Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:36

Ik ben over het algemeen meer van belonen (van goed gedrag) dan van straffen.
Als een paard niet wilt stilstaan dan oefen ik dat liever door te belonen wanneer hij wel stilstaat dan door te straffen wanneer hij dat niet doet. Mocht het paard echt over me heen gaan lopen, dan kunnen we wel een waarschuwing verwachten ('eey!') en als dat niet helpt een ruk aan het halster. Om daarna weer te belonen als ze rustig stilstaan.
Maar bij een hap of een trap, raak of niet, krijgt het paard meteen een tik.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:39

Die van mij heeft wel eens een harde klap op zijn neus gehad van mij. Meneer dacht dat ik het wel fijn zou vinden als hij zijn tandjes even in mijn schouder ging zetten. Nee dus. Hij heeft het ook nóóit meer gedaan. En nee, hij is niet kopschuw, hij wist dondersgoed waarom hij die lel kreeg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:44

Helaas is die van mij opgezadeld (haha) met mij. En als meneer na 30x vriendelijk vragen niet luistert en ik mn geduld verlies en niet kan stoppen met de activiteit, dan krijgt hij zeker een knal. Of bij gevaarlijk gedrag als bijten, trappen of erger.
Nu had hij er vroeger wel een handje van om te bijten. Dat heeft ie een paar keer maar gevoelt aan de knallen die hij dan kreeg en de boze dame tegenover hem.
Nu vertrouw ik hem daar blind mee. Echt hij mag zijn lippen in mijn gezicht hebben en friemelen want ik weet dat hij niet bijt. Dat vertrouw ik echt blind.
Verder heeft hij een klap gekregen toen hij zo onrustig was met de fotoshoot (we moesten wachten / stilstaan) en daar stond hij gewoon te drallen en mij helemaal onder te kwijlen terwijl ik al omgekleed was. Steeds dat zenuwachtige geheen en weer, ik werd er echt f niet goed van.
Hij moet het maar leren denk ik dan. Dus na 40 x corrigeren en op zijn plaats zetten en commando's als 'wacht' of 'hooo' was ik het zat en toen kreeg hij een mep. Hij is vrij lomp en breed en heeft na 2,5 jaar nogsteeds geen respect voor mijn persoonlijke ruimte. Dat wil ik deze winter op gaan pakken voordat hij wordt ingereden, maar nu staat hij als alfamannetje (zonder ballen :P) in de kudde jonge hengsten en dan weet ie even niet hoe die ook al weer met mensen om moet gaan en dat dat niet om te spelen is.

Verder krijgt een paard van mij tijdens rijden alleen zweep als het steigert of uithaalt naar een ander dier zonder waarschuwing. Maar dat doe ik puur om het gevaarlijke gedrag af te straffen. Daarna maak ik daar verder werk van door op onderzoek uit te gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:52

bruintje123 schreef:
Vjestagirl schreef:
Vandaag heeft m'n knol een keer of 40 geprobeerd om me te happen. Dat heb ik 39 keer vriendelijk en rustig afgeweerd en opgelost. De 40ste keer was het raak, en toen heb ik heel flink tegen hem geschreeuwd en hem een rotschop gegeven. Heel gek: daarna snapte hij ineens álles wat ik bedoelde....

Dat had je dan beter de tweede keer kunnen doen :P

Eerste keer. Niet denken, maar handelen leerde ik in het buitenland.
Hap = pok. Paard mits goed opgevoed weet heus wel dat zo iets je pijn doet. Wel eens gezien hoe hard jonge paarden gestraft worden voor bijtgedrag bij het verkeerde paard of te hard?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:54

Als ze echt te hard bijten wel, maar omdat ze het bij wijze van 39 keer afkeek leek me meevallen wat hij deed, dan wil ik het de eerste keer nog wel laten bij alleen een Hey! pas op.
Maar dan is het de tweede keer toch raak.
Dat is ook wel paarden gedrag, daar wordt ook nog wel eerst zacht gestraft om een volgende keer vol uit te halen.

Maar zou het paard echt smerig bijten, ja dan is het ook meteen pok terug.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:02

Hier krijgen ze bij gevaarlijk gedrag eerst een waarschuwing en dan een tik. Was vroeger nogal van het koetsiekoetsie maar 2 jaar omgaan met jonge paarden en probleemgevallen hebben me geleerd dat de lieve manier vaker niet dan wel werkt.

Zo sloeg mijn merrie me bij het voeren of hooinet ophangen de stal uit. Geprobeerd op te lossen met voer weigeren aan te leren, noppes resultaat. 1 keer een knal met de emmer verkocht, sindsdien kan ik probleemloos voeren.
Ander voorbeel: osteopaat. Dame is van het type dat al flipt als ze nog maar denkt dat ze pijn heeft. Sloeg vroeger dierenartsen en osteopaten gewoon buiten. Letterlijk. Ook een knal verkocht, paar weken terug kwam de osteo en heeft ze zich netjes laten behandelen.

Nu hoef ik gelukkig zelden nog een tik te geven. Een beklemtoonde Zahire en ze weet dat ze moet dimmen. Heel soms probeert ze nog wel eens (het is en blijft een dominante leidmerrie) maar mijn stem voldoet bijna altijd.

Als ze in een kudde staan gaat het er ook echt niet zachtzinnig aan toe. Als ze daar lelijk doen tegen een hoger staand paard krijgen ze ook een klap voor hun kop. En nog veel harder dan ik doe.

Othilly

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:08

Hier deel ik zelden tot nooit een tik uit..en als t wel gebeurt dan is het ook echt meenis! Vaak helpt 1x rigoureus afstraffen veel beter dan 10 x vragen..ligt ook erg aan het dier waar je mee te maken hebt!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:12

Ik heb weleens een pony een snoeiharde klap met mijn elleboog verkocht, maar dat was meer uit een (pijn)reflex dan dat het een bewuste keuze was. Hele lieve pony, deed nooit wat, maar bedacht op een dag zo'n dun velletje van mijn dijbeen tussen zijn tanden te flossen. De pijn :wow:, en de verkleuring de volgende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:14

Alleen als ze me bijten of slaan. Nooit (meer) dus..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:25

Als het paard gericht naar mij trapt of gericht gaat bijten, kan hij het terug verwachten. Gebeurd in de natuur ook en is net zo duidelijk :j Wij hebben een jong ding op stal staan en die is (denken we) geslagen op zijn hoofd vroeger, maar heeft de neiging alles te onderzoeken met zijn tanden. Die krijgt wel eens een tikkie op de neus, maar niet hard.

Maar ja, als het moet, doe ik het.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:36

Ik heb een eigenwijze kleuter }>

Maar ik heb haar nog nooit hoeven slaan. Vaak werkt een snelle reactie ook. Maar ze is ook absoluut niet bijterig of iets. De enige opstand die ze ooit heeft gedaan is flink in de backup gegaan. Dan krijgt ze eventjes een aai van de carrotstick over haar billen (ja een aai, echt tikken hebben we ook maar een keertje hoeven doen) en dan weet ze genoeg.

Mijn bijrijdpaard heeft weleens een paar tikken (of een trap) gehad. Ik vind dat het laatste redmiddel, maar als mijn veiligheid in het geding komt verdedig ik me wel. Nu klinkt het alsof het een "vals" paard was, absoluut niet, maar hij had zijn momenten ;)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:45

Ik heb wel eens gehad dat dieren van anderen gewoon aan komen lopen en zo vreselijk dominant zijn dat ze je gelijk in de armen bijten. Dan ben ik niet bang om hem een flinke trap tegen zn kont te verkopen.

Eigen merrie had tot 6 jaar op een stal gelopen waar zij volledig de baas was en niemand er iets aan deed als ze weer iemand op sleeptouw nam. Na enkele keren dat ze dat bij mij probeerde korte tijd zweep meegenomen als we gingen wandelen. Elke keer als ze weer vooruitliep eerst waarschuwen, ging ze nog verder gewoon de zweep voor de neus. Na paar weken geen last meer van gehad.

Toen nog 1 keer geprobeerd om hard te bijten maar na 1 tik op de neus hoefde ik alleen nog maar te waarschuwen als ze weer dreigend door de wei liep... Ja, een echte pismerrie :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:45

Bij mijn merrie is het eigenlijk niet nodig := Ho is ho en dat weet ze. Los staan kan ze prima en af en toe met wat stapjes stiekem naar voren lopen is een stem verheffen en HO! echt wel voldoende.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:59

Ik rij op een aardig dominate merrie. Die toen met beleren al voor je ging staan te steigeren of rustig haar kont naar je draaide om je eens ff lekker te trappen. Die hebben we indd wel paar keer goed op zijn plek moeten zetten door een oplawaai te geven. Nu is ze braaf, heeft haar nukken nog wel en wil nog wel eens een beledigend bokje richting mij geven met longeren, maar dan krijgt ze indd weer een tik terug. Er zijn grenzen, en zulke paarden worden gevaarlijk als je die niet duidelijk verteld dat je er niet van gediend bent.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:25

Ik heb een mini veulen van 6 maand, normaal heel lief.
Maar soms :( gisteren liep ik door de wei en ging ze elke keer voor me staan en dan schoppen.
Paar keer geroepen, Hey!! toen heb ik toch ook even maat 39 tegen de kont gezet.
Ik vind dat nergens voor nodig, en ze doet zo als ze het ergens niet mee eens is.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:41

Die van mij krijgt soms een corrigerende tik wanneer ze haar hoofd aan mij wil schuren, nergens voor nodig. (na het rijden bedoel ik dan) maar vaak is een vingertje in de lucht al genoeg.

Met rijden heb ik af en toe een zweep vast. Niet om mee te slaan, maar om af en toe mee te ''aaien'' over haar achterhand. Ze is heel gevoelig wat dat betreft, dus een tik is absoluut niet nodig.
(ik gebruik de zweep om de achterhand te activeren, niet voor straf)

Als ze met rijden een beetje dwars is dan is een ''hé'' roepen al genoeg hoor. Niet schandalig hard, maar gewoon even corrigerend laten weten dat ik er niet van gediend ben. Wederom is ze dan ook gevoelig en is het dan vaak alweer klaar.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:50

Ik sla ze, schop ze en schreeuw tegen ze.

Of ik dat leuk vind? Nee natuurlijk niet, maar als ik ponylief iets netjes heb geleerd, bijvoorbeeld niet schoppen met hoeven uitkrabben, en hij besluit na 3 maanden om ineens wel te schoppen, hoeft die dat geen 3 keer te proberen. Bij de 2e keer krijgt die een schop. Is die nou helemaal van de pot gerukt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:56

Als ze serieus zou dreigen, slaan of bijten wel, maar dat heeft ze nog nooit gedaan dus: nee.
Een elleboogje ofzo krijgt ze wel eens als ze te veel in mijn ruimte loopt, heeft ze voldoende respect voor.

Je paard uitschelden vind ik zo verschrikkelijk ordinair.. kan ik erg slecht tegen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 19:57

Nope. Mijn paard was altijd super lief en kon hem veel duidelijk maken met lichaamstaal, heb hem nooit hoeven slaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:18

Ik rij nooit met zweep, stem is genoeg. Bijten of ander vervelend gedrag doet ze eigenlijk niet. Wel probeert ze af en de grenzen uit, maar dan is een brul oid ook genoeg eigenlijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 20:28

Iedereen heeft z'n paard toch wel eens een tik gegeven om welke reden dan ook.

Het zijn en blijven dieren die je niet over je heen moet laten lopen (letterlijk en figuurlijk :') )

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:00

Ireen_ schreef:
Als ze serieus zou dreigen, slaan of bijten wel, maar dat heeft ze nog nooit gedaan dus: nee.
Een elleboogje ofzo krijgt ze wel eens als ze te veel in mijn ruimte loopt, heeft ze voldoende respect voor.

Je paard uitschelden vind ik zo verschrikkelijk ordinair.. kan ik erg slecht tegen.

.. en daarbij verstaan ze je niet :))

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:25

prugelpiet schreef:
Ik sla ze, schop ze en schreeuw tegen ze.

Of ik dat leuk vind? Nee natuurlijk niet, maar als ik ponylief iets netjes heb geleerd, bijvoorbeeld niet schoppen met hoeven uitkrabben, en hij besluit na 3 maanden om ineens wel te schoppen, hoeft die dat geen 3 keer te proberen. Bij de 2e keer krijgt die een schop. Is die nou helemaal van de pot gerukt.

Dat dus. Het komt alleen meestal over of je je paard finaal in elkaar timmert en vreselijke dingen doet.

Onze schattebout was van mening dat 'opvoeding' niet (meer?) in zijn woordenboek hoefde. Gelukkig is hij, helaas met stevige aanpak, inmiddels een andere mening toebedeeld.

Hij heeft overigens een olifantenhuid, en is bepaald niet onder de indruk van wat geluid en geduw. Ben ik er fan van? Nee, absoluut niet

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:26

nee ik schop niet ik sla niet en ik vloek niet tegen mijn 3 totaal verschillende paarden.

een keer hey wat harder zeggen is al genoeg!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:40

Hier wordt ook niet geschopt, geslagen of ordinair getierd. Dat is nergens voor nodig en wie een dier van mij zo durft te behandelen, krijgt met mij te doen.