Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:34

Sta je niet sterker met meerdere mensen bij de politie? Kliniek, stalhouder, stalgenoten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:41

Zolang iemand geen wetten overtreed en zelf geen hulp wil kan alleen de burgemeester hem van straat af halen als hij een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving.

En ik kan je zeggen, dat gaat heel heel ver. Bedreigingen, met een tractor op je afrijden. Niet gevaarlijk genoeg.

Uiteindelijk kan je het beste meegaan in de gekte en toch het gesprek aangaan met de beste man want van instanties of de politie hoef je in deze niks te verwachten...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:44

Gewoon niet in discussie gaan, en een standaard zin gereed houden en dat alleen zeggen.
"Ik ga niet met u in discussie meneer, ik ben u geen verantwoording verschuldigd."

Met zo'n man is geen gesprek te voeren. Dat zou ik dan ook niet proberen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:46

Ragdollcat schreef:
Animal schreef:
Maar juist wanneer je je kwetsbaar opstelt zal dat de agressie/frustratie verminderen. Ik ben bang dat juist aangifte doen of hem laten 'wegjagen' voor meer frustratie, dus nog minder begrip en mogelijk meer agressie zal leiden. In mijn ervaring was de andere partij ook niet bepaald vriendelijk, zelfs tot enorm schelden en dreigen aan toe. En dan vooral dreigen in de vorm van het laten ontsnappen van kalveren etc. wat gevaarlijke situaties voor de dieren kon creëren. Het zal waarschijnlijk niet altijd werken, maar in dit soort situaties werkt het kweken van begrip voor de situatie meestal het beste.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld bij paarden die langs de weg staan en teveel gevoerd worden. Boos worden of een bordje 'deze paarden mogen niet gevoerd worden!', werken veel minder goed dan aangeven dat je snapt dat ze de dieren graag iets lekkers willen geven en een klein beetje niet zoveel uitmaakt, maar dat de dieren van 'heel veel keer een klein beetje' wel ziek worden en dat je dat wilt voorkomen. In het laatste geval is de kans dat mensen stoppen met het voeren van de paarden groter dan in het eerste geval.

Het is wel lastig dat de heer in kwestie geen 100% bij zijn verstand is. Maar ook daardoor zou ik juist uitkijken met het laten wegjagen van hem. En naar mijn idee is het bij mensen die niet 100% bij hun verstand zijn juist ook belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Hoe je dat precies kunt aanpakken bij iemand die niet 100% bij het verstand is durf ik niet te zeggen, maar toch denk ik dat begrip kweken effectiever is dan wegjagen.

Misschien is het een idee om met alle mensen die er last van ondervinden samen te gaan kijken naar een oplossing? Is het alleen de deken die bij hem voor die gevoelens zorgt?

Sorry, maar daar zijn wij/ TS niet geschikt voor.

Dat moet een ervaren hulpverlener gaan doen of zijn eigen familie. Soms loopt het zelfs verkeerd af voor de goedbedoelde mensen, ze krijgen als dank een klap of wordt zelfs neergestoken.

Ik snap echt niet dat ie overal mag en kan komen en mensen lastigvallen als hij er toch bekend om staat.

Maar als je een grote behoefte voelt.........ga dan naar hem toe en probeer het eens.
Eens kijken of je dan nog steeds zo makkelijk praat van dit en dat moet je doen en dan valt het wel mee hoor.

Joh, doe eens rustig aan.
Natuurlijk is dit super vervelend, maar uiteindelijk heeft de beste man een steekje los en kan ie er gewoon niets aan doen. En met de zorg voor dit soort mensen is het gewoon slecht gesteld.

Wil niet zeggen dat hij het recht heeft om mensen lastig te vallen, maar iemand die gewoon ze niet op een rijtje heeft zo agressief tegen opstellen is gewoon geen oplossing.

Ragdollcat

Dammie schreef:
Gewoon niet in discussie gaan, en een standaard zin gereed houden en dat alleen zeggen.
"Ik ga niet met u in discussie meneer, ik ben u geen verantwoording verschuldigd."

Ja, dat is het beste!
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-05-17 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Dat je nog zo rustig en oplossingsgericht kan denken. Melding van stalking smaad en laster of zoiets...? Politie is er toch voor om die man aan te spreken op zijn gedrag? Wat zeiden ze daarover?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:47

Dammie schreef:

Dit is inderdaad de meest effectieve oplossing. En dan meteen ook doorlopen.

Heel veel succes en sterkte TS. Ik weet helaas uit ervaring wat je doormaakt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:52

maar als dierenkliniek al last van die man had en stalhouder ook en nu jij ook, zou ik daar gezamenlijk eens met de wijkagent melding van maken, 3 weten meer dan 1. Blijkbaar is die man zelf eens soort dossier aan het maken en gaat hier steeds verder in. Duidelijk kan dit mogelijk wel escaleren wanneer die man er achterkomt dat ie niet verder komt bij iedereen om zijn zin door te drijven. Neem aan dat wijkagent hierna wel actie kan ondernemen wanneer jullie allemaal aan de bel trekken en niet alleen jij die pas 2 x benaderd is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:54

Je ben toch niet verplicht om tegen hem te praten, ik zou gewoon niks terug zeggen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:00

Jammer dat je zo reageert, ik probeer enkel mee te denken en zeg nergens dat jullie zelf met deze man moeten gaan praten. Ik geef alleen aan dat ik bang ben dat je alleen meer agressie opwekt wanneer je hem wegjaagt in plaats van begrip probeert te kweken.

Ik begrijp ook goed dat ze het niet zelf kan doen. Daarom gaf ik ook aan dat het misschien verstandig is om samen te overleggen met anderen die hinder van deze man ondervinden om een oplossing te vinden. Dat zou inderdaad bijvoorbeeld kunnen zijn door in gesprek te gaan met familie of een hulpverlener. :) Maar ook in een gesprek met een familielid of hulpverlener kun je niet aankomen met een defensieve/agressieve toon zoals bijvoorbeeld de toon die je nu in je reactie op mij gebruikt. Ook bij een begeleider en/of familielid moet je begrip voor de situatie zien te verkrijgen voordat zij er iets aan kunnen/willen doen.

Ragdollcat schreef:
Animal schreef:
Maar juist wanneer je je kwetsbaar opstelt zal dat de agressie/frustratie verminderen. Ik ben bang dat juist aangifte doen of hem laten 'wegjagen' voor meer frustratie, dus nog minder begrip en mogelijk meer agressie zal leiden. In mijn ervaring was de andere partij ook niet bepaald vriendelijk, zelfs tot enorm schelden en dreigen aan toe. En dan vooral dreigen in de vorm van het laten ontsnappen van kalveren etc. wat gevaarlijke situaties voor de dieren kon creëren. Het zal waarschijnlijk niet altijd werken, maar in dit soort situaties werkt het kweken van begrip voor de situatie meestal het beste.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld bij paarden die langs de weg staan en teveel gevoerd worden. Boos worden of een bordje 'deze paarden mogen niet gevoerd worden!', werken veel minder goed dan aangeven dat je snapt dat ze de dieren graag iets lekkers willen geven en een klein beetje niet zoveel uitmaakt, maar dat de dieren van 'heel veel keer een klein beetje' wel ziek worden en dat je dat wilt voorkomen. In het laatste geval is de kans dat mensen stoppen met het voeren van de paarden groter dan in het eerste geval.

Het is wel lastig dat de heer in kwestie geen 100% bij zijn verstand is. Maar ook daardoor zou ik juist uitkijken met het laten wegjagen van hem. En naar mijn idee is het bij mensen die niet 100% bij hun verstand zijn juist ook belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. Hoe je dat precies kunt aanpakken bij iemand die niet 100% bij het verstand is durf ik niet te zeggen, maar toch denk ik dat begrip kweken effectiever is dan wegjagen.

Misschien is het een idee om met alle mensen die er last van ondervinden samen te gaan kijken naar een oplossing? Is het alleen de deken die bij hem voor die gevoelens zorgt?

Sorry, maar daar zijn wij/ TS niet geschikt voor.

Dat moet een ervaren hulpverlener gaan doen of zijn eigen familie. Soms loopt het zelfs verkeerd af voor de goedbedoelde mensen, ze krijgen als dank een klap of wordt zelfs neergestoken.

Ik snap echt niet dat ie overal mag en kan komen en mensen lastigvallen als hij er toch bekend om staat.

Maar als je een grote behoefte voelt.........ga dan naar hem toe en probeer het eens.
Eens kijken of je dan nog steeds zo makkelijk praat van dit en dat moet je doen en dan valt het wel mee hoor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:15

Zonnetje81 schreef:
Dat je nog zo rustig en oplossingsgericht kan denken. Melding van stalking smaad en laster of zoiets...? Politie is er toch voor om die man aan te spreken op zijn gedrag? Wat zeiden ze daarover?

Nou idd zeg..

Je zou maar al maar liefst twee twee keer (buiten de poort van de stal) zijn aangesproken door een man die overduidelijk geestelijk niet helemaal als jij en ik is. Dan verlies je natuurlijk direct alle zelfbeheersing.

Had iemand al het idee van de brandstapel genoemd?
Tjonge, jonge zeg.

Smaad, laster is al helemaal niet aan de orde. Deze persoon heeft gewoon hulp nodig. En dat het vreselijk moeilijk is voor ts begrijp ik helemaal, en ik hoop van harte dat er snel een oplossing komt. Maar we hebben het hier gewoon over een beperkt persoon die zich zorgen maakt om een paard en niet het inzicht heeft van het hoe en waarom, niet over een kindermoordenaar. Heel vervelend hoor, maar geen totaal overtrokken reacties waard.

Copernicus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:23

Jeetje, deze meneer heeft zeker hulp nodig! Het lijkt mij persoonlijk al een tikje vreemd dat hij met jouw paard praat. (Iets te veel Jesse Drent gelezen) ik denk niet dat de rechter jou gaat verplichten om die deken af te doen! Ik zou het eerst aardig aan hem vragen, van wat denkt u dan? En wat is volgens u er dan zielig aan? Als dat niet werkt gewoon maar naar de politie, weetje vertrouw gewoon maar op blaffende honden bijten niet!
Xxx

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:25

Ts, ik leef met je mee. Wat jij ook zal aanvoeren, complete documentatie over hoe te handelen met zomereczeem, het zal niets uithalen. Deze man heeft ergens een radertje los. Niet erg maar op het moment dat jij je bedreigt gaat voelen gaat het veel te ver. Melding doen bij de politie en ook de anderen die op dekengebruik zijn aangesproken melding laten doen. Hoe meer meldingen hoe eerder er misschien iets aan gedaan kan worden, ook al is het een verbod om zich binnen een bepaalde afstand van de manege op te houden. Dan kun je namelijk wat doen, zodra hij er is moet de politie handhaven.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:42

Ten eerste: wat een vervelende situatie voor je. Ik ben zelf mediator en snap wat Animal probeert te zeggen. Uiteraard kan je aangifte doen, en vaak zal een agent je voor dit soort situaties doorverwijzen naar een vorm van gratis buurtbemiddeling. Ik doe zelf dit vrijwilligerswerk en dat kost jou dus niets. Je bent altijd met 2 ervaren mediators aan tafel en je mag zelf ook iemand meevragen voor steun. Meestal vinden er eerst 2 aparte gesprekken plaats en als het lukt ook een gesprek met jullie beiden. Een geestelijke stoornis maakt dit uiteraard heel lastig, ik denk dat de wijkagenten heel goed kunnen bepalen of het een zaak voor buurtbemiddeling is of dat er andere maatregelen getroffen moeten worden (Meestal wordt dan maatschappelijk werk ingeschakeld). Dus ik zou zeker even de wijkagent bellen als hij weer aan de poort staat. Sterkte en je mag mij altijd een pb sturen als je vragen hebt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 19:50

Wat fijn Zuchini, dank je wel!

Iedereen trouwens bedankt voor de vele tips, ik ben een beetje overweldigd door de vele reacties en ook hoever deze uiteen lopen.

Mijn doel is dat ik gewoon weer met een veilig gevoel naar mijn paardje kan. Wat het beste bij mij als persoon past is wel degelijk om met de meneer in kwestie in gesprek te gaan, maar dan wel op een manier waarop ik zelf geen risico loop.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:25

TS heb je nog foto's van plekken die je paard geeft gehad nav de zomereczeem?

Ik zou als ik jou was sowieso de politie/ wijkagent inschakelen om ze op de hoogte te brengen en alvast een melding te maken.
Dat jij je niet prettig voelt moet niet zo zijn.

Misschien is het verder een idee om nog een keer een gesprek te gaan voeren met de man maar dan op zijn niveau.

Hij denkt dat het paard tegen hem praat misschien is het een idee om een deel met zijn verhaal mee te gaan.

Vraag wat je paard zegt tegen hem en doe alsof je dit serieus neemt. Leg hem dan uit (dmv foto's die je misschien nog van haar hebt ) dat ze toen zo'n pijn gehad heeft door het jeuken, open plekken etc.
Zeg desnoods dat je snapt dat ze haar deken af wilt maar dat je dat niet doet om haar te beschermen en of hij dat eventueel niet terug kan zeggen.

Bij bovenstaande ga ik er van uit dat meneer echt verstandelijk zodanig een beperking heeft dat hij er ook echt in geloofd. En het was een voorbeeld om op zijn niveau mee te praten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:32

En als jij (of iemand anders als je zelf niet durft) nu es meegaat in zijn ideeën? Ik bedoel: ga er eens in mee dat het paard praat tegen hem. Zeg hem dan: "Ja, ik weet het, zonder deken is leuker, maar hij is allergisch voor al die kleine vliegjes, en dan gaat ie kapot van de jeuk. Kan jij hem niet vertellen dat ie die deken toch op moet, dat het voor zijn bestwil is? Want tegen mij praat ie niet"

Dan is de man tevreden dat ie geloofd wordt, mss zegt het paard dan wel tegen hem dat ie het gesnapt heeft en dat ie ermee kan leven, en dan is de man weer tevreden dat het paard niet meer ongelukkig is.

Maar helaas kan het zijn dat er niet mee te praten is, heb in een restaurant aan de afwas ook nog samengewerkt met mensen die een tikje "achter" waren, konden je uitkafferen zonder reden, en daar hielp geen lievemoederen aan. Vreselijk frustrerend was dat.

Edit: ik zie net dat de vorige poster een gelijkaardig voorstel doet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:41

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:47

Goof schreef:
Print informatie uit inclusief foto's van wat het is, wat het kan aanrichten en van eczeemdekens om het inzichtelijk te maken.
Hij heeff het kennelijk goed met je paard voor, maar is enkel onwetend dus probeer het nog een keer op die manier uit te leggen en als hij het dan nog niet wil snappen en door blijft gaan zou ik melding doem bij de politie.

Dit is een hele goede :)
Desnoods hang je het op een bordje bij de weide.

Mensen willen mij ook nog weleens tegenhouden als ik met pony in de RSIH aan het wandelen ben.
Van "wat zielig" wordt het na uitleg meestal "hou maar lekker op paardje, dat is goed voor je"
Gelukkig ben ik ook allergisch voor mugjes dus kan ze meestal wel een uit de hand gelopen muggenbeet laten zien :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:48

Idd. politie inschakelen, die mogen tegenwoordig nog iets als er hulp aangevraagd moet worden (je zou zeggen dat de huisarts de aangewezen partij is, maar die mag niks meer op dit gebied). Als er maar genoeg meldingen komen, dan gebeurt er op een gegeven moment wel wat. Er is van buiten af nl ook niks te zeggen over of/hoe het verdere leven van deze man er uit ziet en of er niet achter de voordeur veel meer mis is waar hulp noodzakelijk is.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:56

Bij de omschrijving van dit deken bij de EJ staat dat het paard onder dit deken bij warm weer ook koel blijft. Misschien kan je hem dat ook geven.

Wat een vervelende vent zeg. Bah. Liever je paardje onder een deken zonder jeuk, dan zonder deken en jeuken tot bloedens toe.

Plaatjes van paarden met een open staart zou je ook nog kunnen laten zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:54

@gekvanfleur

Dus omdat iemand niet 100% is mag je jezelf niet bedreigd voelen of aangifte doen...? Nee lekker zn gang laten gaan....en je ongemakkelijk voelen. en juist deze mensen kunnen onvoorspelbaar zijn en houden niet vanzelf op. Praten heeft geen zin gehad.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:07

Zonnetje81 schreef:
@gekvanfleur

Dus omdat iemand niet 100% is mag je jezelf niet bedreigd voelen of aangifte doen...? Nee lekker zn gang laten gaan....en je ongemakkelijk voelen. en juist deze mensen kunnen onvoorspelbaar zijn en houden niet vanzelf op. Praten heeft geen zin gehad.

Ik ben het helemaal eens met gekvanfleur.
TS, wat een vervelende situatie voor je. Pas alleen wel op dat je het voor jezelf, door dit topic, niet groter maakt dan het is. Heb je al eens geïnformeerd in de buurt of er incidenten zijn geweest met deze man die uit de hand liepen? Als dat niet zo is, zou ik me niet al teveel zorgen maken, behalve dat het vervelend is. Succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:35

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in wat een geestelijke stoornis kan aanrichten. Iemand die het niet helder ziet, kán verdere acties nemen die getuigen van weinig/geen rede.

Daarmee wil ik niet zeggen dát het zo is, en daarmee wil ik al helemaal niet zeggen dat mensen met geestelijke gezondheidsproblematiek labiel en levensgevaarlijk zijn...maar soms is het beter andere hulptroepen in te roepen.

Persoonlijk lijkt het me een goed idee melding te doen bij de wijkagent en je zorgen over je eigen veiligheid; en over de man. Er zijn mensen die getrained zijn, zoals eerder genoemd- mediators, hulpverleners, die kunnen helpen het bij de bron aan te pakken.

Maar hoe dan ook bijzonder vervelend ...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:18

Ik zou er na 1 keer al klaar mee zijn. Gewoon negeren die kerel. Of zoals iemand al zei, een standaard zin dat je niet in discussie gaat. En vervolgens weglopen. Praten, uitleg, dingen uitprinten... echt waar, wil je al die moeite doen voor een wildvreemde? Het gaat toch niet veranderen.