Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Als je bijv 500 euro per maand over hebt voor een paard, heb je nog niet 1,2,3 een groot bedrag te besteden. Dan zou je alsnog 20 maanden moeten sparen en wachten als het een paard van 10.000 euro moet zijn BIJVOORBEELD he?!
ZoZenn schreef:ik vind niet dat je voor een simpel buitenritpaard dat geen talent of wat dan ook heeft ook 2000 euro moet neertellen. Echt belachelijk, maar zo is de paardenwereld helaas. Ben zelf op zoek naar een leuk ijslandertje, maar zelfs voor een oud paard moet nog de hoofdprijs neergeteld worden.
Sizzle schreef:Omgekeerd kun je ook een idioot hoge prijs vragen en hopen dat iemand er on trapt.
Zo ken ik dus iemand die rond de 10.000 voor een ex manegepaard betaald heeft![]()
En een kennis van mij heeft door bluffen 2000 euro voor een shetlandveulen gekregen
Riel schreef:FatCat schreef:Die garantie krijg je er toch helemaal niet bij? Als het later allemaal niet zo mooi is als beschreven kan je ook niet meer ingrijpen. Zelf zou ik als verkoper heel veeleisend zijn en gaan voor iemand die en een goede thuis kan bieden (al kan je dit nooit voor de volle 100% weten) en die ook de middelen heeft om het dier te kopen aan de normale prijs voor het dier.Ik zou het wel overwegen eigenlijk. Als het nu echt een 5* thuis is (weidegang zomer er winter!), dan wil ik wel 2000 euro mislopen zodat mijn paard een mooie laatste thuis krijgt.
xyzutu2 schreef:Lees ik dit nou goed, je wilt een IJslander zonder gebreken die je nog gewoon als rijpaard wilt kunnen gebruiken en daar vind je € 2000 al teveel voor?![]()
Als je nou op zoek was naar een rasloos paard met maar 3 gangen dat te klein is gebleven, nooit is uitgebracht op wedstrijden en simpel is qua uiterlijk en inzetbaarheid dan snap ik dat je niet boven de € 2000 wilt kijken, maar je weet toch dat als je een IJslander, Lusitano, Quarter, Peruaanse Paso enz koopt, je een ras koopt wat in Nederland schaars is, waarvan alleen de dekkosten al hoog zijn en waarvan de training in het geval van de IJslander ook nog eens duurder want ingewikkelder is dan die van een drieganger?
Palmera schreef:Wat hier op bokt regelmatig voorbijkomt: als iemand een geliefde hond/kat móet wegdoen omdat bv de pasgeboren baby zwaar allergisch blijkt, krijg je altijd te horen dat je zo'n dier nóóit gratis of voor een klein symbolisch bedrag weg moet doen omdat er dan mensen met slechte intenties op af komen. Altijd beter een flinke prijs te vragen om een oprechte liefhebber te vinden voor het dier.
Maar bij paarden mag het wel? Sterker nog: de "koper" vraagt daar gewoon om?
cobiie schreef:ZoZenn, ooit een paard/pony vanaf veulen zelf opgefokt? Dan weet je hoeveel het kost om een veulen (hopelijk gezind) volwassen te krijgen.
Dat paarden over het algemeen duizenden euro's kosten vind ik daarom echt niet vreemd.
Dais_ schreef:Toch zijn er mensen die hun paarden weggeven voor goede tehuizen.
In de periode na het overlijden van mijn vorige paard heb ik zoveel paarden gratis aangeboden gekregen! Echt, onvoorstelbaar. Ik had me dat nooit voor kunnen stellen en snap daarom wel dat er onbegrip over is. Maar echt, er zijn zat mensen die hun paard voor niks of voor een symbolisch bedrag wegdoen in ruil voor een goed tehuis.
Als er een klik is, waarom niet?
Sizzle schreef:ZoZenn, Precies die instelling zorgt ervoor dat de markt voor goede recreatieve paarden inmiddels nagenoeg kapot is en niemand meer wil investeren in het fokken van een gezond eerlijk familie paard zonder directe sportpotentie.
MiniMeLona schreef:Maakt het er voor mij in ieder geval niets gemakkelijker op, want ik heb zeker de financiën niet meer om een gokje te wagen en weer met een paard te eindigen waar ik niets mee kan, alleen maar heel goed voor zorgen tot het einde, wat ik dan toch zal doen.
cobiie schreef:Geld aan verdienen? De meeste fokkers komen nog niet eens neutraal uit qua kosten.![]()
Dan nog klagen er zat "potentiële" kopers dat het teveel kost. Maar hebben ze wel een waslijst waar hun ideale dier aan moet voldoen, dat blijf ik ongelofelijk vinden.