Een potentieel paardje bezocht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:56

Birdie60 schreef:
blue_sky schreef:
Bij mij gaan er een heleboel alarmbellen rinkelen. En een fatsoenlijke trainingsstal kost al gauw 800 euro per maand. Tel eens 2 maanden training op bij de aankoopprijs; is het dan nog steeds een aantrekkelijk aanbod.

Dan weet ik niet waar je zit, maar hier kost een trainingsstal om een paard/ pony door te rijden 250 euro per maand.

Ik heb 200 per week betaald voor inrijden en ben daar nog steeds blij mee. Ze heeft er 3 weken gestaan en is toen naar huis gekomen en ik kon alleen opstappen en rijden ( na 3 weken 1e buitenrit gemaakt ) dus ja, veel geld maar daar krijg je ook wat voor.

Om eerlijk te zijn vind ik een paard waar 2 keer iemand op heeft gezeten niet zadelmak. Ik zou er zelf niet opstappen. TS als je het geld hebt om hem verder te laten beleren en het qua karakter met het paard klikt dan zou ik het doen. Maar als dat niet zo is dan zou ik nog verder kijken, je moet wel reeel blijven en er hoeft natuurlijk niet persé morgen een paard in je stal te staan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:18

Birdie60 schreef:
blue_sky schreef:
Bij mij gaan er een heleboel alarmbellen rinkelen. En een fatsoenlijke trainingsstal kost al gauw 800 euro per maand. Tel eens 2 maanden training op bij de aankoopprijs; is het dan nog steeds een aantrekkelijk aanbod.

Dan weet ik niet waar je zit, maar hier kost een trainingsstal om een paard/ pony door te rijden 250 euro per maand.

Dat kan nooit bij een professional qua uurloon. Misschien buiten de randstad iemand die dat hobbymatig doet, maar hier kan je je paard daar nog geen eens voor op een doe het zelf stal zetten.

TS het lijkt me vrij logisch dat dit gewoon een heel groen nauwelijks zadelmak paard is. Daar is de verkoopster heel eerlijk in. Lijkt me een duidelijk verhaal, paard kent nog niks. Geen rem of stuur of andere hulpen want dat kan je niet verwachten na 2 keer onder het zadel. Of er nou wel of niet voorgereden kan worden, het is jouw keuze of je een paard wat wat zo groen is wilt aanschaffen en of je daar de kennis voor in huis hebt.

troi

Re: Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:37

Dubieus! Als ze zo braaf is kunnen ze toch wel even een ruiter regelen om de gangen te laten zien? En waarom pas bekappen bij verkoop? Ook voor de kijkers wil je toch een dier tonen met goede voeten? Ik zou verder gaan kijken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:57

Spaansepony schreef:
Zal ik als verkoper dan zelf ook even reageren.
Dank voor de uitgebreide reactie +:)+

Spaansepony schreef:
Daarnaast mag het paard gekeurd worden kosten koper.
TS, dit is voor mij een no go. Tenminste, als het paard nog nooit gekeurd is. En als het al wel eens gekeurd is afhankelijk van de resultaten daarvan.
Vorig jaar bij mijn zoektocht kwam pas paard nr. 4 door de keuring heen. En ik zoek echt niet in het goedkope(re) segment. Als die andere 3 keuring k.k. waren geweest, had dat een flink gat in mijn budget geslagen. Ik ga voor goed= keuring kosten koper, niet goed = keuring kosten verkoper.

Ik zou dit zelf niet doen. Ik wil ze of helemaal groen, en dat ik zadelmak kan (laten) maken op de manier die mij aanstaat, of ik wil ze zover doorgereden dat ik er, evt. na even longeren, op kan gaan zitten en kan rijden. Zo'n paard waar net 2x op gezeten is, dat is nou net een fase waarbij het cruciaal is dat er doorgewerkt wordt op een voor het paard vertrouwde manier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:06

Ik vind het wel een interessant verhaal. Als het paard je echt aanspreekt, heb je dan niemand in je vriendenkring of een instructeur die ervaren is met jonge paarden en die met je mee zou willen om het dier eens voor te rijden (desnoods tegen een vergoeding van jouw kant)? Klinkt mij toe als een groen paard die met goede begeleiding nog helemaal naar je eigen hand te zetten is. Je bent geen kind meer en daarom zou ik in dat groene nou ook niet meteen bezwaar zien. In principe lees ik van de kant van de verkoper nergens bezwaren tegen, dus als ie in je hoofd blijft hangen, zou ik dat zeker eens proberen. Dat het keuren kosten koper is, zou een dingetje kunnen zijn waar je het over kunt hebben, maar ik heb ook niet gelezen wat er voor dit paard wordt gevraagd en als het in de lagere prijsklasse is, dan kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen.

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:14

Ik heb mij een beetje in dezelfde situatie bevonden:
Op internet zag ik een paard dat ik helemaal geweldig vond. Ik ben gaan kijken ook meteen helemaal verliefd geworden. Nadat ik twee keer langs ben geweest, heb ik besloten om hem te kopen. Net zoals jij heb ik geen verstand van jonge paarden die zadelmak of licht aangereden zijn etc. Maar ik weet zeker dat dit goed gaat komen. Moet wel eerlijk zeggen dat het een beetje een boefje is en nog een hoop moet leren (net drie geworden), maar dit maakt het wel extra leuk! Mensen in de buurt en instructeurs hebben genoeg verstand van jonge paarden,neem ik aan. Dus mocht het zover zijn om hem te gaan beleren, vraag ik gewoon een extra goede instructeur die ons kan helpen. Iedereen heeft immers onderaan moeten beginnen.

Gewoon naar je gevoel luisteren!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:17

Roodvos schreef:
Ik zou dit zelf niet doen. Ik wil ze of helemaal groen, en dat ik zadelmak kan (laten) maken op de manier die mij aanstaat, of ik wil ze zover doorgereden dat ik er, evt. na even longeren, op kan gaan zitten en kan rijden. Zo'n paard waar net 2x op gezeten is, dat is nou net een fase waarbij het cruciaal is dat er doorgewerkt wordt op een voor het paard vertrouwde manier.

Dit. Ik kan me het paard van Dreamy nog herinneren wat als onbeleerd werd verkocht maar waarvan achteraf bleek dat het gewoon helemaal mis was gegaan met inrijden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:18

Roodvos schreef:
Ik wil ze of helemaal groen, en dat ik zadelmak kan (laten) maken op de manier die mij aanstaat, of ik wil ze zover doorgereden dat ik er, evt. na even longeren, op kan gaan zitten en kan rijden. Zo'n paard waar net 2x op gezeten is, dat is nou net een fase waarbij het cruciaal is dat er doorgewerkt wordt op een voor het paard vertrouwde manier.

Helemaal mee eens. In dit stadium is het voor een paard bijzonder verwarrend als er dan weer ineens een andere ruiter op gaat zitten. Zadelmak maken moet een consequent proces zijn, anders wordt het voor het paard helemaal niet meer te begrijpen.

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:44

kan je niet een ervaren iemand mee nemen? als je hem ergens wilt laten beleren dan iemand van die stal mee nemen zodat zij kunnen zien of er iets uit te halen valt. ze zullen al vaak zat paarden beleerd hebben en dus wel een beetje verstand hebben wat eruit komt. succes klinkt in ieder geval als een leuk beestje!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:13

Birdie60 schreef:
blue_sky schreef:

Vast alleen voor de stal..... Een professionele ruiter die weet wat hij/zij doet en ruim ervaring heeft kost wel iets meer :+

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:58

Ik denk dat TS eigenlijk al een beslissing genomen heeft, en het liefst wil horen dat ze er voor moet gaan. Beslissingen genomen puur op emotie vind ik persoonlijk geen goed idee, maar ja.........wie ben ik....?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:10

Paard kopen waarvan de keuring kosten koper is zou ik al niet aan beginnen. Bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Anders ben je straks al heel veel geld kwijt voordat je uberhaubt een paard hebt. Ik zou een paard altijd voorgereden willen zien. Dat zegt eigenlijk nog niets van hoe het paard bij jou gaat reageren uiteraard maar vind het een veiliger idee. Kopen met je gevoel is goed maar vergeet niet je verstand te gebruiken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:28

Het eerste paard waar je naar hebt gekeken is dus behoorlijk groen.
Ik verwacht niet dat veel mensen interesse zullen hebben in een papierloos paard die heel groen is.
Neem je tijd om nog meer paarden te bekijken en mocht hij dan toch eerder verkocht zijn, dan was het niet de juiste voor jou...
Het is echt beter om wat meer paarden te zien voor je een beslissing neemt.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:55

Ik herken me een beetje in jouw situatie :)
Enorm leuke pony gevonden, wel iets jonger en een stuk minder ingereden dan andere pony's waarvoor ik eerder ben wezen kijken. Het is een afweging die je zelf moet maken: Ben ik er klaar voor om een jonge, groene pony naar mijn eigen hand te zetten? De een neemt het risico, en de ander doet dat niet. Ik zou een moment afspreken wanneer het paardje voorgereden kan worden en nogmaals gaan kijken. Is het dan niets, levert afspreken het dermate veel problemen op dat voorrijden niet mogelijk is of gaat de verkoper niet akkoord met afgekeurd--> kosten verkoper, dan kan verder zoeken altijd nog.

Ongeacht of de TS nu op emotie kiest of niet, ik vind wel dat er wel iets van positieve emotie bij een pony/paard moet zijn voordat ik tot koop over zou gaan. De klik moet er immers wel zijn, voordat TS er achterkomt dat 'het niet klikt' en dus haar paardje weer moet verkopen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 19:44

Als ik mijn verstand niet zou gebruiken en enkel op emotie had afgegaan was ik dit hele topic niet gestart :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:54

Als ik het goed begrijp is dit ook het eerste paard waar je bent gaan kijken?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:01

Roodvos schreef:
Spaansepony schreef:
Daarnaast mag het paard gekeurd worden kosten koper.
TS, dit is voor mij een no go. Tenminste, als het paard nog nooit gekeurd is. En als het al wel eens gekeurd is afhankelijk van de resultaten daarvan.
Vorig jaar bij mijn zoektocht kwam pas paard nr. 4 door de keuring heen. En ik zoek echt niet in het goedkope(re) segment. Als die andere 3 keuring k.k. waren geweest, had dat een flink gat in mijn budget geslagen. Ik ga voor goed= keuring kosten koper, niet goed = keuring kosten verkoper

Precies dit. Een beetje keuring kost wel wat....als je dat een paar x achtereen moet betalen heb je al een half paard betaald zonder een paard te hebben. Leg overigens een dergelijke afspraak even op papier vast met beide handtekeningen. Anders kan de verkoper nog weigeren te betalen bij afkeuring. Heb er ervaring mee.

Vooral eerlijk blijven naar je eigen portemonnee. Met bespaard geld van (af)keuringen kun je mooi een goedgekeurd paardje in training zetten. En anders staan er wel andere en leukere.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:50

Vragen ze een realistisch bedrag?
Ik ben ooit bij een jong zadelmak paard wezen kijken waar ze in mijn ogen de hoofdprijs voor vroegen en dat niet kon worden voorgereden. Dat paard heb ik laten staan, ik stap er echt niet zomaar op.
Vervolgens wel een keer een paard gekocht dat zadelmak was maar niet kon worden voorgereden, dit paard was heel schappelijk geprijsd. Als het paard niet geschikt was voor ons dan hadden we het voor dat geld zonder verlies kunnen verkopen.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:57

Als dit jou paard is dat JIJ wilt, ga er dan voor.
De verkoper zegt toch eerlijk dat hij groen is en ts hem mag proberen zo vaak als ze wil.
Ik zou de gok wagen , als je in een paard ziet wat jij wilt, zal je geen andere vinden , en altijd terug komen op dit paardje.
Wat de keuring betreft tja daar kan je veel over zeggen, een keuring is ook niet altijd alles , en ik vindt het normaal dat als jij dit paard wilt ook de keuring moet betalen, hij is in de lagere prijsklasse.

volg je hart, en waag de sprong.
Wie niet probeert, wint nooit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:00

Ga ook nog eens bij minimaal 2 andere paarden kijken voor je beslist.

Dat heb ik mezelf bij aanschaf van m'n eerste paard ook verplicht, het werd alsnog de eerst waar ik ben wezen kijken maar ik had wel veel beter nagedacht en vergeleken toen.

Boris100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:09

Zo heb ik ook 2 paarden laten gaan en altijd spijt gehad (al heb ik nu wel een leukerd maar toch....)
Ga erop laat je vader of de verkoopster hem vasthouden aan de longeerlijn, dan krijg je toch een beetje het gevoel...
Denk echt dat dit jou paardje is...wel laten keuren....en het beste makste goed doorgereden paard kan zo tegenvallen bij geen klik....kijk in de ogen en voel wat je voel.....laat hem basis africhting door iemand op stal of idd africhtingstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:04

Ik ben nog steeds van mening dat je eerste eigen paard geen groen paard moet zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:33

_Rataplan schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je eerste eigen paard geen groen paard moet zijn.

Helemaal mee eens.
Dat heb ik echt al zo vaak mis zien gaan!

Over het keuren kk: dat ligt toch echt aan de prijsklasse.
Als je een goedkoop auto'tje overneemt van iemand en jij wil die door de ANWB laten keuren, dan is dat toch ook gewoon voor eigen kosten? Dan hoef je er ook niet mee aan te komen dat door de verkoper te laten betalen. Bij een paard is dat niet heel anders in mijn ogen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:59

_Rataplan schreef:

Ik was 29 toen ik mijn eerste paard kocht en dat was een anderhalfjarige, ik reed toen 20 jaar paard en heb 7 jaar op een manege gewerkt. Dat is dus volgens jou geen goede basis voor een jong paard? :D

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:25

_Rataplan schreef:

Maakt toch niks uit?
Mij lijkt ervaring hebben met jonge/groene paarden hebben 10x belangrijker dan het feit dat je eerste paard geen groen paard mag zijn...
In de bijna 15 jaar die ik nu rijd, heb ik bijna niets anders gedaan als jonge en onervaren paarden rijden, waaronder ook doorrijden en ook één volledig zelf zadelmak gemaakt (en getraind tot M/Z niveau), zonder hulp. Heb afgelopen jaar een 2 jaar gekocht als mijn eerste eigen paard die nu dus 3 is en die ik opnieuw volledig zelf ga zadelmak maken, inrijden en doorrijden.
Het is maar waar je ervaring in hebt, dus beetje uitspraak die kort door de bocht is dit. ;)

Maar zoals TS al aangaf heeft ze geen ervaring met paarden die niet doorgereden zijn, en zei ze zelf ook dat ze het paard eerst door iemand anders zou laten doorrijden. Als ze dan wel ervaring heeft met groene, maar wel doorgereden paarden, is er toch geen enkel probleem?