''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:43

Tiepfoudt schreef:
Bovenstaande reactie is precies mijn gedachte.

Ik geloof er ook niet in dat een Shetlander, of welk ander paard dan ook, persé gelukkiger wordt van ons geteutebel. Zolang ze veel buiten komen met leuke vriendjes (het liefst enigszins op maat) en hun gezondheid net zo in de gaten gehouden wordt als de rest, weet ik niet wat die "2e rangspony" dan daadwerkelijk mist.

Overigens gaat het er bij mij totaal niet om of het nu een Shetlander is of een grote warmbloed; ieder paard kan zich echt wel vermaken zonder ons. Een uurtje "werken" per dag maakt dat denk ik niet anders, er blijven nog 23 uur over waarin die pony zich dan stierlijk zou vervelen?

Ook snap ik niet zo goed dat mensen beweren dat ze in onderhoud hetzelfde kosten als een paard dat 4 keer zo zwaar is? Ik weet niet, maar er gaat toch echt veel minder voedsel door die Shet heen als het goed is :+

natuurlijk, onze shet 24 is door schoon pa gekocht voor de kleinkinderen . het beest je vind het prima lekker in het land vrij paard zijn! Zijn werk doet hij prima zelfs nu op zijn oude dag meer dan vroeger!. Hij is gemotiveerder en rustiger met alles dan vroeger , eigenlijk is hij als veteraan beter hanteerbaar voor kindjes en een echt schoolmeester...hij heeft gewoon een gaaf karakter met humor en reuze ego :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:01

Yontheke schreef:
cinniz123 schreef:
Kies je dan ervoor om een shet te kopen??
Zo ja vind ik dat toch persoonlijk raar,zo nee niets aan de hand.
Maar een beestje kopen waar je niets mee wilt/kan/gaat doen en niet teveel mag kosten vind ik indd ook een beetje denigrerend overkomen.

Niet iedereen heeft het budget om een groot paard over te nemen of te kopen om ervoor te zorgen dat het huidige paard een maatje krijgt. Waarom is dat denigrerend tov de Shetlander of pony die er dan komt?
Er zijn nu eenmaal een pak meer Shetlanders die dienst doen als grasmaaier/gezelschapspony dan dat er in de sport lopen.
Ze zijn nu eenmaal een heel pak goedkoper in onderhoud dan een groot paard en zeker wanneer ze enkel gezelschapspony zijn. Ik kan (eigen weide) mijn 2 ponies houden van minder dan 50 euro per maand hoor. Als de hoefsmid niet moet komen en ik heb de maand vantevoren nog een zak voer gehaald kosten ze mij vaak ook wel eens gewoon geen geld per maand. En dan heb ik het over 2 ponies...

begrijp ik maar ik vind dat als je geen budget hebt voor een beest ongeacht groot of klein want kwa veeartskosten kosten ze net zoveel moet je er niet aan beginnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:07

Als de dierenartskosten te veel worden kan je ze altijd nog laten inslapen, de meeste shetten zijn behalve hoefbevangenheid echter helemaal niet zo kwetsbaar en heb je dus relatief weinig dierenartskosten aan.

De meeste shetten belanden als ze niet verkocht worden bij de slacht, nu hebben ze dan nog een tijdje een leuk leven voordat het eventueel klaar is.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:13

Mizora schreef:
Als de dierenartskosten te veel worden kan je ze altijd nog laten inslapen, de meeste shetten zijn behalve hoefbevangenheid echter helemaal niet zo kwetsbaar en heb je dus relatief weinig dierenartskosten aan.

De meeste shetten belanden als ze niet verkocht worden bij de slacht, nu hebben ze dan nog een tijdje een leuk leven voordat het eventueel klaar is.

Niets denigrerends aan nee.
Pff nou ik blijf uit dit topic,iets teveel het is maar een shet gehalte.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:20

cinniz123 schreef:
Mizora schreef:

Niets denigrerends aan nee.
Pff nou ik blijf uit dit topic,iets teveel het is maar een shet gehalte.

Wow, wat een reactie Mizora -O-

superpony

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:33

Toen wij even geen paarden hadden, heb ik voor onze zoon van 3 een shet gekocht. Ongeveer een kleine 2 jaar later kwam er weer een paardje voor mij om te rijden. Ze stonden op verschillende adressen en onze zoon deed er niet gek veel mee. Ongeveer een jaar later kwamen ze op hetzelfde adres en later ook in 1 stal te staan.

Niet alle stallen willen ene shet en ook niet overal kon ik er 2 in 1 box plaatsen. Maar toen ze dit eenmaal gewend waren, werd dit toch wel een pre.
Nu staan ze met onze 2 andere en komen ze niet meer in stal, maar zijn nog wel hecht.

de shet kan ook prima met de andere 2. Zijn vriend is 1.42m en de andere 2 zijn 1.50m.

Je moet op stal rekening houden met bijv de drinkbak. Buiten het draad.

Onze shet is gereden en heeft toen wegens groei van onze zoon een kleine 2 jaar erg weinig gedaan. Toen we hem gingen mennen voor de sulky bloeide hij weer helemaal op. Voor ene shet ziet hij er super uit. Is nog nooit bevangen geweest en heeft mooie voetjes. Hij wordt niet altijd door de hoefsmid gedaan en ik haal zelf ook de vijl erlangs.( bij allemaal )

Wormspuit doe ik hem samen met mn D-pony. Shet is 160kg en de D 440.

In 2015 was hij niet oke en kwam in Utrecht. Hij moest geopereerd en dan hoor je snel; heeft u dat ervoor over, want voor 50 euro heb je een nieuwe. Maar na zoveel jaren ( nu 17jaar ) is het echt ons beste paardje van stal.

Als je hem eenmaal hebt, krijg je er echt wel een band mee. Die van ons is braaf en goed opgvoed, omdat er niet mee gespeeld is. Ik neem hem ook vaak naast een ander paard mee naar buiten. Blijft ie fit en slank bij. Maar als mensen het leuk vinden, kun je er ook dubbele lijnen werk mee doen of vrijheidsdressuur bijvoorbeeld.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:39

heb niet alles gelezen maar sommige reacties.. -O-
Oke ja, heel eerlijk dacht ik ook ''ach het is een shetje die kosten minder tijd''.... Ik had altijd mijn paard op een stal staan dus met zat vriendjes. Toen hij overleed en ik alleen een veulen over had heb ik het veulen naar huis gehaald en er een shet bij gezet.
Gewoon als vriendje... En ja ze zijn onafscheidelijk eigenlijk sinds dag 1, maar ook ik kan dat ''shetje'' niet meer missen.

Hij doet net zoveel als mijn veulen, eten :Y)
Haha en borstelen en lekker wandelen en nog meer eten :+
Ook komt hier om de 6 weken de smid voor beide, net als dat ze beide de tandarts zien en uiteraard wanneer nodig de dierenarts. Het is echt niet zo hier ziek? spuit erin en je hebt de volgende voor 50euro.. ik vind dat zo niet paardwaardig, überhaupt die manier van denken......

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:40

Mizora schreef:

"Jipppie, lang leve de productiemaatschappij *\o/* ! Als je er niks meer mee kan dan donder je 'm gewoon de salami in! Probleem opgelost :) "

Sorry, maar met zo'n houding kan ik niks en dat lijkt mij ook absoluut niet de intentie waarmee TS dit topic geopend heeft.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:41

Wat een reacties... En die noemen zichzelf dierenliefhebber? Bah bah bah... Walgelijke types mensen bestaan er toch, zouden geen dieren in de buurt mogen hebben.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:44

Waarom is dat nou weer fout, zeggen dat bij te hoge ziektekosten een spuitje ook kan?

Als ik een rijpaard had en ik kon er niks meer mee / de ziektekosten rezen de pan uit kreeg 'ie van mij ook een spuitje, dat zou echt niet alleen voor een shet of ander "extra paard" gelden. Paarden zijn nou eenmaal duur en natuurlijk hou je ervan, maar het is ook een hobby. Je hebt het paard voor je plezier en als het alleen nog maar geld kost en zorgen oplevert, dan is er weinig plezier meer aan, lijkt mij.

TS: als je echt geen huurder meer kunt vinden, lijkt de eerder genoemde optie van een "opknappaard" kopen, doorrijden en verkopen me best een goede, mits je daar tijd voor hebt of iemand anders kent die daar tijd voor heeft natuurlijk. Heb je ook direct een rijmaatje, als je dat gezellig vindt.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:48

watchthesky schreef:
Waarom is dat nou weer fout, zeggen dat bij te hoge ziektekosten een spuitje ook kan?

Als ik een rijpaard had en ik kon er niks meer mee / de ziektekosten rezen de pan uit kreeg 'ie van mij ook een spuitje, dat zou echt niet alleen voor een shet of ander "extra paard" gelden. Paarden zijn nou eenmaal duur en natuurlijk hou je ervan, maar het is ook een hobby. Je hebt het paard voor je plezier en als het alleen nog maar geld kost en zorgen oplevert, dan is er weinig plezier meer aan, lijkt mij.

TS: als je echt geen huurder meer kunt vinden, lijkt de eerder genoemde optie van een "opknappaard" kopen, doorrijden en verkopen me best een goede, mits je daar tijd voor hebt of iemand anders kent die daar tijd voor heeft natuurlijk. Heb je ook direct een rijmaatje, als je dat gezellig vindt.

te hoge ziektekosten, ja begrijpelijk als de situatie echt zo erg etc is. Ik bedoel meer dat er dan erg makkelijk gezegd word ''Dan koop je weer een ander voor 50 euro'' Daar zit mijn frustie :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:55

jaimy10 schreef:
watchthesky schreef:

te hoge ziektekosten, ja begrijpelijk als de situatie echt zo erg etc is. Ik bedoel meer dat er dan erg makkelijk gezegd word ''Dan koop je weer een ander voor 50 euro'' Daar zit mijn frustie :j

Dit gebeurd bij gewone rijpaarden toch ook? stuk? inslapen en op naar een nieuwe..{even cru gezegd} maar bij sommige mensen gebeurd dit aan de lopende band.

Ergens moet je natuurlijk financieel een grens trekken bij operaties en dergelijke, die grens is voor iedereen anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:57

Ja maar bij shets is de drempel schijnbaar lager.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:11

Dat kan ik me echt niet voorstellen, ook al koop je zo'n diertje als weide-opvulling, ik denk dat je er wel aan gehecht raakt. Ik vind shets in ieder geval geweldig, heerlijk eigenwijs en brutaal. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:27

Onali schreef:
Ja maar bij shets is de drempel schijnbaar lager.

Ja omdat men er denk ik ook vanuit gaat dat het meestal "weideopvulling" is. Ik vind het ook altijd schrijnend om te zien hoe slecht shetten verzorgt worden soms.
Hier in de buurt staan er een heleboel waar soms niet eens ooit een hoefsmid bij komt.. :(

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:51

Waar je zowiezo rekening mee moet houden is dat een paard of pony alleen achter kan blijven. Als ze met z'n 2en komen te staan en je neemt er eentje mee kan dat best gedoe geven. En dan zijn shetjes klein en vaak slim en dus zo onder de draad door... wij zijn ook ook begonnen met 2 maar daar kan al gauw nog eentje bij zodat er niet een alleen achter bleef.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 17:23

Wij hebben 2 shetten en een groot paard en hebben het grote paard een periode niet aan huis gehad terwijl we maar 1 shet hadden. Toen hebben we ook voor de keuze gestaan, of naar de slacht brengen (slachten heeft bij gezonde dieren mijn voorkeur boven inslapen, los van het geld), of een tweede erbij. We hebben gekozen voor een tweede erbij, laten castreren, vaak moet ontwormen door een resistente wormbesmetting, mee naar Annemarie van der Toorn geweest vanwege een gedragsprobleem en ondertussen meer dan alleen maar twee maatjes voor elkaar en het grote paard. Maar ook toen daar het accent nog wel lag, heeft het aan de verzorging niets ontbroken. Maar één van de twee heeft patella luxatie, en het is met bekappen redelijk onder controle te houden. Had daar een operatie van 1000€ of meer tegenaan gemoeten, met risico op complicaties en minder dan 90% kans op succesvol herstel, dan was de kans behoorlijk aanwezig dat hij ingeslapen zou moeten worden. En bij het grote paard gaan we daar toch eerder voor. Hoewel we sowieso niet zo van het dokteren zijn, ons vorige paard had ook naar Utrecht gekund en voor 4000 tot 5000€ geopereerd kunnen worden, 50% kans op overleven en risico op levenslange restschade. Hebben we ook niet gedaan. Een shetlander met ernstig IR of PPID in laten slapen in plaats van een leven sterk beperkend dieet en dure medicatie, ik sta daar niet negatief tegenover. Zeker als het "maar" een weidemaatje is, is juist het zijn op de weide zijn hele leven, dan neem je ze nogal wat af als het dan ook nog eens altijd met graasmasker is omdat ze anders weer ernstig pijn hebben en/of zich beroerd voelen.

Hoge dierenartskosten gaan niet om een enting, een wormenkuur, of een castratie. Dat gaat om serieuze zaken waar vaak een behoorlijk risico op complicaties is. En ja, bij een weidepaard zal ik dan eerder zeggen dat het genoeg is dan bij een hoofdpaard, puur om egoïstische redenen dat een hoofdpaard mij nog net wat meer lief is. Want voor het paard doe je het niet, die weet niet wat er na vandaag komt, maar hij weet wel hoe hij zich vandaag voelt en hoe zijn leven vandaag is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:00

watchthesky schreef:

kijk het is vanuit welke context je het bekijkt, ik heb ook geen dure pony.
Had afgelopen maand een uitgebroken pony die zich dus te veel gegeten had en daar dus koliek van had....omdat de buurman dus zijn land bespoten had wat op onze andere weide was gewaaid.
De rekeningen was meer dan het aankoop bedrag van de pony, en nee hij is niet afgemaakt.
Maar mocht deze pony serieus wat mankeren, medicatie hebben die niets oplost of een been breken dan is het einde dier en geen spuitje maar slacht als dat mogelijk is.
Ik houd niet minder van haar als van al mijn andere of voorgangers pony/paard ongeacht de prijs.
ze hebben recht op goede basis zorg maar als ze niet meer paard waardig in het leven kunnen staan dan is het einde naderbij! :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:01

Mijn kruising Fjord/Anglo Arabier heeft zware IR en mag daarom niet meer dan twee uur per dag op gras. Daarnaast staat hij op een erg ruime paddock met schuilstal en hooi. Maar de andere paarden staan dus wel lekker op het land. Wat best 'zielig' is voor mijn ruin. Dus heb ik een geweldige Shetlandermerrie erbij gekocht en ze zijn al twee jaar onafscheidelijk. We - mijn gezin - zijn ook stapelgek op die kleine schat. Ze is zo'n aanwinst!! Ja, qua bekappen, tandarts en inentingen betaal je dus dubbel. Qua voer scheelt het me niet veel. We doen vrijheidsdressuur met haar, NH grondwerk, we wandelen met haar en ze wordt gepoetst en ingevlochten. Ik fiets ook vaak met haar. Ze is een zeer beweeglijke, pittige Shet, die heel graag wil lopen/werken. Maar bovenal zijn mijn twee paarden zielsgelukkig met elkaar. Heb echt een topmatch met die twee!! De grote is 13, de kleine 8 inmiddels. Ik ben blij dat ik destijds voor een Shetlander ben gegaan. Ik zie hoe happy mijn ruin nu is met zijn vaste vriendin. En die kleine heeft mijn hart veroverd. Ze blijft voor altijd, ook als mijn ruin eerder overlijdt ooit...... Ze is niet voor 'erbij', nee, ze telt volledig mee!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:23

Ik mis een optie...

Je zegt dat je paard in de winter op een pensionstal staat die vlak naast de wei is.
Heb je geen stalgenoot die in de zomer zijn/haar paard bij die van jou wil zetten? Dan heb je in de winter geen extra kosten, de stalgenoot heeft een weide voor zijn/haar paard en jouw paard heeft een vriendje voor zomer en winter (en hopelijk meerdere jaren...)

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:45

als dat beter werkt voor jou en je paard is er niks mis mee toch? :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:22

WendyLotte schreef:
Waar je zowiezo rekening mee moet houden is dat een paard of pony alleen achter kan blijven. Als ze met z'n 2en komen te staan en je neemt er eentje mee kan dat best gedoe geven. En dan zijn shetjes klein en vaak slim en dus zo onder de draad door... wij zijn ook ook begonnen met 2 maar daar kan al gauw nog eentje bij zodat er niet een alleen achter bleef.

Daar staat tegenover dat een shetlander je weiland minder aan gort loopt als die begint te rennen bij een mindere bodem dan een groter paard.
(en dat ik stiekem denk: die extra beweging doet je goed)