hoe omgaan met jong veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:30

Frey_x3 schreef:
wil je zeggen dat ik mijn veulen niet verzorg of zo?
ik ga wekelijks 2/3 keer naar haar toe om te borstelen ! van mij mag ze spelen en doen en mag daarom ook wel een beetje er vies uitzien

Goed verzorgen heeft naar mijn mening niets te maken met borstelen. Ik borstel eerder drie keer per jaar dan drie keer per week, maar toch glimmen ze me allemaal tegemoet. Op de foto's die jij laat zien lijkt je jaarling niet mooi in het haar te zitten. Daarnaast toont ze erg schraal (om niet te zeggen mager). Natuurlijk wil dat niet zeggen dat jij je best niet doet. Zo te lezen heb je absoluut het beste met haar voor. Staat ze misschien laag in rang waardoor ze minder kan eten dan de rest? Is ze goed ontwormd? In jouw situatie zou ik in elk geval eens goed naar het voerbeleid kijken.

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 19:50

goeroe schreef:
Frey_x3 schreef:
wil je zeggen dat ik mijn veulen niet verzorg of zo?
ik ga wekelijks 2/3 keer naar haar toe om te borstelen ! van mij mag ze spelen en doen en mag daarom ook wel een beetje er vies uitzien

Goed verzorgen heeft naar mijn mening niets te maken met borstelen. Ik borstel eerder drie keer per jaar dan drie keer per week, maar toch glimmen ze me allemaal tegemoet. Op de foto's die jij laat zien lijkt je jaarling niet mooi in het haar te zitten. Daarnaast toont ze erg schraal (om niet te zeggen mager). Natuurlijk wil dat niet zeggen dat jij je best niet doet. Zo te lezen heb je absoluut het beste met haar voor. Staat ze misschien laag in rang waardoor ze minder kan eten dan de rest? Is ze goed ontwormd? In jouw situatie zou ik in elk geval eens goed naar het voerbeleid kijken.

ik weet goed genoeg hoe het met haar gezondheid gaat hier was het nog winter en was het buiten heel erg vies. ik geef haar dagelijks voldoende voedsel en ze is voldoende ontwormt. gekeurd door de dierenarts zelfs ik ben heel veel bezig met haar en zeg met trots dat ze van mij is je ziet nu een foto met jou grijze gedachten maar je weet niet hoe ze de dag van vandaag er uit ziet. ik heb deze foto genomen omdat deze foto naar mijn keuze heel mooi is. hoe ze zelf is. ik neem meestal foto's van haar hoofd niet van haar geheel. ik ben met ieder paard een zorgzame verzorgster en ruiter. ik heb van niemand nog klachten gehoord zijzelf staat ook niet laag in rang ze leid de andere veulens zelfs.

Kabayo

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:54

Dan ben ik erg benieuwd naar een foto van hoe die nu is.
Ik vind hem op deze foto's ook niet gezond ogen

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 18:54

Afbeelding

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 19:01

Ze ziet er goed uit!

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:13

Goeroe kabayo

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:14

SayaJones schreef:
Ze ziet er goed uit!

Bedankt deze kleine meid zit in de wei voor een grote groeispurt

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 19:15

Kabayo schreef:
Dan ben ik erg benieuwd naar een foto van hoe die nu is.
Ik vind hem op deze foto's ook niet gezond ogen

hier heb je een foto van nu

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:31

Ik vind haar er prima uitzien zo. Toch raad ik je aan haar goed in de gaten te houden. We hebben net de mooiste weidemaanden gehad. Als ze er nu niet beter uitzag dan op de eerdere foto's zou ik dat echt zorgwekkend vinden. Hoewel het weideseizoen gelukkig nog niet voorbij is zal de kwaliteit van het gras langzamerhand wel achteruitgaan. Kijk niet alleen naar hoe ze er nu uitziet, maar probeer je ook voor te stellen hoe ze zich de komende maanden zal ontwikkelen. Vermoedelijk is ze nu op haar 'vetst'. Ik schrijf vermoedelijk omdat ik de precieze omstandigheden natuurlijk niet ken. Dat het waarschijnlijk weinig moeite heeft gekost om haar de afgelopen maanden wat aan te laten komen wil niet zeggen dat ze straks uit zichzelf op dit gewicht zal blijven. Als je niet oppast denk ik eerlijk gezegd dat je het risico loopt dat ze al voor het eind van dit jaar weer richting de eerdere foto's zal gaan. Komt er ook nog wat pech op je pad (en koud nat najaar, een groeispurt op het verkeerde moment of ze krijgt wat onder de leden) dan kan het ineens heel hard gaan. Het is een kleine en goedbedoelde kanttekening, doe ermee wat je wilt. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:34

Dit is wel een _O- waard.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:41

Nou niet zo druk maken hoor.

Je jaarling ziet er top uit!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:03

Kuggur schreef:
Dit is wel een _O- waard.

Ik vind het jammer dat je niet op een wat meer respectvolle manier hebt laten merken dat je er anders over denkt, maar toch ben ik blij dat ik je heb kunnen laten lachen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:17

Respect of niet Goeroe heeft er niet echt wat mee te maken. Ik moet ook op zijn minst glimlachen om je reactie, gewoon omdat ik er net als Kruggur totáál anders over denk.
Het dier is in de groei en voeren doe je op het oog, niet meer en niet minder.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:08

Ik vindt je jaarling er goed uit zien, wel idd de koudere maanden in de gaten houden maar meestal loopt dat wel op rolletjes. :) Vooral niet teveel regeltjes voor je jaarling dan komt het vast en zeker goed. Veel plezier ermee, wordt zeker een leuk paardje in de toekomst. :)

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:03

bedankt iedereen Goeroe ik denk toch wel dat ik je reactie ga overslaan Frey is namelijk heel gezond en ze staat nu in de wei bij haar vriendjes. ik vind het jammer dat je zo over haar vreest? de oudere foto was namelijk in de winter genomen en is dus niet hoe ze er nu uitziet. inderdaad je moet niet altijd op uiterlijk uitgaan maar om zo te vrezen voor haar ? ik weet niet waarom je daar zelfs bij nadenkt. Ze is nog steeds een jaarling die speels door het leven gaat met haar beste vriendjes ik snap niet dat je zo gefrustreerd bent ? wat ben je dierenbescherming ? ik kan je met een gerust hart vertellen dat frey 100% gezond is!

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:07

Change3x schreef:
Nou niet zo druk maken hoor.

Je jaarling ziet er top uit!

bedankt ! ik maak me niet echt druk ik kan gewoon niet tegen mensen die me beschuldigen van dat mijn jaarling niet gezond is want ik doe namelijk alles voor haar op top te houden :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:08

Kuggur schreef:
Heel simpel, "niet".
Gewoon op wei gooien, en verder niet mee aanrommelen tot hij ingereden wordt. Nu leer je hem alleen brutaliteit aan.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik vind dat het juist goed is dat ze af en toe in handen komen. Ze moeten tenslotte ook regelmatig bekapt, ontwormt en geënt.

Haal er iemand bij TS. Ga niet zelf aanmoddderen, maar zorg dat er iemand is die je professioneel kan begeleiden. Alles wat ze nu goed leren is meegenomen als ze straks onder het zadel komen. En zeker niet in de opfok laten staan tot beleren. Enige grondwerk is toch wel aan te raden voor je er een zadel op gooit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:23

Paard ziet eruit als een jaarling. Prima dus.

Ik zou er verder niet teveel mee doen. Hij moet mee kunnen lopen aan een touwtje en vaststaan. Niet om een stuk te gaan wandelen maar om hem uit de groep te halen opdat hij naar de dierenarts moet of naar de smid. Dat heeft hij als het goed is bij de fokker al geleerd.

Echte (grondwerk)training is hij echt te jong voor. Vergelijk het een beetje met kleine kinderen op de peuterschool. Daar spelen ze vooral en soms een klein speels lesje wat niet langer dan een kwartiertje duurt. Je kan wel heel lang liedjes met ze oefenen.....maar ze haken dan af en worden dan juist vervelend.

Uiteraard is het het beste als ze wel heel regelmatig in handen komen. Controle op wondjes, de smid de DA. Maar niet om echt naar school te gaan.

Wel een speelmakkertje van precies dezelfde leeftijd. Lekker veel stoeien daar worden ze gezond groot van.

Frey_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 20:29

ik zal zeker en vast haar laten spelen maar ik ga zeker en vast ook nog dingen vragen zodat ze het niet verleerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 20:35

Paarden verleren die dingen niet. 1 x in de 6 tot 8 weken de smid. Iedere dag even inspectie van de benen en dergelijke.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:03

Mijn jaarling komt iedere dag in handen voor een controle. 1 keer in de 8 weken voor de smid en ieder half jaar enten/ontwormen. Daarnaast kom ik elke week weleens even een knuffel halen en hebben we heel af en toe een kleine "training". Vaststaan, fotoshoot, netjes meelopen, en heel af en toe al wat beginselen van grondwerk/haltertraining.

Borstelen doe ik amper. Zeker nu ze 24/7 op het land staat is het niet slim om die talglaag eraf te borstelen.