsvol en goed paard zonder gebreken goedkoop kunt krijgen = ook not done.